2020-10-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familjenhasselblad
Jaha, det här är ju intressant. Vad kan han få för tomten då menar du? Du verkar ju ha koll på det exakta värdet? Har han någonsin blivit erbjuden mer pengar för tomten?

Om tomten är värderad till 4.2 milj av två oberoende mäklare så är inte 3.9 milj helt fel summa att sälja för.

Att man sedan som gammal kan ha dåligt minne är ju inga konstigheter, det har jag också som 30+ år. Men att ångra affärer man gör och tro att det ska bara lösa sig pga det är allt för dumt. Det är en juridisk sak därifrån. Låt deras juridiska ombud lösa saken.

Han och hans familj är riktigt pinsamma.

Du tycker på riktigt att söka upp en 83-åring, låta dina kompisar värdera gubbens gård, pressa honom att köpet måste gå snabbt, sen komma överens med honom att lösa det utan att någon objektiv mäklarfirma kopplas in är liksom ett hederligt och schysst uppträdande?

Att sen hota med att dra honom inför skranket och ruinera honom när han direkt ångrar köpet, säger att han inte minns det och erbjuder sig att betala tillbaka handpenningen, samt ovanpå det blåljuga om skiten när man blir konfronterad.

Så jävla cynisk människa.
Medlem
Kvinnan är ju en fett oskön livets ord-galning. Enda anledningen till att folk här inne hejar på henne, är att hon möjligtvis, kanske kan medverka till att Åkesson kanske, möjligtvis skulle få lite mer makt.
Medlem
Blir förvånad över att folk tycker ett tomtköp på 4 millar är att lura en gamling. Visst jag har inte koll på området och prissättning men det är mycket pengar för en tomt med ett fallfärdigt ruckel på.

Släktingen som skulle ärva är nog nyckelpersonen här tror jag.
2020-10-10, 10:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Om man föredrar fakta framför alla "Ebba Bush planerar att dra dig inför rätta" och "Esbjörn sover dåligt på grund av fastighetskonflikten" så går följande att utläsa i artikeln:

1) Esbjörn ville inte använda sig av mäklare för att genomföra köpet. Det var onödiga pengar.

2) Värdering har ändå gjorts av två mäklare som kommit fram till att fastigheten är värd 4,2 miljoner kronor. Esbjörn ska ha föreslagit priset 3,9 miljoner men han "minns inte".

3) Esbjörn har skrivit ett bindande avtal och EB har betalat handpenning för fastigheten.

Det verkar som en del här tycker det är konstigt över hur Ebba reagerar när Esbjörn inte dyker upp för dagen vid tillträdet och därför ber sitt juridiska ombud att kontakta honom. Hur många här skulle känna sig nöjda om säljaren inte dyker upp, även om personen i fråga är över 80 år?
Varför "föreslår man 3,9", när fastigheten är värderad till 4,2? Bara en sådan sak borde ju få de flesta att fråga sig om Esbjörn har "plogat ända fram".
2020-10-10, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Kvinnan är ju en fett oskön livets ord-galning. Enda anledningen till att folk här inne hejar på henne, är att hon möjligtvis, kanske kan medverka till att Åkesson kanske, möjligtvis skulle få lite mer makt.
OBS! Utan att lägga någon värdering eller åsikter i hennes fastighetsaffärer.
2020-10-10, 10:52
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hon anlitade någon typ av mäklare som råkar vara bror till den berusade kvinnan som hon tog med sig när Säpo körde hem henne. Han försöker dock tona ner sin roll i Ebbas fastighetsaffär.
Det är just detta som är det suspekta i det hela. Det gör det alltså suspekt även om det inte skulle vara suspekt.
2020-10-10, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Varför "föreslår man 3,9", när fastigheten är värderad till 4,2? Bara en sådan sak borde ju få de flesta att fråga sig om Esbjörn har "plogat ända fram".
Kommer ju kosta några hundringar att riva rucklet som redan står där.
2020-10-10, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Och där bottendök fru Ebba Busch i anseende hos mig.

Vad är det här för zigenare-takter? Går fru Ebba Busch runt hos gamla pensionärer och försöker få den att skriva över sina fastigheter på sig själv? En del personer som gör hembesök hos pensionärer rafsar också åt sig deras guldföremål och bankkort.

Hon verkar vilja köpa pensionärens sjöfastighet för det facila priset av 3,9 miljoner kronor. Taxeringsvärdet är 3,493 miljoner kronor (källa: https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/)

Enligt skattemyndigheten skall: Taxeringsvärdet ska motsvara 75 procent av det sannolika marknadsvärdet för fastigheter i värdeområdet, två år före taxeringsåret. Det betyder att fastigheten var värd 4,657 miljoner kr för två år innan taxeringen! Till detta kommer minst två års värdeökning eftersom taxering inte sker varje år, säg två år med 20% per år vilket är rimligt för ett hus med sjötomt. Då blir nuvärdet på fastigheten cirka 6,70 miljoner kronor! Det betyder att fru Ebba Busch ville komma åt fastigheten för ett pris som är cirka 3.21 miljoner kronor för lite! Att fru Busch nu anlitar en advokat för att driva igenom sin lokala variant av baggböleri gör mig djupt illa berörd.

Tyvärr måste jag säga att jag är mycket ledsen. Det här trodde jag aldrig hon var beredd att göra. Med en minsta rudimentär moral bland medlemmarna i KD så måste hennes dagar som partiledare vara räknade. Ett kristet parti kan väl inte ha en partiledare som går runt och försöker lura gamlingar?
Jag antar att du själv inte skulle kalla dig nyttig idiot även om du är det.
Har man ej god man/förvaltare eller en historik av att skriva avtal man ej minns eller är kapabel till så är avtalet en giltig handling.
Sen att Expressen skriver om Esbjörns barndoms somrar förstår jag rör upp känslor, men det är också det som är meningen.
Dina uträkningar borde du nog överlämna till proffsen. Det var ju också anlitat en mäklare och denne skall tillvarata både köpare och säljare rättigheter.

Luktar som att någon av Esbjörns söner/döttrar fått nys om affären och är orolig för arvet.
2020-10-10, 10:57
Medlem
Känner jag EBT rätt hade hon vart på kändisfest dan innan å gick runt å hostade på handtagen efter att kontraktet var underskrivet i hopp om att gubben skulle kola å vara ur vägen för alltid.
2020-10-10, 10:58
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Du tycker på riktigt att söka upp en 83-åring, låta dina kompisar värdera gubbens gård, pressa honom att köpet måste gå snabbt, sen komma överens med honom att lösa det utan att någon objektiv mäklarfirma kopplas in är liksom ett hederligt och schysst uppträdande?

Att sen hota med att dra honom inför skranket och ruinera honom när han direkt ångrar köpet, säger att han inte minns det och erbjuder sig att betala tillbaka handpenningen, samt ovanpå det blåljuga om skiten när man blir konfronterad.

Tycker du det är hederligt och schysst uppträdande att hitta på saker? Ovanpå det anonymt så du slipper bli konfronterad.

Har man skrivit på ett kontrakt så har man. Om nu motparten vill häva kontraktet när pengar är utbetalat så är det klart man kopplar in jurister. Om gubben visar sig vara så pass förvirrad att han inte vet vad han skriver på och inte vill sälja så kommer EBT dra sig ur.

Förhoppningsvis håller gubbens anhöriga koll på honom så att han inte gör affärer utan deras tillsyn framöver.
2020-10-10, 11:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Kommer ju kosta några hundringar att riva rucklet som redan står där.
Jo, men tog inte mäklarna hänsyn till detta när de värderade? Det borde de gjort i alla fall.
2020-10-10, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Absolut. Han är dock 83 bast och kontaktade henne dagen efter och sa att han inte mindes hur köpet gått till och erbjöd sig att betala tillbaka handpenningen. Att ingen utomstående har varit närvarande när kontraktet skrevs gör bara att det känns ännu mer obehagligt.

Va hade man tyckt om det hände en äldre släkting till en själv liksom.
Om han kontaktade henne dagen efter måste han ju minnas att köpet ägt rum eller missar jag något?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in