2020-10-09, 11:56
Medlem
carminaburanas avatar
Ja, det är priset jag fått från en lokal charkdisk. jag ringde en annan, hon sa "den har vi inte, men vi har en lufttorkad parma för 75kr/hg. Man betalar mycket för namnet med pata negra." vad tycker ni, och är det ett rimligt pris? Jag brukar lägga runt 50 kr på skinka för det jag köper, 80 g men tänkte sväva ut lite.
Citera
2020-10-09, 12:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ja, det är priset jag fått från en lokal charkdisk. jag ringde en annan, hon sa "den har vi inte, men vi har en lufttorkad parma för 75kr/hg. Man betalar mycket för namnet med pata negra." vad tycker ni, och är det ett rimligt pris? Jag brukar lägga runt 50 kr på skinka för det jag köper, 80 g men tänkte sväva ut lite.
Nej, men det är värt och testa en gång helt klart.
Den är mycket god, men motiverar inte priset i mitt tycke, det är endast om man har en ändlös ström av pengar som man kan ignorera priset.
Tycker personligen inte den liknar Parma skinka alls.

Jag tror inte man betalar för namnet direkt, utan för att det är en begränsad tillgång av den.
Men såklart det finns ju en viss flärd kring namnet som högkvalitativ skinka, och kanske det finns en billigare uppfödd iberisk gris på ekollon.
Citera
2020-10-09, 12:13
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nej, men det är värt och testa en gång helt klart.
Den är mycket god, men motiverar inte priset i mitt tycke, det är endast om man har en ändlös ström av pengar som man kan ignorera priset.
Tycker personligen inte den liknar Parma skinka alls.

Jag tror inte man betalar för namnet direkt, utan för att det är en begränsad tillgång av den.
Men såklart det finns ju en viss flärd kring namnet som högkvalitativ skinka, och kanske det finns en billigare uppfödd iberisk gris på ekollon.

ok! har du nåt att rekommendera i dess plats?
Citera
2020-10-09, 12:14
Medlem
Paddington75s avatar
Ja testa! Det är som kobe kött. Smaken stiger inte i samma takt som priset men det är snäppet vassare absolut.
Citera
2020-10-09, 12:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag tycker du ska testa själv först, det är värt upplevelsen som sådan.
Jag upplevde smaken som subtil, och frågan är vad som kan ersätta.
Men jag skulle säga alla lufttorkade skinkor av bättre kvalitet, även om de kan ha en annan smak.
Citera
2020-10-09, 12:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Det beror väl på. Dels hur mycket pengar man har (lever man på socialbidrag är det knappast värt det, är man miljardär är det garanterat värt det), dels vilken kvalitet det är. Pata Negra/Jamon Ibérico finns i tre "huvudkvaliteter" eller totalt fyra/fem (beroende på hur man räknar) olika kvaliteter. Dessa betingar olika pris och är således värda olika mycket.

Själv tycker jag att ibericoskinka överlag är värt det, ruskigt gott.
Citera
2020-10-09, 13:23
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jamon Serrano är mer som prosciutto de Parma, lufttorkad skinka.
Pata Negra är ju en värstingversion av jamon serrano.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jam%C3%B3n
Citera
2020-10-09, 14:20
Medlem
Mimurs avatar
Helt klart värt det i någorlunda små mängder. Stor skillnad mot Parmaskinka, vilket iofs också är väldigt gott
Citera
2020-10-09, 19:02
Medlem
carminaburanas avatar
ja jag får väl kosta på mig 50 g , det är ju inga enorma summmor!
Citera
2020-10-09, 20:23
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
ja jag får väl kosta på mig 50 g , det är ju inga enorma summmor!

Till det äter du en god ost, rekommenderar manchego.

Då knullar det i munnen...
Citera
2020-10-09, 22:42
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Till det äter du en god ost, rekommenderar manchego.

Då knullar det i munnen...

haha, jag gillar kaltbach!
Citera
2020-10-09, 22:44
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:

Dyrt kostar kanske en tiondel i Spanien. Går ju inte att åka dit nu men man kan beställa.
Beställde en hel sida skinka inte den dyra utan lite billigare för 120 kr kilot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in