Citat:
Ursprungligen postat av
AusnahmeMensch
Var får du skattefinansierad ifrån? Du raljerar helt off topic.
Nej, jag raljerar inte och det var väl rätt tydligt vad jag avser. Verksamheter som drivs med skattemedel (staten, regionerna, länsstyrelserna och kommunerna) bör ha maxlöner eftersom de producerar väldigt lite och slösar väldigt mycket. Det tillhör i högsta grad ämnet eftersom vänstern vill bygga samhället på skattefinansierad verksamhet och förbjuda vinster.
Citat:
Topic är att jag i Sverige enbart kommer att öka min disponibla inkomst med 25% när jag ökar min bruttoinkomst med 50%. Arbetsgivaren tar inte hänsyn till det när de höjer min lön, jag måste prestera lika mycket för varje tusenlapp. Det är ett oerhört orättvist system som hämmar landets utveckling.
I den offentliga sektorn finns ingen relation mellan lönenivå och prestation. Där handlar det bara om att vara till lags och tramsa med.
Skillnaden mellan total löneinbetalning (bruttoinkomst + arbetsgivaravgift och sociala avgifter) och nettoinkomst handlar om din kommande pension och om ditt bidrag till det allmänna. Det går givetvis att tänka sig andra system där du får försäkra dig själv. Om du tycker att det är bra så beror det nog mest på att du antingen inte förstår skillnaden eller att du aldrig konfronterats med de problem som ett sådant system kan innebära.
Citat:
Sen ska vi inte ens prata om ARBETSGIVARENS ökade kostnader för mig när han ökar min bruttolön med 50%. Det är mycket mer än 50%. Alltså måste jag prestera mångdubbelt så mycket för att öka min lön med 25%. Låter rättvist.
Nu har jag ingen aning om vad du arbetar med och hur lätt det är att verkligen mäta vad du egentligen presterar.