2020-10-11, 16:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är visst viktigt.

Eftersom många dör i Corona så är det viktigt att vidta åtgärder.

Om antalet inte hade varit viktigt hade vi kunnat ta till lika slappa åtgärder mot Corona som mot köttbullar som folk sätter i halsen.

Du menar att det dött minst 6000 personer i Sverige på 6 månader genom att de satt köttbullar i halsen. Du menar också att denna hantering av köttbullar är något som "smittar". Bra då vet alla som läser denna tråd det. Återkom gärna med belägg också.
Citera
2020-10-11, 16:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag förklarade tidigare varför detta resonemang är så dumt, men som jag skrev då är jag medveten om att du inte förstår.

Du anser att det är mycket värre om en person dör I en smittsam sjukdom än en icke smittsam sjukdom. Jag begriper inte varför och det blir inte lättare när du vägrar förklara varför.

Har du fortfarande inte fattat, att corona är en potentiell dödsorsak som SPRIDS TILL ANDRA? D.v.s. det är inte bara den personen som får corona som kan dö, utan även de som han i sin tur hinner smitta innan han dör, och sedan de som de personerna smittar vidare till, o.s.v.?
Citera
2020-10-11, 16:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ja precis, hur många allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar hotar att kollapsa vår sjukvård? och flera europeiska länders sjukvård med för den delen, senast varnade Rumänien att att sjukvården var nära en kollaps. Du kommer aldrig få något svar från förnekarna, deras bluff-empati och krokodiltårar är inte speciellt svåra att syna.

Det finns inte och det är vad som är pudelns kärna. Förnekarna kan fortsätta att prata om cancer och hjärtinfarkter och konstatera att många dör av det, utan att man stänger ned samhället. Ja, jag kan hålla med om det. Man stänger inte ned för att folk drabbas av cancer. Frågan är bara varför man skulle stänga ned samhället för att folk får hjärtinfarkt eller cancer? Vad skulle man vinna? Att däremot vidta adekvata smittskyddsåtgärder för sjukdomar som de facto är både smittsamma och dödliga är ju fullt logiskt. I alla fall när vi pratar sjukdomar som saknar både vaccin och läkemedelsbehandling. Hur man inte kan förstå det måste ju tyda på synnerligen låg IQ.
Citera
2020-10-11, 17:03
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad spelar det för roll för ditt argument om det bara skulle finnas en väg in om den vägen finns lite överallt, till exempel på immunceller? För influensavirus attackerar immunceller. NK står här för natural killer cells, som är en del av immunförsvaret. Artikeln är från 2009.

Ja, angriper dem för att döda dem, inte för att replikera viruset i immuncellerna.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Att du helt patetiskt försöker dölja din okunskap med larviga ad hom stärker inte ditt argument. Du har ingen aning om vad det är du pratar om, det är helt uppenbart. Om du vill jämföra covid med influensa får du ju ta reda på fakta först, dumskalle.

Du tycker det är ett ad hominem att fråga om du får betalt från Kina samtidigt som du kallar mig dumskalle, idiot och okunnig i inlägg efter inlägg?
Citera
2020-10-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du kan inte mena allvar som inte förstår det. Anledningar till nedstängningar, karantän, skolstängningar, uppmaningar om att arbeta hemma, max 50 pers i samma lokal osv, handlar ju om att FÖRHINDRA SMITTA. Något som verkligen hade varit dumt hade ju varit att sätta cancersjuka i karantän för att förhindra att sjukdomen överförs till andra. DET hade varit dumt, eftersom cancer inte smittar. Ska du jämföra något relevant får du återkomma med sjukdomar som smittar mellan människor och som orsakar stort lidande och död. Ännu så länge har du inte presenterat någonting och jag tror ärligt talat inte att du kommer att göra det.

Varför ska jag presentera något som jag aldrig påstått din idiot?

Det vi diskuterar är varför det är värre att en person dör I en smittsam sjukdom än i en icke smittsam sjukdom. Att den ena är smittsam är liksom inget argument.
Citera
2020-10-11, 17:09
Medlem
Citat:
Du menar att det dött minst 6000 personer i Sverige på 6 månader genom att de satt köttbullar i halsen. Du menar också att denna hantering av köttbullar är något som "smittar". Bra då vet alla som läser denna tråd det. Återkom gärna med belägg också.

Nej din analfabet. Jag skrev att corona är värre än köttbullar eftersom det dör många fler. Jag beskrev för dig varför det är viktigt att sätta saker i relation till varandra.
Citera
2020-10-11, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har du fortfarande inte fattat, att corona är en potentiell dödsorsak som SPRIDS TILL ANDRA? D.v.s. det är inte bara den personen som får corona som kan dö, utan även de som han i sin tur hinner smitta innan han dör, och sedan de som de personerna smittar vidare till, o.s.v.?

Jo, det har jag förstått. Varför tror du att jag inte vet det? Är det för att du inte läser vad jag skriver och istället hittar på vad jag skriver för att det ska passa din bild av mig?
Citera
2020-10-11, 17:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dock väldigt, märkligt då denna tråden slagit fast att man inte blir sjukskriven från första början..

Hur kan man bli utförsäkrad om man inte varit sjukskriven från början?

Kan kanske vara så att bara de med tydligast symptom blir sjukskrivna? Tex de som legat på IVA o måste rehabiliteras?
Citera
2020-10-11, 17:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jo, det har jag förstått. Varför tror du att jag inte vet det? Är det för att du inte läser vad jag skriver och istället hittar på vad jag skriver för att det ska passa din bild av mig?

Du jämförde ju ett dödsfall i covid med ett dödsfall av att sätta i halsen. Det första smittar vidare, det andra inte. Kan du inte bara erkänna att du tänkte fel? Alla kan göra en tankevurpa ibland.
Citera
2020-10-11, 17:18
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Most Infected With SARS-CoV-2 Likely To Develop Dyslipidemia And Sebum Lipodome Changes Leading To Skin-Aging!

https://www.thailandmedical.news/news/breaking-covid-19-news-study-shows-that-most-infected-with-sars-cov-2-likely-to-develop-dyslipidemia -and-sebum-lipodome-changes-leading-to-skin-aging

DON'T SHOOT THE MESSENGER (thailand medical news då alltså)

studien är gjord på university of SURREY!! ni vet, surrey, vaccin och virusforskningens mekka

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4677465/

fel länk, här är studein: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.29.20203745v1

kul att alla kommer se ut som rynkiga gubbar och gummor nu?

men framförallt kan man undra, om huden nu åldras.. åldras inte kroppen och organen också?

slå ihop 1+1 nu så har ni en perfekt konspirationsteori

alltså syntetiskt framtaget virus + överbefolkning = virus som gör oss gamla snabbare?

men det får ni diskutera i en annan tråd. här diskuterar vi vetenskap.

men jag måste ändå säga att jag är mer oroad över det här: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6940e1.htm?s_cid=mm6940e1_w

De såkallade förnekarna’ maler på om låga dödstal, bara som en förkylning och att det går bra för Sverige och bla bla.
När ska de öppna ögonen inför alla långtidsskador? När de vaknar en morgon, tittar sig i spegeln, ser att huden ser plötsligt åldrad ut och på natten har de hjärtklappning och på nyheterna börjar de gå ut med att fler och fler unga vuxna drabbas av blodproppar och inflammatoriska processer.
De kommer att vakna när det är försent, precis som regeringen och regeringens hantering, alltid försent.

Lägg till att asiater inte bär på neandertalargenen.
Citera
2020-10-11, 17:21
Medlem
Citat:
Nej, det är ren matematik. Om vi genom testning fångat upp 1% smittade, krävs det alltså att vi ska fånga upp 1% smittade multiplicera samma "n" med 1% igen och konstatera de som friska för att återigen multiplicera samma "n" med 0,01. Dvs > 0,01*0,01*0,01= 0,000001. Dvs, det är inte speciellt konstigt att man inte hittar några fall, även om så alla skulle blivit reninfekterade. Det beror på att testningen är så fruktansvärt låg i förhållande till hela folkmängden.

Korrekt att du gör två multiplikationer, men inte tre? Dessutom, om man idag bara hittar 1% av alla fall, så skulle det innebära att vi idag har över 50 000 fall per dag i Sverige, med 1-2 döda. I så fall, så häv alla restriktioner omedelbart, och sluta skriv om viruset i media, dödligare virus än så har vi naturligt.

Nu tror iofs jag också att vi hittar mer än 1% av alla fall, vilket innebär mindre sannolikhet för missade återinfektioner. Kanske att man hittade 4-6% av alla fall i våras, och 25-50% nu.
Citera
2020-10-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du jämförde ju ett dödsfall i covid med ett dödsfall av att sätta i halsen. Det första smittar vidare, det andra inte. Kan du inte bara erkänna att du tänkte fel? Alla kan göra en tankevurpa ibland.

Jag jämförde dem för att visa vikten av att sätta saker i perspektiv som IMBILDEN tycker var helt onödigt. Jag påtalade alltså att covid är värre än köttbullar.

Men jag skulle personligen inte dra en lättnadens suck om min mamma dog av en köttbulle istället för covid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in