2020-10-10, 15:57
  #91393
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Imorgon är det partiledardebatt i SVT Agenda och man kör det beprövade formatet med fyra minidueller. Enligt den senaste mätningen från SVT Novus, som är färsk från september, är väljarnas fyra viktigaste frågor: 1. Sjukvården 2. Lag och ordning 3. Invandring/integration 4. Skola och utbildning.

En rimlig uppställning skulle därför kunna vara att januaripartierna ställs mot de andra partierna med tilldelning av ämne efter prioriteringsgrad och respektive partis storlek. Då skulle vi få följande dueller:

Sjukvården: S mot M
Lag och ordning: C mot SD
Invandring/integration: L mot V
Skola och utbildning: MP mot KD

Regimen har dock valt att istället värdegrundssäkra upplägget och vi kommer därför istället att få följande dueller:

Kriminaliteten: S mot M
Klimatet: MP mot SD
Jobben: C mot V
Äldreomsorg: L mot KD

Japp, du läste rätt. Migrationen ska inte debatteras överhuvudtaget. Trots att det är en av väljarnas viktigaste frågor och trots att det helt uppenbart är en av de hetaste politiska frågorna för närvarande. Istället ska Åkesson tvingas möta Miljötalibanerna på deras enda hemmaplan.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/partiledardebatt-i-agenda-har-ar-amnena-och-duellerna

Alltså vad i helvete.

Ska kriminaliteten diskuteras mellan S och M och miljöfrågan (som är död nu) diskuteras mellan MP OCH SD?!

Snacka om korrupt upplägg. Varför ska inte SD få diskutera någon av sina huvudfrågor dvs kriminalitet eller invandring?
2020-10-10, 17:49
  #91394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Alltså vad i helvete.

Ska kriminaliteten diskuteras mellan S och M och miljöfrågan (som är död nu) diskuteras mellan MP OCH SD?!

Snacka om korrupt upplägg. Varför ska inte SD få diskutera någon av sina huvudfrågor dvs kriminalitet eller invandring?

Om bara Åkesson kunde vara lite mer offensiv för en gångs skull. Han skulle t.ex. kunna inleda sitt anförande med något i den här stilen:

"Klimatet är en viktig fråga och den förtjänar att debatteras. Det finns ju i och för sig vissa andra frågor som väljarna tycker är ännu viktigare, men nu har ju ni i er opartiskhet på SVT bestämt att jag ska debattera med riksdagens minsta parti i just deras favoritfråga."
2020-10-10, 17:57
  #91395
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Om bara Åkesson kunde vara lite mer offensiv för en gångs skull. Han skulle t.ex. kunna inleda sitt anförande med något i den här stilen:

"Klimatet är en viktig fråga och den förtjänar att debatteras. Det finns ju i och för sig vissa andra frågor som väljarna tycker är ännu viktigare, men nu har ju ni i er opartiskhet på SVT bestämt att jag ska debattera med riksdagens minsta parti i just deras favoritfråga."

Japp. De kör för defensivt.

Trump eller Pence skulle definitivt göra det. Även fast det kanske inte ser särskilt bra ut för vissa så belyser det hur opartiska SVT och media är.
2020-10-10, 19:53
  #91396
Medlem
Haddock93s avatar
Nu är det Åkessons tur att bli smutskastad av media, tydligen varit på 50-årsfest under Corona.

Tillåt mig skratta, INGEN BRYR SIG! Jag var själv på ett 30-årskalas.

Detta undergräver bara förtroendet för Expressen, som ändå byggt något förtroende för högersidan men inte längre.

Men agendan är tydlig; smutskasta de som hotar etablissemanget och reform av LAS. Inte något om M än så länge och tro mig, det finns ”skandaler” i alla partier.
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2020-10-10 kl. 19:56.
2020-10-10, 20:16
  #91397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Alltså vad i helvete.

Ska kriminaliteten diskuteras mellan S och M och miljöfrågan (som är död nu) diskuteras mellan MP OCH SD?!

Snacka om korrupt upplägg. Varför ska inte SD få diskutera någon av sina huvudfrågor dvs kriminalitet eller invandring?

Jimmie Åkesson har själv klargjort att valet 2022 blir ett val mellan S och M där SD kommer utgöra ett stödparti till en M-regering ledd av Ulf Kristersson. Då är det väl helt korrekt att SD får debattera mot sossarnas motsvarande stödparti som vill se Stefan Löfven som statsminister?
2020-10-10, 21:49
  #91398
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det glädjer mig att du noterat att Ebba och Kd fått rejält med välförtjänt skit senaste veckan även om resten du skrev bara är sedvanligt svammel.
Ni skulle framtså som så mycket mer sympatiska och ni inte betedde er som en bittra loosers.
De stora mediehusen drivs av vinster samt lite journalistisk heder som krydda på det. De kommer att skriva om det folk vill läsa om. Hittar de fler korrupta SD-muppar (och det kommer de göra) så kommer de skriva om dem, det är så det funkar.
Deal with it!

Ja media skrev ju mycket om sossen som mördade sin fru och nu är dömd för det samt till utvisning. För han var ju sossemigrant. Det hette "en politiker" under lång tid. En sverigedemokrat hängs ut för vad han skrivit i privata meddelanden som inte ens är olagligt. Men när en invandrad sosse hedersmördar sin fru är det nedtoning.

Men det spännande blir om media börjar behandla M och KD lika illa. Då kan de partierna snabbt svänga i om vi skall skattefinansiera public service och ge alla dessa ökande bidrag till MSM.

Det skulle vara intressant att se korrelationen mellan SDs utveckling i OU och andel svenskar som följer alternativmedia.

BTW Greta du är ond. Samhällsfarlig och många människor har antingen dött eller fått sina liv förstörda på grund av din politik, din media, ditt etablissemang och din politiker.

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, ca 1/5 i landet har tydligen på riktigt genomskådat etablissemanget (i varierande grad). Det är inga dåliga siffror.
De forna nytillkomna SD-väljarna var kvinnor inom offentlig sektor, om jag minns rätt. Undrar om S nya krigsförklaring mot anställningsskydd kan cementera dessa forna SD-ikryssare hos SD, alltså de som inte går till V. Eller rusar desamma nu som ett lämmeltåg till Vänsterpartiet?

Jag tror SD och V kommer dela på nästa flykt från S. De som lämnade S innan Corona men vände tillbaka kanske lämnar för gott nu. Hoppas jag. OU i november kommer att bli intressanta!

Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Imorgon är det partiledardebatt i SVT Agenda och man kör det beprövade formatet med fyra minidueller. Enligt den senaste mätningen från SVT Novus, som är färsk från september, är väljarnas fyra viktigaste frågor: 1. Sjukvården 2. Lag och ordning 3. Invandring/integration 4. Skola och utbildning.
En rimlig uppställning skulle därför kunna vara att januaripartierna ställs mot de andra partierna med tilldelning av ämne efter prioriteringsgrad och respektive partis storlek. Då skulle vi få följande dueller:
Sjukvården: S mot M
Lag och ordning: C mot SD
Invandring/integration: L mot V
Skola och utbildning: MP mot KD
Regimen har dock valt att istället värdegrundssäkra upplägget och vi kommer därför istället att få följande dueller:
Kriminaliteten: S mot M
Klimatet: MP mot SD
Jobben: C mot V
Äldreomsorg: L mot KD
Japp, du läste rätt. Migrationen ska inte debatteras överhuvudtaget. Trots att det är en av väljarnas viktigaste frågor och trots att det helt uppenbart är en av de hetaste politiska frågorna för närvarande. Istället ska Åkesson tvingas möta Miljötalibanerna på deras enda hemmaplan.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/partiledardebatt-i-agenda-har-ar-amnena-och-duellerna

Vilken tur att jag aldrig tittar på statens TV, jag hade fått panikångest av att titta på regeringspropagandan.
2020-10-11, 17:34
  #91399
Medlem
Haddock93s avatar
Sprickan mellan M-toppar och SD.

https://www.facebook.com/100001246056672/posts/3624200497631450/?extid=0&d=n

Finns bara ett alternativ vid valurnan för de som velar mellan M/SD och vill ha ett konservativt block med gammaldags moderatpolitik och inte nyliberal globalism; SD.

Sagt det hela tiden.
2020-10-11, 17:53
  #91400
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Sprickan mellan M-toppar och SD.

https://www.facebook.com/100001246056672/posts/3624200497631450/?extid=0&d=n

Finns bara ett alternativ vid valurnan för de som velar mellan M/SD och vill ha ett konservativt block med gammaldags moderatpolitik och inte nyliberal globalism; SD.

Sagt det hela tiden.

Det visar hur långt M har kvar att vandra innan de har lämnat det socialliberala träsket i mitten. Partiet, på alla nivåer, är inte i takt med sina väljare. Väljarna har gått vidare men partifunktionärerna är kvar i Reinfeldts era.

Det är dags för SD att börja angripa M så att de tappar väljare till SD i OU. Bara väljarna kan tvinga M åt rätt håll för själva är de äckliga nyliberala globalister.
2020-10-11, 17:55
  #91401
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det visar hur långt M har kvar att vandra innan de har lämnat det socialliberala träsket i mitten. Partiet, på alla nivåer, är inte i takt med sina väljare. Väljarna har gått vidare men partifunktionärerna är kvar i Reinfeldts era.

Det är dags för SD att börja angripa M så att de tappar väljare till SD i OU. Bara väljarna kan tvinga M åt rätt håll för själva är de äckliga nyliberala globalister.

Ja precis, ett stort SD gör att Moderaterna blir tvingade att närma sig SD. Precis som det var innan Corona när Ebba och Ulf började prata med Jimmie.

Förstår att man inte vill attackera varandra mellan oppositionen men det är dags att SD synar Moderaternas spel.
2020-10-11, 17:56
  #91402
Medlem
catforwardpowers avatar
Jag vet inte hur många som skriver här som är ifrån Norrland eller i synnerhet norrlandskusten? Det känns som att avsaknaden bland skribenter för nationell erfarenhet av åsikter och mentalitet skiljer åt beroende på vart man är i landet. Jag är från en stad längs norrlandskusten. Här är det fortfarande relativt ovanligt att att offentligt anställda/ industriarbetare/fackanslutna röstar på Sverigedemokraterna. Mentaliteten här skiljer sig enormt mycket åt från landsbygden i Småland och Skåne, (som jag självklart har besökt). För det första så är ingen stolt över var man kommer ifrån här uppe. I Småland och Skåne, vajar svenska flaggan nästan överallt, samt den skånska flaggan i Skåne. Där jag är ifrån, är det inte så. Väldigt få bostadshus har en svensk flagga som vajar på bron.

På nationaldagen för några år sen var jag på plats i Småland och det var en stor träff på en hembygdsgård där alla hade folkdräkt, har aldrig sett en människa haft det uppe hos mig.
Skillnaden mot södra Sverige är enorm. Det här kan såklart bara vara en tillfällighet men jag tror inte det

Här tycker folk om att dricka kaffe och diskutera att det är bra att V och S skickar mer pengar till sjukvården än vad M och SD gör. Här tycker folk om att dricka kaffe och tro att Moderaterna vill dra in deras sjuklön. Här sitter folk och dricker kaffe och tycker SD har fel eftersom problemen med invandringen, trots allt, inte är lika stor som i södra Sverige även om det kommer garanterat bli värre.

Så jo, det finns svenskar kvar som fortfarande handfast stödjer S ända in i kaklet och då är det inte gammpensionärer jag pratar om, utan vanliga 40-50 åriga män.
2020-10-11, 18:09
  #91403
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Jag vet inte hur många som skriver här som är ifrån Norrland eller i synnerhet norrlandskusten? Det känns som att avsaknaden bland skribenter för nationell erfarenhet av åsikter och mentalitet skiljer åt beroende på vart man är i landet. Jag är från en stad längs norrlandskusten. Här är det fortfarande relativt ovanligt att att offentligt anställda/ industriarbetare/fackanslutna röstar på Sverigedemokraterna. Mentaliteten här skiljer sig enormt mycket åt från landsbygden i Småland och Skåne, (som jag självklart har besökt). För det första så är ingen stolt över var man kommer ifrån här uppe. I Småland och Skåne, vajar svenska flaggan nästan överallt, samt den skånska flaggan i Skåne. Där jag är ifrån, är det inte så. Väldigt få bostadshus har en svensk flagga som vajar på bron.

På nationaldagen för några år sen var jag på plats i Småland och det var en stor träff på en hembygdsgård där alla hade folkdräkt, har aldrig sett en människa haft det uppe hos mig.
Skillnaden mot södra Sverige är enorm. Det här kan såklart bara vara en tillfällighet men jag tror inte det

Här tycker folk om att dricka kaffe och diskutera att det är bra att V och S skickar mer pengar till sjukvården än vad M och SD gör. Här tycker folk om att dricka kaffe och tro att Moderaterna vill dra in deras sjuklön. Här sitter folk och dricker kaffe och tycker SD har fel eftersom problemen med invandringen, trots allt, inte är lika stor som i södra Sverige även om det kommer garanterat bli värre.

Så jo, det finns svenskar kvar som fortfarande handfast stödjer S ända in i kaklet och då är det inte gammpensionärer jag pratar om, utan vanliga 40-50 åriga män.

Ja vi har hört att det är så men inom SD låter det som de växer även där (I medlemsantal och aktiva medlemmar). Och där kommer vi in lite på SDs högervridning. SD får inte bli för höger för att ha framgång i norr. Jag tror man kan jämföra lite med de gamla bruksorterna i Södra Sverige? De har varit starka sossefästen men blir allt mer SDs starkaste fästen. SD blir inte så stora i traditionellt borgerliga kommuner utan det är ofta där sossarna har dominerat. Jag hoppas det kan bli det samma i norr. SD har ju ett sameparti nu också men en väldigt talför same i spetsen!
2020-10-11, 18:14
  #91404
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Jag vet inte hur många som skriver här som är ifrån Norrland eller i synnerhet norrlandskusten? Det känns som att avsaknaden bland skribenter för nationell erfarenhet av åsikter och mentalitet skiljer åt beroende på vart man är i landet. Jag är från en stad längs norrlandskusten. Här är det fortfarande relativt ovanligt att att offentligt anställda/ industriarbetare/fackanslutna röstar på Sverigedemokraterna. Mentaliteten här skiljer sig enormt mycket åt från landsbygden i Småland och Skåne, (som jag självklart har besökt). För det första så är ingen stolt över var man kommer ifrån här uppe. I Småland och Skåne, vajar svenska flaggan nästan överallt, samt den skånska flaggan i Skåne. Där jag är ifrån, är det inte så. Väldigt få bostadshus har en svensk flagga som vajar på bron.

På nationaldagen för några år sen var jag på plats i Småland och det var en stor träff på en hembygdsgård där alla hade folkdräkt, har aldrig sett en människa haft det uppe hos mig.
Skillnaden mot södra Sverige är enorm. Det här kan såklart bara vara en tillfällighet men jag tror inte det

Här tycker folk om att dricka kaffe och diskutera att det är bra att V och S skickar mer pengar till sjukvården än vad M och SD gör. Här tycker folk om att dricka kaffe och tro att Moderaterna vill dra in deras sjuklön. Här sitter folk och dricker kaffe och tycker SD har fel eftersom problemen med invandringen, trots allt, inte är lika stor som i södra Sverige även om det kommer garanterat bli värre.

Så jo, det finns svenskar kvar som fortfarande handfast stödjer S ända in i kaklet och då är det inte gammpensionärer jag pratar om, utan vanliga 40-50 åriga män.


Problemet är att Norrland inte har samma problem med invandring som södra och mellan Sverige har. Därför blir de väldigt frånvarande från verkligheten stora delar av Sverige upplever.

Norrland måste först drabbas ekonomiskt och genom välfärden för att ändra sitt röstbeteende.

Jag bor i Göteborg och är rätt ung, mycket ilska här eftersom staden idag knappt har svenskar längre. Mer invandrare än svenskar och då tar jag inte i.

Samtidigt är de ju en väldigt röd stad egentligen, men kriminaliteten är såpass påtaglig här att folk närmat sig SD rejält.

Det sprider sig söderifrån och uppåt, Norrland kommer nog men inte just ännu. Tror när kollapsen kommer då kommer folk göra uppror även i Norrland.

Dalmasarna har ju alltid varit rebeller, ligger lite i vår kultur. Min familj är därifrån och där är folk jävligt förbannande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in