Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Det är helt klart att uppgifterna från de tre i maskin inte stämmer exakt med tider och den slagsida som uppges vid given tidpunkt. De tre tittar i kameran vid olika tidpunkter under uppskattningsvis 5 minuter. Vad som är klart är att de ser vatten komma in vid rampen och att det är mycket vatten på bildäck (vågor i höjd med bilarna enligt motormannen). Att då kasta in sprinklers känns lite ’ad hoc’ tänker jag.
;-)
’Mr Skylight’ var ett kodat intern-larm till besättningen. Har aldrig sett en uppgift att det skulle vara kopplat till brandlarm. Dessutom kommer ’Mr Skylight’ efter slagsidan och inträffat, i princip samtidigt som Mayday-anropet. Jag tror vi kan utesluta brandlarm och sprinklers.
Tyskarna har uppgiften att det handlar om brandlarm och Björkman har den här:
http://heiwaco.tripod.com/punkt123.htm
Om sprinklersystemet var igång kan ju någon utlöst brandlarmet.
Nej, det är inte ad hoc. Jag har inte sett någon förklara katastrofen med att sprinklersystemet löst ut, speciellt inte jag, så det är inte så att man behöver uppgiften till något. Det kan väl inte röra sig om så mycket vatten.
Tider och vatten till bilhöjd är inte viktigt här, tyskarna drar slutsatsen att det som stänker på linsen enligt vittnesmålet är från sprinklers eftersom kameran sitter för högt och för långt från bogporten för att stänk på linsen skall komma därifrån. Det låter som en rimlig slutsats och inte ad hoc; om det sedan är speciellt viktigt är en annan sak.
Ja, besättningsmännens tidsuppgifter stämmer inte riktigt Men då får jag passa på att fråga vad du anser om Sillastes teckning ? Bogrampen är om den stämmer stängd och vatten sprutar ut från sidorna flera minuter efter de stora smällarna 1.02 och den efterföljande slagsidan. Det är klart vad jag förstår även om tiderna som sådana inte stämmer. Då kan inte gärna smällarna vara bogvisiret som lossar och drar med sig rampen till fullt öppen.