2020-10-12, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Studiens grunddata hämtas från följande, enligt Abstract:
Methods Data are extracted and analysed from an open access, online dataset that monitor, on a daily basis, media news about SARS-CoV-2 infections of students attending Italian schools.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.10.20210328v1

Snacka om selektionseffekter.

Oavsett det är väldigt få utbrott rapporterade. >90 % av dessa är endast 1 person. Hade det varit vanligare så hade det slagit igenom. Men inte.
Citera
2020-10-12, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, de försöker svärta ner Einhorn. Det var Cecilia Nauclear (stavning?) som ringde Tegnell och fick luren pålagd.
Du behöver ju inte spräcka en åder över det och fylla en hel sida med inlägg.

Jag har bestämt för mig att jag läst att Tegnell hade ett samtal med Einhorn? Det kanske syftade till en mejlväxling med Einhorn och telefonsamtal med den här andra?

Ärligt talat, vad spelar det för roll? Det är som att hålla reda på vem som gör vad i X-men. Det är inte som att Einhorns hybris slutar där. Hon var ju t.o.m. med och debatterade mot Tegnell i SVT.

Einhorn är alltså en person som i praktiken bara gick klart läkarutbildningen och skrev några artiklar, men sen stack till USA för att finna lyckan. Hon saknar dessutom helt kompetens inom folkhälsa. Att man gav henne medieutrymme i SVT att diskutera komplexa frågor inom epidemiologi mot Sveriges statsepidemiolog kommer gå till historien.
Citera
2020-10-12, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Oavsett det är väldigt få utbrott rapporterade. >90 % av dessa är endast 1 person. Hade det varit vanligare så hade det slagit igenom. Men inte.
Ge oss andra källor än den länkade artikeln för dina påståenden.

Annars har du noll och intet för det du hävdar.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-12 kl. 09:21.
Citera
2020-10-12, 09:22
Medlem
Citat:
Ge oss andra källor en den länkade artikeln för dina påståenden.

Annars har du noll och intet för det du hävdar.

Data kommer från artikeln, så det behövs inte hävdas något annat än vad artikeln säger.

I övrigt finns annat att läsa:

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/children-and-school-settings-covid-19-transmission
Citera
2020-10-12, 09:30
Medlem
Citat:
Data kommer från artikeln, så det behövs inte hävdas något annat än vad artikeln säger.

I övrigt finns annat att läsa:

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/children-and-school-settings-covid-19-transmission
Så du hade inga trovärdiga källor för ditt påstående.
En kan undra om: Det är din motpart som skall finna fakta i värdelösa länkar om spörsmålet som du publicerar?

Slutdiskuterat.

Edit: Din senaste länk nämner inte ens Italienska-Skolor och covid-19.

Detta var ditt påstående "Väldigt låg smittspridning i skolor i Italien så långt."
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-12 kl. 09:35.
Citera
2020-10-12, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
1. Vi hade kunskap redan innan coronan nådde Sverige. Kina hade vidtagit drastiska åtgärder och ändå kunde man följa hur smittan spred sig över hela landet region efter region. Jag skulle vilja belasta alla bekväma epidemiologer på sina höga hästar för vad som hände sedan. Även Löfven visste att det skulle bli tusentals döda. Den uppgiften har han fått från FHM. Du är fast i lockdown-tänket. Men es gibt auch andere metoden. Det första skulle varit att stoppa det svenska turistandet men det hade drabbat flyget och reseindustrin, så bättre då att offra tusentals än att göra en lokal, om ändå dyr, insats.

2. Agera vetenskapsbaserat? Dvs gå in för flockimmunitet. Även om FHM förnekar det. Men med ducktest så är det precis det beslut som togs. Löfvens tusentals döda bekräftar det. Jag tycker att vi lägger ned FHM och hyr in en dyr hedgefondsmanager i stället. De kan extrahera beslutsunderlag från all info i världen och sitter inte på sina feta bakar och väntar på evidens. Skulle bli billigare än alla dessa ugglor som nu häckar på FHM. Jag bävar för en pandemi som är svårare än denna och ha Tegnell väntandes på evidens. Han är fast i läkemedelsindustritänket som inte funkar i epidemiologiska sammanhang.
1. Inget annat land i Europa gjorde det du säger. Det ansågs inte vara ett vettigt beslut, givet informationsläget då. Så det är helt orealistiskt att förvänta sig det från Sverige.

2. Ja? Flockimmunitet vände kurvan över smittade redan i början av april, och förhindrade de där 70,000 döda som ni räknade med.
Citera
2020-10-12, 09:36
Medlem
Citat:
Så du hade inga trovärdiga källor för ditt påstående.
Det är din motpart som skall finna fakta i värdelösa länkar om spörsmålet som du publicerar.

Slutdiskuterat.

Det är din egna förutfattade meningar som sätter stopp för diskussion. Hur många skolor och förskolor finns i Sverige och hur stor andel av dessa har haft massiva skolutbrott?
Citera
2020-10-12, 09:38
Medlem
Citat:
Det är din egna förutfattade meningar som sätter stopp för diskussion. Hur många skolor och förskolor finns i Sverige och hur stor andel av dessa har haft massiva skolutbrott?
Detta tillförde jag min tidigare post.

Detta var ditt påstående "Väldigt låg smittspridning i skolor i Italien så långt."
Som sagt slutdiskuterat.
Citera
2020-10-12, 09:40
Medlem
Citat:
Detta tillförde jag min tidigare post.

Som sagt slutdiskuterat.

Haha. Ja så går det när data inte stämmer med förutfattade meningar, då vill många inte längre diskutera.
Citera
2020-10-12, 09:47
Medlem
Väldigt få barn smittade på skolor i England.

https://www.gov.uk/government/news/study-finds-very-low-numbers-of-covid-19-outbreaks-in-schools

- only 0.01% of open educational settings had an outbreak
- out of more than 1 million children attending pre-school and primary school in June, just 70 children were affected
- infections in the wider community likely driving cases in schools
- children were more likely to acquire SARS-CoV-2 infection at home than in school
Citera
2020-10-12, 09:53
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Väldigt låg smittspridning i skolor i Italien så långt.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.10.20210328v1
Jo, men man jobbar hårt för att förhindra smittspridning där.
Vilket ju kan visa att förebyggande åtgärder hjälper ...
Citera
2020-10-12, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
1. Inget annat land i Europa gjorde det du säger. Det ansågs inte vara ett vettigt beslut, givet informationsläget då. Så det är helt orealistiskt att förvänta sig det från Sverige.

2. Ja? Flockimmunitet vände kurvan över smittade redan i början av april, och förhindrade de där 70,000 döda som ni räknade med.

1. Ansågs drabba ekonomin för hårt. Gällde även virusslungan Österrike som sedan tog sitt förnuft till fånga.

2. Det var inte flockimmuniteten som plattade till kurvan utan lockdown som i Sverige går under namnet rekommendationer. Det var helt tomt och ödsligt här i Stockholm. Det var bra fast framför allt för sent. Jag vet inte vad "vi" räknade med men vad jag såg av vårens beräkningar, tittade igenom ett brittiskt material, och konstaterade att de missat att räkna in åtgärder, naturliga beteendeförändringar och annat som påverkar smittan. De sa det i alla fall. Så jag ger inte mycket för matte i dessa sammanhang. Är mer benägen att konsultera tarmarna där livserfarenheten sitter, dock inte Gieseckes, som visat sig bara kanalisera gaser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in