2020-10-11, 17:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Varför ska jag presentera något som jag aldrig påstått din idiot?

Det vi diskuterar är varför det är värre att en person dör I en smittsam sjukdom än i en icke smittsam sjukdom. Att den ena är smittsam är liksom inget argument.

Nej, det vi diskuterar är varför vissa i denna tråd (du bland annat?) inte tycks förstå varför man stänger ned samhället runt om i världen för att förhindra smittspridningen av Covid19. Skribenter i denna tråd uttrycker att det är konstigt och finner ingen förståelse för nedstängningar, då det dör fler av cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.
Då försöker jag och en del andra förklara djupt pedagogiskt att det är för att cancer och hjärtsjukdomar INTE SMITTAR. Just denna kunskap tycks dock ha väldigt svårt att sjunka in.

Förstår du nu varför länder runt om i världen sätter hela städer i karantän? Förstår du varför man försöker förhindra smittspridningen?
Citera
2020-10-11, 17:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej din analfabet. Jag skrev att corona är värre än köttbullar eftersom det dör många fler. Jag beskrev för dig varför det är viktigt att sätta saker i relation till varandra.

Nej, det skrev du inte. Har du förstått nu varför nationer över hela världen försöker förhindra smittspridningen av Covid19?
Citera
2020-10-11, 17:28
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Frankrike: 37% av sjuksköterskorna vill byta yrke

Det är inte svårt att förstå sjuksköterskornas frustration när förnekare och andra lågbegåvade stollar saboterar det kollektiva smittbekämpningsarbetet. Hur svårt är det att ta på sig ett munskydd och hjälpa till med smittbekämpningen? Befolkningarna i Singapore, Sydkorea, Taiwan, Japan etc klarar att följa munskydd-påbud och rekommendationer.

Citat:
A significant number of French nurses responding to a poll say they are tired and fed up, with 37% saying that the pandemic is making them want to change jobs. The poll published Sunday by the National Order of Nurses comes as infection rates soar across the country.
Nearly 59,400 nurses responded to the poll on the impact of the health crisis on their working conditions, out of 350,000 in the Order of Nurses. The numbers painted a grim diagnosis of the profession and suggested that French medical facilities may not be keeping pace with the growing need caused by the pandemic, despite lessons that should have been learned from the height of the virus last spring.
Of nurses in public establishments, 43% felt that “we are not better prepared collectively to respond to a new wave of infections”, according to the poll. The figure rises to 46% for nurses in the private domain. About two-thirds of respondents say their working conditions have deteriorated since the start of the crisis.
Burnout looms, the poll suggests, with 57% of respondents saying they have been professionally exhausted since the start of pandemic, while nearly half saying there’s a strong risk that fatigue will impact the quality of care patients receive.
For 37% of the nurses responding, the crisis “makes them want to change jobs” and 43% “don’t know if they will still be nurses in five years”, according to the poll, which did not provide a margin of error.

källa guardian
Citera
2020-10-11, 17:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Korrekt att du gör två multiplikationer, men inte tre? Dessutom, om man idag bara hittar 1% av alla fall, så skulle det innebära att vi idag har över 50 000 fall per dag i Sverige, med 1-2 döda. I så fall, så häv alla restriktioner omedelbart, och sluta skriv om viruset i media, dödligare virus än så har vi naturligt.

Nu tror iofs jag också att vi hittar mer än 1% av alla fall, vilket innebär mindre sannolikhet för missade återinfektioner. Kanske att man hittade 4-6% av alla fall i våras, och 25-50% nu.

Nu tror jag att vi hittar mer än 1% av alla fall idag. Frågan är om man gjorde det under perioden mars/april? Jag vet inte, men att det var ett ytterst litet antal är jag dock tämligen övertygad om. Jag kan köpa dina procentsiffror som rimliga, men som jag ser det blir det tre led.

Säg att du hittade 5% av fallen i våras. De 5% måste då också ha minst ett test där de konstateras smittfria. sedan ytterligare ett test nu där de konstateras bära på smittan.

Dvs, först 0,05 i våras. Säg att en av tio testade sig efter det och bedömdes friska, dvs 0,1. Säg sedan att de funnits sjuka igen med så hög detektionsgrad som 50%. Då ser formeln ut som följer. 0,05*0,1*0,5=0,0025. Dvs, 2,5 promille av alla konstaterade konstaterade fall av reinfektion skulle upptäckas och då har vi nog ändå använt ganska snälla/optimistiska siffror. Det är därför som jag ser det inte jättekonstigt att man funnit så få fall och det behöver inte alls bero på att reinfektion är fruktansvärt ovanligt. Det hela beror bara på att det är fruktansvärt svårt att leda i bevis.
Citera
2020-10-11, 17:42
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, angriper dem för att döda dem, inte för att replikera viruset i immuncellerna.
Vad är det för bullshitlögner du kommer med nu då? Läste du ens det jag citerade ur artikeln? Typ första meningen?

Citat:
In this study, we demonstrated for the first time that influenza virus directly infects and replicates in primary human NK cells. Viral entry into NK cells was mediated by both clathrin- and caveolin-dependent endocytosis rather than through macropinocytosis and was dependent on the sialic acids on cell surfaces. In addition, influenza virus infection induced a marked apoptosis of NK cells. Our findings suggest that influenza virus can directly target and kill NK cells, a potential novel strategy of influenza virus to evade the NK cell innate immune defense that is likely to facilitate viral transmission and may also contribute to virus pathogenesis.

https://jvi.asm.org/content/83/18/9215
Kan du överhuvudtaget engelska? Vet du vad replicate betyder? Gå och slå upp det då!
Citat:
Du tycker det är ett ad hominem att fråga om du får betalt från Kina samtidigt som du kallar mig dumskalle, idiot och okunnig i inlägg efter inlägg?
Jag säger ju bara som det är, medan du bara kommer med dina på sjuka fantasier. Troll!

För att nu försöka hålla det här on topic, så har jag lyckats smula sönder dina fantasier om att SARS-CoV2 skulle ha vissa speciella egenskaper som inte influensavirus har. Sjukt att ni alarmister aldrig ger er utan bara levererar en massa sjuka lögner. Du har alltså hävdat att SARS-CoV2 men inte influensavirus angriper immunceller. Jag har övertygande bevisat att du har fel och att du inte vet vad du babblar om.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-10-11 kl. 17:47.
Citera
2020-10-11, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu tror jag att vi hittar mer än 1% av alla fall idag. Frågan är om man gjorde det under perioden mars/april? Jag vet inte, men att det var ett ytterst litet antal är jag dock tämligen övertygad om. Jag kan köpa dina procentsiffror som rimliga, men som jag ser det blir det tre led.

Säg att du hittade 5% av fallen i våras. De 5% måste då också ha minst ett test där de konstateras smittfria. sedan ytterligare ett test nu där de konstateras bära på smittan.

Dvs, först 0,05 i våras. Säg att en av tio testade sig efter det och bedömdes friska, dvs 0,1. Säg sedan att de funnits sjuka igen med så hög detektionsgrad som 50%. Då ser formeln ut som följer. 0,05*0,1*0,5=0,0025. Dvs, 2,5 promille av alla konstaterade konstaterade fall av reinfektion skulle upptäckas och då har vi nog ändå använt ganska snälla/optimistiska siffror. Det är därför som jag ser det inte jättekonstigt att man funnit så få fall och det behöver inte alls bero på att reinfektion är fruktansvärt ovanligt. Det hela beror bara på att det är fruktansvärt svårt att leda i bevis.

Det andra ledet är ju bara relevant, om det finns personer som testat positivt två gånger, men som avfärdats som gamla virusrester. Hade det varit många sådana fall, så hade de som sagt stått i kö till kvällstidningarna. Ett sådant fall har tagits upp i kvällstidningarna, visst, kan finnas enstaka ytterligare, som media inte fått nys om, men några mängder kan det omöjligt vara. Dessutom, hade det varit allvarliga symptom andra gången så hade det tagits på allvar om läkarna. Och om det finns personer som blir lindrigt sjuka flera gånger, så är det knappast något problem.
Citera
2020-10-11, 17:44
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det finns inte och det är vad som är pudelns kärna. Förnekarna kan fortsätta att prata om cancer och hjärtinfarkter och konstatera att många dör av det, utan att man stänger ned samhället. Ja, jag kan hålla med om det. Man stänger inte ned för att folk drabbas av cancer. Frågan är bara varför man skulle stänga ned samhället för att folk får hjärtinfarkt eller cancer? Vad skulle man vinna? Att däremot vidta adekvata smittskyddsåtgärder för sjukdomar som de facto är både smittsamma och dödliga är ju fullt logiskt. I alla fall när vi pratar sjukdomar som saknar både vaccin och läkemedelsbehandling. Hur man inte kan förstå det måste ju tyda på synnerligen låg IQ.

Nja inte för att vara den som är den men covid påverkar faktiskt andra sjukdomar som Cancer och hjärt/kärl. Överbelastad vård leder ju till att annan vård skjuts fram. Samt att många drar sig för att söka vård i tid. Såg en brittisk studie om det i somras. Därav är är det viktigt att följa rekommendationer.
Citera
2020-10-11, 17:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Mjaa, flest insjuknande i Influensa brukar vi nog ändå ha i slutet av februari, varefter smittspridningen successivt börjar avta, men då från en mycket hög nivå.

Vi riskerar att gå mot en mycket lång och besvärlig Vinter.
Jag tror det med.
Troligen återinför man de flesta reglerna vi hade i våras. Res inte, max 50, ej besök på äldreboenden mm. Annars blir det som du är inne på ett helt helvete i februari.

Dessutom bli isoleringen ännu värre när vädret inte uppmuntrar till att vara ute.
Och många kan inte cykla mm till jobbet utan är tvungna att åka kollektivt.

Nej jag är ingen alarmist men detta ser inte bra ut.

Sportlov 2021 kan vi glömma att åka någonstans.
Citera
2020-10-11, 17:52
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag säger ju bara som det är, medan du bara kommer med dina på sjuka fantasier. Troll!

För att nu försöka hålla det här on topic, så har jag lyckats smula sönder dina fantasier om att SARS-CoV2 skulle ha vissa speciella egenskaper som inte influensavirus har. Sjukt att ni alarmister aldrig ger er utan bara levererar en massa sjuka lögner. Du har alltså hävdat att SARS-CoV2 men inte influensavirus angriper immunceller. Jag har övertygande bevisat att du har fel och att du inte vet vad du babblar om.

OK, två av fyra. Var ser du att influesanviruset binder till Neuropilin1 och furin? För nu påstår du rentav att SARS-2 inte har speciella egenskaper som influensaviruset har.
Citera
2020-10-11, 17:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
OK, två av fyra. Var ser du att influesanviruset binder till Neuropilin1 och furin? För nu påstår du rentav att SARS-2 inte har speciella egenskaper som influensaviruset har.
Nej det är du som påstår nåt, utan att bevisa det. Ett exempel du försökte med var att SARS-CoV-2 till skillnad från influensavirus attackerar immunceller och jag visade att influensavirus attackerar immunceller. Sen sa du att influensavirus inte replikerar i immunceller och jag överbevisa dig att det gör det visst. Så där hade du allt uppåt väggarna fel, två gånger om, och lika fel av dig är det att återigen försöka dumpa bevisbördan på mig, särskilt som jag redan överbevisat dig och avslöjat dina lögner. Seså nu, upp till bevis. Det ligger på dig. Eller var det bara fria fantasier från din sida?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-10-11 kl. 18:01.
Citera
2020-10-11, 18:13
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej det är du som påstår nåt, utan att bevisa det.

Jag tog upp exempel på olika specifika egenskaper som furin och Neuropilin1. Du skrev:

Citat:
så har jag lyckats smula sönder dina fantasier om att SARS-CoV2 skulle ha vissa speciella egenskaper som inte influensavirus har.

Så frågan kvarstår: var har du läst att influensaviruset binder till furin eller neuropilin1?
Citera
2020-10-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
De såkallade förnekarna’ maler på om låga dödstal, bara som en förkylning och att det går bra för Sverige och bla bla.
När ska de öppna ögonen inför alla långtidsskador? När de vaknar en morgon, tittar sig i spegeln, ser att huden ser plötsligt åldrad ut och på natten har de hjärtklappning och på nyheterna börjar de gå ut med att fler och fler unga vuxna drabbas av blodproppar och inflammatoriska processer.
De kommer att vakna när det är försent, precis som regeringen och regeringens hantering, alltid försent.

Lägg till att asiater inte bär på neandertalargenen.
Avseende långtidsskador vaknar nog förnekarna ungefär samtidigt som alarmisterna/hypokondrikerna upptäckter vanliga influensan och förkylningar år efter år efter år medfört långtidsskador...

https://www.webmd.com/cold-and-flu/flu-complications

https://www.everydayhealth.com/cold-flu-pictures/suprising-health-complications-from-cold-and-flu.aspx
Senast redigerad av jerka11 2020-10-11 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in