2020-10-11, 01:04
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag hör nog till de fåtalet personer som faktiskt tillfört tråden något av nytta om jag ändå passar på att spela allan här. Dessutom är det viktigt att påpeka att det inte är ett respiratoriskt virus så att folk inte tror att de inte kan bli infekterade om de bara låter bli att andas luften i närheten av andra.

Klart man kan bli infekterad på andra sätt än bara inandning. Guess what, så är det med vanlig influensa också!
Citera
2020-10-11, 01:06
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666

Klart man kan bli infekterad på andra sätt än bara inandning. Guess what, så är det med vanlig influensa också!

Förklara hur du tänker nu? Hur tror du influensaviruset fungerar?
Citera
2020-10-11, 01:07
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är bra att du funnit din tro. För min del är det här inte över förräns "The fat lady sings". Då ska jag summera. Men att Tegnell får min röst finns inte på kartan, han missledde folket från dag ett! Det är inte ok!

Jo jag kan hålla med om att han var lite väl optimistisk i början. När han babblade om att det inte kommer spridas till Sverige så fick jag högt blodtryck

Men i efterhand har jag förlåtit honom så smått

Vi får se när feta tanten sjungit klart helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Det är fel att säga att det är ett respiratoriskt virus om det inte är obligat respiratoriskt och det är dåligt och farligt att missleda folk under pågående pandemi då det leder till att folk fattar mindre intelligenta beslut vilket kan påverka din och min hälsa negativt. Och personer som påverkar min hälsa negativt riskerar automatiskt att jag påverkar dem ännu mer negativt för jag glömmer inte och ger igen.

Fast det är det ingen som sagt, men om 95 % får helt vanliga förkylningssymptom och det smittar huvudsakligen genom kontakt och droppsmitta och till viss del aerosol via mun och näsa så kan jag inte kalla det för en blodsmitta.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Förvånande men förmodligen sant ..

Det effektiva R-värdet har varit sjunkande sedan september 18 och fram tills dags dato, från 1.18 till 1.12. Ökningstakten avtar alltså.
Citera
2020-10-11, 01:09
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Förklara hur du tänker nu? Hur tror du influensaviruset fungerar?
Du tar en kaffe på stan med din flickvän en vacker decemberkväll, du blir skitnödig och går på toaletten. Du tar på diverse handtag och i all hast pillar du dig i ansiktet. Tada du har fått influensa
Citera
2020-10-11, 01:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det behövs inte, eftersom jag anser att man behöver

1) ha ett indexfall som är bedömt som "sant asymptomatiskt"
2) kontaktspåra och följa alla kontakter för att se hur många som blir positiva utifrån kontakt med den asymptomatiska personen

Om det av drygt 2000 kontakter hittas 9 positiva från ett 10-tal studier så anser jag att risken för asymptomatisk smittspridning inte är särskilt stor.

Varför gör man inte dessa studier då? Vill man inte veta? Jag vill veta! Ger du mig tio sådana studier så kanske vi kan börja fundera. Materialet /underlaget finns ju. Nu förutsätter du ju saker som studierna inte ens visa, eftersom de inte genomförts. Vi behöver referensstudier också.
Citera
2020-10-11, 01:13
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Fast det är det ingen som sagt, men om 95 % får helt vanliga förkylningssymptom och det smittar huvudsakligen genom kontakt och droppsmitta och till viss del aerosol via mun och näsa så kan jag inte kalla det för en blodsmitta.

Jag har inte sagt att det är en blodsmitta heller, det är du som tror att definitionen av ett respiratoriskt virus är att det har att göra med transmission men det är det inte. Jag har aldrig påstått att luftvägarna inte blir angripna av SARS-2, jag försöker förklara att viruset har minst tre andra vägar utöver ACE-2 vilket gör att det finns betydligt fler sätt som viruset kan skada kroppen när det gäller både kortsiktigt och långsiktigt.

Ert ervinnerliga rabblande om dödssiffror är rätt tradigt efter så här många tusen sidor.
Citera
2020-10-11, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Varför gör man inte dessa studier då? Vill man inte veta? Jag vill veta! Ger du mig tio sådana studier så kanske vi kan börja fundera. Materialet /underlaget finns ju. Nu förutsätter du ju saker som studierna inte ens visa, eftersom de inte genomförts. Vi behöver referensstudier också.

Jag gav precis dem tidigare, i en systematisk översikt, länkad.
Citera
2020-10-11, 01:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är fel att säga att det är ett respiratoriskt virus om det inte är obligat respiratoriskt och det är dåligt och farligt att missleda folk under pågående pandemi då det leder till att folk fattar mindre intelligenta beslut vilket kan påverka din och min hälsa negativt. Och personer som påverkar min hälsa negativt riskerar automatiskt att jag påverkar dem ännu mer negativt för jag glömmer inte och ger igen.

Så om jag håller mig ifrån dig och du håller dig ifrån mig är det fel? Social distancing kallas det. En av FHM:s "strategier". Men jag kan hålla med dig om att det är negativt för folkhälsan, jag behöver närhet.
Citera
2020-10-11, 01:15
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du tar en kaffe på stan med din flickvän en vacker decemberkväll, du blir skitnödig och går på toaletten. Du tar på diverse handtag och i all hast pillar du dig i ansiktet. Tada du har fått influensa

Fast vilken receptor eller protein binder viruset till?
Citera
2020-10-11, 01:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag gav precis dem tidigare, i en systematisk översikt, länkad.

Missade dem, får bli en övning för imorgon, god natt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in