2020-10-08, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Och varför tror du att alla tappar sina antikroppar efter några veckor? Cellerna är skadade och kan inte längre producera dem.

Alla? Efter några veckor?
Var får du allt ifrån?
Citera
2020-10-08, 19:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Snacka om dött

https://www.youtube.com/watch?v=kU8o-COZ3ok

Ser ju otroligt lugnt och fridfullt ut. De bofasta har det nog rätt bra där nu.
Citera
2020-10-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
ja lite turister är där... vill nämligen utomlands trött på jobbet så jag spyr
Citera
2020-10-08, 19:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag personligen tycker att om det dör en person i COVID-19 så är detta en för mycket.
Man borde ange dödstalen för covid i procent. Typ "i dag var 1 % av alla svenska dödsfall covidrelaterade" eller "förra månaden var 0,6 % av alla dödsfall covidrelaterad". Då skulle folk verkligen förstå vilken ohygglig katastrof denna pandemi är!
Citera
2020-10-08, 19:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
ja lite turister är där... vill nämligen utomlands trött på jobbet så jag spyr

Jag förstår. Går det ens flyg dit nu för tiden? Risken är ju att man fastnar någonstans. Sedan känns det ju inte helt bra att sitta i en flygkabin mitt under en dödlig pandemi. Väl på plats däremot är nog risken för att smittas rätt låg. Är ju inga där....
Citera
2020-10-08, 19:11
Medlem
Kommer vaccin i januari som de säger eller inte? De har sagt det sen juni så hur kan de veta det i juni de kan ej säga nått sen heller som inte stämmer för väntar bara på det ska bli januari så man kan dra sen
Citera
2020-10-08, 19:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Snacka om dött

https://www.youtube.com/watch?v=kU8o-COZ3ok

Så härligt, jag får lust att åka dit, hela playan för sig själv, varmt och gott - priceless!
Citera
2020-10-08, 19:13
Medlem
Citat:
Jag förstår. Går det ens flyg dit nu för tiden? Risken är ju att man fastnar någonstans. Sedan känns det ju inte helt bra att sitta i en flygkabin mitt under en dödlig pandemi. Väl på plats däremot är nog risken för att smittas rätt låg. Är ju inga där....
Börjar åka den 24 oktober till gran canaria sunclas airline
Citera
2020-10-08, 19:14
Medlem
Citat:
Oj, vet inte ens hur jag ska börja.

Samlad coronastrategi. Vad är det för något? Tycker du Sverige har det? På riktigt? Sverige hade ju absolut noll och ingen beredskap för det här. Det saknades vårdplatser, det saknades beredskap, det saknades personal. Det saknades material och bristerna kvarstår till stor del även idag.

I Sverige har vi inget tjänstemannaansvar. Det inga tjänstemän som tar något ansvar. De som är ansvariga för hanteringen sitter i regeringen. Det går inte att delegera ett ansvar. Det enda dessa tjänstemän på FHM kan göra är att lämna råd och rekommendationer till regeringen. Du kan utgå från dessa råd är färgat av vad som dels går att göra och dels vad regeringen vill göra.

Pandemin är inte över någonstans i världen. Sverige har lika lite kontroll över den som man har i USA eller någon annanstans. Möjligen med undantag av länder som intagit en mycket strikt hållning, såsom Nya Zeeland. Där har man bättre kontroll.

Ordet lockdown är tveklöst pandemins mest missbrukade ord, eftersom det inte finns några klara kriterier för vad som menas med en lockdown. Vi har ju på ett sätt lockdown vad gäller evenemang som samlar större grupper än 50. Det är lockdown på sportevenemang, nöjesparker etc. Det har varit lockdown på att besöka sjukhus och äldreboenden. Andra länder stänger barer och cafeer och inte minst skolor Jag tolkar en strikt lockdown som utegångsförbud och mig veterligen är det bara Kina som tillämpat full lockdown under en period och då i väldigt begränsade områden.

Ja, vår arbetslöshet i Sverige är högre än på mycket länge. Faktiskt värre än i många andra länder, men det beror på strukturella skillnader också. Mycket hög migration av icke anställningsbar arbetskraft exempelvis. Sedan har vi ju trots nedmonteringen av välfärden fortfarande en A-kassa som ger i alla fall någon form av grundtrygghet.

Att en stor del av USA saknar tillgång till sjukvård vet jag inte var du fått ifrån. De allra flesta i USA har tillgång till sjukvård och de allra flesta har tillgång till sjukvårdsförsäkringar. Det är ju inte så att det inte förekommer vårdköer i Sverige precis. Jag skulle nog vilja sammanfatta det som att varken USA eller Sverige är några mönsterstater vad gäller invånarnas möjligheter till avancerad vård med korta väntetider. Sedan är vare sig Sverige eller USA några u-länder.
Sverige hade en vetenskapsbaserad och extremt fokuserad coronastrategi, som vi också har följt och som på det stora hela har fungerat. Jag skulle våga påstå att vi haft den mest stringenta och konsekventa strategin i hela världen. Att du inte håller med om strategin, och att du tycker att alla resultat är ett misslyckande, det får du stå för.

Om du tycker att USA har en coronastrategi så får du gärna sammanfatta den för mig på några rader.

Pandemin är givetvis inte över, men i Sverige är första vågen över. Det är den inte i USA.

Lockdown innebär att man inte får lämna sitt hem som man vill, när man vill. Man får inte röra sig fritt.

Arbetslösheten har slagit mycket värre för amerikanerna är den har för svenskarna. Vi kom från 7.1% arbetslöshet i februari, så det är ganska blygsam ökning. USA kom från 3.5%, så den har mer än dubblerats. Dessutom har de inga fungerande sociala skyddsnät.

Jag tänker inte ens sjunka till nivån att diskutera USA:s sjukvårdssystem jämfört med vårt. Inte ens Trumps väljare tycker att deras sjukvårdssystem fungerar. De är bara emot statlig sjukvård av tradition.
Citera
2020-10-08, 19:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Ja säkert, koka soppa på spik är nog riktigt flådigt.
Du och flera andra stirrar er blinda på kortsiktiga och enkla (fast inte ens så effektiva) åtgärder för att få ner smittan utan minsta tanke på skadan som detta gör.

De boende på Kanarieöarna jublar säker varje dag över avsaknaden av turister.
Citera
2020-10-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tyvärr är ju vaccinerna ingen mirakelkur, vet inte vad man har för skyddseffekt på dem, 64% hos barn säger FHM, antar att det faller med åldern. Många företag erbjuder ju sina anställda vaccin varje år, kostnaden för vaccinet är värt det för att slippa manfall.
Jag håller helt med.

Det skulle vara en stor tjänst för världen att utrota influensa och även förkylningar, men vetenskapen är inte där än.
Citera
2020-10-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Gammal studie från juni.
Kolla in den största som gjorts istället på island..

Denna är från september om du vill ha det:

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/09/10/coronavirus-antibodies-fade-month-study-shows/
Coronavirus antibodies fade after only a month, study shows

Vad är det isländskt tjafs du dillar om hela tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in