Citat:
Ursprungligen postat av
Frontlinjen
Ja, (delar av) besättningen ändrade sig också mellan förhörstillfällen och kan ha haft motiv att polera upp bilden av fartygets tekniska status. I rapporten finns det utförliga resonemang om varför vissa utsagor inte stämmer. I fallet med tre i ECR:en skulle de enligt egna vittnesmål tagit sig därifrån, 7 våningar upp, till sittandes i en livbåt på 3-4 minuter. I ett svårt lutande fartyg.
Angående tider, maydayanrop, radarplottar och lutningar har du alla vittnesmål från överlevande samt tidsstämpling när anropet togs emot av andra fartyg, som anger hur läget var vid vissa nyckeltidpunkter som när smällarna hördes, när fartyget svängde, maydayanropet skedde och fartyget var så lågt att det inte syntes på radar.
7 våningar på 3-4 minuter låter mer troligt än att kapten inte skulle sänt mayday på 23 minuter. Fast är vänder man papper så kanske det är en trolig historia. Jag är lite mer av praktiskt natur och jag reagerade på att mayday anropet kom så sent i den förra rapporten, då visiret skulle ha tappats kvart över. Då kan du tänka dig hur jag känner nu, när de skall åkt omkring i 23 minuter med slagsida utan att sända mayday.
Deras vittnesmål sågas för att bilden inte delas av rapporten, deras simulation suger helt enkelt.
Fartyget gick under snabbare än vad rapporten visar, det gick på minuter för det fanns två inflöden. Jag är ganska säker på att två bomber detonerade ganska samtidigt, sedan gick det fort.
Detta fick bildt säkert indikationer ifrån KSI ganska så fort och då vägrade man bärga skeppet. Och nu sitter de i en riktigt dålig sits. De vet att folket kommer slita dem i stycken och de vet att det bara är en tidsfråga nu. Esterna är inte så naiva som vissa Svenskar. De har haft att göra med de röda länge.
Staten visste att det fanns hål, de har ju till och med hällt grus för att täcka hålet. Så gör man inte om man har rent mjöl i påsen.