2020-10-10, 09:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad gäller åtgärder tror jag inte det kommer ske någonting. Speciellt inte i ett förebyggande syfte. Blir det åtgärder blir det reaktiva sådana först i ett läge när det spårat ur. Spårat ur innebär fullt på sjukhusen och att folk börjar dö på gatan. Dit har vi en bit kvar, men jag är rädd att det kommer gå fort. Hösten har knappt börjat och vintern kommer bli lång.

Hur mår du? Dina vanföreställningar blir värre och värre. Du borde gå ut på en promenad.

Har du några belägg för att vi kommer att vara i en situation där folk dör på gatan?
Citera
2020-10-10, 09:46
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man borde ange dödstalen för covid i procent. Typ "i dag var 1 % av alla svenska dödsfall covidrelaterade" eller "förra månaden var 0,6 % av alla dödsfall covidrelaterad". Då skulle folk verkligen förstå vilken ohygglig katastrof denna pandemi är!

Håller med dig.....
Citera
2020-10-10, 09:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hur mår du? Dina vanföreställningar blir värre och värre. Du borde gå ut på en promenad.

Har du några belägg för att vi kommer att vara i en situation där folk dör på gatan?

Jag brukar alltid se till att lämna min bunker i vart fall en gång per dag om vädret så tillåter. Därefter en stunds gymmande i träningsrummet.

Jag hoppas vi slipper se överfulla sjukhus och döda personer på sjukhus, även om det inte är något jag utesluter. Det känns inte som att vare sig FHM eller regeringen vill stoppa smittan. Du tycks inte heller vilja det.
Citera
2020-10-10, 09:50
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad får man dö av då, för att du ska acceptera det?

Det var ju en lustig sak att se på det hela.

Då kan vi ju bara acceptera COVID-19 och avsluta pandemin.

Tänk på alla pengar vi sparar i denna situation då vi avslutar COVID-19 vården.......

Inga mera IVA platser eller annan skit.
Citera
2020-10-10, 10:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tjeckien kan ligga ännu värre till än Frankrike. Deras utbrott ser ut att bli som vårt, i våras. De är uppe i tjugosex döda/dag nu, och har lika stor befolkning som Sverige. Men fördubblingstakten är mycket snabb, inte ens en vecka ser det ur som.

Från ingenstans har även Ungerns dagliga dödstal stigit ganska kraftigt.

Rumänien har haft ganska höga dödstal under en längre tid, men det kanske accelererar ytterligare nu.

Andra länder vars dödstal liknar Frankrikes är Portugal, Polen och Canada.

Det här kommer bli en väldigt lång vinter.
Ja Tjeckien är extremt.

8600+ nya smittade igår. Rekord. Det måste vara mest per capita i Europa nu. Även dödsfallen?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/czech-republic/
Citera
2020-10-10, 10:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det handlar om att se till att smittan aldrig kommer innanför hemmets väggar. Genom skolstängningar och bärande av ansiktsmask av godkänd typ på rätt sätt. När väl smittan letat sig in i hemmen löper alla mycket stor risk att bli smittade och i värsta fall dö.
De presenterade siffror på detta förra veckan tror jag? Vem, kommer jag inte ihåg men jag tror att de sa det i något program på TV.

Om jag minns rätt var det 20% ökad risk att smittas om man isolerade den sjuke på dennes rum och 40% om man levde som vanligt men höll avstånd osv.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-10 kl. 10:22.
Citera
2020-10-10, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Håller med dig.....
Fast låter det verkligen som att pandemin är mer allvarlig om man säger att "0.6% av alla dödsfall var covidrelaterade"? Det är ju väldigt lite.

En vanlig månad är exempelvis 2% av alla dödsfall orsakade av dödsolyckor i hemmet. Om man sätter det i perspektiv är det sannolikt farligare för individen att jobba hemifrån än från kontoret.
Citera
2020-10-10, 10:14
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Det handlar om att se till att smittan aldrig kommer innanför hemmets väggar. Genom skolstängningar och bärande av ansiktsmask av godkänd typ på rätt sätt. När väl smittan letat sig in i hemmen löper alla mycket stor risk att bli smittade och i värsta fall dö.

Kanske du kan ta till det någon fakta om det kommer från Frode, och få lite nyans i vad forskningen säger.

” Den 12 mars stängde Norge stora delar av vardagssamhället. Ett av de största politiska besluten var att stänga skolor och förskolor – men statsminister Erna Solberg meddelade att det var nödvändigt. Enda undantaget var för barn med särskilda behov och barn till föräldrar med samhällsbärande arbeten.
Nu menar norska folkhälsomyndigheten, Folkehelseinstituttet, att skolstängningen troligtvis inte hade någon större effekt i att smittspridningen minskat. I en rapport som släpptes 5 maj om läget i landet står att man antar att stängningen av förskolor och skolor i årskurs 1-4 snarare haft en liten effekt på smittspridningen.
– Vi har försökt studera detta brett och funnit mycket lite kunskap som säger att det har en stor effekt. Man har också sett i andra länder, som inte har stängt skolorna, att det också har gått bra. Vi har också fått kunskap om att barns roll i smittspridningen är mycket liten i förhållande till de vuxna, säger smittskyddsexperten Frode Forland.
När det kommer till årskurs 5-10 misstänker man till och med att det haft en liten till negativ effekt. Detta då man sett rapporter från kommuner att barnen fortsatt umgås i grupper hemma i stället för i skolorna och i familjer över generationsgränser.”
Citera
2020-10-10, 10:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det var väl en del ironi i den . Det har under en lång tid varit ett förfall bland de som antas till högre studier. Förr var studenter på sätt och vis Sveriges elit. Det var de som utbildade sig och hamnade på viktiga jobb i samhället. Men någon gång i början av 90-talet började man med en vision om att hälften av alla som gick ut gymnasiet skulle ta sig vidare till högre studier. Samtidigt var det kanske bara en tredjedel av folket som var lämpade för universitet och högskola. Även på den tiden jag gick för snart 20 år sedan uttalade sig en lektor, tillika vår handledare om omotiverade studenter att "många här borde ägna sig åt att åka skateboard istället"

Däremot så har nog alltid festandet funnits hos studenter. Men man blir ju bedrövad över att de inte kan avstå nollningar och festande nu under coronakrisen. Många gör det såklart på ett ansvarsfullt sätt, men smittan sprids bland studenter och den här festen som ska ske idag känns nog lite onödig.

Jag kunde inte skrivit det bättre själv! 😄

Då jag gick på universitetet, vilket också var ca 20 år sedan, hörde jag också liknande uttalanden som det din lektor gjorde. Jag har i och för sig vuxit upp med sådana påstående då min far är forskare och professor vid ett universitet, numera pensionerad sådan.

Jag håller med om att ”oktoberfesten” är mycket onödig, dess varande säger nog en hel del om vad de yngre prioriterar just nu. Efter ”uppläxningen” i går med uttalanden om att läger är allvarligt tycker jag förnuftet borde råda och festen ställas in.

De får festa desto mer senare, så jobbigt kan det väl ändå inte vara?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-10 kl. 10:20.
Citera
2020-10-10, 10:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Kanske du kan ta till det någon fakta om det kommer från Frode, och få lite nyans i vad forskningen säger.

” Den 12 mars stängde Norge stora delar av vardagssamhället. Ett av de största politiska besluten var att stänga skolor och förskolor – men statsminister Erna Solberg meddelade att det var nödvändigt. Enda undantaget var för barn med särskilda behov och barn till föräldrar med samhällsbärande arbeten.
Nu menar norska folkhälsomyndigheten, Folkehelseinstituttet, att skolstängningen troligtvis inte hade någon större effekt i att smittspridningen minskat. I en rapport som släpptes 5 maj om läget i landet står att man antar att stängningen av förskolor och skolor i årskurs 1-4 snarare haft en liten effekt på smittspridningen.
– Vi har försökt studera detta brett och funnit mycket lite kunskap som säger att det har en stor effekt. Man har också sett i andra länder, som inte har stängt skolorna, att det också har gått bra. Vi har också fått kunskap om att barns roll i smittspridningen är mycket liten i förhållande till de vuxna, säger smittskyddsexperten Frode Forland.
När det kommer till årskurs 5-10 misstänker man till och med att det haft en liten till negativ effekt. Detta då man sett rapporter från kommuner att barnen fortsatt umgås i grupper hemma i stället för i skolorna och i familjer över generationsgränser.”

När uttalade han detta? Det har ju kommit signaler i motsatt riktning den senaste tiden, att skolorna är drivande.
Citera
2020-10-10, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja Tjeckien är extremt.

8600+ nya smittade igår. Rekord. Det måste vara mest per capita i Europa nu. Även dödsfallen?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/czech-republic/
Jag tror Tjeckien är högst i Europa, ja. De har precis gått om Spanien (och även USA) men med en helt annan ökningstakt:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-08..latest&country=USA~CZE~POL~BEL~ESP~PRT~HUN~NLD &region=World&deathsMetric=true&interval=smoothed& perCapita=true&smoothing=7&pickerMetric=location&p ickerSort=asc

Kanske ännu mer oroväckande är att dödsfallen har ett par veckor eftersläpning, och Tjeckiens antal fall har dubblats de senaste två veckorna. Så om de inte har ändrat något i sin testning antyder det närmare sextio dödsfall per dag, om ett par veckor, på en lika stor befolkning som Sverige. Då har man i princip en våren-2019-pandemi.
Citera
2020-10-10, 10:30
Medlem
revodnebs avatar
Nu kan ni resa säkert igen, bara köp en covidhjälm (AIR) för det facila priset av 199$.

https://microclimate.com/

Kanske bättre än en mask?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in