2020-10-08, 15:03
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Är det vanliga "silverbestick" alltså försilvrat rödgods kan det vara värt 20-30 kr/kg på skroten. Kallas nysilver eller alpacka.
Riktigt silver kanske förekom förr hos rika grevar och baroner men är nog ovanligt. På nysilver som är använt kommer den gula metallen under silverlagret fram, ofta på undersidan av skedarna.

Inte alls. Silver var överkomligt i pris förr och de som inte var rika samlade ett bestick i taget.

I min släkt t ex fick flickorna ett per födelsedag och på 19-årsdagen hade man kniv, gaffel och sked till 6 personer. Och vi är vare sig adliga eller rika.

En fin tradition.

Edit: Så här skiljer man silver från nysilver, kolla efter "kattfoten":
https://www.sefina.se/nysilver/
Senast redigerad av SmurfSmurf 2020-10-08 kl. 15:07.
Citera
2020-10-08, 15:09
Medlem
BigBusinesss avatar
TS

Är du helt säker på att du aldrig kommer använda dom?

Gillar du din moster?

Mitt tips. Spara dom, använd dom på bjudningar när du blir mer stadgad i livet. Otroligt trevligt att äta med fina bestick. Och så är det ett trevligt minne av din moster.

Obs, jag är inte för att man ska spara gammalt junk, men detta är ju en gåva du fått av någon av omtanke. Varför skrota det för några hundralappar eller vad du kan få.
Citera
2020-10-08, 15:29
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Haha, låter som en "seriös" värderingsman! Antar att han värderade möbler och böcker efter vad värmekraftverket betalar per ton för brännbart avfall?

Men jag påstår inte att du har fel, grejerna kan ju vara i slitet skick eller i en stil som är totalt ute....
Nejdå, sånt som var säljbart värderade han. Silverprylar är inte säljbara, annat än som metall.
Böcker är sällan så säljbara som man tror, och möbler, well, det dyra och fina hörnskåpet i mörk ek från ditt barndomshem du aldrig ens fick öppna själv står i drivor på loppisarna landet runt.
Dödsbon är sällan så värdefulla som man önskar.
Citera
2020-10-08, 16:11
Medlem
Musik.mannens avatar
Kolla om det är något äkthetsintyg i förpackningen eller stämpel på besticken.
Stämpeln avgör oftast silvrets renhet!
Kolla runt lite på nätet sök på märket och modellen.
Citera
2020-10-08, 17:00
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Mitt tips. Spara dom, använd dom på bjudningar när du blir mer stadgad i livet. Otroligt trevligt att äta med fina bestick. Och så är det ett trevligt minne av din moster.

Obs, jag är inte för att man ska spara gammalt junk, men detta är ju en gåva du fått av någon av omtanke. Varför skrota det för några hundralappar eller vad du kan få.

Håller med. Det är definitivt inte junk.

Inte ska du sälja släktsilvret, annat än om det är total nödsituation.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in