2020-10-08, 23:22
Medlem
shbous avatar
Peter Hultqvist kallas till försvarsutskottet för att svara på frågor om Estonias last

”Försvarsutskottet begär att Peter Hultqvist (S) ska svara på frågor om Estonias militärtransporter och känsliga last. En majoritet i utskottet enades på torsdagen om att kalla Hultqvist till ett möte.
– Vi vill ha information om omständigheterna kring militärtransporterna som har förblivit obesvarade genom åren, säger riksdagsman Mikael Oscarsson (KD) som tog initiativet till utfrågningen.”

https://www.expressen.se/nyheter/peter-hultqvist-ska-pressas-om-estonias-last/
Citera
2020-10-08, 23:38
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Intressant uppgift att Meyervarvet anlitade en egen sprängmedelsexpert, Brian H. L. Braidwood.

Han kom fram till att visiret hade sprängts loss till följd av tre explosioner mellan rampen och visiret. Även han identifierade paketen som odetonerade sprängladdningar.

Och då skulle detta vara bombbevisen av paket med odetonerad sprängladdning som filmades -94.

https://forumfiles.com/B4V98bd0pb/0E01453E-D1B7-4BB4-B503-BC42A566A6D8_jpeg

Källa:

http://lege.net/politiken.biz/bombbevisen.htm

Yes bogvisiret är bortsprängt, men det skedde när Estonia låg på botten. Även sprängladdningarna är ditsatta när Estonia låg på botten, i syfte att få bort bogvisiret. Sen släpades det iväg till där man hittade det.

Varför man ville ta loss bogvisiret helt och hållet från Estonia när hon låg på botten vet jag inte.
Citera
2020-10-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Sillaste citeras ofta men detta är det säger 28 september 1994:

Citat:
- Vi såg att luckan längst fram i fören inte var riktigt stängd. Det var något fel. Den yttre porten var stängd men den inre var inte riktigt tillsluten. Vatten forsade in genom den. Det var så mycket vatten på nedre däck att det nådde mig nästan till knäet. - Båten lade sig på sidan.

Har du översatt det själv eller citerar du från en översättning?
Citera
2020-10-08, 23:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du får ursäkta, men iden om brandlarm ock sprinklers är för mig ett perifert sidspår. Det eventuella brandlarmet gick långt efter att allt gått åt h-e, och sprinklerna har inte sprutat in 1000-2000 ton vatten på bildäck på en kvart.

Ja, teckningarna... Om jag fattar rätt så ritar han dem våren 1995 och 1996. Frågan är om vi kan koppla bilden till en exakt tidpunkt relativt slagsidan. Vad som är klar är att han sett vatten tränga in bredvid rampen. Om detta är efter att bogvisiret lossat så kan förklaringen vara att rampen hålls uppe av motsjön. Det är f.ö. vad som händer i modell-försöken om rampen inte hålls nere med en magnet (vikt, dimensioner, fart skalar inte lika).

Det var du skriver om frågade om sprinklers och brandalarm och jag och någon annan som förklarade tyskarnas slutsatser. Jag har inte lanserat det som något spår. Däremot är alla sådana detaljer förstås av värde, exempelvis för tidslinjen.

Ja, det är möjligt att rampen hålls uppe av motsjön. Det är också möjligt att rampen är uppe för att visiret inte ännu trillat av. Ingen har ju sett det göra det. Inga observationer av den förmodade öppna rampen ses av mannen i maskin eller någon annan.

Sillastes observation sker av precis allt att döma ett tag efter de stora smällarna och den kraftiga slagsidan. Det innebär att slutsatsen att bogvisiret här trillat av är minst lika spekulativ som att det sitter kvar.
Citera
2020-10-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag tror som du, men det vore väldigt bra om någon med lite djupare kunskaper i mekanik kan räkna på vilken energi som överförts när skadan som uppkom skapades. Skulle det skapa en stötvåg igenom skrovet eller skulle det dämpas ut/absorberas på grund av fartygets konstruktion? Kanske räkna på några olika fall, med olika fart och vikt på ett hypotetiskt föremål?

Mina kunskaper sträcker sig till att förstå att det blir en oelastisk stöt om skadan beror på en kollision eftersom det är en buckla.

Jag gillar inte bara forskningsrapporter utan även att generellt fråga kunniga

--------------------------------------------------------------------------------------

Torped iden kan vara snurrig från många synvinklar ..just nu fattas förklaring hålets läge i Höjdled som många tycker är över vattenlinjen --glest med Airborne torpedoes --- Kanske om det kränger och lutar

Räkna på detta går nog inte så lätt
Bla för att man inte vet lasten i plåtens centralplan + att det på insidan finns stag och balkar
n.b det behövs inte i alla lägen en kraft vinkelrätt mot en plåtyta för att en Förskjutning vinkelrätt skall inträffa. Det kan räcka med laster i plåtens plan.
Dessa uppkommer på den platsen med Nosens Upp och Nergående rörelse.
Energin räcker inte att flytta på båten eller att den kränger men den kan räcka att slå hål i plåten
jfr Pistolskott genom en fönsterruta.och med hålet har man andra förutsättningar för analysen förloppet.
Förmodligen finns det jämförbara skador på andra ställen fartyg ute i världen där man vet mer .och kan jämföra med.

Man kan nog börja med vad som krävs för en plan plåt med balkar på insidan i en datormodell
lägga på laster se hur det går man kommer nog att överskrida materials kapacitet ..Då man ställs inför problem hur man fortsätter ...Sprick fortplantning finns det teori för men det kan bli svårt.
och med problemet lasten från fartygets rörelse i sjön upp och ner. och i sidled kan förekomma laster på fronten och skrovet.
Jag tror att den skadan ( utan att ha efterforskat ) kan ha uppkommit utan Kollision öh taget Uppkommit på ytan. Lite stor är den skadan men kanske ändå
Citera
2020-10-08, 23:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag har redan tidigare skrivit att om både bogvisir-hypotes (1) och hål-hypotes (2) gäller så kan vi förklara fler observationer. Problemet är att hitta ett rimligt orsakssamband mellan (1) och (2). Annars är vi långt ute i sannolikheternas utmarker.

Skall jag välja endera, så är det solkart (1).

Orsakssambandet är att den plötsliga läckan i skrovet ökar belastningen på det misshandlade och dåligt skötta bogvisiret så det havererar.

Efter att Treu och Sillaste sett rampen stängd, en stund efter smällarna och den stora överhalningen. Som alltså skulle komma som sig av att vatten strömmar in i skrovet och ger den effekten.

Då är det inte så att antingen havererar botvisiret eller också finns det en läcka.

Vad gäller läckan kan den förstås varit mindre än fyra meter från början, som du hade en hypotes om. Det går även att kombinera en läcka och skador då fartyget hamnar på botten.

Läckan behöver inte berott på en sprängning eller ubåtskollision. Den kan som sagt ha att göra med dåliga underhåll och installationer.
Citera
2020-10-08, 23:54
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Yes bogvisiret är bortsprängt, men det skedde när Estonia låg på botten. Även sprängladdningarna är ditsatta när Estonia låg på botten, i syfte att få bort bogvisiret. Sen släpades det iväg till där man hittade det.

Varför man ville ta loss bogvisiret helt och hållet från Estonia när hon låg på botten vet jag inte.

Jutta Rabes expedition skar loss metallbitar från bogvisirets infästning och lät analysera dessa.
Oberoende institut pekade samtliga på att de har sprängts sönder...
Senast redigerad av Odagan 2020-10-09 kl. 00:00.
Citera
2020-10-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det var du skriver om frågade om sprinklers och brandalarm och jag och någon annan som förklarade tyskarnas slutsatser. Jag har inte lanserat det som något spår. Däremot är alla sådana detaljer förstås av värde, exempelvis för tidslinjen.

Ja, det är möjligt att rampen hålls uppe av motsjön. Det är också möjligt att rampen är uppe för att visiret inte ännu trillat av. Ingen har ju sett det göra det. Inga observationer av den förmodade öppna rampen ses av mannen i maskin eller någon annan.

Sillastes observation sker av precis allt att döma ett tag efter de stora smällarna och den kraftiga slagsidan. Det innebär att slutsatsen att bogvisiret här trillat av är minst lika spekulativ som att det sitter kvar.

Jag har läst vidare i Tysta leken ikväll. Och där finns vittnesobservationer av något som rör sig i fören precis då hon är på väg att sjunka. Författaren tror att detta, samt Reintamms observation av något stort ljust i vattnet, är just bogvisiret som hänger i hydrauliken.
Citera
2020-10-09, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
--------------------------------------------------------------------------------------

Torped iden kan vara snurrig från många synvinklar ..just nu fattas förklaring hålets läge i Höjdled som många tycker är över vattenlinjen --glest med Airborne torpedoes --- Kanske om det kränger och lutar

Räkna på detta går nog inte så lätt
Bla för att man inte vet lasten i plåtens centralplan + att det på insidan finns stag och balkar
n.b det behövs inte i alla lägen en kraft vinkelrätt mot en plåtyta för att en Förskjutning vinkelrätt skall inträffa. Det kan räcka med laster i plåtens plan.
Dessa uppkommer på den platsen med Nosens Upp och Nergående rörelse.
Energin räcker inte att flytta på båten eller att den kränger men den kan räcka att slå hål i plåten
jfr Pistolskott genom en fönsterruta.och med hålet har man andra förutsättningar för analysen förloppet.
Förmodligen finns det jämförbara skador på andra ställen fartyg ute i världen där man vet mer .och kan jämföra med.

Man kan nog börja med vad som krävs för en plan plåt med balkar på insidan i en datormodell
lägga på laster se hur det går man kommer nog att överskrida materials kapacitet ..Då man ställs inför problem hur man fortsätter ...Sprick fortplantning finns det teori för men det kan bli svårt.
och med problemet lasten från fartygets rörelse i sjön upp och ner. och i sidled kan förekomma laster på fronten och skrovet.
Jag tror att den skadan ( utan att ha efterforskat ) kan ha uppkommit utan Kollision öh taget Uppkommit på ytan. Lite stor är den skadan men kanske ändå

Helt rätt, om det är en kraft utifrån som har orsakat skadan så behöver inte föremålet ha samma form som hålet. En punktformad belastning kan ge en avlång spricka beroende på om det finns en svetsskarv eller ett spant på plåten. Belastningen behöver inte heller komma i en rät vinkel mot plåten, en rikoschett kan nog också ge en spricka. Det är borta en flisa från kanten på den lilla skrovgenomföringen, är det rostfritt så krävs det en ordentlig smäll och då är det konstigt att det bara slår loss en bit från kanten.

Det är lite irriterande att inte kunna placera skrovgenomföringen i den animerade bilden. På närbilden ser den ut att vara högst upp men i den andra verkar den vara längst ner. Skadan på den gör att den ser ut att ha blivit träffad av något men ändå sitter den perifert på den stora skadan.
Citera
2020-10-09, 00:43
Medlem
Citat:

Ref. Inlägg 7114 .

En bra början i en brottsutredning är att intervjua några av servicekillarna på Ericsson i kista som ett flertal gånger under 1993 och 1994 "lånade ut" några av servicebilarna ....till KSI. Hur långt kördes bilarna varje gång, vart kördes dom? OCH; på vilket vis kunde ex.vis ryssarna följa bilarnas körning??
Citera
2020-10-09, 01:20
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ref. Inlägg 7114 .

En bra början i en brottsutredning är att intervjua några av servicekillarna på Ericsson i kista som ett flertal gånger under 1993 och 1994 "lånade ut" några av servicebilarna ....till KSI. Hur långt kördes bilarna varje gång, vart kördes dom? OCH; på vilket vis kunde ex.vis ryssarna följa bilarnas körning??

Varför skulle KSI ha lånat "servicebilar" av Ericsson och vad har det med Estonia att göra?

Menar du att servicebilarna har åkt med Estonia?

Har du några källor?
Citera
2020-10-09, 01:21
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

(om det nu är så, är det...) ...för att kunna släpa ut skrymmande last från lastbilarna som kom på sist, och därför står längst fram. Eller släpa ut hela lastbilarna för den delen. Det är väl bevisen som ligger under de tiotusen ton grus som inte ligger på Estonia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in