2020-10-08, 21:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Temat för denna tråd. Skitsamma om folk svälter ihjäl, bara de inte dör av covid-19.

Hyckleriet i tråden; Ingen brydde sig om de som svälte ihjäl innan Covid slog till. Nu bryr sig många om påhittade svältdöda i framtiden.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Jo ökningen av smittade och antalet testade följer med varandra.
Se nedan
Det var tom lägre procentuellt antal smittade vecka 39 jämfört med vecka 34.
Likaså vecka 38 jämfört med vecka 34.

Smittade-antalet testade-procentuellt smittade
Vecka 34: 1770 av 64826 / 2,73%
Vecka 38: 1864 av 139471 / 1,33%
Vecka 39: 3043 av 128852 / 2,36%

Men är övertygad om vecka 40 och 41 kommer visa en högre procent

Tack.. Har du data tillgängliga för vecka 36?

Edit:
Ser ut som drygt 126 000 tester vecka 36.
Senast redigerad av LeeVan 2020-10-08 kl. 21:09.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw

USA är inte som Sverige, med oberoende myndigheter. Trump är högste chef för en administration som styr alla de här myndigheterna. Den högste chefen för CDC heter Donald Trump. Märks det? Det är hans jobb att kliva fram, ta på sig det övergripande ansvaret, hjälpa de stater som behöver hjälp. Det är hans administration som ansvarar för att myndigheterna ska dra åt samma håll. De borde ha lagt fram en gemensam strategi för hela landet, och gett svängrum för staterna att göra lokala anpassningar. Erbjudit stöd, och samordnande insatser mellan stater. Istället har han låtit delstaterna komma på själva vad de ska göra, och sen utnyttjar han staternas utsatthet i opinionssyfte. Han är så vidrig att man bara kan skratta åt det. Om CDC säger A så säger Trump B. Om CDC säger B, säger Trump A. "Nuthing wouldv happen if you had done what I said all along". Han är totalt inkompetent som ledare. En sån där plutonschef som soldaterna binder fast vid ett träd och lämnar till Vietkong i slutet av en Oliver Stone-film.

USA har samma dödstal som vi av en enda anledning. Vi råkade stå vid en stolpe som de nyss körde förbi.

Hur tycker du Stefan Löfven har skött det? Har han som regeringschef klivit fram och tagit något ansvar tycker du? Förutom hans tal vid inledningen av pandemin där att han talade om att tusentals skulle dö har det varit knäpptyst.

Nu exploderar smittan även i Sverige. Det var väldigt dystra miner från FHM idag under presskonferensen. Vad tror du Löfven kommer att säga? "Vi såg det aldrig komma"? Eller kanske något mer slagkraftigt denna gång? Ack, arma svenska folk. Det finns ingen sammanhållande kraft i det här landet som ens tycks ha den minsta ambition att ta smittan under kontroll. Tyvärr.
Citera
2020-10-08, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Märklig rundgång i visas narrativ och resonemeng. Först skulle dessa äldre snart ha dött av andra orsaker inom kort. Nu orsakar en liten ekonomisk nergång deras framtida bortgång.

Nej, ditt kortsiktiga dumhuvud.

Äldrevården i Sverige exempelvis var extremt ansträngd ekonomiskt innan pandemin. Självklart kommer det bli värre när nu ekonomin blir ännu sämre (trots IMBILDENs ekonomiska prognoser).
Citera
2020-10-08, 21:01
Medlem
Citat:
Hyckleriet i tråden; Ingen brydde sig om de som svälte ihjäl innan Covid slog till. Nu bryr sig många om påhittade svältdöda i framtiden.

Alla I tråden brydde sig om välfärden i stort skulle jag tro vilket innebär att ditt påstående är maximalt felaktigt.
Citera
2020-10-08, 21:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej, ditt kortsiktiga dumhuvud.

Äldrevården i Sverige exempelvis var extremt ansträngd ekonomiskt innan pandemin. Självklart kommer det bli värre när nu ekonomin blir ännu sämre (trots IMBILDENs ekonomiska prognoser).

Beror väl på hur det prioriteras? Det finns en kassakista. Hur man prioriterar kallas realpolitik. Det finns inte mindre pengar än tidigare, utan mer, det är bara en fråga om hur man vill hantera dessa.
Citera
2020-10-08, 21:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Märklig rundgång i visas narrativ och resonemeng. Först skulle dessa äldre snart ha dött av andra orsaker inom kort. Nu orsakar en liten ekonomisk nergång deras framtida bortgång.

Onekligen Man försöker bara förringa fiaskot med den svenska coronahanteringen. Precis som du säger har man försökt få det som att de 6000 döda skulle dött en vecka senare ändå. Om de ändå inte skulle dött av något annat, skulle de svälta ihjäl eftersom pensionerna skulle minska så pga den ekonomiska nedgången, som nu istället har blivit en uppgång. Det självklara hotet i denna pandemi är faktiskt viruset i sig. Det gäller i synnerhet de som är äldre.
Citera
2020-10-08, 21:05
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Alla I tråden brydde sig om välfärden i stort skulle jag tro vilket innebär att ditt påstående är maximalt felaktigt.

Vilka är de alla menar du? Inte fan gav ni bort 10% av er lön till svältande individer innan Covid. Välfärden har gott om pengar/resurser. Gäller bara att prioritera och allokera dessa rätt.
Citera
2020-10-08, 21:07
Medlem
vågar man käka kyckling med ursprung från kina.

producenten är MHV Foods ab?

är det säkert eller riskerar jag få korona.

kycklingen är redan tillagad och kokad, men jag kör den i ugnen lite.
Citera
2020-10-08, 21:09
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Onekligen Man försöker bara förringa fiaskot med den svenska coronahanteringen. Precis som du säger har man försökt få det som att de 6000 döda skulle dött en vecka senare ändå. Om de ändå inte skulle dött av något annat, skulle de svälta ihjäl eftersom pensionerna skulle minska så pga den ekonomiska nedgången, som nu istället har blivit en uppgång. Det självklara hotet i denna pandemi är faktiskt viruset i sig. Det gäller i synnerhet de som är äldre.

Det är ett god dag yxskaft-resonemang. De som som skulle ha dött inom kort kan inte lida av en nergång av pensionen om ett år eller två.

Men ja, jag har hört och läst det mesta när det gäller pandemin, så jag är inte det minsta förvånad.
Citera
2020-10-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
vågar man käka kyckling med ursprung från kina.

producenten är MHV Foods ab?

är det säkert eller riskerar jag få korona.

kycklingen är redan tillagad och kokad, men jag kör den i ugnen lite.

Ä t svensk istället!

Till skillnad från alla Sverigehatande idioter i tråden..
Citera
2020-10-08, 21:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är ett god dag yxskaft-resonemang. De som som skulle ha dött inom kort kan inte lida av en nergång av pensionen om ett år eller två.

Men ja, jag har hört och läst det mesta när det gäller pandemin, så jag är inte det minsta förvånad.

Kan bara hålla med. Det är ju så smärtsamt uppenbart för var och en att Sverige valt fel väg. Nu försöker vissa till varje pris försvara denna uppenbart helt felaktiga strategi med alla medel. Därav alla dessa fantasifulla bortförklaringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in