2020-10-09, 17:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Nej, verkligen inte samma sak.

1. När någon arbetar nykter, på ett företag med förhållningsregler så lär smittrisken vara avsevärt lägre än en halvfull person på restaurang med hög ljudnivå

2. På arbetet tar man en medveten risk för att kunna utföra sitt arbete och tjäna ihop sin lön. På AW går man för att det är kul.
Ingen större fara om man lägger det på is 6-12 månader.

Jag tror vi kan utgå från att viruset smittar precis lika bra oavsett dryck på bordet, eller ljudnivå i lokalen. Viruset smittar när en smittad person vistas i samma lokal som osmittade. Svårare än så är det inte.

Du ger ju svaret själv under punkt 2. Kruxet är bara att i dessa sammanhanget delas jobbet med samma personer som det festas med. Om skolorna var stängda och ungdomar ändå träffades för att festa kan jag förstå fördömandet. Men nu håller skolorna öppna, så då kan de precis lika gärna träffas och festa och leva som vanligt. Det kommer inte gör någon skillnad. Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Spricker kedjan spelar det ingen roll om flera länkar brister. Utfallet blir ändå samma. Ungdomarna blir sjuka. Enda sättet att undvika det är förstås att övergå till distansundervisning. Något jag tjatat om i flera månader vid det här laget.
Citera
2020-10-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror vi kan utgå från att viruset smittar precis lika bra oavsett dryck på bordet, eller ljudnivå i lokalen. Viruset smittar när en smittad person vistas i samma lokal som osmittade. Svårare än så är det inte.

Du ger ju svaret själv under punkt 2. Kruxet är bara att i dessa sammanhanget delas jobbet med samma personer som det festas med. Om skolorna var stängda och ungdomar ändå träffades för att festa kan jag förstå fördömandet. Men nu håller skolorna öppna, så då kan de precis lika gärna träffas och festa och leva som vanligt. Det kommer inte gör någon skillnad. Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Spricker kedjan spelar det ingen roll om flera länkar brister. Utfallet blir ändå samma. Ungdomarna blir sjuka. Enda sättet att undvika det är förstås att övergå till distansundervisning. Något jag tjatat om i flera månader vid det här laget.

Och sedan skyller man på att eleverna haft fest, men det visar sig sedan att de smittat mängder med elever på skoltid (än en gång gymnasiet i Göteborg som jag rapporterat ifrån). Så var det på denna skolan, man skyllde först på att några elever haft fest på helgen, men när smittotillfällena spårades så var de i skolans lokaler.
Citera
2020-10-09, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det värsta är ju att både journalister och folket fortfarande inte ser det tokiga resonemangen utan fortsätter tro precis allt Tegnell säger.

Man smittar inte på jobbet, men om man har en after work med samma kollegor på kvällen så smittar man varandra.

Du har inte noterat vad som händer med och mellan människor efter några öl/glas vin....? Det blir mera intimt, mera högljutt, man skrattar och halvskriker, spärrar släpper o s v o s v
Citera
2020-10-09, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Samtidigt verkar ju hela Sverige vara mer skyddat än tex. Slovakien som var nästan helt befriat av covid i våras.

https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=svk&areasRegional=usny&areasRegio nal=usnj&byDate=0&cumulative=0&logScale=0&perMilli on=1&values=cases
Den var en bra länk.
Sverige ska i första hand jämföras med sina grannländer som har en samhällsstruktur och kultur lik Sverige.
Då ser vi att det är ingen större skillnad i smittspridning trenden jmf med Sverige som har betalat högt pris för sin flockimmunitet strategi.

https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=nor&areas=fin&areasRegional=usny& areasRegional=usnj&byDate=0&cumulative=0&logScale= 0&perMillion=1&values=cases
Citera
2020-10-09, 17:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och sedan skyller man på att eleverna haft fest, men det visar sig sedan att de smittat mängder med elever på skoltid (än en gång gymnasiet i Göteborg som jag rapporterat ifrån). Så var det på denna skolan, man skyllde först på att några elever haft fest på helgen, men när smittotillfällena spårades så var de i skolans lokaler.

Jag är inte direkt förvånad. Det är bara simpel logik. Det intressanta borde ju vara att förhindra smittan. Inte förhindra ungdomar från att ha roligt. Ska de ändå gå i skolan kan de lika gärna festa också. Så tror jag de flesta resonerar, så även jag. Sedan tycker jag att vi i Sverige vidtar alldeles för lite åtgärder för att förhindra smitta, men det är en annan sak. Ska man besluta om åtgärder ska man besluta om åtgärder som biter och inte symboliska åtgärder, för då kan man lika gärna vara utan åtgärder helt och hållet. Symbolpolitiska åtgärder är bara dumt. Det borde alla med normalbegåvning och däröver förstå kan man tycka.

Så länge skolorna håller öppet kommer smittan att spridas i samhället. Skolorna är onekligen den största och viktigaste källan till smittspridning just nu.
Citera
2020-10-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det där tycker jag är helt snurrigt. Man får gärna trängas på vagnen, bussen, tåget, tunnelbanan, i köpcentret, på restaurangen osv., men gud nåde den som arrangerar en konsert eller fotbollsmatch med fler än 50 personer i publiken.

Jag kan verkligen inte begripa hur man resonerar!

Då ska jag försöka förklara eftersom jag befunnit mig i båda miljöerna.
I en buss, spårvagn, tunnelbanevagn sitter folk tysta och andas lugnt och stirrar i sina mobiltelefoner, nyktra och kontrollerade
På en läktare, konsert skriker, tjoar/hejar folk, kramas o s v folk. Ofta med några öl eller glas vin i kroppen.
Fullt begripligt om du frågar mig. Däremot kan jag hålla med om att släppa in folk sittandes med avstånd på en läktare eller en konsert inte borde vara några problem.
Citera
2020-10-09, 17:40
Medlem
https://m.youtube.com/watch?v=D0KyWBksWrU

En kort video som visar med stor sannolikhet anledningen till våra ”höga” ”Corona” dödstal. Det är dags att slopa alla typer av åtgärder.
Citera
2020-10-09, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Den var en bra länk.
Sverige ska i första hand jämföras med sina grannländer som har en samhällsstruktur och kultur lik Sverige.
Då ser vi att det är ingen större skillnad i smittspridning trenden jmf med Sverige som har betalat högt pris för sin flockimmunitet strategi.

https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=nor&areas=fin&areasRegional=usny& areasRegional=usnj&byDate=0&cumulative=0&logScale= 0&perMillion=1&values=cases

Japp!
Det är viktigt att välja länder som passar bäst avseende sin agenda att svartmåla sitt eget land.
Citera
2020-10-09, 17:45
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som jag skrev tidigare idag rörande ett gymnasium i Göteborg så har där 13 elever (utspridda över flera klasser med som mest två elever per klass) + 3 lärare smittats. Man har via smittspårning identifierat att smittspridningen skett under en enda dag och i skolan, dvs den har inte skett i klassrummen ens utan över hela skolan. Det är två elever som man vet smittat de andra.

Dessa har inte haft några fester...

Det här "problemet" är enkelt, smittan far runt när dom står i matsals-kön.

I de flesta skolar står ungarna i långa köer i korridorer som har undermålig ventilation-om ens någon, ventilationen är idag ombyggd enbart för lektionssalarna, jämfört med det gamla självdraget. Grabbens skola har haft flera fall, där alla kan hänvisas till matkön då de flera av smittade eleverna har haft halvdag och kommit precis före lunchen eller andra aktiviteter, så det har varit ganska enkelt att backdatera smittan. Skolornas "försök" att få bort köerna är rena skämten, det funkar helt enkelt inte att servera käk inom en snar tidsram till skolans alla elever, inte en enda jävel håller 2 m avstånd i en skolkorridor !
Citera
2020-10-09, 17:46
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fast du inser att hela Europa sitter i samma jävla båt?!
Alla hade chansen i somras..

Ja. Hela Europa sitter i samma båt. Det får mig att tänka på detta inlägg, från 6:e apri:
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Många pålästa skribenter här. Någon av er kanske kan svara på min fråga?

Iom att Sverige har en lite annorlunda taktik för att bekämpa smittan som bygger på en mer liberal hållning i fråga om social isolering - gör inte denna taktik andra länders taktik mindre kraftfull?

Spelar väl ingen roll om resten av Europa isolerar sig för att få smittan att stanna upp om vi i Sverige kör på majoritets-immunitet. Då håller vi ju smittan i rörelse, så att säga, eller?

Jag kanske gör ett tankefel nu, men för mig framstår det lite som att ha ett strikt regel om icke urinering i poolen, förutom i högra hörnet - dvs helt meningslöst (obs. inte min liknelse).
Citera
2020-10-09, 17:46
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
https://m.youtube.com/watch?v=D0KyWBksWrU

En kort video som visar med stor sannolikhet anledningen till våra ”höga” ”Corona” dödstal. Det är dags att slopa alla typer av åtgärder.

Mycket möjligt att den låga influnsadödligheten har bidragit till den höga dödligheten i år. Men det är nog bara en del av förklaringen.

Hade Covid härjat på 50talet så hade vi nog knappt noterat att nånting hände, Möjligtvis en notis på andrasidan i tidningarna.
Citera
2020-10-09, 17:48
Medlem
raskenss avatar
Är det bara jag som tycker det verkar som om ökningen av smittade håller på att mattas av nu? Får känslan att den kommer peaka om ca en vecka för att sen sakta sjunka tillbaka.

https://covidstatistik.se/

Spaniens kurva har definitivt peakat och håller på att sjunka tillbaka nu enligt worldometer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in