2020-10-09, 20:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://twitter.com/JamesTodaroMD/status/1292873236716433416?s=20

Det är ju synd att vi inte har ett enkelt test för t-cellsimmunitet, är tydligen ett jäkla jox för att utreda det.
Citera
2020-10-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fast det är ju bara några enstaka regioner.
Skåne tex verkar ha stabiliserat sig igen..

Absolutely. But that was also the case in the spring, and in several other countries. It wasn’t just a straight rise in every region.
Citera
2020-10-09, 20:42
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det konstiga är att om det bara dog runt 1000 personer i Asiaten så är det i samma storleksordning som dör varje år i influensan. Det är något som inte stämmer här.
Jag kan tänka mig att man inte räknade in riktigt gamla eller multisjuka i statistiken som man gör idag.

Det är flera insatta som hävdar att av de 6000 registrerade dödsfallen i Sverige så är det ca 800 som dött pga covid och utan andra kända sjukdomar.

Resten har dött MED covid. Och vi vet ju hur extremt lättvindigt man har lagt in dödsfall i kolumnen Covid-19 i många andra länder.

Jag tror mycket väl att covid kan vara snäppet värre för vissa grupper än vanlig influensa, men för 99% av oss tyder inget på att det skulle vara värre.
Citera
2020-10-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det går inte att minimera smittspridning:

Antingen orsakas svåra skador på den övergripande folkhälsan kanske för en generation framåt.

Eller också pajar ekonomin ihop helt med liknade resultat som ovan.

Såvida man inte lever i en diktatur och i ett kontrollsamhälle som Kina.

Eller lever i en ö-nation som, lätt, kan isolera sig ifrån omvärlden, som Taiwan och Nya Zeeland.

Eller fuskar med statistiken som t.ex Thailand. Där "har man nästan ingen covid-19", men dödligheten har ökat med 13 procent.

Dessutom, de länder på det norra halvklotet som stänger ner nu, vad skall de göra i mars och april nästa år när covid-19 säsongen kulminerar? Som Tegnell säger: Ev [hårda] åtgärder skall sättas in vid rätt tidpunkt.

I believe the idea is that while the first wave peaked in Spring, following pandemics from the past 100 years (in which this is following the same pattern) — the next peak is coming in Dec-Feb, with it trailing off in March and April.
Citera
2020-10-09, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu hade t ex inte Norge någon högre dödlighet i influensa än Sverige säsongen innan. Ändå har de väldigt få avlidna i covid-19 jämfört med oss.

Deras statsepidemiolog Frode F har redan uttalat sig om detta då Tegnell använde Cummins som referens för sin teori.
Inte för att jag tror att förra årets influensa är någon avgörande faktor i den här pandemin, men Sverige hade faktiskt exceptionellt låg dödlighet 2019. Norge hade ett normalt år. Så det du påstår är fel.
Citera
2020-10-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, vi får väl se om det blir något misstroende mot regeringen. Det jäser lite överallt i landet. Fortsättning följer.
Nä. Jag sa riksdagen. Inte regeringen. Du vet väl hur det fungerar? Växte du upp med distansundervisning?
Citera
2020-10-09, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Perspektiv? Är "perspektiv" detsamma som att bagatellisera dödsfallen genom att jämföra med andra dödsorsaker?

Vad anser du om Anders Behring Breivik? Anser du att hans attentat är en bagatell, på samma sätt som du bagatelliserar Covid-19?

Anders Behring Breiviks attentat skulle kunna framställas som en struntsak, genom att jämföra med alla dödsfall i cancer eller hjärtproblem. Dessutom kan man undra huruvida offren verkligen dog av Breiviks kulor. Dom kanske dog "med" och inte "av" Breiviks kulor i kroppen?

Ifall det är något tjat som ska upphöra, så är det tjatet om "250 dör av något annat".

Ifall du hellre vill diskutera dödsfall som har andra orsaker, varför befinner du dig i en diskussion som handlar om Covid-19? Skulle det kanske vara bättre att du diskuterar malaria i en tråd som handlar om malaria?
Om jag fattat det rätt sitter Breivik isolerad. Smittar han då?
Citera
2020-10-09, 20:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Nä. Jag sa riksdagen. Inte regeringen. Du vet väl hur det fungerar? Växte du upp med distansundervisning?

Jag noterade att du skrev det, men drog slutsatsen att du skrev fel. Du har uppenbarligen ingen koll på hur statsskicket fungerar i Sverige. Förhoppningsvis är denna regering snart historia. När denna regering är historia får vi förhoppningsvis en bättre politik som leder denna pandemibekämpning i rätt riktning.
Citera
2020-10-09, 20:51
Medlem
Citat:
Jag noterade att du skrev det, men drog slutsatsen att du skrev fel. Du har uppenbarligen ingen koll på hur statsskicket fungerar i Sverige. Förhoppningsvis är denna regering snart historia. När denna regering är historia får vi förhoppningsvis en bättre politik som leder denna pandemibekämpning i rätt riktning.
Så nästa regering vill stänga skolorna?

Edit. Förlåt. DIN regering.
Citera
2020-10-09, 20:53
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Givetvis gör jag det, men nu handlar det väl om att stoppa smittspridningen? Det finns väl inget självändamål med att förbjuda nöjen?

Åtgärderna ska väl syfta till något annat än självspäkning? Symbolpolitiska åtgärder kan vi vara utan. Man måste finna relevanta åtgärder som faktiskt minskar smittan.

FHM rekommendationer är för kännedom inte bara symboliska.

” – Vi har halverat antalet vårdtillfällen för barn som är inlagda för infektioner, säger Erik Wejryd, tillförordnad verksamhetschef vid barn- och ungdomskliniken på Vrinnevisjukhuset i Norrköping, i ett pressmeddelande.

– Om vi kan fortsätta att förebygga på det här sättet så är det en jättestor vinst för alla barn som slipper bli så sjuka att de behöver vårdas på sjukhus. Framför allt handlar det om barnens livskvalitet.

Och det är inte bara i Norrköping som en kraftig skillnad märks. Regionen har sammanställt siffror från 2014 och framåt, och skillnaden är stor jämfört med i år. Totalt har 46 barn lagts in på de tre östgötska sjukhusen på grund av infektion under perioden mars–juni i år. Där räknas inte neonatalvård in. De övriga åren har motsvarande siffra legat mellan 89 och 131.

När regionen tittar ytterligare några år bakåt i tiden kan en liknande effekt synas vid en annan pandemi. Även vid svininfluensan 2009 minskade antalet inläggningar bland barn.

Vanliga infektioner som barn kan behöva sjukhusvård för är exempelvis magsjukor, RS-virus, influensa och lunginflammation. Och att antalet inlagda barn minskats så mycket i år tror regionen beror på en förbättrad handhygien hos befolkningen och att både barn och vuxna stannar hemma när de är sjuka, en följd av Folkhälsomyndighetens rekommendationer för att bekämpa covid-19.

– Jag förstår att det är bökigt att vabba, tvätta händerna hela tiden och att ingen får vara snorig på förskolan. Men här ser vi en lösning på ett problem som vi har varje år. Rekommendationerna är helt enkelt bra, speciellt för de allra minsta barnen. De har mindre marginaler och behöver inneliggande vård i större utsträckning än större barn, säger Catrin Furuhjelm, verksamhetschef på HKH Kronprinsessan Victorias barn- och ungdomssjukhus vid Universitetssjukhuset i Linköping.”
Senast redigerad av Flugpappa 2020-10-09 kl. 20:56.
Citera
2020-10-09, 20:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Så nästa regering vill stänga skolorna?

Edit. Förlåt. DIN regering.

Återstår att se. Ledande personer i dagens regering sitter uppenbarligen med Tegnells tumme i röven och tycks vara alldeles nöjda med det, samtidigt som smittan ökar i stort sett hela Sverige.
Citera
2020-10-09, 20:58
Medlem
Citat:
Återstår att se. Ledande personer i dagens regering sitter uppenbarligen med Tegnells tumme i röven och tycks vara alldeles nöjda med det, samtidigt som smittan ökar i stort sett hela Sverige.
Men du menar att nästa regering kanske vill stänga samtliga skolformer i Sverige eftersom 2-3 av 250 dör i covid?

Ja eller nej.

Ps. ”Kanske” godkänns.
Senast redigerad av Milosebic 2020-10-09 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in