2020-10-10, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man kan aldrig vara säker. Men jag har riktigt svårt att tro att domarna inte knyter ihop säcken och fastställer tingsrättens dom.
Skulle inte förvåna mig om det blir 18 år pga att T är tidigare ostraffad och att mordet kanske kommer att bli bedömt som icke planerat. Tror på 18 år. I så fall kan man ju säga att det var tur att T överklagade livstidsdomen, men vi får se.
Citera
2020-10-10, 10:19
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Skulle inte förvåna mig om det blir 18 år pga att T är tidigare ostraffad och att mordet kanske kommer att bli bedömt som icke planerat. Tror på 18 år. I så fall kan man ju säga att det var tur att T överklagade livstidsdomen, men vi får se.
Med tanke på bevisen och skadorna på huvudet så bör han få livstid.
Att han är tidigare ostraffad ser jag inte förmildrande utan tvärtom, dessutom skojade han om situationen under utredningen på rättspsyk.
Tur?
Citera
2020-10-10, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter

Mord behöver inte ha någon planering att tala om. Det är inget som kommer att dra ner straffvärdet nämnvärt. Det är mer så att mord som har lång planering kan vara försvårande.

Att han är tidigare ostraffad vägs in på småbrott i vissa avseenden. Ett mord vägs det inte in alls i. Det är möjligen så att andra gången en person döms för mord är det såklart försvårande men att första gången skulle vara förmildrande, nej.

Det som dock hamnar på den försvårande sidan är:

-dödas i sin bostad
-det är av allt att döma ett utdraget dödande fyllt med dödsångest
-det är våld i nära relation
-det är styckning av kroppen

Han kommer inte att få annat än livstid med en väldigt stor sannolikhet.
Citera
2020-10-10, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urre01
Om det nu hypotetiskt skulle vara pappan som "fullbordade mordet", vad är han då för en människa som låter sin son avtjäna ett mångårigt fängelsestraff?
Tja, han var ju slaktare till yrket i sitt forna hemland och i deras kultur ingår väl ingen som helst moral, så att....
Citera
2020-10-10, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Mord behöver inte ha någon planering att tala om. Det är inget som kommer att dra ner straffvärdet nämnvärt. Det är mer så att mord som har lång planering kan vara försvårande.

Att han är tidigare ostraffad vägs in på småbrott i vissa avseenden. Ett mord vägs det inte in alls i. Det är möjligen så att andra gången en person döms för mord är det såklart försvårande men att första gången skulle vara förmildrande, nej.

Det som dock hamnar på den försvårande sidan är:

-dödas i sin bostad
-det är av allt att döma ett utdraget dödande fyllt med dödsångest
-det är våld i nära relation
-det är styckning av kroppen

Han kommer inte att få annat än livstid med en väldigt stor sannolikhet.
Kan styckning vara försvårande vid mord? Det blir väl en egen åtalspunkt?

Men jag tror vi kan lägga till att hon var i
-skyddslös ställning
eftersom hon ju var fysiskt underlägsen och
-beroendeställning
Skulle tro att han, med tanke på spåren i rummet, också visat
-särskild hänsynslöshet
Tror inte
-likgiltighet
Passar inte in riktigt eller?

Förmildrande? Finns det något överhuvudtaget? Om han givit någon egen version kunde han kanske fått till att hon angrep honom först, kan ju hända när sinnet rinner över, och han inte kunnat besinna sig.
Citera
2020-10-10, 12:36
Medlem
När folk i gemen pratar om ett sånt här fall säger de ju, eller jag åtminstone, att "Vad faan, det är ju ett helt sjukt beteende" men enligt rättspsyk är man ju inte sjuk. Vad är man då? Arg? Ond? Är man normal? Tydligen är man normal men gjort något man inte får så då får man ett straff. Som en utökad tid i skamvrån där rätten bestämmer tiden.

Nej, enligt min mening är han en person som totalt skiter i andra än sig själv och skapat sina egna regler för vad som är okej. Han bör låsas in för gott, inte för att straffa honom utan för att skydda oss andra.

Vi som sliter med vårt och försöker hålla igång ett samhälle skall inte behöva oroa oss för våra döttrar, söner o.s.v. bara för att den här typen av människor skall få en andra chans och släppas ut när någon tycker att de har bättrat sig med risk att de kommer ut och gör om brottet. Vi har fan nog ändå utan dem. Han ignorerade våra regler, nu ignorerar vi hans.

Dessa människor är som en cancersvulst på samhällskroppen som bara skall avlägsnas. Lås in honom på verklig livstid så vi andra får den frid vi förtjänar.
Citera
2020-10-10, 13:50
Medlem
Martin Jonsson (Lottas mördare) fick livstidsfängelse i tingsrätten men hovrätten ändrade det till 18 år. Det kan bli 16-18 år fängelse för TA.
Citera
2020-10-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Martin Jonsson (Lottas mördare) fick livstidsfängelse i tingsrätten men hovrätten ändrade det till 18 år. Det kan bli 16-18 år fängelse för TA.
Martin misshandlade Lotta med döden som följd, han ringde 112 själv. Han erkände brott. Det är lite skillnad i jämförelse med blånekande mördaren och städaren Tishko som har brottsoffrets huvud i sin egen sovrumsgarderob. Och det är troligen sådant man ser på när man skall fundera på straffpåföljd.
Citera
2020-10-10, 13:57
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
När folk i gemen pratar om ett sånt här fall säger de ju, eller jag åtminstone, att "Vad faan, det är ju ett helt sjukt beteende" men enligt rättspsyk är man ju inte sjuk. Vad är man då? Arg? Ond? Är man normal? Tydligen är man normal men gjort något man inte får så då får man ett straff. Som en utökad tid i skamvrån där rätten bestämmer tiden.

Nej, enligt min mening är han en person som totalt skiter i andra än sig själv och skapat sina egna regler för vad som är okej. Han bör låsas in för gott, inte för att straffa honom utan för att skydda oss andra.

Vi som sliter med vårt och försöker hålla igång ett samhälle skall inte behöva oroa oss för våra döttrar, söner o.s.v. bara för att den här typen av människor skall få en andra chans och släppas ut när någon tycker att de har bättrat sig med risk att de kommer ut och gör om brottet. Vi har fan nog ändå utan dem. Han ignorerade våra regler, nu ignorerar vi hans.

Dessa människor är som en cancersvulst på samhällskroppen som bara skall avlägsnas. Lås in honom på verklig livstid så vi andra får den frid vi förtjänar.
Håller med! Han har ju bevisligen enligt testerna diagnos som narcissistisk men är ändå tillräckligt frisk/normal för att få fängelse.
Så ja det som återstår är ju att han är ond, han bryr sig bara om sig själv och/eller det som i hans huvud gagnar honom.
Kanske därför han är så hatisk mot hennes familj och rättsväsendet eftersom hans gärning uppdagades och bevisats att han är skyldig.
Stort nederlag för honom att bli avslöjad och jag är säker på att han kommer ta första chansen till att begå självmord eftersom han då ser sig själv som ”vinnaren” över sitt liv/öde.
Citera
2020-10-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Håller med! Han har ju bevisligen enligt testerna diagnos som narcissistisk men är ändå tillräckligt frisk/normal för att få fängelse.
Så ja det som återstår är ju att han är ond, han bryr sig bara om sig själv och/eller det som i hans huvud gagnar honom.
Kanske därför han är så hatisk mot hennes familj och rättsväsendet eftersom hans gärning uppdagades och bevisats att han är skyldig.
Stort nederlag för honom att bli avslöjad och jag är säker på att han kommer ta första chansen till att begå självmord eftersom han då ser sig själv som ”vinnaren” över sitt liv/öde.
Det fetade. Tror du? Är han inte för självcentrerad för att INTE begå självmord? De två patetiska försöken med parfym, handkräm, vatten och vad det var, borde t o m han fatta att det inte skulle funkat. Nej, jag håller emot. Jag tror han kommer försöka göra sig till kung i fängelset, och kommer nog smärtsamt få erfara att det är bäst att ligga lågt.
Citera
2020-10-10, 14:01
Medlem
Citat:
Martin misshandlade Lotta med döden som följd, han ringde 112 själv. Han erkände brott. Det är lite skillnad i jämförelse med blånekande mördaren och städaren Tishko som har brottsoffrets huvud i sin egen sovrumsgarderob. Och det är troligen sådant man ser på när man skall fundera på straffpåföljd.
Jag hoppas på det (livstidsfängelse) men inte så säker!
Citera
2020-10-10, 14:07
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Det fetade. Tror du? Är han inte för självcentrerad för att INTE begå självmord? De två patetiska försöken med parfym, handkräm, vatten och vad det var, borde t o m han fatta att det inte skulle funkat. Nej, jag håller emot. Jag tror han kommer försöka göra sig till kung i fängelset, och kommer nog smärtsamt få erfara att det är bäst att ligga lågt.
Tänker att det är förnedrande för honom att de bestämmer över hans liv, att han ska ha sista ordet typ men jag hoppas du har rätt för han ska inte få komma undan så ”lätt”.
Han ska lida alla helvetes kval
Tänker på lappen han skrev ” jag bestämmer över mitt liv”
Senast redigerad av Bambambi 2020-10-10 kl. 14:09. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in