2020-10-09, 17:49
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Japp!
Det är viktigt att välja länder som passar bäst avseende sin agenda att svartmåla sitt eget land.

Krävs ingen större ansträngning för att svartmåla Sverige.

Landet är fucking retarded.
Citera
2020-10-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Mycket möjligt att den låga influnsadödligheten har bidragit till den höga dödligheten i år. Men det är nog bara en del av förklaringen.

Hade Covid härjat på 50talet så hade vi nog knappt noterat att nånting hände, Möjligtvis en notis på andrasidan i tidningarna.

Precis. Det är en hysteri likt ingen annan. Historian kommer att döma vår generation rätt hårt för detta praktfiaskot.
Citera
2020-10-09, 18:00
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
https://m.youtube.com/watch?v=D0KyWBksWrU

En kort video som visar med stor sannolikhet anledningen till våra ”höga” ”Corona” dödstal. Det är dags att slopa alla typer av åtgärder.

Skön video. Verkligen. Målar bara upp ena sidans -(förnekarens) och färgas av "vi vill" - attityd.

Helt ärligt skiter jag i vilket egentligen. Båda sidor har blivit helt dumma i huvudet.

Nej era fittungar, det är ingen vanlig influensa.

Nej, det är heller inget domedagsvirus.

Nej, vi borde inte öppna allt.

Det sorgligaste med pandemin är att folk är fortfarande lika vidriga och egoistiska som innan. Herregud, existerar inte förmågan att reflektera och omvärdera längre!?
Citera
2020-10-09, 18:04
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
varför ökar inte sjukhusfallen eller fallen på IVA?

smittspridningen ökar ju på ganska bra, men vi ser inte samma sjukdomsförlopp.

är det enbart för att det är yngre som klarar av viruset som får det nu,

eller har vi fått en mildare strain/mutation av c19?

För att epidemin är över. De enda ställen på jorden som corona härjar är platser som har ett varmare klimat, där influensa säsongen är utdragen.

Undra hur många nya fall man är uppe i? Är det flera tiotusentals nya fall och 3 nya på IVA senaste månaderna??? När man når en halv miljon nya fall och har 5 döda och 15 nya på IVA kanske den mest inbitna corona fanatikern vaknar ur sin koma och inser att vi kanske inte ska stänga ner samhället när en på miljonen dör.

Titta på Ivor Cummins videos som har länkats i tråden många gånger om varför vi ser denna "ökning".
Senast redigerad av okok1 2020-10-09 kl. 18:06.
Citera
2020-10-09, 18:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
https://m.youtube.com/watch?v=D0KyWBksWrU

En kort video som visar med stor sannolikhet anledningen till våra ”höga” ”Corona” dödstal. Det är dags att slopa alla typer av åtgärder.

Videon bygger på ett märkligt resonemang. Resonemanget går ut på att den höga dödligheten i Covid-19 hänger ihop med en lindrig influensa-säsong året innan. Den lindriga influensa-säsong gjorde att många sköra individer överlevde till år 2020, och föll offer för Covid-19.

Ifall en lindrig influensa-säsong leder till hög dödlighet året efter, så borde även det motsatta gälla. Ett år med hög dödlighet, borde göra att det finns färre sköra individer året efter. Därför förstår jag inte hur Ivor Cummins kan förvänta sig att vintern 2020/2021 blir som en normal vinter. Enligt Ivor Cummins logik, så borde dödligheten kommande vinter bli lägre än normalt.
Citera
2020-10-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag är inte direkt förvånad. Det är bara simpel logik. Det intressanta borde ju vara att förhindra smittan. Inte förhindra ungdomar från att ha roligt. Ska de ändå gå i skolan kan de lika gärna festa också. Så tror jag de flesta resonerar, så även jag. Sedan tycker jag att vi i Sverige vidtar alldeles för lite åtgärder för att förhindra smitta, men det är en annan sak. Ska man besluta om åtgärder ska man besluta om åtgärder som biter och inte symboliska åtgärder, för då kan man lika gärna vara utan åtgärder helt och hållet. Symbolpolitiska åtgärder är bara dumt. Det borde alla med normalbegåvning och däröver förstå kan man tycka.

Så länge skolorna håller öppet kommer smittan att spridas i samhället. Skolorna är onekligen den största och viktigaste källan till smittspridning just nu.
Och du tjatar på om att man borde stänga skolan. Så enormt tröttsamt. Hur många tror du håller med dig?

Jag börjar snarare fundera på vad agendan är med tjatet? Vem du företräder och vems eller vilkas talan du för... Intressant fundering, den passar ju till och med i ett konspirationsforum.

Men svaret är att ingen annan vill stänga skolorna. Och nu menar jag att även om du skulle skramla med listor på stan så är inte 35-40 namnteckningar något annat än ”ingen”.

Men för att vara krassa. Det dör alltså 250om dagen. Ok. Nu dör 2 till om dagen. Ok. Stäng skolan känns hyfsat överdrivet. Faktiskt. Kalla mig gärna kall, det är helt ok.

För helvete. Perspektiv!!!
Citera
2020-10-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det här "problemet" är enkelt, smittan far runt när dom står i matsals-kön.

I de flesta skolar står ungarna i långa köer i korridorer som har undermålig ventilation-om ens någon, ventilationen är idag ombyggd enbart för lektionssalarna, jämfört med det gamla självdraget. Grabbens skola har haft flera fall, där alla kan hänvisas till matkön då de flera av smittade eleverna har haft halvdag och kommit precis före lunchen eller andra aktiviteter, så det har varit ganska enkelt att backdatera smittan. Skolornas "försök" att få bort köerna är rena skämten, det funkar helt enkelt inte att servera käk inom en snar tidsram till skolans alla elever, inte en enda jävel håller 2 m avstånd i en skolkorridor !
Denna skola har olika mattider för alla klasser (10 minuter mellan klasserna tror jag det är) , flera klasser blandas alltså inte i kön utan de är verkligen i kön klassvis. Just för att undvika smitta (jag har ju bara andrahandsinfo, men då mitt andra barn är intresserat av att börja på denna skolan så har jag förhört hur mig noggrant rörande hur de agerar).

Så nej, det är inte matkön.
Citera
2020-10-09, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Skön video. Verkligen. Målar bara upp ena sidans -(förnekarens) och färgas av "vi vill" - attityd.

Helt ärligt skiter jag i vilket egentligen. Båda sidor har blivit helt dumma i huvudet.

Nej era fittungar, det är ingen vanlig influensa.

Nej, det är heller inget domedagsvirus.

Nej, vi borde inte öppna allt.

Det sorgligaste med pandemin är att folk är fortfarande lika vidriga och egoistiska som innan. Herregud, existerar inte förmågan att reflektera och omvärdera längre!?

Kan du specifikt peka på vad i denna videon som fick dig att få mens?
Citera
2020-10-09, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Videon bygger på ett märkligt resonemang. Resonemanget går ut på att den höga dödligheten i Covid-19 hänger ihop med en lindrig influensa-säsong året innan. Den lindriga influensa-säsong gjorde att många sköra individer överlevde till år 2020, och föll offer för Covid-19.

Ifall en lindrig influensa-säsong leder till hög dödlighet året efter, så borde även det motsatta gälla. Ett år med hög dödlighet, borde göra att det finns färre sköra individer året efter. Därför förstår jag inte hur Ivor Cummins kan förvänta sig att vintern 2020/2021 blir som en normal vinter. Enligt Ivor Cummins logik, så borde dödligheten kommande vinter bli lägre än normalt.

Människor blir äldre och skörare. Därför brukar en normal säsong inte följas av en svag säsong utan en normal säsong. Att nästa säsong blir ”normal” är alltså inte alls konstigt.
Citera
2020-10-09, 18:18
Medlem
Här kan man se skolor där det finns corona där man vet
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1w7se6os3RVB716ljPmRuvwPEZsBqXd4v

och även om barn testas väldigt lite ser man ökning
Smittspridning i åldersgrupp 0-19
v38 = 210
v39 = 303
v40 = 327
v41 hittills = 386
https://twitter.com/fiothenerd/status/1314537796753911809
Citera
2020-10-09, 18:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Och du tjatar på om att man borde stänga skolan. Så enormt tröttsamt. Hur många tror du håller med dig?

Jag börjar snarare fundera på vad agendan är med tjatet? Vem du företräder och vems eller vilkas talan du för... Intressant fundering, den passar ju till och med i ett konspirationsforum.

Men svaret är att ingen annan vill stänga skolorna. Och nu menar jag att även om du skulle skramla med listor på stan så är inte 35-40 namnteckningar något annat än ”ingen”.

Men för att vara krassa. Det dör alltså 250om dagen. Ok. Nu dör 2 till om dagen. Ok. Stäng skolan känns hyfsat överdrivet. Faktiskt. Kalla mig gärna kall, det är helt ok.

För helvete. Perspektiv!!!

Vill man förhindra smittspridning så borde skolorna övergå till distansundervisning. Vill man däremot inte stoppa smittspridningen så förstår jag att man inte har några problem med att hålla skolorna öppna. Men då borde man, om man inte är en hycklare inte ha några som helst problem med att hålla arenorna öppna för hockey och fotboll heller. Man borde inte ha några som helst begränsningar vad gäller folksamlingar och dyl. Det är bara hyckleri att sätta gränsen för folksamlingar på 50 personer, men tillåta en gymnasieskola med 1500 elever att hålla öppet. FHM borde inte sitta och beklaga sig över att smittan sprids i omklädningsrummen hos hockeyspelande ungdomar, men sedan sitta knäpptysta när samma ungdomar byter om på skolidrotten. Som sagt - det handlar bara om sunt förnuft.

I vart fall borde man kunna införa distansundervisning som en frivillig skolform. Skolverket skulle kunna delegeras huvudansvar. De kan ordna med undervisningsmaterial, böcker, undervisningsfilmer m.m. Sedan kan det läggas upp ett undervisningsprogram online. Så jävla svårt är det inte om bara viljan hade funnits.
Citera
2020-10-09, 18:30
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Precis. Det är en hysteri likt ingen annan. Historian kommer att döma vår generation rätt hårt för detta praktfiaskot.
Du har ju ett rätt snävt perspektiv och definitivt IQ på <100.

Om du tänker på det hela rent logiskt... Tror du att man i framtiden kommer se tillbaka på 2020 och tänka -JA! Sverige gjorde verkligen rätt?

Är det verkligen mer rimligt att endast Sverige gjorde rätt, som du läste i Aftonbladet, eller att resten av världen gjorde rätt (om vi tar munskydd som ett exempel)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in