2020-10-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ky3G64/vild-fest-och-dans-nar-nattklubbarna-oppnade-pa-stureplan-allvarligt

Miljöförvaltningen helt maktlösa. Kolla in dansgolvet på Sturekompaniet.

De får nog stänga ner inom kort.
Citera
2020-10-11, 21:46
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De får nog stänga ner inom kort.

jag ser nu att det inte var från sturekompaniet. Men det borde väl varit rätt trångt där med. Idrottssverige kommer bli upprörda när detta är tillåten men inte 500 pers på en fotbollsarena för 5-10000 personer.
Citera
2020-10-11, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
jag ser nu att det inte var från sturekompaniet. Men det borde väl varit rätt trångt där med. Idrottssverige kommer bli upprörda när detta är tillåten men inte 500 pers på en fotbollsarena för 5-10000 personer.

Det är inte tillåtet så de kommer att få stänga ner.
Citera
2020-10-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det går inte att jämföra. FHM har hållit i över hundra presskonferenser, där de blir pepprade med frågor som de ska svara på live. Sen cherrypickar och övertolkar man varenda ord i flera månader.

"De tjugotvå" är ett par dussin forskare som ostört fått skriva ett par debattartiklar, på eget initiativ, där de får välja själva vad de skriver om.

Det går inte ens att jämföra nivån på det som produceras. Folkhälsomyndigheten publicerar sakliga rapporter av hög vetenskaplig kvalitet.

Här får du ett intro till "de tjugotvås" alster:

https://vetcov19.se/

Första meningen: "Vetenskapsforum covid-19 är den grupp av forskare och läkare som media valde att kalla för ”de 22” när vi april reagerade på Sveriges strategi i kampen mot covid-19."

I första meningen på hemsidan lyckas man alltså blanda förstaperson och tredjeperson, skriva "de tjugotvå" med siffror, glömma ordet "i" mellan "vi" och "april", och visa att att man inte förstått innebörden av kommatecken.

Nästa mening: "Numera är vi många fler och tillsammans sprider vi vetenskapligt baserad kunskap om de stora frågor och utmaningar som den pågående pandemin har ställt världen och vårt land inför."

"Vetenskapligt baserad kunskap", vad är det? Pseudo-vetenskap? Om man menar att man "sprider vetenskap" så är det en tautologi. Det här är en mening med tjugonio ord, men utan kommatecken. Dessutom är det sjukt cringe och opassande att man har en jargong som en tantig politisk 68-vänster "tillsammans är vi starka". Om man ägnar sig åt opinion så ägnar man sig inte åt vetenskap.

Dessutom är det hopplöst pinsamt att man döpt sig själva till det högtravande namnet "Vetenskapsforum covid-19", som att man satt inne med nån sorts högre sanning, fast det är fråga om lägre meriterade forskare än de som backar Folkhälsomyndigheten.

Kom inte och säg att det är förtroendeingivande, för det är det inte. Det är så låg nivå att man känner att man behöver rensa cache när man lämnar sidan för att rena sig.

Min favoritgrej under hela pandemin den bisarra historian om hur Einhorn ringer Tegnell och kräver att få diktera hur pandemibekämpningen skall skötas. Här har du en person som inte varit aktiv som forskare under decennier, utan istället sadlat om till kulturtant sen länge. Mitt i värsta pandemin i modern tid så lyckas hon skaka fram telefonnumret till själva statsepidemiologen, ringer upp och bemöts uppenbarligen med ett oerhört mått av respekt då han inte omedelbart talar om att han har viktigare saker för sig och lägger på luren. Vad som framgår är ju att Einhorn börjar kräva att få tillgång till all möjlig data, och samtidigt börja kräva att hennes idéer om hur pandemin skall bekämpas skall implementeras. Här någon stans tröttnar väl troligen Tegnell och lägger mer eller mindre på luren. Einhorn går då ut i tidningen och är kränkt över detta, får det att låta som det är rättsröta att inte vem som helst kan slå en snabb pling till Anders och få personlig service samt berätta hur pandemibekämpningen skall ske. Tanten är bindgalen.
Citera
2020-10-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Dom försöker uppnå flockimunitet, då är det klart att stureplan är ett bra ställe.
Flocken samlad, ingen glömd. " Härligt,härligt men farligt,farligt"
Citera
2020-10-11, 21:52
Medlem
danevitos avatar
Vet någon varför inte längre sveriges siffror uppdateras på worldometer?

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

är det för att snygga till siffrorna så fokus inte ligger på sverige i negativt ljus som under sommaren?
Citera
2020-10-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danevito
Vet någon varför inte längre sveriges siffror uppdateras på worldometer?

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

är det för att snygga till siffrorna så fokus inte ligger på sverige i negativt ljus som under sommaren?

Dom uppdateras varje dag.
Vet inte vart du fått det ifrån?
Citera
2020-10-11, 22:00
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Mycket kloka slutsatser och analyser från dig. Sista stycket är också något som jag känner. Det ligger väldigt mycket i det du säger.

Så här kan det låta; "Vi ser nu hur smittan ökar överallt i samhället. Därför är det mycket viktigt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer" Precis som du säger ligger det underförstådda budskapet att folket har slarvat och det är därför smittan ökar.

Ja. Och jag tror att ungdomarna är den grupp som kan komma att skuldbeläggas.

Den äldre generationen plågas av epidemin. Det är bekvämt för myndighetena att rikta pensionärernas missnöje mot landets ungdomar. Egentligen ligger ju skulden hos myndigheterna. Det var inte ungdomarna som valde att släppa in ett nytt och okänt virus, och låta viruset få bred spridning.

Citat:
Själv är jag 100% övertygad om att smittan kan öka både 10 och 100 gånger även om så alla skulle följa FHM rekommendationer till punkt och pricka.

Ja. Det borde verkligheten ha visat. Sverige hade ju otroligt stor smittspridning under våren, trots Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det var inte Folkhälsomyndighetens rekommendationer som fick smittspridningen att avta under sommaren.

Citat:
Kan också störa mig på att det är så många organisationer både privata och offentliga som hela tiden uppmanar mantrat om att "följa folkhälsomyndighetens rekommendationer" som att bara gör man det så är det safe. En körsång med 49 deltagare där alla vistas i samma lokal är helt okej och helt safe, men är man 51 stycken så kommer alla att drabbas hårt. Folk tänker inget själva, men det verkar inte heller som man vill det.

Jag tror att folk tänker själva, och kommer fram till en slutsats som dom inte säger högt, nämligen att det är meningslöst att anstränga sig, när Folkhälsomyndigheten ändå har bestämt att sjukdomen ska svepa genom befolkningen.

Exempelvis tror jag att dom flesta ungdomar gärna gör uppoffringar för att hjälpa till att rädda livet på farmor och farfar. Men när farmor och farfar ändå blir sjuka, vilken mening är det då att göra uppoffringar?

Eget ansvar kan vara bra, med det behövs även en koordinerande överhet, så att medborgarna kan veta att deras ansträngningar inte är bortkastade.

Citat:
Man kommer undan med att man "följer rekommendationerna". Säger FHM "hoppa" så hoppar kommunerna. Säger de sluta hoppa så slutar alla att hoppa. Visst är det fantastiskt?

Det hade kunnat vara fantastiskt, under förutsättning att Folkhälsomyndigheten hade gett direktiv som verkligen kunde kväsa smittspridningen.

Citat:
Googlar man på "följer folkhälsomyndighetens rekommendationer" får man upp över 100 tusen träffar.
Citera
2020-10-11, 22:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Flocken samlad, ingen glömd. " Härligt,härligt men farligt,farligt"
Ja, Björn Skifs visste vad han sjöng, farligt är det. Helt galet anser jag.
Citera
2020-10-11, 22:30
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.gp.se/nyheter/sverige/neandertalgener-%C3%B6kar-risken-f%C3%B6r-sv%C3%A5r-covid-1.34860798

Det skulle vara intressant att testa för, om man har den där neandertalgenen. Då skulle man veta, hur försiktiga man behöver vara med coronan - naturligtvis i kombination med andra riskfaktorer. Går ju att göra med PCR, det också. Men det blir förmodligen för dyrt att göra på hela befolkningen (eller alla som nu själva önskar).
Citera
2020-10-11, 22:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.01.20135194v2.full.pdf

Tack för länken. Den rapporten säger att andelen asymtomatisk smittspridning inte är lika stor som symtomatisk, vad var frågan? Den är inte peer reviewed heller. säger inte att den är fel.
Citera
2020-10-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Min favoritgrej under hela pandemin den bisarra historian om hur Einhorn ringer Tegnell och kräver att få diktera hur pandemibekämpningen skall skötas. Här har du en person som inte varit aktiv som forskare under decennier, utan istället sadlat om till kulturtant sen länge. Mitt i värsta pandemin i modern tid så lyckas hon skaka fram telefonnumret till själva statsepidemiologen, ringer upp och bemöts uppenbarligen med ett oerhört mått av respekt då han inte omedelbart talar om att han har viktigare saker för sig och lägger på luren. Vad som framgår är ju att Einhorn börjar kräva att få tillgång till all möjlig data, och samtidigt börja kräva att hennes idéer om hur pandemin skall bekämpas skall implementeras. Här någon stans tröttnar väl troligen Tegnell och lägger mer eller mindre på luren. Einhorn går då ut i tidningen och är kränkt över detta, får det att låta som det är rättsröta att inte vem som helst kan slå en snabb pling till Anders och få personlig service samt berätta hur pandemibekämpningen skall ske. Tanten är bindgalen.
Jag håller med till 100%. Jag höll på att sätta kaffet i halsen när jag hörde att hon ringt honom direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in