2020-10-11, 05:17
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Så det norska receptet är då enl länken:

C-vitamin 1,5 g (intrasvenöst) x 4 per dag,
Thiamin 200 mg x 2 oralt per dag
Salu-Cortef 50 mg (intrasvenöst-kortison) x 4 per dag i totalt fyra dagar.

Då är frågan hur man kan fixa till detta recept för oralt intag då folk inte kör intravenöst hemma.

Frågan blir vad motsvarande mängd blir för C-vitamin liposomalt när man tar det oralt.(receptfritt)
Thiamin (receptfritt) är redan klart då det är i tablettform, alltså 200mg x 2 per dag
Kortisonet blir också en fråga, finns det för oralt bruk ?, detta är dessutom receptbelagt

Ifall man läser vad docenten skriver så förstår man att effektiviteten hos vitamin c förtrycks av i det här fallet journal of american medicine(jama). Författarna hindrades att dra slutsatser kring mortalitet som blev nära noll med vitamin c.

1,5 g intravenöst vitamin c motsvaras av 15 gram oralt. En rågad matsked i ett glas juice så har du samna dos.
Obs 1,5 g vitamin c intravenöst är en låg dos. 50 gram är inga problem att köra in i systemet vid svår cov 19.

Tiamin tas upp rätt dåligt så där finns exempelvis benfotiamine som tas upp bättre.

Salu cortef kan ersättas till viss del av binjurextrakt.

Och NEJ njursten kommer inte av askorbinsyra som någon okunnig idiot skrev tidigare i tråden.

Jag killgissar att med tillgänglig intravenös vitamin c och tiamin så skulle Sverige haft halva dödstalen. Lägg på vitamin d3 och zink så kapas den siffran med ytterligare 20-30%. Tillgänglig syrgas på det ytterligare 50%. Med andra ord under 1000 döda per idag.
Sverige har medvetet underlåtit att distribuera bot mot cov 19. Det är sanningen.
Citera
2020-10-11, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
I förrgår råkade jag ha på mig KN95-munskydd utomhus när jag gick förbi en rökruta - röklukten kändes hur tydligt som helst genom munskyddet! Får hoppas att det är bättre på att hindra Sars-CoV-2!
Inte bara det att du känner lukt genom ansiktsmasken, den släpper även igenom syre.
Vilket gör att du kan andas.
Why You Can Smell a Fart Through a Mask

The smell of a fart is caused by its sulfur-containing molecules. Chemistry professor Trevor Makal points out on Twitter that a typical one, methanthiol, is about 0.4 nanometers.

Viruses come in different sizes, but the coronavirus that causes COVID-19 has been measured at 60 to 140 nanometers, or between 14,900% and 34,900% larger than a small, stinky molecule like methanthiol.

The droplets from sneezes are about 100,000 nanometers. The droplets from coughs are smaller, around 1,000 nanometers.

What else passes through a mask?

Air. Oxygen and carbon dioxide are both less than 1 nanometer wide. They are not trapped in droplets and can move freely through the mask as you breathe.
https://vitals.lifehacker.com/why-you-can-smell-a-fart-through-a-mask-1844470030

Det är storleken på något som som bestämmer om det kan relativt fritt passera igenom eller inte din ansiktsmask.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-11 kl. 05:59.
Citera
2020-10-11, 05:40
Avslutad
Enligt Aftonbladet får 8000 vård i Frankrike nu varav 110 får intensivvård? Det måste väl vara fel, det har ju talats om att intensivvårdsplatserna börjar ta slut i t ex Paris. Enligt worldometer har Frankrike 1448 serious/critical.
Citera
2020-10-11, 06:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
I ett civiliserat och utvecklat samhälle som Sverige förstår dom flesta att jag har rättigheter och skyldigheter (t ex att följa några enkla rekommendationer i en pandemi).

Det finns dock människor ( t ex några i denna tråd som skriker sig hesa) som helst vill att någonannan/samhället ska se till att jag mår bra och har ett bra liv. 'Fördelen' med den livsfilosofin är ju att man alltid kan skylla ifrån sig och spy sitt hat mot i detta fall Sverige. Inget unikt för just denna tråden här på FB.
Så du menar att det faktum att jag endast kan köpa alkohol på systemet är att låta individen ta ansvar? Att jag måste vara 18 för att ta körkort men 20 för att rösta?

Så de som, enligt dig, vill att staten ska ta ansvar för deras liv också då per definition anser att det är fullständigt rimligt att också staten bestämmer när och hur de ska kunna få tag på alkohol t. ex.?

Jag tror dessutom att du misstolkar de flesta som motsätter sig FHMs strategi, de harar absolut inte Sverige, det är specifikt FHM och Regeringen de protesterar mot. Inte Sverige som sådant. Jag tror tvärtom att många av oss som anser att FHM och Regeringens agerande är under all kritik i verkligheten älskar Sverige.

Många av oss tycker att de handlat oförnuftigt och ologiskt, att de inte har värnat om människors hälsa då de tillät en mycket högre allmän smittspridning än vad våra grannländer gjorde. Att de ansvariga tog beslutet att ”stuva undan” de äldre och sköra, utan att ha gjort en grundlig analys av hur det skulle gå till. Att de trots svåra problem inom äldrevården-äldreboenden kom fram till att detta var lämpligt vittnar istället om en ignorans utan motstycke!
Citera
2020-10-11, 06:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Rörande den symptomfria smittspridningen så är den fortfarande inte särskilt stor enligt de kontaktspårningar som gjorts, så jag undrar om det är själva debatten eller att Einhorn har överdrivit risken men måste göra något för att inte tappa anseende? Så vitt jag vet har hon inte framkommit med några evidens för att den skulle vara stor.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.01.20135194v2.full.pdf

Och dessutom fick hon väl säga emot i debatten?

Det finns studier som visar att pre- och asymtomatisk spridning av covid-19 står för så mycket som 50% av smittan. Det är ju därför den så enkelt kom in på äldreboendena t. ex.

När WHO kom ut med information om att viruset smittar utan symptom protesterade dåren Tegnell högljutt, både i artiklar och via ett brev till WHO. Det anser jag vara ytterst anmärkningsvärt beteende, det visar hur farlig Tegnell är i sitt förnekande av ny kunskap.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-11 kl. 06:16.
Citera
2020-10-11, 06:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag hatar PK kulturen av hela min själ! Och i vintras var jag en av dom som hatade Tegnell. Men nu är datan inne och jag måste ge Tegnell rätt.
För en gångs skull, på mycket länge, så har Sverige faktiskt agerat på ett sätt som satt en guldstandard gentemot resten av världen.

Men säger du, 6000 döda! Ja det är tragiskt, men i kontext till tidigare pandemier så sent som på 90-talet, så är det faktiskt ganska modest i jämförelse. Och vi har, till skillnad från många andra länder, haft samhället relativt öppet under tiden. Vem vet hur eländigt vi hade haft det som kollektiv om vi hade gjort som många andra?

Jag kommer fortsätta hata det mesta som pågår i det här sketna fittlandet, men när det gäller just hanteringen kring corona & restriktioner så är jag faktiskt glad över Tegnell & company.

Vad anser du om våra grannländers agerande och antal döda?
Citera
2020-10-11, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det blir fel att jämföra det med en "tuffare säsongsinfluensa" då vi vidtagit en hel del åtgärder för att bromsa smittan. Hade vi inte haft några åtgärder så hade bilden varit helt annorlunda.
Det som jag skrev avsåg iofs betingat smitta... Men du har nog helt rätt att våra restriktioner gjort stor skillnad för att minska smittspridningen. Men å andra sidan vaccineras riskgrupper mot influensan (till skillnad från covid) samt att många är immuna alt partiellt immuna mot säsongsinfluensan (därför endast max 10-15% som smittas av under en säsongsinfluensasäsong) . Lägg därtill att mörkertalet avseende döda pga. influensa troligen är större jmf med covid. "Bilden" avseende dödsfall i influensa hade även den varit helt annorlunda utan dessa omständigheter (beskriva ovan).
Senast redigerad av jerka11 2020-10-11 kl. 07:02.
Citera
2020-10-11, 06:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jo jag kan hålla med om att han var lite väl optimistisk i början. När han babblade om att det inte kommer spridas till Sverige så fick jag högt blodtryck

Men i efterhand har jag förlåtit honom så smått

Vi får se när feta tanten sjungit klart helt enkelt.
Om det bara vore att viruset inte skulle sprida sig inom Sverige Tegnell haft fel om hade det möjligtvis varit lättare att bortse ifrån även om det är ett felslut av gigantiska proportioner. Nu var det ju så mycket mer som han och FHM misstog sig på, misstolkade, eller rent av missledde oss med. Felaktig information gång på gång, viktig och livsavgörande information.

Det avslöjas ju hela tiden nya absurda saker.

”Större mandat än vad Smittskyddsinstitutet hade

Enligt Annika Linde kan FHM:s roll delvis förklaras med att man har ett avsevärt utökat mandat, jämfört med då hon var statsepidemiolog på Smittskyddsinstitutet 2005-2013.

– Samtidigt har jag jobbat ihop med Anders Tegnell och vet att han i stort sett alltid har förmåga att driva igenom sin vilja och åtminstone då hade han goda kontakter i regeringskansliet, säger hon.

Folkhälsomyndigheten bad om mer makt

Folkhälsomyndigheten önskade sig också ha ”avgörande inflytande” över regeringens beslut ifråga om ”krislagen”, då man vill ha mer exekutiv makt av riksdagen.

I en remisskommentar – som ovanligt nog låg i en klickbar ikon – skrev FHM att ”expertmyndigheternas utlåtande ska vara av avgörande betydelse” för vilka åtgärder som behövs, en formulering som sedan återkom i propositionen. ”

Läs gärna hela artikeln:

https://www.altinget.se/artikel/fhm-onskade-och-fick-avgorande-inflytande-over-regeringens-beslut

Och läs sedan om hur riskgrupper och deras anhöriga har behandlats.

”Då har det gått tre månader sedan risken för samhällsspridning av covid-19 klassades som mycket hög i Sverige.

Omgående startade debatten om att ta fram ersättning till personer som inte kan jobba för att de eller deras anhöriga tillhör en riskgrupp. Debattörer och en enig riksdag uppmanade regeringen att agera.

Men i början av sommaren har dessa extra utsatta människor ännu inte fått något riktigt besked. Trots att regeringen arbetat i nästan två månader med att ta fram en ersättningsmodell.

När regeringen väl lägger fram ett förslag om anhöriga i juni blir det en kalldusch för många som varit hemma. Gruppen som ska kunna få ersättning har avgränsats skarpt.

Arbetets granskning visar att det skett utan någon riktig analys.

I intervjuer med ansvariga och mejlväxlingar som Arbetet begärt ut framgår hur ansvaret för anhörigas situation bollats runt.

Tre dagar senare gör Folkhälsomyndigheten en helt annan bedömning. I ett yttrande om Socialstyrelsens rapport skriver de att symptomfria anhöriga inte behöver stanna hemma.

Sedan går veckorna utan besked från regeringen.

När Socialstyrelsen den 2 juni uppdaterar sitt underlag till politikerna nämns inte gruppen anhöriga alls.

Fyra dagar tidigare har regeringen skickat ut ett första förslag om ersättning till riskgrupper på remiss. Här finns heller ingen lösning för anhöriga.

Endast de som själva är särskilt känsliga för smittan ska få rätt att söka ersättning för tid från första juli, däremot inte för våren som redan gått.

Regeringen motiverar beslutet om anhöriga med hur Folkhälsomyndigheten yttrade sig i april. Men det ska visa sig att Folkhälsomyndigheten egentligen inte har analyserat frågan.”

https://arbetet.se/2020/08/24/ingen-vill-ta-ansvar-for-uteblivet-coronastod-for-anhoriga/
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-11 kl. 06:45.
Citera
2020-10-11, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag anser inte att dödstalen är speciellt viktiga i sammanhanget just nu. De var det i våras innan vi förstod att det inte var ett respiratoriskt virus som vissa här i tråden fortfarande verkar tro. Idag vet vi att det är ett blodvirus och använder helt andra metoder vilket gör att dödstalen är i det närmaste obefintliga. Vad vi inte vet är vad det här viruset har för långtidsverkningar och det är det som varit min största orsak att inte vilja bli smittad sen runt maj.

Bältros orsakas ex. av vattkoppor. Ingenting som de flesta brukar tänka på när de får vattkoppor men bältros anses av många som varit med om det varit det absolut värsta de varit med om i hela livet.
Ok då var mitt antagande rätt 🙂. Jag är också väldigt trött att bara läsa tjafs om dödsfal. Men jag vetifan om diskussionen i tråden kommer blomstra mer om fokus skiftas till "långtidsverkningar". Blir ännu mer spekulativt, tills vi vet mer (många år tills dess) kommer den diskussionen mynna ut i att, betingat smitta, är covid i storleksordningenr lika farliga säsongsinfluensa avseende långtidsverkaningar. Dvs en mycket lite andel känner fortfarande symptom månader efter insjuknande, samt en ännu mindre andel får permanenta skador.
https://www.health.com/condition/cold-flu-sinus/flu-long-term-effects
Senast redigerad av jerka11 2020-10-11 kl. 07:03.
Citera
2020-10-11, 07:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Lamslaget samhälle och sjukvård och havererad ekonomi....,

Ja. Under våren så påverkades hela samhället av epidemin. I synnerhet sjukvården påverkades, med uppskjutna besök och behandlingar. Är du av en annan uppfattning?

Citat:
... snefylla ikväll Onkeln...😉? Du brukar ju inte sitta och ljuga så där friskt

Jag dricker bara saft.
Citera
2020-10-11, 07:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Tom Britton spekulerar nu i Aftonbladet att flera tusen kan komma att dö under hösten i Sverige. Obehagligt är det. Vet inte hur man skulle kunna stoppa det. Ytterligare restriktioner tycks ju inte vara aktuellt. Tvärtom öppnar man upp äldreboenden och igår såg jag på TV att FHM diskuterar om huruvida man kan ta bort rekommendationer för 70+. Detta samtidigt som smittan bara ökar. Gör mig orolig helt klart. Känns verkligen inte bra.
Citera
2020-10-11, 07:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tom Britton spekulerar nu i Aftonbladet att flera tusen kan komma att dö under hösten i Sverige. Obehagligt är det. Vet inte hur man skulle kunna stoppa det. Ytterligare restriktioner tycks ju inte vara aktuellt. Tvärtom öppnar man upp äldreboenden och igår såg jag på TV att FHM diskuterar om huruvida man kan ta bort rekommendationer för 70+. Detta samtidigt som smittan bara ökar. Gör mig orolig helt klart. Känns verkligen inte bra.

Brittonkalkylen har haft nedåtgående trend. Från nästan flockimmunitet i våras har det dalat till tusentals döda i höst.

Nu när vi vet att hög dos d vitamin förebygger svår covid19 o dexamethasone hjälper om du blir svårt sjuk så borde ju dödstalen kunna begränsas mer kan man tycka.

5000 iu D vitamin borde alla ta dagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in