Citat:
Ursprungligen postat av
dualtofilter
Nu kan jag inget om sjöfart, men kanske åtminstonde lite grann om att bygga olika modeller. Det problem jag ser är att antingen så är de här studiernas resultat uppenbara från "first principles", och då behövs ju egentligen inte modellen. Alternativt så är modellernas resultat inte uppenbart, och i det här fallet så blir man väldigt beroende av att modellen faktiskt är korrekt. Det finns en stor risk för att man får någon typ av garbage in-garbage out, alternativt att man kan justera parametervärden i modellen för att få egentligen vilket resultat man än önskar. Jämför tex "with four parameters I can fit an elephant and with five I can make him wiggle his trunk".
Och nu hamnar du i någon mening i ett cirkelresonemang, om det är så att det är en konspiration, då är det ingen poäng att fästa allt för stor tillit till rapporter som är betalda av svenska staten. Så dessa rapporter verkar bara visa att den officiella förklaringen stämmer under förutsättningen att det inte är en konspiration. Så hur kan dessa rapporter användas för att motbevisa en konspiration.
Därmed inte sagt att något alternativt händelseförlopp verkar speciellt mycket bättre i mitt tycke. Även om det här hålet har uppstått under sjunkförloppet så kan det ju desutom vara rimligt att man vill mörka hålet eftersom det skulle ge upphov till massa spekulationer, ingen skulle tro på det etc. Så man sitter ju lite i en rävsax.
Något jag inte heller förstår enligt konspirationsteorierna, det är att vore det inte rätt smart att bara bärga båten om det nu var något fuffens på gång. Bägningen kommer vara en omfattande process ändå, man kommer behöva jobba nere på skeppet i stor utsträckning. Man borde kunna få bort ev hemligt material under denna process tänker jag. Alternativt att man bara tar ut den hemliga lasten när båten är uppe på ytan så länge den inte är omedelbart uppenbar för de som arbetar med bärgningen. Man skulle dessutom kunna preparera båten så att den går sönder på väl valda punkter när man lyfter upp den, och på detta sätt dölja ev spår. Beror såklart på hur det ser ut i detalj, men att en bärgning automatiskt skulle få bort alla konspriationsteorier vet jag inte direkt heller.
De två konsortierna som utredde sjunkningsförloppet hade deltagande partners från Sverige, Tyskland, Nederländerna, Storbrittanien, och experter från ytterligare länder. Det ena (HSVA-k) hade ingen svensk partner. Det är rätt uppenbart att det inte går att hitta utredare som de riktiga foliehattarna skulle acceptera.
Av SSPA-rapporten framgår det att man förutom omfattande beräkningar och modellförsök intervjuat dykare och tittat på den ROV-film som finns tillgänglig. Vad exakt mer skall de göra innan det duger?