Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Troligen var den uppvärmningen en reaktion på den ökade CO2-halten. Sedan "fick" vi andra luftföroreningar som kylde ner istället, tills vi tog itu med dem.
Ja kanske det.

Citat:
Då kan du ju sluta fråga efter dem då! I synnerhet som tråden är full av bevis.
Det bästa är nog om du talar om vilka bevis du erkänner, så slipper vi fler missförstånd om det.
Vad finns det för bevis att extremväder och havsnivån har ökat onormalt sedan 1800-talet?

Citat:
Hade du litat mer på mätdata än att människorna har börjat anpassa sig till sin förändrade verklighet?
När du får mätdata brukar du ju avvisa det. Också. Du avvisar ju konstant allt.
Saken är den att det inte finns mätdata för hela jorden förrän väldigt sent på 1900-talet. Vilka mätdata är det jag har avvisat?

Citat:
Den har minskat mycket.
Hur mycket? Har den minskat senaste 10 åren?

Citat:
Havsnivån ökar och hastigheten ökar. Det visar mätdata.
Sedan när ökar hastigheten? När man började mäta med satelliter istället för mareografer? Skiljer sig data mellan mareograferna och satellitdata?

Citat:
Du borde ha fokuserat mer på det väsentliga i filmen.
Det var inte mycket annat att fokusera på i den dokumentären. Inga faktiska bevis presenterades endast påståenden.
Citera
2020-10-11, 12:47
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Ja kanske det.

Vad finns det för bevis att extremväder och havsnivån har ökat onormalt sedan 1800-talet?

Saken är den att det inte finns mätdata för hela jorden förrän väldigt sent på 1900-talet. Vilka mätdata är det jag har avvisat?

Hur mycket? Har den minskat senaste 10 åren?

Sedan när ökar hastigheten? När man började mäta med satelliter istället för mareografer? Skiljer sig data mellan mareograferna och satellitdata?

Det var inte mycket annat att fokusera på i den dokumentären. Inga faktiska bevis presenterades endast påståenden.
Jag tycker att din repertoar är väldigt ensidig. Du förnekar alla mätdata, med undantag av de från 30-talet, märkligt nog.
Men du säger att du inte förnekar bevisen och när jag ber dig säga vilka bevis du litar på, så svarar du inte på det.
Och gång på gång frågar du efter bevis, trots att du inte litar på något jag skriver.

Du har uppenbara problem med att se verkligheten, din bubbla spricker nog snart. Antagligen har du förstått att du inte kan vinna den här diskussionen, så nu tjurar du bara.
Citera
2020-10-11, 13:05
Medlem
Citat:
Jag tycker att din repertoar är väldigt ensidig. Du förnekar alla mätdata, med undantag av de från 30-talet, märkligt nog.
Men du säger att du inte förnekar bevisen och när jag ber dig säga vilka bevis du litar på, så svarar du inte på det.
Och gång på gång frågar du efter bevis, trots att du inte litar på något jag skriver.

Du har uppenbara problem med att se verkligheten, din bubbla spricker nog snart. Antagligen har du förstått att du inte kan vinna den här diskussionen, så nu tjurar du bara.
Vad är det för fel på dig?
Jag fråga ju dig vart jag har avvisat mätdata? Jag påstår att jag inte har gjort det. Men du kanske kan peka på vart jag har gjort det eftersom du påstår att jag gör det.
Snacka om att ha problem att läsa och förstå...
Citera
2020-10-11, 13:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Vad är det för fel på dig?
Jag fråga ju dig vart jag har avvisat mätdata? Jag påstår att jag inte har gjort det. Men du kanske kan peka på vart jag har gjort det eftersom du påstår att jag gör det.
Snacka om att ha problem att läsa och förstå...
Det är lättare att visa dig vilka fakta du har erkänt. De du har förkastat, ignorerat osv är ju i stort sett allt.
Du inser tydligen att isen på Grönland smälter sedan 40 år. Det är det enda jag vet som du har erkänt.

Finns det mer, så är jag idel öra!
Citera
2020-10-11, 13:36
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Jag har inte endast pekat på 30-talet eller enskilda händelser, utan alla trender som man kan börja redan på 1800-talet eller i alla fall början av 1900-talet. Alltså t.ex. vind, torka, nederbörd, värmeböljor. Men visst det ger oftast väldiga skillnader att starta en trend på mellan 50- och 70-talet jämfört med 30-talet. Ta t.ex. den studien som Humanlife har länkat till flera gånger om värmeböljor. Den studien börjar på 50-talet och visar då en ökning av antalet värmeböljor. Om man istället skulle börja trenden från 30-talet skulle det troligen se väldigt annorlunda ut.

Vi kan ta denna trend som exempel
https://ourworldindata.org/grapher/heat-wave-index-usa
Ser vi en tydligt ökande trend sedan 1800-talet?
Det kan hända att vi har haft exempel på trender tidigare, med större eller mindre inslag av antropogena faktorer. Det förändrar inte den antropogena trenden vi ser idag och som med största säkerhet kommer att fortsätta.

Din länk till ourworldindata är svårt att se några trender då den visar år för år. Jag ser inga självklara trender med någon visuellt uppskattad statistisk säkerhet förutom en som ser ut att börja ungefär någon gång på 70-talet och en stor anomali på 30-talet.

Vart vill du komma med relevans för trenden och dess bakomliggande orsaker idag?
Citera
2020-10-11, 13:40
Medlem
Citat:
Det är lättare att visa dig vilka fakta du har erkänt. De du har förkastat, ignorerat osv är ju i stort sett allt.
Du inser tydligen att isen på Grönland smälter sedan 40 år. Det är det enda jag vet som du har erkänt.

Finns det mer, så är jag idel öra!

Jag förnekar inte mätdata. Jag vet inte vart du fått det ifrån.

Kan du inte svara på frågan om vilka extremväder som ökat sedan 1800-talet eller början av 1900-talet?
Citera
2020-10-11, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det kan hända att vi har haft exempel på trender tidigare, med större eller mindre inslag av antropogena faktorer. Det förändrar inte den antropogena trenden vi ser idag och som med största säkerhet kommer att fortsätta.

Din länk till ourworldindata är svårt att se några trender då den visar år för år. Jag ser inga självklara trender med någon visuellt uppskattad statistisk säkerhet förutom en som ser ut att börja ungefär någon gång på 70-talet och en stor anomali på 30-talet.

Vart vill du komma med relevans för trenden och dess bakomliggande orsaker idag?

Det jag menar är att extremväder inte har ökat i antal, mängder, yta eller styrka p.g.a AGW.
Citera
2020-10-11, 13:48
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Det jag menar är att extremväder inte har ökat i antal, mängder, yta eller styrka p.g.a AGW.
Det är ju lite märkligt när din egen länk visar på motsatsen. Och argumentet du framför om 30-talet i USA är som påtalats ett argumentationsfel. Du får gärna presentera stöd för denna slutsats.

Här har du mer läsning som visar på att du har fel.
https://www.nature.com/articles/s41467-020-16970-7
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-10-11 kl. 13:50.
Citera
2020-10-11, 13:56
Medlem
Citat:
Troligen var den uppvärmningen en reaktion på den ökade CO2-halten. Sedan "fick" vi andra luftföroreningar som kylde ner istället, tills vi tog itu med dem.

Citat:
Ja kanske det.

Det var snack om att utsläpp av svaveldioxid bidrog till den kraftiga nedkylningen efter 1940-talet. Men tog vi verkligen hand om detta som humanlife påstår?

I nedanstående länk så ser man att utsläppen har en topp runt 1980 med drygt 120 megaton. Sedan sjunker utsläppen fram till början av 2000 och planar ut runt 110 megaton.

https://www.researchgate.net/figure/Global-sulfur-dioxide-emission-levels-due-to-fuel-combustion-and-process-emissions_fig2_302891279

För det första så tvivlar jag faktiskt på att en minskning av 10 megaton skulle göra någon skillnad.
För det andra så korrelerar inte svaveldioxidkurvan med temperaturkurvan från NASA. Den globala temperaturen börja stiga minst 20 år innan svaveldioxidutsläppen börja minska.

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_temperature_record

Här ser man att begränsningen av svaveldioxidutsläppen från USA, Europa, samt forna Sovjetunionen knappt märks när Asien succesivt har ökat sina svaveldioxidutslpp.

https://www.researchgate.net/figure/Global-sulfur-dioxide-emissions-by-region-USA-Europe-Former-Soviet-Union-FSU-and_fig5_299423389
Citera
2020-10-11, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det är ju lite märkligt när din egen länk visar på motsatsen. Och argumentet du framför om 30-talet i USA är som påtalats ett argumentationsfel. Du får gärna presentera stöd för denna slutsats.
På vilket sett visar den motsatsen? Nu måste du förklara.
Trenden sedan 1800-talet är inte uppåtgående, du sa ju det själv i förra inlägget.

Citat:
Här har du mer läsning som visar på att du har fel.
https://www.nature.com/articles/s41467-020-16970-7
Tror du inte jag har läst den?
Det är ju denna rapport jag har pratat om i nästa alla mina senaste inlägg. Det är missvisande att börja på 50-talet för att bevisa en ökande trend av värmebölja. Det går inte att förneka att det är missvisande.
Citera
2020-10-11, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Det var snack om att utsläpp av svaveldioxid bidrog till den kraftiga nedkylningen efter 1940-talet. Men tog vi verkligen hand om detta som humanlife påstår?

I nedanstående länk så ser man att utsläppen har en topp runt 1980 med drygt 120 megaton. Sedan sjunker utsläppen fram till början av 2000 och planar ut runt 110 megaton.

https://www.researchgate.net/figure/Global-sulfur-dioxide-emission-levels-due-to-fuel-combustion-and-process-emissions_fig2_302891279

För det första så tvivlar jag faktiskt på att en minskning av 10 megaton skulle göra någon skillnad.
För det andra så korrelerar inte svaveldioxidkurvan med temperaturkurvan från NASA. Den globala temperaturen börja stiga minst 20 år innan svaveldioxidutsläppen börja minska.

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_temperature_record

Här ser man att begränsningen av svaveldioxidutsläppen från USA, Europa, samt forna Sovjetunionen knappt märks när Asien succesivt har ökat sina svaveldioxidutslpp.

https://www.researchgate.net/figure/Global-sulfur-dioxide-emissions-by-region-USA-Europe-Former-Soviet-Union-FSU-and_fig5_299423389
Tack för länkarna.
Ja det verkar inte vara en uppenbar länk mellan utsläppen av svaveldioxid och temperaturkurvan om man tittar på graferna.
Kan det finnas andra utsläpp som påverkat temperaturen?
Citera
2020-10-11, 14:08
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Tack för länkarna.
Ja det verkar inte vara en uppenbar länk mellan utsläppen av svaveldioxid och temperaturkurvan om man tittar på graferna.
Kan det finnas andra utsläpp som påverkat temperaturen?
Självklart. Det mest kända exemplet är nog koldioxid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in