2020-10-11, 01:24
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fast vilken receptor eller protein binder viruset till?
Ingen jävla aning, men jag kan läsa statistik & grafer. Och oavsett hur oviktig du än tycker att datan om dödsfall än är, så är det ju vad det är. Covid-19 är inte så hemskt mycket mer dödlig än influensa!

Sen kan man säkert diskutera om det finns högre risk att drabbas av långtidssymptom av covid-19. Det gör det säkert, det har jag inte tittat närmare på. Men jag anser att dödsfall och IVA är den datan som är mest relevant.
Citera
2020-10-11, 01:27
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/einhorns-mejl-till-tegnell-vi-forbereder-oss-inte-ordentligt-/

Ännu en person - Lena Einhorn - går ut och berättar om den konstiga lydnadskulturen som blev i Sverige i vintras (och i viss mån fortfarande), när ingen inte fick säga emot FHM:s officiella linje, och dom som ändå gjorde det blev väldigt underligt bemötta. Visst var det märkligt att det plötsligt kunde bli så i Sverige?

Därefter var diskussionen i full gång. 22-gruppen skrev debattartiklar. Lena Einhorn hade en hetsig diskussion med Anders Tegnell, den handlade främst om symtomfri smittspridning och blev viral i sociala medier.

Och hon fick skarp och ibland hånfull kritik av personer som inte gillade att hon avvek från den officiella linjen.

– Jag tyckte sättet jag fick kritik på var fascinerande och märkligt. I ett sunt samhälle måste det ju finnas flera röster, särskilt i ett samhälle med högst dödstal i världen, säger Lena Einhorn i Söndagsintervjun.
Det var inte plötsligt, och vad det gäller det fria ordet så är inte Sverige sunt.
Men hon kanske tillhörde godhetssignalisterna under ”Refugees welcome”, eller annars är minnet kort.
Citera
2020-10-11, 01:27
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Fast vilken receptor eller protein binder viruset till?

Berätta gärna
Citera
2020-10-11, 01:28
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att det är en blodsmitta heller, det är du som tror att definitionen av ett respiratoriskt virus är att det har att göra med transmission men det är det inte. Jag har aldrig påstått att luftvägarna inte blir angripna av SARS-2, jag försöker förklara att viruset har minst tre andra vägar utöver ACE-2 vilket gör att det finns betydligt fler sätt som viruset kan skada kroppen när det gäller både kortsiktigt och långsiktigt.

Ert ervinnerliga rabblande om dödssiffror är rätt tradigt efter så här många tusen sidor.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1879625717301773

Den länken gav jag tidigare.
Citera
2020-10-11, 01:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Förvånande men förmodligen sant ..

Det effektiva R-värdet har varit sjunkande sedan september 18 och fram tills dags dato, från 1.18 till 1.12. Ökningstakten avtar alltså.

Om det är så, så är det bra. Du gav ingen länk?
Citera
2020-10-11, 01:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du tar en kaffe på stan med din flickvän en vacker decemberkväll, du blir skitnödig och går på toaletten. Du tar på diverse handtag och i all hast pillar du dig i ansiktet. Tada du har fått influensa

Eller covid19, alternativt spolade du toaletten med öppet lock för du ville lämna toaletten så som du fann den, dvs i prime condition. Ergo insöp du en del fekalieaerosoler på köpet. Det är ett ruggigt lömskt virus och vi gör rätt i att akta oss.
Citera
2020-10-11, 01:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Det kan ordnas.

Scrolla:
https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_d9b24c94/_w_194b4834/_w_492363d6/_w_b7d8d8eb/?tab=ecdc_pred&country=Sweden
Citera
2020-10-11, 01:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag gav precis dem tidigare, i en systematisk översikt, länkad.

Du får gärna länka exakt översikt, tack.
Citera
2020-10-11, 01:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Det enda jag får är en sida som säger "Loading".

Jag borde få en medalj för att jag citerar mig själv.! Ibland.
Senast redigerad av revodneb 2020-10-11 kl. 01:46.
Citera
2020-10-11, 01:55
Medlem
Här är två länkar till kartor där man snabbt kan se och jämföra utvecklingen i olika länder. Tex så har Finland har ökat 91% på en vecka!! Sverige 16%, Norge 44%, Danmark -20%
https://health-infobase.canada.ca/covid-19/international/
https://ourworldindata.org/grapher/weekly-growth-covid-cases?time=latest&country=~FIN
Citera
2020-10-11, 02:12
Medlem
I förrgår råkade jag ha på mig KN95-munskydd utomhus när jag gick förbi en rökruta - röklukten kändes hur tydligt som helst genom munskyddet! Får hoppas att det är bättre på att hindra Sars-CoV-2!
Citera
2020-10-11, 04:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Apropå festande nu öppnar nattklubbarna upp på Stureplan "grattis Stockholm" ännu fler coronafall är att vänta
Vad är det för ny regel som har börjat gälla menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in