2020-10-09, 18:30
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Min uppfattning är att nått döljs helt klart ,men vad?
Brukar i konspirationsfrågar ställa mig frågan ,med så många inblandade så brukar ju alltid nån till slut vilja lätta sitt samvete,men ingen sådan har skett Varför ,är alla är i princip hotade till livet ,eller det finns nån hållhake på alla inblandade!
Citera
2020-10-09, 18:44
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ja, (delar av) besättningen ändrade sig också mellan förhörstillfällen och kan ha haft motiv att polera upp bilden av fartygets tekniska status. I rapporten finns det utförliga resonemang om varför vissa utsagor inte stämmer. I fallet med tre i ECR:en skulle de enligt egna vittnesmål tagit sig därifrån, 7 våningar upp, till sittandes i en livbåt på 3-4 minuter. I ett svårt lutande fartyg.

Angående tider, maydayanrop, radarplottar och lutningar har du alla vittnesmål från överlevande samt tidsstämpling när anropet togs emot av andra fartyg, som anger hur läget var vid vissa nyckeltidpunkter som när smällarna hördes, när fartyget svängde, maydayanropet skedde och fartyget var så lågt att det inte syntes på radar.
7 våningar på 3-4 minuter låter mer troligt än att kapten inte skulle sänt mayday på 23 minuter. Fast är vänder man papper så kanske det är en trolig historia. Jag är lite mer av praktiskt natur och jag reagerade på att mayday anropet kom så sent i den förra rapporten, då visiret skulle ha tappats kvart över. Då kan du tänka dig hur jag känner nu, när de skall åkt omkring i 23 minuter med slagsida utan att sända mayday.

Deras vittnesmål sågas för att bilden inte delas av rapporten, deras simulation suger helt enkelt.

Fartyget gick under snabbare än vad rapporten visar, det gick på minuter för det fanns två inflöden. Jag är ganska säker på att två bomber detonerade ganska samtidigt, sedan gick det fort.

Detta fick bildt säkert indikationer ifrån KSI ganska så fort och då vägrade man bärga skeppet. Och nu sitter de i en riktigt dålig sits. De vet att folket kommer slita dem i stycken och de vet att det bara är en tidsfråga nu. Esterna är inte så naiva som vissa Svenskar. De har haft att göra med de röda länge.

Staten visste att det fanns hål, de har ju till och med hällt grus för att täcka hålet. Så gör man inte om man har rent mjöl i påsen.
Citera
2020-10-09, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Brukar i konspirationsfrågar ställa mig frågan ,med så många inblandade så brukar ju alltid nån till slut vilja lätta sitt samvete,men ingen sådan har skett Varför ,är alla är i princip hotade till livet ,eller det finns nån hållhake på alla inblandade!
Någon i bryggbesättningen har tydligen hittats med ett kulhå l i pannnan. Vet inte var jag läste det.
Nu är det öldrickning som gäller, är tillbaka imorgon
Citera
2020-10-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blygauffe
Rimligtvis finns ju färgskav på fordon o div bucklor som kan bli väldigt svårt o förklara bort om de får fram placeringarna av dom på bildäcket.

Ja om staten skulle vilja göra en riktig utredning så skulle ett stort pussel kunna läggas. Men det är inte sannolikt då man fram till nu velat mörka. Skulle tro att det finns några som sitter inne på fakta om vad som hände i anslutning till katastrofen. Om 50 - 60 år kanske man lättar på sekretessen?
Citera
2020-10-09, 18:51
Avstängd
Citat:

Vad vet du om alla konspirationer som inte avslöjats offentligt?

Jag menar de enda du känner till är väl de som avslöjats. Men hur vet du vilken andel de utgör av det totala antalet.

Om man ser till sin släkt, kvarteret där man bor eller till sin arbetsplats konspireras det väl ständigt. Om än på en banal nivå. Men har verkligen folk så svårt att hålla käften?Kalle och nisse gick till chefen och skvallrade på Sussi - som fick sparken. Men detta sa de inte till någon och de hade inte särskilt mycket att förlora heller.

Tänk nu då vilka incitament det kan finnas i riktigt smaskiga konspirationer.

Klart som fan att folk håller truten.

Sedan är det helt avgörande vad som sprids via medierna. Hur många som helst kan försäga sig eller avslöja konspirationen - men så länge informationen inte sprids i medierna till en större allmänhet har det ingen som helst betydelse.

/Johan
Citera
2020-10-09, 18:53
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Vad vet du om alla konspirationer som inte avslöjats offentligt?

Jag menar de enda du känner till är väl de som avslöjats. Men hur vet du vilken andel de utgör av det totala antalet.

Om man ser till sin släkt, kvarteret där man bor eller till sin arbetsplats konspireras det väl ständigt. Om än på en banal nivå. Men har verkligen folk så svårt att hålla käften?Kalle och nisse gick till chefen och skvallrade på Sussi - som fick sparken. Men detta sa de inte till någon och de hade inte särskilt mycket att förlora heller.

Tänk nu då vilka incitament det kan finnas i riktigt smaskiga konspirationer.

Klart som fan att folk håller truten.

Sedan är det helt avgörande vad som sprids via medierna. Hur många som helst kan försäga sig eller avslöja konspirationen - men så länge informationen inte sprids i medierna till en större allmänhet har det ingen som helst betydelse.

/Johan
Ställer bara frågan,och tycker det är relevant att med så många inblandade ,och INGEN har läckt, anmärkningsvärt i mitt tycke, sedan får naturligtvis du tycka vad du vill om det
Citera
2020-10-09, 18:55
Medlem
http://heiwaco.tripod.com/epunkt116.htm

En hel del intressant läsning
Citera
2020-10-09, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
7 våningar på 3-4 minuter låter mer troligt än att kapten inte skulle sänt mayday på 23 minuter. Fast är vänder man papper så kanske det är en trolig historia. Jag är lite mer av praktiskt natur och jag reagerade på att mayday anropet kom så sent i den förra rapporten, då visiret skulle ha tappats kvart över. Då kan du tänka dig hur jag känner nu, när de skall åkt omkring i 23 minuter med slagsida utan att sända mayday.

Deras vittnesmål sågas för att bilden inte delas av rapporten, deras simulation suger helt enkelt.

Fartyget gick under snabbare än vad rapporten visar, det gick på minuter för det fanns två inflöden. Jag är ganska säker på att två bomber detonerade ganska samtidigt, sedan gick det fort.

Detta fick bildt säkert indikationer ifrån KSI ganska så fort och då vägrade man bärga skeppet. Och nu sitter de i en riktigt dålig sits. De vet att folket kommer slita dem i stycken och de vet att det bara är en tidsfråga nu. Esterna är inte så naiva som vissa Svenskar. De har haft att göra med de röda länge.

Staten visste att det fanns hål, de har ju till och med hällt grus för att täcka hålet. Så gör man inte om man har rent mjöl i påsen.
Enligt https://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure26.pdf var det inte hans beslut. Ingvar Carlsson var helt inställd på bärgning, därför följde sedan Bildt hans linje, då Ingvar skulle bli statsminister och den som skulle ta beslutet. Johan Fransson sjöfartsverket? hade dragningar för inblandade politiker och det står att Gun Hellsvik påverkades av hans dragningar där det beskrevs hur det var oetiskt att bärga kroppar.
Citera
2020-10-09, 19:16
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot

.

Mmm. Sen har du alla vittnesmål från passagerare på lutningar vid olika tidpunkter, hur förklarar du dem?

Om du har tid och huvud att läsa hela rapporten kommer du förstå varför ditt resonemang inte håller.
Citera
2020-10-09, 19:17
Medlem
Citat:
Det stavas: Av Hänsyn till Rikets Säkerhet.
Med en sån floskel kan man nog skrämma skiten ur otroligt många....att knipa käft.
Citera
2020-10-09, 19:32
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det stavas: Av Hänsyn till Rikets Säkerhet.
Med en sån floskel kan man nog skrämma skiten ur otroligt många....att knipa käft.
Helt med dig, men alla, till och med några som vill lätta sitt samvete på dödsbädden
Hoppas dock att svaren kommer fram nån dag och nu verkar det sippra fram lite uppgifter som kanske kan få några att lätta på sitt samvete,hade själv en av mina faddrars dotter med på båten
Citera
2020-10-09, 19:48
Medlem
Jag får inte riktigt ihop det med Estonias mayday.

Vem på Mariella är det som svarar Estonia?
https://www.youtube.com/watch?v=V5tbah19qo8&t=348s&ab_channel=MemorialPala ce
28 sekunder in i klippet.
Låter som Mariellas kapten.

Men det går inte riktigt ihop med det han säger i detta klipp.
https://www.youtube.com/watch?v=i_koDsmxWIg&ab_channel=SwedenShip

Han menar att han kommer springandes upp till bryggan.
Sprang han direkt till radion o anropade Estonia? Knappast.

Estonia måste ha sänt mayday innan , annars hade man ju inte kallat upp kapten till bryggan på Mariella. Eller tänker jag helt fel nu????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in