2020-10-08, 21:45
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Johan Carlson utvecklade även beskedet att hårdare lokala restriktioner kan införas. Det kan till exempel gälla en stark avrådan från att besöka köpcentrum och resa med kollektivtrafik på orter med hög smittspridning.

- Samtidigt lägger man ett krav på verksamhetsutövarna, till exempel att begränsa antalet personer som kommer in i en butik, i ett köpcentrum eller i en buss.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Värdelösa kompromisslösningar eftersom det inte stoppar nån spridning om regeringen säger att man endast får vara endast 5 personer i ett rum på samma gång.. eftersom 5 smittas om en av dom inte bär mask fast hen har smittats.

Om det fanns krav på munskydd i köpcentrum och kollepktivtrafik och skolor dock så hade man ju börjat se viruset spridning avta.. och människors liv hade sparats.

Taiwan har väl redan stoppat spridningen redan från början genom "uppmuntran av munskydd".
Citera
2020-10-08, 21:55
Medlem
Citat:
Johan Carlson utvecklade även beskedet att hårdare lokala restriktioner kan införas. Det kan till exempel gälla en stark avrådan från att besöka köpcentrum och resa med kollektivtrafik på orter med hög smittspridning.

- Samtidigt lägger man ett krav på verksamhetsutövarna, till exempel att begränsa antalet personer som kommer in i en butik, i ett köpcentrum eller i en buss.

Inkl Ullared?
Citera
2020-10-08, 21:55
Medlem
Trumps dunderkur som han vill "göra tillgänglig för alla" utvecklades med hjälp av vävnad från aborterade foster:

https://www.nytimes.com/live/2020/10/08/world/covid-coronavirus?type=styln-live-updates&label=covid-19&index=0&action=click&module=Spotlight&pgtype=Ho mepage#the-treatment-that-trump-touted-as-a-cure-for-covid-19-was-developed-using-cells-der ived-from-fetal-tissue

Det gäller tydligen även Modernas och AstraZenecas vacciner.

Trumps administration har tidigare bannlyst forskning av den här typen.

Jobbigt läge.
Citera
2020-10-08, 22:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:

Usch och fy för Johan Carlson! Han upprepar att svenska folket måste bli bättre på att följa rekommendationerna. Det är dags för Johan Carlson att tala sanning. Johan Carlson bör ärligt förklara för svenska folket att Folkhälsomyndighetens rekommendationer är värdelösa för att motverka epidemin.
Citera
2020-10-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Inkl Ullared?
Ja givetvis måsta det gälla där..och även IKEA??? Det kommer en jul snart..det blir spännande se hur det går.
Citera
2020-10-08, 22:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Trumps dunderkur som han vill "göra tillgänglig för alla" utvecklades med hjälp av vävnad från aborterade foster:

https://www.nytimes.com/live/2020/10/08/world/covid-coronavirus?type=styln-live-updates&label=covid-19&index=0&action=click&module=Spotlight&pgtype=Ho mepage#the-treatment-that-trump-touted-as-a-cure-for-covid-19-was-developed-using-cells-der ived-from-fetal-tissue

Det gäller tydligen även Modernas och AstraZenecas vacciner.

Trumps administration har tidigare bannlyst forskning av den här typen.

Jobbigt läge.

Nja, om man orkar läsa artikeln så står det:

Citat:
for most new scientific research involving fetal tissue derived from abortions.

Jobbigt läge.
Citera
2020-10-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nja, om man orkar läsa artikeln så står det:

Jobbigt läge.
Jag förstår inte vad du menar (ärligt).
Citera
2020-10-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jonas Gardell är hänsynslös. Titta på hans debattinlägg i Expressen 1:a april 2020. Jonas Gardell försökte försvara sin egen plånbok, genom att bagatellisera dödsoffren för epidemin:
JONAS GARDELL
Låt Sverige vara Sverige i kampen mot corona
...
Jag tror att det var Sven Delblanc som nån gång sa ungefär: ”Livet är en sexuellt överförd sjukdom med hundra procent dödlig utgång.”
Det vill säga, vi ska alla dö.
...
I alla tider har människan levt med döden som en möjlighet och ända sedan antiken har man därför övat sig i att vänja sig vid tanken och acceptera att döden finns.
I dagens samhälle har vi velat förbjuda döden. ”Nollvision i trafiken”, ni vet.
En fantastisk ambition, men faktiskt också ett uttryck för vår skräck för döden.
Jonas Gardells strategi är att acceptera döden. Men Jonas Gardell medger att döden är obehaglig; åtminstone ifall döden drabbar någon i hans närhet.
Det där sista har jag inte hittat på själv utan läste i en bok av Peter Noll när jag var omkring 20 och min pappa var döende i ALS. Han blev 59.
Och det var dessutom under aids-åren när så många av mina jämnåriga dog runtomkring mig. Den stora chocken för oss då var, som jag skrev i en tidig text om aids:
”Vi trodde vi inte kunde dö.
Vi trodde det fanns en lag på det.
Att vi skulle få leva på.
Och leva och leva i evighet.
Vi hade fel.”
När vi sjunger ”Ja må du leva i 100 år” uttrycker vi en ödmjuk förhoppning, inte en mänsklig rättighet. Kanske måste vi vänja oss vid den tanken igen.
Jonas Gardell accepterar inte att ambitionen att rädda liv kommer i konflikt med hans egna plånbok.

Jonas Gardells vidriga inlägg diskuteras närmare i tråden "Kulturarbetares hårda angrepp mot Amanda Lind".

Gardell och Mark har fått bidrag till plånboken och plåster på hål i finanserna genom att SR nu har gett paret utrymme i poddform.

Ja, det är otroligt att ingen journalist vågar ifrågasätta Gardell. Han har öppet berättat om sitt vårdslösa beteende då AIDS kom till Sverige. Det har senare kampanjats för att bögar ska få vara blodgivare, som om det skulle vara en mänsklig rättighet. Och jag tror att man riskerar ingenting om man underlåter att berätta att man är HIV-smittad för en partner. Även det togs bort. Man har helt enkelt ökat riskerna för folkhälsan för att en liten grupp inte ska känna sig kränkta. Är det en medicinsk eller vetenskaplig bedömning?

Undrar om inte aversionen mot munskydd har sina rötter i Gardells trilogi "Torka aldrig tårar utan handskar". En bra romansvit annars, men titeln antyder att man ska skita i att skydda sig. Och nu ska man inte ha munskydd och i våras fanns inte annan skyddsutrustning heller.
Citera
2020-10-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Värdelösa kompromisslösningar eftersom det inte stoppar nån spridning om regeringen säger att man endast får vara endast 5 personer i ett rum på samma gång.. eftersom 5 smittas om en av dom inte bär mask fast hen har smittats.

Om det fanns krav på munskydd i köpcentrum och kollepktivtrafik och skolor dock så hade man ju börjat se viruset spridning avta.. och människors liv hade sparats.

Taiwan har väl redan stoppat spridningen redan från början genom "uppmuntran av munskydd".

Hela jävla världen springer runt med de där trasorna och smittspridningen slår rekord varje dag. Du får nog allt hitta på något smartare.
Citera
2020-10-08, 22:40
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Usch och fy för Johan Carlson! Han upprepar att svenska folket måste bli bättre på att följa rekommendationerna. Det är dags för Johan Carlson att tala sanning. Johan Carlson bör ärligt förklara för svenska folket att Folkhälsomyndighetens rekommendationer är värdelösa för att motverka epidemin.

På tal om FHM rekommendationer så envisades min son att gå på krogen och jag hämtade han där 03.00 och stod utanför bilen och såg hur det fungerande med garderoben, de stod där trångt som sillar med sina lappar och trängdes. Det var mycket tragiskt att se.

Men som sonen sa innan de åkte till krogen i fyllan, jag ville att de skulle stanna hemma, men argumenten var att du är inte i riskzonen och de håller avstånd och skrattade mig i ansiktet när jag sa att jag är i riskzonen, men så tror de med sina små hjärnor som endast är själviska och inte visar ansvar inför sina äldre.
Men det blir ingen andra gång för min son för något krogbesök, han tror det men det blir inget om han ska komma hem sedan.
Citera
2020-10-08, 22:41
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår inte vad du menar (ärligt).

Jag vet. Men din poäng dog lite.
Citera
2020-10-08, 22:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Hela jävla världen springer runt med de där trasorna och smittspridningen slår rekord varje dag. Du får nog allt hitta på något smartare.

Springer Sverige runt med munblöjor och vi har rekord varje dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in