2020-10-10, 10:42
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
När uttalade han detta? Det har ju kommit signaler i motsatt riktning den senaste tiden, att skolorna är drivande.

Studien gjordes under våg1 i våras och uttalades av honom i slutet av Maj. Men det är fortsatt det kunskapsläge Norge lutar sig på .

” Det blir inga begränsningar för antalet elever per klass när Norge öppnar skolorna. Men hälsominister Bent Høie (H) uppmanar partysugna studenter att lägga band på festandet.

– Skolorna hade gul nivå innan lovet och kommer också att starta på gult nästa vecka. Det betyder att man kan ha vanlig storlek på skolklasserna, men att man bör ha begränsad kontakt för att begränsa eventuell smitta, säger Line Vold, avdelningsdirektör på Folkhälsoinstitutet.
Av de totalt 9 638 fall av covid-19 som hittills har bekräftats i Norge rör bara 231 barn – motsvarande drygt 2 procent.
– Barn blir sällan sjuka av covid-19 och får milda symptom. Men även barn kan smitta andra när de blir sjuka, säger Vold.
Kunskapsminister Guri Melby (V) säger att man även vid lokala utbrott bör sträva efter att hålla skolor och förskolor öppna så länge som möjligt.”
Citera
2020-10-10, 10:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Kanske du kan ta till det någon fakta om det kommer från Frode, och få lite nyans i vad forskningen säger.

” Den 12 mars stängde Norge stora delar av vardagssamhället. Ett av de största politiska besluten var att stänga skolor och förskolor – men statsminister Erna Solberg meddelade att det var nödvändigt. Enda undantaget var för barn med särskilda behov och barn till föräldrar med samhällsbärande arbeten.
Nu menar norska folkhälsomyndigheten, Folkehelseinstituttet, att skolstängningen troligtvis inte hade någon större effekt i att smittspridningen minskat. I en rapport som släpptes 5 maj om läget i landet står att man antar att stängningen av förskolor och skolor i årskurs 1-4 snarare haft en liten effekt på smittspridningen.
– Vi har försökt studera detta brett och funnit mycket lite kunskap som säger att det har en stor effekt. Man har också sett i andra länder, som inte har stängt skolorna, att det också har gått bra. Vi har också fått kunskap om att barns roll i smittspridningen är mycket liten i förhållande till de vuxna, säger smittskyddsexperten Frode Forland.
När det kommer till årskurs 5-10 misstänker man till och med att det haft en liten till negativ effekt. Detta då man sett rapporter från kommuner att barnen fortsatt umgås i grupper hemma i stället för i skolorna och i familjer över generationsgränser.”

Märkligt resonemang. Vi vet ju att barn smittar. Det finns det forskning på. Barn sitter i stora grupper, det går många barn i skolorna. De sitter gemensamt i skolmatsalar. De byter om vid idrott. Avstånd kan aldrig hållas. Om/när barn umgås med varandra över generationsgränser lär ju så vara fallet även om skolorna håller öppna. Hur kan de säga att det inte har någon betydelse att skolorna håller öppna?
Vi såg ju hur tydligt smittan gick ned när det blev sommarlov i Sverige och hur smittan nu ökar igen när skolorna öppnat upp portarna. Jag tror inte det är någon slump.

Även andra länder har sett ett tydligt samband mellan ökad smitta och öppnade av skolor.

https://omni.se/norska-fhi-barn-smittar-lika-mycket-som-vuxna/a/3JlkLe

https://skolvarlden.se/artiklar/ny-studie-barn-kan-smitta-lika-mycket-som-vuxna

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/06/03/868507524/israel-orders-schools-to-close-when-covid-19-cases-are-discovered?t=1602318945957

Verkar ju konstigt att det å ena sidan säger att de smittar lika mycket som vuxna, men att de å andra sidan inte har någon roll i smittspridningen, men kanske har de svängt? Du refererar till ett uttalande de gjorde i maj (utan länk). Artikeln jag länkar till är från augusti.

Detta har varit ett debatterat ämne sedan pandemin startade. Jag har landat i att barn både blir smittade och sprider smittan vidare i ungefär samma grad som övriga, efter att ha läst mängder kring detta. Någon även norska Folkhälsomyndigheten nu tycks anse. Däremot verkar ju barn inte bli lika sjuka. Det är sällsynt med dödsfall bland barn. Fast det är aldrig vad diskussionen handlat om. Diskussionen har alltid handlat om barnens inverkan på smittspridningen. Barn sprider smittan och smittar varandra. Barn smittar sina föräldrar. Föräldrar smittar andra de kommer i kontakt med på arbetsplatser, kollektivtrafik osv osv. Det är därför det är intressant och många gånger högst verkningsfullt att stänga igen skolorna. Vi såg ju bland annat tydligt hur smittan gick ned under sommarlovet. Tycker egentligen ALLT talar för att öppna skolor bidrar till ökad smittspridning. Ärligt talat verkar det bara vara svenska Folkhälsomyndigheten som försöker ge sken av annat, troligen för att de gör andra överväganden. Som att hålla ekonomin öppen och att man är rädd för att de kostar för mycket att stänga skolorna. Jag tror ändå det skulle gå att bedriva en bra distansundervisning om bara viljan fanns från inblandade parter.
Citera
2020-10-10, 10:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Studien gjordes under våg1 i våras och uttalades av honom i slutet av Maj. Men det är fortsatt det kunskapsläge Norge lutar sig på .

” Det blir inga begränsningar för antalet elever per klass när Norge öppnar skolorna. Men hälsominister Bent Høie (H) uppmanar partysugna studenter att lägga band på festandet.

– Skolorna hade gul nivå innan lovet och kommer också att starta på gult nästa vecka. Det betyder att man kan ha vanlig storlek på skolklasserna, men att man bör ha begränsad kontakt för att begränsa eventuell smitta, säger Line Vold, avdelningsdirektör på Folkhälsoinstitutet.
Av de totalt 9 638 fall av covid-19 som hittills har bekräftats i Norge rör bara 231 barn – motsvarande drygt 2 procent.
– Barn blir sällan sjuka av covid-19 och får milda symptom. Men även barn kan smitta andra när de blir sjuka, säger Vold.
Kunskapsminister Guri Melby (V) säger att man även vid lokala utbrott bör sträva efter att hålla skolor och förskolor öppna så länge som möjligt.”

Jag förstår vikten av att hålla skolorna öppna samtidigt menar jag att de är en stor del i spridningen av covid-19, även grundskolor. Jag har aldrig varit för extrema åtgärder men det jag efterlyser är bättre villkor för lärare som tillhör någon riskgrupp eller har närstående som riskerar svår sjukdom eller död. Jag inte förstå varför de valt att ignorera detta när det kommer till grundskolan, lärarna där kan ju inte jobba på distans som de kan i gymnasiet.

Dessutom måste samma råd om familjeisolering gälla för grundskolan som övriga i samhället!

Lärare har ju dessutom en samhällsviktig position och kan man ge en massa bidrag till än det ena än det andra borde man även kunna underlätta för utsatta lärare att stanna hemma med ersättning. Jag tycker att det är skandal.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-10 kl. 10:56.
Citera
2020-10-10, 10:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror Tjeckien är högst i Europa, ja. De har precis gått om Spanien (och även USA) men med en helt annan ökningstakt:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-08..latest&country=USA~CZE~POL~BEL~ESP~PRT~HUN~NLD &region=World&deathsMetric=true&interval=smoothed& perCapita=true&smoothing=7&pickerMetric=location&p ickerSort=asc

Kanske ännu mer oroväckande är att dödsfallen har ett par veckor eftersläpning, och Tjeckiens antal fall har dubblats de senaste två veckorna. Så om de inte har ändrat något i sin testning antyder det närmare sextio dödsfall per dag, om ett par veckor, på en lika stor befolkning som Sverige. Då har man i princip en våren-2019-pandemi.
Just igår rapporterade Spanien in 241 nya dödsfall vilket ej är uppdaterat än hos Ourworldindata, men ökningen i Tjeckien är som sagt extrem så om inte Tjeckien ligger högst i Europa nu så lär de göra det imorgon.

Hur agerar man i Tjeckien? Folkfest på Karlsbron för att fira Coronans återkomst? (minns den galna festen i somras) Eller lockdown?
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-10 kl. 10:57.
Citera
2020-10-10, 10:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Märkligt resonemang. Vi vet ju att barn smittar. Det finns det forskning på. Barn sitter i stora grupper, det går många barn i skolorna. De sitter gemensamt i skolmatsalar. De byter om vid idrott. Avstånd kan aldrig hållas. Om/när barn umgås med varandra över generationsgränser lär ju så vara fallet även om skolorna håller öppna. Hur kan de säga att det inte har någon betydelse att skolorna håller öppna?
Vi såg ju hur tydligt smittan gick ned när det blev sommarlov i Sverige och hur smittan nu ökar igen när skolorna öppnat upp portarna. Jag tror inte det är någon slump.

Även andra länder har sett ett tydligt samband mellan ökad smitta och öppnade av skolor.

https://omni.se/norska-fhi-barn-smittar-lika-mycket-som-vuxna/a/3JlkLe

https://skolvarlden.se/artiklar/ny-studie-barn-kan-smitta-lika-mycket-som-vuxna

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/06/03/868507524/israel-orders-schools-to-close-when-covid-19-cases-are-discovered?t=1602318945957

Verkar ju konstigt att det å ena sidan säger att de smittar lika mycket som vuxna, men att de å andra sidan inte har någon roll i smittspridningen, men kanske har de svängt? Du refererar till ett uttalande de gjorde i maj (utan länk). Artikeln jag länkar till är från augusti.

Detta har varit ett debatterat ämne sedan pandemin startade. Jag har landat i att barn både blir smittade och sprider smittan vidare i ungefär samma grad som övriga, efter att ha läst mängder kring detta. Någon även norska Folkhälsomyndigheten nu tycks anse. Däremot verkar ju barn inte bli lika sjuka. Det är sällsynt med dödsfall bland barn. Fast det är aldrig vad diskussionen handlat om. Diskussionen har alltid handlat om barnens inverkan på smittspridningen. Barn sprider smittan och smittar varandra. Barn smittar sina föräldrar. Föräldrar smittar andra de kommer i kontakt med på arbetsplatser, kollektivtrafik osv osv. Det är därför det är intressant och många gånger högst verkningsfullt att stänga igen skolorna. Vi såg ju bland annat tydligt hur smittan gick ned under sommarlovet. Tycker egentligen ALLT talar för att öppna skolor bidrar till ökad smittspridning. Ärligt talat verkar det bara vara svenska Folkhälsomyndigheten som försöker ge sken av annat, troligen för att de gör andra överväganden. Som att hålla ekonomin öppen och att man är rädd för att de kostar för mycket att stänga skolorna. Jag tror ändå det skulle gå att bedriva en bra distansundervisning om bara viljan fanns från inblandade parter.

Visst är det så att skolorna driver smittan, det har jag sagt hela tiden.
Citera
2020-10-10, 10:56
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Jag förstår vikten av att hålla skolorna öppna samtidigt menar jag att de är en stor del i spridningen av covid-19, även grundskolor. Jag har aldrig varit för extrema åtgärder men det jag efterlyser är bättre villkor för lärare som tillhör någon riskgrupp eller har närstående som riskerar svår sjukdom eller död. Jag inte förstå varför de valt att ignorera detta när det kommer till grundskolan, lärarna där kan ju inte jobba på distans som de kan i gymnasiet.

Lärare har ju dessutom en samhällsviktig position och kan man ge en massa bidrag till än det ena än det andra borde man även kunna underlätta för utsatta lärare att stanna hemma med ersättning. Jag tycker att det är skandal.
.

Det är väl därför väldigt rimligt som FHM säger i denna fråga . Att det kan vara aktuellt med lokala åtgärder där det blir utbrott och behov kan uppstå.
Ingen utredning visar ju att breda penseldrag har effekt .
Citera
2020-10-10, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Däremot så har nog alltid festandet funnits hos studenter. Men man blir ju bedrövad över att de inte kan avstå nollningar och festande nu under coronakrisen.
Fast nu får du det att låta som att det är samma studenter som festar varje år.

Nollning upplever man vara en gång i livet. Det är en socialt mycket viktig händelse, med syftet att nya studenter ska hitta vänner bland sina kurskamrater. Det är extra viktigt för den som har låg social förmåga, eller den som pluggar på en ny ort där man inte känner någon. Det ni begär är att hela årskurser av studenter ska avstå från det här momentet, som att det var en krogrunda med en gammal vän.

Jag förstår också att alla måste göra vissa uppoffringar under en pandemi. Men man måste försöka vara lite pragmatisk, sätta sig in i andra människors situation. Unga människor har större externa sociala behov än den som är 40+, och händelser som kan låta banala för dig kan vara livsavgörande för dem, och en mycket stor uppoffring.

Det är som att någon skulle be dig göra ett livslångt åtagande att inte skaffa barn, för att minska smittspridningen. Samtidigt som alla andra årskullar har barn, och din uppoffring gör marginell skillnad för smittspridningen.
Citera
2020-10-10, 10:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Just igår rapporterade Spanien in 241 nya dödsfall vilket ej är uppdaterat än hos Ourworldindata, men ökningen i Tjeckien är som sagt extrem så om inte Tjeckien ligger högst i Europa nu så lär de göra det imorgon.

Hur agerar man i Tjeckien? Folkfest på Kalsbron för att fira Coronans återkomst? (minns den galna festen i somras) Eller lockdown?

Att ha avskedsfest på Karlsbron som de hade i sommras är snäppet sjukare än uttalandet att det är ojämlikt om vissa får jobba hemifrån.
Citera
2020-10-10, 11:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
.

Det är väl därför väldigt rimligt som FHM säger i denna fråga . Att det kan vara aktuellt med lokala åtgärder där det blir utbrott och behov kan uppstå.
Ingen utredning visar ju att breda penseldrag har effekt .
Visst men så länge man inte är öppen om vilka skolor som har smittan blir inget bättre.

Jag känner till skolor i min stad med smitta men det rapporteras det inte om.
Citera
2020-10-10, 11:14
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Bra val. Sepsis är en stor del av orsaken till dödsfall hos cov-19 patienter.Här har du ett vittnesmål från en svensk läkare som jobbar i Norge:

Länk (Läs kommentarerna):
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/03/bor-inte-dod-vara-ett-primart-utfallsmatt-i-sepsisstudier/

I Sverige får du inte ge den billiga och mycket effektiva behandlingen.

Så det norska receptet är då enl länken:

C-vitamin 1,5 g (intrasvenöst) x 4 per dag,
Thiamin 200 mg x 2 oralt per dag
Salu-Cortef 50 mg (intrasvenöst-kortison) x 4 per dag i totalt fyra dagar.

Då är frågan hur man kan fixa till detta recept för oralt intag då folk inte kör intravenöst hemma.

Frågan blir vad motsvarande mängd blir för C-vitamin liposomalt när man tar det oralt.(receptfritt)
Thiamin (receptfritt) är redan klart då det är i tablettform, alltså 200mg x 2 per dag
Kortisonet blir också en fråga, finns det för oralt bruk ?, detta är dessutom receptbelagt
Citera
2020-10-10, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Hur agerar man i Tjeckien? Folkfest på Karlsbron för att fira Coronans återkomst? (minns den galna festen i somras) Eller lockdown?
Jag har ingen koll på Tjeckien, men jag tror inte det finns folkligt stöd någonstans i Europa för ytterligare lockdowns. Särskilt inte i länder som inte hade råd med lockdown, ens i våras, men gjorde det ändå.

Det är möjligt att man inför lokala restriktioner t.ex. stänger restauranger och klubbar (om man inte redan har gjort det). Eller utegångsförbud på natten. Det är åtgärder som jag tror har relativt hög folklig acceptans, som nog skulle fungera även i Sverige i ett läge där antalet döda per dag närmar sig femtio igen. Även om det inte stoppar smittspridningen, så minskar övrig belastning på polis och sjukvård.
Citera
2020-10-10, 11:35
Medlem
Citat:
Att ha avskedsfest på Karlsbron som de hade i sommras är snäppet sjukare än uttalandet att det är ojämlikt om vissa får jobba hemifrån.
Ni har verkligen hakat upp er på det där med "ojämlikt".

Tycker du verkligen det är så konstigt? När det där yttrades hade vi ingen smittspridning. Om man har ett batteri av åtgärder att ta till, så försöker man först med åtgärderna som inte slår orättvist hårt mot utsatta grupper. Common sense och medmänsklighet.

När smittspridningen väl tog fart så nådde man snabbt den punkt då även de ojämlika åtgärderna måste tas till. Vilket man också gjorde, utan att tveka. Så jag förstår inte varför ni fortsätter piska den här käpphästen.

Jag gillar inte heller identitetspolitik, men jag är glad att jag bor i ett land där staten bryr sig även om fattiga människors hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in