Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Korrekt att du gör två multiplikationer, men inte tre? Dessutom, om man idag bara hittar 1% av alla fall, så skulle det innebära att vi idag har över 50 000 fall per dag i Sverige, med 1-2 döda. I så fall, så häv alla restriktioner omedelbart, och sluta skriv om viruset i media, dödligare virus än så har vi naturligt.
Nu tror iofs jag också att vi hittar mer än 1% av alla fall, vilket innebär mindre sannolikhet för missade återinfektioner. Kanske att man hittade 4-6% av alla fall i våras, och 25-50% nu.
Nu tror jag att vi hittar mer än 1% av alla fall idag. Frågan är om man gjorde det under perioden mars/april? Jag vet inte, men att det var ett ytterst litet antal är jag dock tämligen övertygad om. Jag kan köpa dina procentsiffror som rimliga, men som jag ser det blir det tre led.
Säg att du hittade 5% av fallen i våras. De 5% måste då också ha minst ett test där de konstateras smittfria. sedan ytterligare ett test nu där de konstateras bära på smittan.
Dvs, först 0,05 i våras. Säg att en av tio testade sig efter det och bedömdes friska, dvs 0,1. Säg sedan att de funnits sjuka igen med så hög detektionsgrad som 50%. Då ser formeln ut som följer. 0,05*0,1*0,5=0,0025. Dvs, 2,5 promille av alla konstaterade konstaterade fall av reinfektion skulle upptäckas och då har vi nog ändå använt ganska snälla/optimistiska siffror. Det är därför som jag ser det inte jättekonstigt att man funnit så få fall och det behöver inte alls bero på att reinfektion är fruktansvärt ovanligt. Det hela beror bara på att det är fruktansvärt svårt att leda i bevis.