2020-10-09, 18:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
https://m.youtube.com/watch?v=D0KyWBksWrU

En kort video som visar med stor sannolikhet anledningen till våra ”höga” ”Corona” dödstal. Det är dags att slopa alla typer av åtgärder.

Intressant klipp.

Även under andra influensa säsonger så vidtar Folkhälsomyndigheten åtgärder. Så erbjuds t.ex vaccin till alla över 65 år. Men mot covid-19 så har vi inget vaccin och det existerar, nästan, ingen naturlig immunitet hos befolkningen vad gäller covid-19. Så åtgärder behöver vi fortfarande, fast det, förstås, är ytterst glädjande att dödstalen i covid-19 ligger så lågt för tillfället.

Men det verkar som att SARS-COV2 är ett säsongsbunde virus, så, tyvärr, så kan vi nog vänta oss en ännu starkare ökning december till och med april. Men det är bara om situationen skulle bli riktigt extrem, typ 5000 fall om dagen 100+ döda och en sjukvård som går på knäna, som vi skulle behöva införa extrema åtgärder i mars, april nästa år. Alltså samma typ av åtgärder som tyskarna införde i våras, minus stängning av förskolor och grundskolor men plus distansundervisning på universiteten och högskolorna.

Men klarar vi oss lindrigare undan så är det bara att fortsätta med den gamla vanliga strategin.
Citera
2020-10-09, 18:33
Medlem
Sysslar man med flockimmunitet som Sverige gör blir det så här, skandal!
Citat:
Coronautbrott på Sunderby sjukhus i Luleå – medarbetare smittade
Citat:
Det lokala coronautbrottet på Sunderby sjukhus innebär att minst tio anställda vid två enheter insjuknat eller testats positivt och att patienter kan ha smittats.
https://twitter.com/vetcov19/status/1314596278555168773
Senast redigerad av TonyDR 2020-10-09 kl. 18:36.
Citera
2020-10-09, 18:43
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vill man förhindra smittspridning så borde skolorna övergå till distansundervisning. Vill man däremot inte stoppa smittspridningen så förstår jag att man inte har några problem med att hålla skolorna öppna. Men då borde man, om man inte är en hycklare inte ha några som helst problem med att hålla arenorna öppna för hockey och fotboll heller. Man borde inte ha några som helst begränsningar vad gäller folksamlingar och dyl. Det är bara hyckleri att sätta gränsen för folksamlingar på 50 personer, men tillåta en gymnasieskola med 1500 elever att hålla öppet. FHM borde inte sitta och beklaga sig över att smittan sprids i omklädningsrummen hos hockeyspelande ungdomar, men sedan sitta knäpptysta när samma ungdomar byter om på skolidrotten. Som sagt - det handlar bara om sunt förnuft.

I vart fall borde man kunna införa distansundervisning som en frivillig skolform. Skolverket skulle kunna delegeras huvudansvar. De kan ordna med undervisningsmaterial, böcker, undervisningsfilmer m.m. Sedan kan det läggas upp ett undervisningsprogram online. Så jävla svårt är det inte om bara viljan hade funnits.

Situationen var i princip ohållbar i hemmet redan efter några veckor . Påfrestningar på familjen att hålla barnen inne och att inte aktiveras med vänner i skol och fritidsaktiviteter ( leka) . Det är också folkhälsa. Detta är ett scenario från en god vän i ett land där man stängde grundskolor. Smittspridningen var även fortsatt stor. Det blir inte alls samma psykiska påfrestningar i hemmet/ familjen med allt vad det kan innebära för att folk inte får gå på hockeymatcher. Där har du en skillnad
Citera
2020-10-09, 18:44
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Mycket möjligt att den låga influnsadödligheten har bidragit till den höga dödligheten i år. Men det är nog bara en del av förklaringen.

Hade Covid härjat på 50talet så hade vi nog knappt noterat att nånting hände, Möjligtvis en notis på andrasidan i tidningarna.

Inte helt sant. För att ta just en pandemi som drabbade världen just på 50-talet - dvs "Asiaten" -så väckte den tämligen stor uppmärksamhet. De rapporterades mycket i tidningarna, det talades om vaccinationer, riktades kritik mot regeringen för brist på vaccin, sjukhusen stoppade planerad vård osv osv..

Ändå så avled bara omkring 1000 personer av Asiaten i Sverige.

Citat:
1957 slog pandemin asiaten till, en influensa som uppstått i Kina under maj månad och sedan spridits över hela världen. Virusstammen avvek stort från tidigare stammar och väckte därför oro. Var något liknande som spanska sjukan här igen? I augusti rapporterades de första svenska fallen hos scouter som varit på läger i Storbritannien, och även hos personer som deltagit på en sovjetisk musikfestival. Men det dröjde ända till oktober innan influensan spritt sig ohejdat i landet. Över 1,1 miljoner svenskar beräknas ha insjuknat. Turligt nog inte med särskilt stor dödlighet – 0,25 % enligt senare uppskattningar. I tidningsklippet här ser ni influensans intåg och råd mot smittan. Observera mannen på bilden som inför influensavirus i ett hönsägg för att kunna ta fram vaccin.

Citat:
I tidningarna ser man att kollektivtrafiken påverkades när personal blev sjuka. Pensionerade lärare fick rycka in till skolorna och på de överbelagda sjukhusen blev situationen ansträngd när läkare och sjuksköterskor insjuknade. Bland annat Karolinska sjukhuset fick minska sitt intag av patienter under en tid. Vaccinering förekom men riktades specifikt till vårdpersonal och riskgrupper eftersom tillgången var ganska dålig. Även statsminister Tage Erlander drabbades av asiaten, i hans dagboksanteckningar från april 1958 kan man följa sjukdomen.

Citat:
I Västra Götaland har antalet avlidna i covid-19 sedan länge passerat dödstalen för såväl Hongkong-pandemin i slutet på 60-talet och asiaten på 50-talet. Ändå kan de som insjuknade då ha varit mångdubbelt fler än vad som hittills varit fallet beträffande coronaviruset.

Statistik SVT Nyheter Väst fått del av visar att omkring 185 personer i Västra Götaland dog i den influensapandemi från Kina som kom att kallas ”asiaten”. Den drog in över Sverige 1957-1958 och i hela landet avled närmare 1 050.

https://www.kb.se/hitta-och-bestall/samlingsbloggen/blogginlagg/2020-04-02-svenska-farsoter.html

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vilken-ar-den-varsta-pandemin

https://sv.wikipedia.org/wiki/Asiaten

Faktum kvarstår: Covid-19 är den dödligaste pandemin som drabbat oss sen Spanska Sjukan för över 100 år sen. Redan har vi enbart i Sverige haft 6500 döda och över 20 000 sjukhusvårdade. Det har påverkat samhälle, ekonomi och sjukvård enormt mycket.

Jag har lite svårt att förstå varför vissa vill förringa detta och det är långt ifrån över än. Beroende på hur allvarlig hösten och vintern blir så kan Spanska Sjukan i rena tal komma att överträffas. Utan att vara alarmistisk så vet vi inte än hur det här slutar.
Citera
2020-10-09, 18:46
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Iofs, vad händer om smittan exploderar, är det bättre? Jag tror nog det drabbar pensionärerna värst, de har inte så långt kvar och sitter isolerade, ungdomarna har hela livet framför sig, ja om inte coronan tar dem då.

Ser jag en tendens till slitningar mellan generationerna?

Både den yngre och den äldre generationen behöver inse att dom har en gemensam fiende. Den gemensamma fienden är dom dårar som släppte in viruset, och lät viruset spridas. Det var ett helt medvetet val att släppa in viruset, och att låta viruset få bred spridning.

Det är inte pensionärernas fel att studenterna inte kan leva studentliv. Det är inte studenternas fel att pensionärer tvingas isolera sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och sedan skyller man på att eleverna haft fest, men det visar sig sedan att de smittat mängder med elever på skoltid (än en gång gymnasiet i Göteborg som jag rapporterat ifrån). Så var det på denna skolan, man skyllde först på att några elever haft fest på helgen, men när smittotillfällena spårades så var de i skolans lokaler.

Eleverna får skulden för Folkhälsomyndighetens misslyckande. Det är bekvämt för Folkhälsomyndigheten och regeringen att kunna skylla ifrån sig på ungdomarna.

Konsekvensen av regeringens beteende är ökande osämja mellan generationerna.
Citera
2020-10-09, 18:49
Medlem
Citat:
Vill man förhindra smittspridning så borde skolorna övergå till distansundervisning. Vill man däremot inte stoppa smittspridningen så förstår jag att man inte har några problem med att hålla skolorna öppna. Men då borde man, om man inte är en hycklare inte ha några som helst problem med att hålla arenorna öppna för hockey och fotboll heller. Man borde inte ha några som helst begränsningar vad gäller folksamlingar och dyl. Det är bara hyckleri att sätta gränsen för folksamlingar på 50 personer, men tillåta en gymnasieskola med 1500 elever att hålla öppet. FHM borde inte sitta och beklaga sig över att smittan sprids i omklädningsrummen hos hockeyspelande ungdomar, men sedan sitta knäpptysta när samma ungdomar byter om på skolidrotten. Som sagt - det handlar bara om sunt förnuft.

I vart fall borde man kunna införa distansundervisning som en frivillig skolform. Skolverket skulle kunna delegeras huvudansvar. De kan ordna med undervisningsmaterial, böcker, undervisningsfilmer m.m. Sedan kan det läggas upp ett undervisningsprogram online. Så jävla svårt är det inte om bara viljan hade funnits.
Svart eller vitt. Hycklare och mördare är man om man tänker att vi kanske får acceptera att covid är en del av vår nya vardag, något som faktiskt man kan dö av även om det bara är 700 av de där 90.000 per år.
Citera
2020-10-09, 18:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Situationen var i princip ohållbar i hemmet redan efter några veckor . Påfrestningar på familjen att hålla barnen inne och att inte aktiveras med vänner i skol och fritidsaktiviteter ( leka) . Det är också folkhälsa. Detta är ett scenario från en god vän i ett land där man stängde grundskolor. Smittspridningen var även fortsatt stor. Det blir inte alls samma psykiska påfrestningar i hemmet/ familjen med allt vad det kan innebära för att folk inte får gå på hockeymatcher. Där har du en skillnad

...och det ska motivera symbolåtgärder anser du? Jag vet inte hur det är med dig, men personligen ser jag gärna att man sätter in adekvata åtgärder. Ser jag att åtgärderna fyller ett gott syfte, nämligen att begränsa smittan (helst utrota den) kan jag personligen tänka mig att ge upp rätt mycket. Jag kan sitta i husarrest i 1 år om det är vad som krävs. Jag har inga problem med det. Fungerar det däremot som det gör idag. Att systemet läcker som ett såll har jag absolut noll och ingen förståelse alls för 50-regeln. Inte när vi tillåter 1500 elever i en gymnasieskola eller 300 tentander i en aula. Samtidigt som vi inte tillåter folk att gå på bio, eller åka berg- och dalbanan på Gröna Lund, samtidigt som vi tillåter 500 pers på ett knökfullt t-banetåg. Det är bara trams.
Citera
2020-10-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du har ju ett rätt snävt perspektiv och definitivt IQ på <100.

Om du tänker på det hela rent logiskt... Tror du att man i framtiden kommer se tillbaka på 2020 och tänka -JA! Sverige gjorde verkligen rätt?

Är det verkligen mer rimligt att endast Sverige gjorde rätt, som du läste i Aftonbladet, eller att resten av världen gjorde rätt (om vi tar munskydd som ett exempel)?

Jag orkar inte svara på känslomässiga utbrott. Bemöt punkterna som Ivor Cummins tar upp i videon jag länkade, eller skriv inte alls.
Citera
2020-10-09, 18:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Svart eller vitt. Hycklare och mördare är man om man tänker att vi kanske får acceptera att covid är en del av vår nya vardag, något som faktiskt man kan dö av även om det bara är 700 av de där 90.000 per år.

Du får ursäkta mig, men jag tycker du för ett idiotresonemang på ren svenska. Bara för att det dör 90 tusen (om det nu stämmer) personer per år, de flesta av ålderdom får man förmoda. Så skulle det inte spela någon roll att 6 tusen har dött på ett halvår i en dödlig pandemi? Då kan vi ju på samma gång strunta i nollvisionen i trafiken, för vad gör det att det dör 300-400 personer i trafiken på ett år när det dör 15-20 gånger så många i Corona på 6 månader?

Likaså kan vi ju sluta att utreda de 100-150 morden som sker i Sverige varje år. För vad spelar det för roll när 90 tusen andra dör. Inser du inte att det är helt absurt att resonera som du gör?
Citera
2020-10-09, 19:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
...och det ska motivera symbolåtgärder anser du? Jag vet inte hur det är med dig, men personligen ser jag gärna att man sätter in adekvata åtgärder. Ser jag att åtgärderna fyller ett gott syfte, nämligen att begränsa smittan (helst utrota den) kan jag personligen tänka mig att ge upp rätt mycket. Jag kan sitta i husarrest i 1 år om det är vad som krävs. Jag har inga problem med det. Fungerar det däremot som det gör idag. Att systemet läcker som ett såll har jag absolut noll och ingen förståelse alls för 50-regeln. Inte när vi tillåter 1500 elever i en gymnasieskola eller 300 tentander i en aula. Samtidigt som vi inte tillåter folk att gå på bio, eller åka berg- och dalbanan på Gröna Lund, samtidigt som vi tillåter 500 pers på ett knökfullt t-banetåg. Det är bara trams.

Så du ser inte skillnaden på att samhället fungerar och nöjen ?
Citera
2020-10-09, 19:02
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant klipp.

Även under andra influensa säsonger så vidtar Folkhälsomyndigheten åtgärder. Så erbjuds t.ex vaccin till alla över 65 år. Men mot covid-19 så har vi inget vaccin och det existerar, nästan, ingen naturlig immunitet hos befolkningen vad gäller covid-19. Så åtgärder behöver vi fortfarande, fast det, förstås, är ytterst glädjande att dödstalen i covid-19 ligger så lågt för tillfället.

Men det verkar som att SARS-COV2 är ett säsongsbunde virus, så, tyvärr, så kan vi nog vänta oss en ännu starkare ökning december till och med april. Men det är bara om situationen skulle bli riktigt extrem, typ 5000 fall om dagen 100+ döda och en sjukvård som går på knäna, som vi skulle behöva införa extrema åtgärder i mars, april nästa år. Alltså samma typ av åtgärder som tyskarna införde i våras, minus stängning av förskolor och grundskolor men plus distansundervisning på universiteten och högskolorna.

Men klarar vi oss lindrigare undan så är det bara att fortsätta med den gamla vanliga strategin.
Det är glädjande att dödstalen är låga för tillfället, men det är inte acceptabelt att vi inte har minimerat spridningen i Sverige.

Tänk på följande videoklipp från tidigare I veckan:
https://m.youtube.com/watch?v=_lzN1xLM9fc

Före detta FDAchefen påpekar att i-länder samt Kina runt "pacific rim" har för tillfället 1 000 infektioner per dag i covid-19.Det bor nästan 2 miljarder människor i dessa länder.

Sverige har 1 000 infektioner per dag - det bor 10 miljoner i Sverige.

Hela den här diskussionen om att "endast Sverige fick rätt" är ju så extremt snäv. Vi ska vara jämföra oss med dom sämsta länderna västvärlden eller?

Varför inte jämföra oss med de bästa länderna i 1a världen istället? Där ligger vi dåligt till och vår ekonomi haltar.
Citera
2020-10-09, 19:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Det där om att länder kommer att kräva vaccinering vid inresa, arbete osv i landet har jag postat om för några veckor sedan.

Detta är redan under utveckling och jag kommer inte ihåg om det var EU eller var man diskuterar hur man ska göra. Jag ska se om jag hittar artikeln.

Edit: hittade en artikel, dock inte den jag tänkte på.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31034-5/fulltext

Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag är ganska säker på att ett antal länder kommer kräva detta.
Man har helt enkelt inte råd att få ett utbrott. Det har kostat för mycket redan.

Gissningsvis UAE, NZ mfl.

Att folk just nu är tveksamma förvånar mig inte alls. Det är först när det blir ”skarpt läge” som folk kommer bestämma sig.

Att överhuvudtaget ha en sådan undersökning innan något vaccin finns blir rena spekulationer och gissningar.

Jag citerar inte rätt inlägg av dig, sorry, jag pallade inte gå tillbaka och leta efter det.

Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Samtidigt verkar ju hela Sverige vara mer skyddat än tex. Slovakien som var nästan helt befriat av covid i våras.

https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=svk&areasRegional=usny&areasRegio nal=usnj&byDate=0&cumulative=0&logScale=0&perMilli on=1&values=cases
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-09 kl. 19:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in