2020-10-09, 13:54
Medlem
Grabbar jag tycker detta verkar vara " Slam Dunk " ( trots jag är dåligt påläst )

Först den vikten lågt i båten
Tänker man segelbåt har man en stor tung köl

På en modern segelbåt utgör kölen förutsättningen för att båten ska kunna kryssa. Kölens uppgift är tvådelad då den dels genom sin vikt ska motverka den krängning som uppstår när vinden drar i seglet och på så sätt vill välta båten

Det vore ju ingen större skillnad om den vikten var vatten eller stenar eller bly .Vid rotation pga av andra krafter

Fronten Estonia ar ju " Smashad " och inte bara det ..Problem finns vet man sedan systerfartyget.
Madrasseer TV övervakning är det et en konspiration i den delen är det " Världsklass "
Detta vatten framifrån i tillräcklig mängd slår runt båten eftersom det fungerar kraftmässigt analogt som segelbåten utan köl. Fast med skillnaden att det är egenvikten från massan ovanför som slår runt båten inte vinden ( jfr balansera en stav lodrätt med öppen hand Instabilt )

Men så finns det kanske vatten under som Kölen .. på segelbåten Varifrån det vattnet kommer Tvistar det lärde men för nedsjunkningen har det ingen praktisk betydelse Finns den extra " Kölvikten " därnere pga av mer inläckt vatten är det egalt om det fanns ett hål i sidan eller det rann ner via Bildäck eller på annat sätt
När det inte slår runt utan ligger på sidan ändras vatteninflödet ..det kan komma mer från sidan under lite längre tid krossa fönster.
Sedan när det rullat runt kan ett hål av den typen man nu hittat ge större möjligheter för luften att pysa ut och det sjunker lite snabbare. Sitter det olämpligt kan det släppa ut allt .Som botten pluggen på en eka ..
Om inte exakt på fel ställe tillräckligt i alla fall att släppa ut så mycket att den går ner.

Andra hållet då .Inget vatten på Bildäck men in genom hålet Då säger Killarna här att det hålet sitter högt uppe en bit ovanför vattenlinjen.
Hur skulle det kunna fylla bildäck som behövs för att " Flippa " runt båten .
Känns som svårt att rinna in och lätt att rinna ut. Om det stämmer att det är högt.
Det beror väl på lutningar i och för sig ..lutar det lite grand säg 10 grader akteröver och åt andra sidan rinner det inte ut.

Vatten neråt i fartyget stabiliserar i allt väsentligt. Verkar det som.
Men ehh ... om det tar in vatten under bildäck kan djupgåendet vara ett annat .Den vatten linjen man kan se på Bilder gäller inte om det extra vattnet tynger ner
Då kan vatten kanske rinna in på bildäck genom det nyfunna hålet och samtidigt ner i botten
Björkman trodde inte det fanns vatten alls på Bildäck vilket inte verkar stämma ( har inte läst rapporten )

Vad kan då kunskap om hålet tillföra ?
Dåligt sjömanskap är Känt
Skumma smugglingsaffärer är känt
KASSA myndigheter är Känt som nu bestyrks av att nya hål hittas ..
Fartyget gammalt och dåligt underhåll ..inget nytt " Fiffelflagg "

Är det Sprängt eller Krockat eller Torpederat Slarvigt byggt har det mer intresse ..I den meningen att ngn fårskalle har lekt med kanske Främmande Stormakts vitala intressen. .Med Potentiellt värre följder än detta Retar man upp Ivan kan det gå riktigt illa ryktet säger ju att varningar delats ut 2 ggr .. ..Är det privata företag som gör det skall det stoppas
Vilket har Demokratisk betydelse.Men det är ingen Svensk Båt .Hur blir Sverige ansvariga för en annan stats Fartyg.På internationellt vatten.
Estländarna säger Dra åt h..e I got this ...

Men jag kan inte se hur man kan komma undan mer Dykningar .. Vad säger att detta är det enda ytterligare Hålet ..den tidigare utredningen kan falla på dessa Nya Förutsättningar

Måste ner taga mått och bättre bilder sträcka in en kamera se hur det ser ut inne och noga taga reda på vart det hålet leder på Insidan + om det ser sprängt ut.JAG ser inte hur man kommer undan det om inte annat gör Estländare det själva

Har andra länders medborgare + Svenska --dött för att ngn på Ericsson Smugglar för egen vinning blir det liv i luckan
Jag kan inte se hur man kan komma undan mer Dykningar
Citera
2020-10-09, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yrrol2
Med de nya fakta som har tillkommit, så kommer nya beräkningar och simulationer för sjunkförlopp att (kanske? eventuellt? troligen?) genomföras. Avgörande för detta är att noggranna data för den nya skadan som upptäckts finns tillgängliga. Finns de redan registrerade efter den senaste dykningen med ROV, eller behövs nya dyk göras?
Simuleringar är ganska meningslösa i detta sammanghang då det är så otroligt många okända parametrar att ta häsyn till, för att ha parametrar måste en grundlig undersökning av vraket till först. En enda felaktig parameter förstör simuleringen. Bästa är att bärga vraket. I andra hand att göra seriösa dykningar av oberoende parter.
Citera
2020-10-09, 14:03
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, vi för en debatt om trovärdigheten hos två forskningskonsortier och ditt bästa argument är en YT-film av Witte från 2011? Som jag skall spendera 30+ minuter på och sedan gissa vad ditt argument är. F that.

Jag är klar med vår diskussion.
Ja det är du, för du förlorade den.
Citera
2020-10-09, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Jag har ingen detaljerad kunskap om de försök Chalmers gjort, och huruvida man kalibrerat ventilen. Min poäng var att det är svårt för en utomstående, speciellt någon som misstänker att staten försöker dölja något, att utesluta att ventilen är felaktigt inställd.
Det stämmer, jag kan inte bedöma dessa försök på ett vetenskapligt sätt. Litar bara inte på dem rent intiutivt,du förstår vad jag menar.
Citera
2020-10-09, 14:11
Medlem
2n00b4Us avatar
Visst är det ändå lite skumt att vissa politiker ville täcka över fartyget med ett cementblock? Det brukar man väl inte göra såvida det inte finns någon farlig 'last' osv som riskerar att läcka ut.
Citera
2020-10-09, 14:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Jag antar att de här programmen har någon form av programmeringsspråk. Jag menade att man skulle släppa den koden så andra som har tillgång till programmet åtminstonde kan verifiera. Tex matlab är inte öppen källkod, men jag kan ändå lägga upp de matlab filer jag skapar som öppen källkod.

Tror att jag hittade HSVAs slutrapport här http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf även om detta väl är någon konspirationssite, så de kanske har manipulerat den, vem vet. Länken i Estoniasamlingen verkade inte fungera.
Kanon! Tack.

Jag hade rapporten på en gammal dator, och länkar slutar tyvärr fungera efter ett tag. Förmodligen har Estoniasamlingen inte rätt att lägga upp en kopia av rapporten, bara länk. Vissa upphovsmän (t.ex. tidningar och fackpress) är tyvärr tjuriga med sådant.
Citera
2020-10-09, 14:18
Medlem
Största miraklet hittills är hur de kan komma undan med att inte göra nya dykningar alternativt lyfta upp båten. Helt djävla otroligt.

Solklart nåt som döljs. Man måste vara ointelligent för att inte förstå det.

Har man haft ihjäl 851 människor kan man åtminstone begära att sanningen kommer fram kring anledningen. Anhöriga bör trycka på hårdare.
Senast redigerad av KingKong90 2020-10-09 kl. 14:22.
Citera
2020-10-09, 14:23
Medlem
Varför inriktar man sig på ryska ubåt när vi tidigare uppdagade en nato ubåt som sen fick gå under en färja som "lots" ut medans signal bojarna släcktes ner. Om nu cia plan lämnade Sverige efter incidenten tyder väl detta också på att nato var inblandad.
Citera
2020-10-09, 14:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Största miraklet hittills är hur de kan komma undan med att inte göra nya dykningar alternativt lyfta upp båten. Helt djävla otroligt.

Solklart nåt som döljs. Man måste vara ointelligent för att inte förstå det.
Johan Fransons (sjöfartsverkets jurist) ide att införa gravfrid vid vraket i syfte att upprätthålla mörkläggningsprocessen. Smart och osmakligt av honom.
Citera
2020-10-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Esterna kan väl ansöka om EU pengar. Behövs bara en miljard, är ju inget för EU
Svar NJET!!!! Betr. Kostnad för att ta upp vraket.
Det kostar troligare 250--400miljoner.
Det bygger på att man startar med att rensa hela bildäcket, från fordon o bråte. Två ukrainsreggade LB.trailers behöver ej dras ut - för dom hämtade onkle Sam, redan 1994/95!

Därefter fylls hela bildäcket, med 50-100st " gummikorvar" - vilka därefter fylles med luft.

Under denna operation är hela vraket invirat i ett jättelikt nät. Inga kroppar tillåts driva iväg, ifrån vraket.

Myycket enkelt - vad säger Carl Bildt??
Citera
2020-10-09, 14:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Svar NJET!!!! Betr. Kostnad för att ta upp vraket.
Det kostar troligare 250--400miljoner.
Det bygger på att man startar med att rensa hela bildäcket, från fordon o bråte. Två ukrainsreggade LB.trailers behöver ej dras ut - för dom hämtade onkle Sam, redan 1994/95!

Därefter fylls hela bildäcket, med 50-100st " gummikorvar" - vilka därefter fylles med luft.

Under denna operation är hela vraket invirat i ett jättelikt nät. Inga kroppar tillåts driva iväg, ifrån vraket.

Myycket enkelt - vad säger Carl Bildt??
Carl Bilt svarar inte på några som helst frågor i fallet Estnia.
Citera
2020-10-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Simuleringar är ganska meningslösa i detta sammanghang då det är så otroligt många okända parametrar att ta häsyn till, för att ha parametrar måste en grundlig undersökning av vraket till först. En enda felaktig parameter förstör simuleringen. Bästa är att bärga vraket. I andra hand att göra seriösa dykningar av oberoende parter.
Jag håller helt med dig. Inte speciellt svårt och dyrt att bärga, även om många påstår det. men hur ska man få till stånd det, när man inte ens kan skicka ner några grabbar med lite trimix typ nu till helgen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in