2020-10-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Som sjöman behärskar du skeppet bättre i motvind. Därav giren barbord mot en sydligare kurs. Hade styrman ens trott att bogvisiret hade lossnat hade denne ens inte gjort giren. Men enl min teori så satt bogvisiret fortfarande kvar då. Det lossnade först när Estonia hade sydlig kurs, mot sjön!

Nej, du är ingen skeppare.
Tvärtom. Du är mer en politruck som häver ur dig en massa skräp och vilseledningar för att dölja sanningen.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Vilken sanning är det jag försöker dölja kvittar mig vilken verklighet som etableras Det skiter väl jag i.
Madrasserna / Systerfartyget / Övervaknings bilderna som manskapet berättar om ?? Tror man inte på det behöver man ha en annan verklighet sådana finns det ju.

Man behöver ha några premisser man tror på som man använder för slutsatsen.
För mig är i nuläget Madrasserna / Systerfartyget / Övervaknings bilderna
Bättre verifierat jag ser inte skäl att misstro alla 3.

Vill man hellre att hålet har påverkat med visiret kvar .. Bortser man från 3 olika källor som fanns där då.
Oklart varför man skulle göra så
Med hålet i sidan har man kvar frågor
Var finns hålet / När uppkom det / Kan det tränga in farlig mängd vatten där
Vart rinner vatten om det kommer in där

Du säger ju själv att visiret lossnade ..Vid sydlig kurs då rinner ju vatten in ---då kan det komma in på bildäck som välter fartyget och enligt vissa här rinna ner via felställda dörrar, Eller annat
Ser inte skillnaden .Om jag via 3 källor säger att vatten tränger in den vägen som är samma som du säger
Vad är skillnaden ??
Vatten in sidan kan rinna till 2 ställen ner -- stabiliserar till bildäck --- som välter.
Vatten fronten 2 ställen ner -- stabiliserar till bildäck --- som välter.

Jag döljer igen sanning
[i]Du är mer en politruck som häver ur dig en massa skräp och vilseledningar för att dölja sanningen[/I

Men man kan inte fantisera fritt om man vill nå ett orsakssamband . Nu har det kommit nya fakta
Men det är för tidigt att veta följderna av det hålet om det ens fanns på ytan
Citera
2020-10-11, 21:28
Medlem
Leipreachans avatar
Varför ens försöka smuggla om man sedan ska sänka fartyget? Slöseri med tid.
Citera
2020-10-11, 21:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Mig veterligen befinner sig hålet precis vid vattenlinjen.

Berätta för oss andra som tydligen inte vet.
1. Varför påstår du att hålet ligger ovanför vattenlinjen? Har du gjort egna dykningar?
2. Varför skulle Estonia inte sjunka med det hålet, kanske tillsammans med ett hål till? Vilka beräkningar har du gjort?
Tillåt mig hoppa in här:
Enligt rekonstruktionen är hålet centrerat på gränsen mellan blå bottenfärg och vit färg däröver:
https://www.expressen.se/nyheter/dykningar-visar-stort-hal-i-estonias-skrov1/
https://www.expressen.se/nyheter/dykarna-vi-hade-kunnat-barga-125-kroppar-men-vi-fick-inte/
Detta motsvarar gränsen mellan däck 1 och 2 vilket är ett gott stycke över vattenlinjen (~2 m om jag tittar på linjeritningen på s.31 i JAIC och tar hänsyn till max djupgående på 5.60 m). Det framgår även av bilder på Estonia i sjön.

Hålet sträcker sig nedåt en bit, så det är möjligt att en del av det hamnar under vatten, åtminstone vid vågor och den lilla styrbord-slagsidan på 1-2 grader. Men det är rätt självklart att Estonia inte sjunker på 30 minuter pga det där hålet.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-11 kl. 21:52.
Citera
2020-10-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tillåt mig hoppa in här:
Enligt rekonstruktionen är hålet centrerat på gränsen mellan blå bottenfärg och vit färg däröver:
https://www.expressen.se/nyheter/dykarna-vi-hade-kunnat-barga-125-kroppar-men-vi-fick-inte/
Detta motsvarar gränsen mellan däck 1 och 2 vilket är ett gott stycke över vattenlinjen (~2 m om jag tittar på linjeritningen på s.31 i JAIC och tar hänsyn till max djupgående på 5.60 m). Det framgår även av bilder på Estonia i sjön.

Hålet sträcker sig nedåt en bit, så det är möjligt att en del av det hamnar under vatten, åtminstone vid vågor och den lilla styrbord-slagsidan på 1-2 grader. Men det är rätt självklart att Estonia inte sjunker på 30 minuter pga det där hålet.

Det finns nog fler hål under gruset och mot bottnen. De som sprängdes upp av ryssen för att stoppa utsmugglingen av kontraband.
Citera
2020-10-11, 21:59
Bannlyst
Uppmana alla att läsa "Protokollet" samt "M/S Estonia : svenska statens haveri."

Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Finns en del nyinkommna här i tråden. Inget fel i det.
Men som en av dom som följt sen 1a inlägget ser jag att det kommer upp samma diskussioner som redan förts och ibland bekräftas en del fakta och ibland debunkas det således en hel del oxå.
Vet att det är jobbigt att läsa alla 7500 tidigare inlägg för att få de rätta svaren, men det skulle inte skada att ni i alla fall skummar igenom och söker på sökbara ord. Då slipper ni, generation 2 & 3 få samma felaktiga svar som förekommit tidigare.
Tyvärr så har tråden och orsaken till haveriet inte kommit framåt eftersom inget nytt framkommit, så samma spekulationer återkommer flera gånger. Men ni får väl komma på detsamma som generation 1 gjorde. Lite därför man hänger kvar här för att se hur smarta ni är............

Nädå, jag är alls ingen besserwisser...................... jobba på.
Citera
2020-10-11, 22:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tillåt mig hoppa in här:

Finns det inte vittnen som påstår att fartyget krängde rejält?

Vågor, krängning, konstant slagsida och lastvikt, är det inte faktorer som kan påverka var hålet uppstår samt hur mycket vatten som forsar in genom hålet?
Citera
2020-10-11, 22:46
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det finns nog fler hål under gruset och mot bottnen. De som sprängdes upp av ryssen för att stoppa utsmugglingen av kontraband.

Det här med smuggel. Varför ens smuggla över gods om man sedan ska sänka transporten?
Citera
2020-10-11, 22:53
Medlem
Något som jag tänkte på. Tyskarnas rapport skriver ju om att det ska ha funnits en stor mängd okänd massa på styrbordssida när Estonia lämnade Tallin, och att man lämnade hamn med babords ballasttankar redan fulla för att kompensera. De spekulerar väl att styrbords ballasttankar var sönderrostade och att havsvatten kunde komma in i dem tror jag.

Det jag tänker är om den här okända massan alltså kan vara vatten som tyskarna spekulerar, och att när sprickan uppstår så kan detta vatten rinna ut i massa andra delar av skeppet. Om detta vatten ligger innanför det första skrovet eller vad det heter, men när sprickan skapas så slår man även igenom andra skrovet. Eller om man faktsikt har koll på skeppets layout kanske man kan avfärda denna teori?

Det skulle i vilket fall kunna förklara varför man ganska plöstligt får slagsida m.m. trots att hålet sitter så högt upp som det ändå gör, och det verkar svårt att ta in den mängd vatten som krävs från havet genom det här hålet som visas i dokumentären.
Citera
2020-10-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fontjaenkorv
Detta. Många i tråden tycks missa , bortse ifrån att konstruktionen på fartyget var väldigt bristfällig, undermålig. Jag utesluter precis som dig inte att det kan ha smugglats militärt gods i samband med förlisningen men jag tror inte att det är enda anledningen.

Vad grundar du detta på? Som du så tvärsäkert kan yttra dig om.
Citera
2020-10-11, 23:21
Medlem
TheSlyFoXs avatar
Är det en slump att all grus och sten verkar hamnat ganska precis vid hålet? Förövrigt så känns det rätt självklart vad som hänt efter att ha sett dokumentären och allt att: det fanns utrustning som ryssarna inte kunde låta komma fram till Stockholm så man tog hål på skeppet och gick sedan ner och hämtade godset.
Citera
2020-10-11, 23:32
Medlem
TheSlyFoXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Det här med smuggel. Varför ens smuggla över gods om man sedan ska sänka transporten?

Om du sett dokumentären så framkommer det ju att det efter Soviets fall blev en slags "vilda västern-handel" med ryskt krigsmateriel. Tror du ryssarna gillade det?

Men tror man att ryssarna stal, sålde, smugglade sitt eget krigsmateriel och sedan sänkte sina egna leveranser så kan jag ju förstå att det blir lite snurrigt.
Citera
2020-10-11, 23:35
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Vad grundar du detta på? Som du så tvärsäkert kan yttra dig om.

Det har väl framkommit ett antal gånger i tråden, från olika rapporter till journalister insatser m.m.
Estonia var inte sjövärdig och särskilt inte för den kvällens väder.

- Fartyget var inte byggt för att gå i sådan storm, hade bara gått i lika höga vågor ca 20 timmar innan denna resa.
- Bogvisirets svaghet var känd både från systerfartyget och från Estonia. Det glappade och fylldes med vatten under gång.
- Bogporten var fästad med tampar för att hållas upp, och det läckte in vatten eftersom tätningslist saknades.
- Besättningen var knappt kvalificerad för ändamålet. Tidigare resenärer har vittnat om hur fartyget rammade packis i storm som en isbrytare, backade och tog fart när det inte kom genom.
- Fartyget fick förbud (öppna branddörrar, manluckor, fönster, väsentliga papper saknades, lastsäkringen undermålig m.m.) att lämna hamnen samma kväll i en granskning som gjordes av två svenskar från Sjösäkerhetsverket, men det beivrades inte av olika anledningar.
- Fartyget höll för hög fart redan ut ur hamnen, vittnar en befälhavare på mötande fartyg.
- Gick ut med slagsida mot styrbord som korrigerades med fyllda ballasttankar på babord sida.

När hon skulle ha tappa bogvisiret, köra med öppen port och vatten på bildäck var en tidsfråga.

Så långt finns bevis och vittnesmål. Det nya hålet måste väl ha högsta prioritet om det görs nya undersökningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in