2020-10-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Såg just dagens presskonferens ..

Fy fan för dessa lögnhalsar som ständigt måste hitta något att ljuga om. Nu såg Johan Carlson flera mindre lokala utbrott som sammantaget gav ett försämrat läge i vissa regioner.

I tisdags såg FHM regionala uppgångar som inte var knutet till specifika utbrott utan som skedde på bredden, både geografiskt och åldersmässigt.

Varför denna ständiga intellektuella ohederlighet??

Nu har de ju börjat smittspåra utbrotten. Nu vet de bättre...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Vilka magiska åtgärder har du sett på annat håll då? Kan andra länders experter sia om framtiden eller vad menar du? En apa kan också rekommendera munskydd, lika väl som avstånd i kassa-kön.
Ja...eller att bara läsa nyheterna varje dag hur utveklingen går.
Att registrera smittade och dödstal varje dag är bara vanlig statistik.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Just därför bör vården inte överreagera mer än den redan gjort.
Va? Hur menar du att vården överreagerar?
Citera
2020-10-08, 16:51
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Så i restaurangen på fotbollsarenan i Malmö får det sitta 500. Men utomhus på läktaren när det är match max 50 pers.

Helt bisarrt..

Det smittar ju mer inomhus än utomhus..

Vansinne..
Citera
2020-10-08, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, inte är man förvånad direkt.

I Sverige har 6000/10.000.000= 0,06% av befolkningen dött.
I USA har 200.000/330.000.000= 0,06% av befolkningen dött.

Ändå beskrivs Trumps coronahantering som en katastrof i Aftonbladet, samtidigt som de hyllar
Anders Tegnell och Stefan Löfven. Visst är det fantastiskt?
Känns sjukt men måste försvara AB kring detta. Jag tycker mig inte komma ihåg att jag läst en enda artikel där varken Anders Tegnell eller Stefan Löfven hyllas kring Covid? Har du någon länk? Är det möjligen artiklar som sätter typ Tegnell i positiv dager, om tjommar som köper tröjor och tatuerar sig, du uppfattar som en hyllningskör till Tegnell? Eller artiklar som framhåller Sveriges strategi med ursprung i utländska medier?
Citera
2020-10-08, 16:55
Medlem
Antal nya fall stiger i Sverige men inte antalet intensivvårdade eller avlidna i samma mån, hur kommer det sig?

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
2020-10-08, 16:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Vad betyder vårdskuld??
Sedan så har vårdsystemet slimmats in absurdum sedan 70 talet då blir det såhär panik på alla fronter bara för en pandemi som inte är speciellt farlig eller dödlig. Cynisk inte det minsta jag är bara så innerligt trött på den lätt uppskruvade tonen när det gäller Covid-19 nästan som folk jämställer det med Ebola!!
Du förstår inte innebörden av ordet vårdskuld? Det är alla de operationer, behandlingar, mammografier, osv osv som har fått skjutas upp och som nu samlats på hög. Dessa människor försvinner ju inte, om de nu inte råkar avlida, de måste ju få sin operation någon gång.

Om min förklaring är otillräcklig föreslår jag att du googlar ordet för att få reda på vad det betyder och samtidigt få veta hur enormt mönga människor denna pandemi har drabbat i form av uppskjuten sjukvård. Covid-19 patienterna tryckte bort alla andra eftersom de var akuta. Ju fler smittade i samhället desto fler covidpatienter behöver vård vilket leder till att andra människor får vänta.

Det är vårdskuld.
Citera
2020-10-08, 16:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
En vårdskuld pga man fortsätter prioritera ett milt virus framför allvarligare åkommor. Man bör givetvis återgå till det normala illa kvickt!
Men då blir fler smittade sv covid och fler blir allvarligt sjuka och behöver sjukhusvård och IVA-vård. Jag förstår ärligt talat inte hur du tänker?
Citera
2020-10-08, 16:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu har de ju börjat smittspåra utbrotten. Nu vet de bättre...

Jo tack.. Och vilka som skall stå för den eminenta smittspårningen vet vi ju.

I strid med Smittskyddslagen ..
Citera
2020-10-08, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falhscbak
Antal nya fall stiger i Sverige men inte antalet intensivvårdade eller avlidna i samma mån, hur kommer det sig?

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Flera orsaker:
- Mest unga som smittas just nu (men inte enbart).
- Det tar ett par veckor från smittotillfälle tills dess man blir riktigt sjuk.
- Färre med lågt D-vitamin som smittas just nu
- osv
Citera
2020-10-08, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Stora nyheter i världen om Tysklands smittspridning (högsta sedan i april). Man hade 3994 nya fall i går. Omräknat till Tysklands folkmängd hade Sverige i går 4256 nya fall. Vi har fler per capita men tänker ändå lätta på våra restriktioner & förnekar andra våg. #coronasverige
https://twitter.com/TomHedrup/status/1314113964490530817

Vilka restriktioner är det vi ”tänker” lätta på?
Citera
2020-10-08, 17:02
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du förstår inte innebörden av ordet vårdskuld? Det är alla de operationer, behandlingar, mammografier, osv osv som har fått skjutas upp och som nu samlats på hög. Dessa människor försvinner ju inte, om de nu inte råkar avlida, de måste ju få sin operation någon gång.

Om min förklaring är otillräcklig föreslår jag att du googlar ordet för att få reda på vad det betyder och samtidigt få veta hur enormt mönga människor denna pandemi har drabbat i form av uppskjuten sjukvård. Covid-19 patienterna tryckte bort alla andra eftersom de var akuta. Ju fler smittade i samhället desto fler covidpatienter behöver vård vilket leder till att andra människor får vänta.

Det är vårdskuld.
Läste du inte mitt inlägg angående trimmandet av sjukvården vilket orsakat denna såkallade vårdskuld??? Tycker begreppet är absurt i det stora hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in