2020-10-10, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Det är bara Ebbas PR maskineri med hennes influenser kompisar i spetsen som driver det här.

Naturligt att ni som är samma skrot och korn som henne vill få det att framstå så.

Vi andra ser en normal 83 åring som blir hetsad och stressad av en girig och egoistisk Ebba till ett pris långt under marknadsvärdet.

En ”normal 83-åring” som du själv ändå väljer att kalla för halvsenil. Inte en supersmickrande beskrivning.
2020-10-10, 15:52
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Gubben skyller ju på att han inte är kapabel att vare sig ta beslut eller att han inte kommer ihåg någonting.

Hur kan då hans berättelse ha något värde alls?
Ellet är det bara vissa saker han kan åtetberätta korrekt?

Antingen är han inte kapabel att ta beslut och då är hans vittnesmål och berättelse inte att lita på.

Eller så är han fullt kapabel att ta egna beslut och då ljuger han istället för att försöka backa från sitt beslut.

Det resonemanget var pardoxalt och kul. Har du läst moment 22 av Heller? Bra bok där han driver med din typ av resonemang.
2020-10-10, 15:53
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vet du vilket område vi talar om? Det gör jag och de tomter som kan granskas på hemnet i detta område ligger på det priset som Ebba betalat för.

Kan du länka till en tomt? Har själv inte hittat någon tomt på hemnet
2020-10-10, 15:54
Medlem
Är detta början på slutet för Ebba?
2020-10-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Så en sjönära tomt eller fastighet i området kostar endast 4 miljoner? Du kan (efter att ha kollat) få en mindre gård (utan närliggande sjö) i Norrland för det priset (4 till 5 miljoner ser ut att vara vanligt i Norrland för smågårdar). Du menar att Uppland och Norrland har samma prisklass på sina gårdar? Generellt sett är det billigare i Norrland än i södra Sverige...

Det är ingen gård enligt tidningarna då det är en tomt på några tusen kvm.

Ebba på FB:
I ett långt inlägg på sin facebooksida skriver Ebba Busch att huset stått obebott länge och i stort behov av renovering. Hon skriver att hon bland annat gjort två värderingar och haft kontakt med Anticimex för att se till att allt går rätt till inför köpet

”Men i samband med att tillträdet skulle ske, framkom det en rad oklarheter hos säljaren. Helt plötsligt fick jag reda på att det finns två andra personer i Esbjörns närhet som har starka synpunkter på försäljningen. Två personer som menar sig ha anspråk på fastigheten och som har egna ekonomiska intressen i saken. Jag har nu via Esbjörns ombud fått höra att den ena påstår sig ha fått fastigheten som en gåva.” skriver hon och fortsätter:

”Precis som att jag varit noggrann med att göra allt korrekt fram till att vi kom överens om försäljningen, är jag nu lika angelägen om att det här ska avslutas korrekt, oavsett hur det nu kommer att gå.”

Expressen: "
” Tonen i brevet är hård:Vi måste höras annars blir detta en rättslig process och Nordström och partner (advokatfirman) tar vid. Snälla hör av dig så vi kan mötas.”"

är det en hård ton??????? Snälla hör av dig.
2020-10-10, 15:55
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
En ”normal 83-åring” som du själv ändå väljer att kalla för halvsenil. Inte en supersmickrande beskrivning.

Majoriteten av 83 åringar visar på tecken av senilitet. Han säger själv att han har minnesproblem.

Sånt är livet och man förlorar sin mentala förmåga med ålder.
2020-10-10, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Majoriteten av 83 åringar visar på tecken av senilitet. Han säger själv att han har minnesproblem.

Det kan du visa forskning på förstår jag?
2020-10-10, 16:00
Medlem
Oavsett vad som har hänt och om det fanns eller inte fanns något uppsåt att göra bra affärer på bekostnad av gamla gubbar så var det smart att backa.

Många väljare kan nog relatera till skräcken att få höra av sina gamla föräldrar -jag sålde sommarstugan till en trevlig granne och jag fick hela 2,5 miljoner!
När den i själva verket är värd 4mijoner.
2020-10-10, 16:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Hur ska man veta när någon inte är tillräknelig och får genomföra ekonomiska transaktioner?
Åldersgräns?
Anhörigas OK?
Domstol?

Det finns spärregler när det gäller att ingå avtal, antingen sk "ocker" eller "svek" (Avtalslagen):.

QUOTE]30 § Där den, gent emot vilken en rättshandling företagits, framkallat densamma genom svikligt förledande eller ock insett eller bort inse, att den, som företog rättshandlingen, blivit svikligen förledd därtill av annan, vare rättshandlingen icke gällande mot den förledde.

31 § Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade.[/quote]

Om några av dessa föreligger i detta fall vet jag inte, men uppgifter om att säljaren glömt vad han avtalat väcker naturligtvis frågor. Här är "inse eller bort inse" nyckelordet.

Andra spännande frågor (utan publika svar) är om säljaren skyndat sig att betala tillbaka handpenningen och vilka de okända intressenterna är.

Givetvis kan EB låta köpet gå tillbaka utan att diskutera, men med tanke på att hon är en publik person bör ju sakfrågan redas ut ordentligt - särskilt om EB skött det hela anständigt.

Det kan ju till och med vara så att "fastighetsägaren försökt lura en ensamstående mamma, och sålt ett hus han inte var ägare till." (Se där, en kvällstidningsvärdig vinkling, åt andra hållet).
2020-10-10, 16:16
Avslutad
Får tyvärr lite sociopatvibbar.
2020-10-10, 16:17
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Det kan du visa forskning på förstår jag?

Det är allmänt känt att mental förmåga avtar med ålder.

Om du inte tror mig googla

Det här är två av de första träffar jag har

https://www.livescience.com/17780-mental-sharpness-declines-middle-age.html

https://www.nia.nih.gov/health/memory-forgetfulness-and-aging-whats-normal-and-whats-not

Varför ifrågasätter du detta?
2020-10-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan ju till och med vara så att "fastighetsägaren försökt lura en ensamstående mamma, och sålt ett hus han inte var ägare till." (Se där, en kvällstidningsvärdig vinkling, åt andra hållet).

Som jag ser det så här långt så är det nästan de enda som kan ge henne hedern tillbaka helt! Oavsett alla andra scenarion så är det minst inte snyggt till nära nog kriminellt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in