2020-10-09, 12:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Kolla här. Vi vet att det finns ett hål i fartyget. Vi vet också att staten vetat om hålet. De studierna som gjorts tidigare är ifrågasatta. SSPS är ett svenskt företag och i detta fallet, så har numera Svenskar inget bra rykte. Sanningen verkar inte vara intressant för Svenskar. SSPA och HSVA kommer fram till helt olika siffror i sammanhanget.

Nu kan samma experter som påstod att det fanns ett hål, räkna på hålet och händelserna och komma fram till lite bättre än den gängen som ljugit för oss. SSPA och staten har inget förtroende utav ändra länder. Alla andra länder fattar att det är något fishy om staten ljuger om ett hål. De har helt enkelt inte rent mjöl i påsen.
Kontrollfråga:
vet du vilka länder som ingick i de två konsortierna som räknade på sjunkförloppet under flera år 2005-2008? (ledtråd: alla är inte Sverige) Eller tar du bara för givet att det är SSPA som ljuger?

För övrigt är det din åsikt att hålet fanns där när fartyget sjönk. En annan förklaring är att hålet/sprickan uppstod när fartyget landade på havsbotten, eller under de 25 år det legat där med belastning det inte konstruerats för.
Citera
2020-10-09, 12:41
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är väl inte jätte-förvånande för någon som sett en TV-dokumentär att de är selektiva. Det handlar ju om att sälja in ett budskap och få fler tittare.

Jag vill framhålla en annan sak vad gäller hål midskepps och sjunkförloppet:
- det får anses klarlagt att det enda sättet för Estonia att få kraftig slagsida på 30 grader eller mer är med stora mängder vatten på bildäck (ca 1000-2000 ton).
- det är vidare klarlagt att om vi har ett hål under vattenlinjen så kan bildäck vattenfyllas i nödvändig takt* när däck 1 är nästan fyllt, även vid viss slagsida. Detta framgår av skeppets tvärsnittskonstruktion som är väl dokumenterad.
- vi vet med säkerhet att däck 1 inte var vattenfyllt när de överlevande lämnade det strax innan den kraftiga slagsidan (>30 grader); tvärtom fanns där bara små mängder.

Paradoxalt nog kan det ”nya” hålet som är över vattenlinjen, till synes centrerat på durken på däck 2 (bildäck), ge en ny mekanism att förklara sjunkförloppet med:
man kan tänka sig att vatten kommer in genom sprickan direkt på bildäck. Om det blir kvar där så skulle det kunna förklara hur slagsidan uppstår innan passagerarna på däck 1 dränks.

Är detta plausibelt?
- först och främst så är en given fråga varför vattnet inte rinner ut igen, eller
ner på däck 1 & 0 genom samma spricka? En möjlig förklaring skulle kunna vara att allt vatten samlas i aktern. Låt oss acceptera detta tills vidare.
- en bytydligt knepigare invändning är vatteninströmningen. Låt oss säga att vi behöver lågt räknat 1000 ton vatten på bildäck för att förklara slagsidan på 30 grader. Detta behöver ske på kort tid, men låt oss ge det 10 minuter = 600 s. Detta innebär ca 2 m^3/s! Om hålets area är ~0.5 m^2 så måste hastigheten på vattnet vara 4 m/s i genomsnitt, alltså inte bara under vågtopparna.

Dessa 2 m^3/s är inte bara en ohygglig massa vatten genom ett hål 2 m över vattenlinjen, det skall ske medan mycket mindre (< 1/10?) vatten tränger in på däck 1. Detta är för mig uppenbart orimligt och hypotesen faller.

*) jag bortser då från de tänkbara mindre läckor mellan däck 1 & 2 som jag spekulerat om i ”andra riktingen” tidigare, eftersom dessa inte antas läcka m^3/s vatten i endera riktningen.

Instämmer i att det låter otroligt. Lägg till det att hålet även kan verka dränerande på vatten på bildäck.

Har du bra detaljerade underlag på hur fartyget ser ut i tvärsnitt? Jag tänker på om hålen vid däck 1 mynnade ut i dubbelskrovet. Det blir ju då troligen en fri vätskeyta, men frågan är vilka mängder som ryms där och vilken påverkan det får.
Citera
2020-10-09, 12:47
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Kontrollfråga:
vet du vilka länder som ingick i de två konsortierna som räknade på sjunkförloppet under flera år 2005-2008? (ledtråd: alla är inte Sverige) Eller tar du bara för givet att det är SSPA som ljuger?

För övrigt är det din åsikt att hålet fanns där när fartyget sjönk. En annan förklaring är att hålet/sprickan uppstod när fartyget landade på havsbotten, eller under de 25 år det legat där med belastning det inte konstruerats för.
Du börja med att se detta klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=cr1R7_EDiR0
Citera
2020-10-09, 12:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Nu kan jag inget om sjöfart, men kanske åtminstonde lite grann om att bygga olika modeller. Det problem jag ser är att antingen så är de här studiernas resultat uppenbara från "first principles", och då behövs ju egentligen inte modellen. Alternativt så är modellernas resultat inte uppenbart, och i det här fallet så blir man väldigt beroende av att modellen faktiskt är korrekt. Det finns en stor risk för att man får någon typ av garbage in-garbage out, alternativt att man kan justera parametervärden i modellen för att få egentligen vilket resultat man än önskar. Jämför tex "with four parameters I can fit an elephant and with five I can make him wiggle his trunk".

Och nu hamnar du i någon mening i ett cirkelresonemang, om det är så att det är en konspiration, då är det ingen poäng att fästa allt för stor tillit till rapporter som är betalda av svenska staten. Så dessa rapporter verkar bara visa att den officiella förklaringen stämmer under förutsättningen att det inte är en konspiration. Så hur kan dessa rapporter användas för att motbevisa en konspiration.

Därmed inte sagt att något alternativt händelseförlopp verkar speciellt mycket bättre i mitt tycke. Även om det här hålet har uppstått under sjunkförloppet så kan det ju desutom vara rimligt att man vill mörka hålet eftersom det skulle ge upphov till massa spekulationer, ingen skulle tro på det etc. Så man sitter ju lite i en rävsax.

Något jag inte heller förstår enligt konspirationsteorierna, det är att vore det inte rätt smart att bara bärga båten om det nu var något fuffens på gång. Bägningen kommer vara en omfattande process ändå, man kommer behöva jobba nere på skeppet i stor utsträckning. Man borde kunna få bort ev hemligt material under denna process tänker jag. Alternativt att man bara tar ut den hemliga lasten när båten är uppe på ytan så länge den inte är omedelbart uppenbar för de som arbetar med bärgningen. Man skulle dessutom kunna preparera båten så att den går sönder på väl valda punkter när man lyfter upp den, och på detta sätt dölja ev spår. Beror såklart på hur det ser ut i detalj, men att en bärgning automatiskt skulle få bort alla konspriationsteorier vet jag inte direkt heller.
De två konsortierna som utredde sjunkningsförloppet hade deltagande partners från Sverige, Tyskland, Nederländerna, Storbrittanien, och experter från ytterligare länder. Det ena (HSVA-k) hade ingen svensk partner. Det är rätt uppenbart att det inte går att hitta utredare som de riktiga foliehattarna skulle acceptera.

Av SSPA-rapporten framgår det att man förutom omfattande beräkningar och modellförsök intervjuat dykare och tittat på den ROV-film som finns tillgänglig. Vad exakt mer skall de göra innan det duger?
Citera
2020-10-09, 12:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Instämmer i att det låter otroligt. Lägg till det att hålet även kan verka dränerande på vatten på bildäck.

Har du bra detaljerade underlag på hur fartyget ser ut i tvärsnitt? Jag tänker på om hålen vid däck 1 mynnade ut i dubbelskrovet. Det blir ju då troligen en fri vätskeyta, men frågan är vilka mängder som ryms där och vilken påverkan det får.
Har letat men inte hittat uppgift om hur tankar, hytter och ev. dubbelskrov ser ut vid det nya hålet.
Citera
2020-10-09, 12:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Du börja med att se detta klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=cr1R7_EDiR0
Du är medveten om att Witte menar att det finns ett hål under vattenlinjen på styrbords bog?

Och på vilket sätt är YT-filmen svar på min fråga till dig?
Citera
2020-10-09, 12:55
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Så dessa scaling laws var inte tillämpningsbar på Jan Hewelius då? Varför inte?

Jo, det var de såklart.

Jag känner inte till dykförloppet där i detalj - det gör nog ingen med tanke på att en haveriutredning aldrig gjordes - men överbyggnaden (motsvarande estonias däck 4-8) måste ha erbjudit sämre flytkraft så att kapsejsningen gick snabbare alt så var det tätare ned mot kölen inuti fartyget.
Citera
2020-10-09, 12:56
Medlem
Citat:
Esterna kan väl ansöka om EU pengar. Behövs bara en miljard, är ju inget för EU
En miljon per dödsoffer. Vad vore en rimlig kostnad om det vore din familjemedlem?
Citera
2020-10-09, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Konspirationsteorier kommer aldrig försvinna oavsett om man bärgar båten eller inte. Men vissa av teorierna kan kanske redas ut, ta räckena på rampen som någon tycker ser ut som dem kapats av. Det borde man kunna se om dem kapats eller knäckts när båten tagit i botten tex.

Så länge staten strävar efter mörkläggning så är nya undersökningar som styrs därifrån värdelösa. Man kommer bara att komma med nya bortförklaringar. Tror inte det skulle vara svårt för fristående kriminalteknisk undersökning att bevisa sprängningar . Tex skulle ju de metallbitar Jutta hämtade upp kunna undersökas igen av fler experter och kanske modernare metoder.
Citera
2020-10-09, 12:59
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Du är medveten om att Witte menar att det finns ett hål under vattenlinjen på styrbords bog?

Och på vilket sätt är YT-filmen svar på min fråga till dig?

Har du sett den?
Citera
2020-10-09, 12:59
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
En miljon per dödsoffer. Vad vore en rimlig kostnad om det vore din familjemedlem?

Ingen aning, men jag tycker ändå att man kan bärga fartyget.
Citera
2020-10-09, 13:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jo, det var de såklart.

Jag känner inte till dykförloppet där i detalj - det gör nog ingen med tanke på att en haveriutredning aldrig gjordes - men överbyggnaden (motsvarande estonias däck 4-8) måste ha erbjudit sämre flytkraft så att kapsejsningen gick snabbare alt så var det tätare ned mot kölen inuti fartyget.
Frågetecknen blir allt fler för mig. Det enklaste vore att lita på på den officiella utredningen, myndigheter,msm regering och riksdag. Att vara ett får i skocken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in