Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Oj, vet inte ens hur jag ska börja.
Samlad coronastrategi. Vad är det för något? Tycker du Sverige har det? På riktigt? Sverige hade ju absolut noll och ingen beredskap för det här. Det saknades vårdplatser, det saknades beredskap, det saknades personal. Det saknades material och bristerna kvarstår till stor del även idag.
I Sverige har vi inget tjänstemannaansvar. Det inga tjänstemän som tar något ansvar. De som är ansvariga för hanteringen sitter i regeringen. Det går inte att delegera ett ansvar. Det enda dessa tjänstemän på FHM kan göra är att lämna råd och rekommendationer till regeringen. Du kan utgå från dessa råd är färgat av vad som dels går att göra och dels vad regeringen vill göra.
Pandemin är inte över någonstans i världen. Sverige har lika lite kontroll över den som man har i USA eller någon annanstans. Möjligen med undantag av länder som intagit en mycket strikt hållning, såsom Nya Zeeland. Där har man bättre kontroll.
Ordet lockdown är tveklöst pandemins mest missbrukade ord, eftersom det inte finns några klara kriterier för vad som menas med en lockdown. Vi har ju på ett sätt lockdown vad gäller evenemang som samlar större grupper än 50. Det är lockdown på sportevenemang, nöjesparker etc. Det har varit lockdown på att besöka sjukhus och äldreboenden. Andra länder stänger barer och cafeer och inte minst skolor Jag tolkar en strikt lockdown som utegångsförbud och mig veterligen är det bara Kina som tillämpat full lockdown under en period och då i väldigt begränsade områden.
Ja, vår arbetslöshet i Sverige är högre än på mycket länge. Faktiskt värre än i många andra länder, men det beror på strukturella skillnader också. Mycket hög migration av icke anställningsbar arbetskraft exempelvis. Sedan har vi ju trots nedmonteringen av välfärden fortfarande en A-kassa som ger i alla fall någon form av grundtrygghet.
Att en stor del av USA saknar tillgång till sjukvård vet jag inte var du fått ifrån. De allra flesta i USA har tillgång till sjukvård och de allra flesta har tillgång till sjukvårdsförsäkringar. Det är ju inte så att det inte förekommer vårdköer i Sverige precis. Jag skulle nog vilja sammanfatta det som att varken USA eller Sverige är några mönsterstater vad gäller invånarnas möjligheter till avancerad vård med korta väntetider. Sedan är vare sig Sverige eller USA några u-länder.
Sverige hade en vetenskapsbaserad och extremt fokuserad coronastrategi, som vi också har följt och som på det stora hela har fungerat. Jag skulle våga påstå att vi haft den mest stringenta och konsekventa strategin i hela världen. Att du inte håller med om strategin, och att du tycker att alla resultat är ett misslyckande, det får du stå för.
Om du tycker att USA har en coronastrategi så får du gärna sammanfatta den för mig på några rader.
Pandemin är givetvis inte över, men i Sverige är första vågen över. Det är den inte i USA.
Lockdown innebär att man inte får lämna sitt hem som man vill, när man vill. Man får inte röra sig fritt.
Arbetslösheten har slagit mycket värre för amerikanerna är den har för svenskarna. Vi kom från 7.1% arbetslöshet i februari, så det är ganska blygsam ökning. USA kom från 3.5%, så den har mer än dubblerats. Dessutom har de inga fungerande sociala skyddsnät.
Jag tänker inte ens sjunka till nivån att diskutera USA:s sjukvårdssystem jämfört med vårt. Inte ens Trumps väljare tycker att deras sjukvårdssystem fungerar. De är bara emot statlig sjukvård av tradition.