2020-10-08, 13:14
Medlem
Nu får de fan sluta stänga ner allt fatta det blir trist inte fan stänger de ner allt när folk dör i svält i afrika och folk som dött i bilolyckor sen pandemin trädde ikraft fick ett jäkla trist slut på livet. låt oss ha kul jorden kanske går under om 1 vecka
Citera
2020-10-08, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jaha, värst vad du kan. Du jämför 2 söndagar, vad tittar du på då eftersom det rapporteras inte lika mycket på helgerna och söndagssiffror borde inte vara tillförlitliga. Bättre att jämföra veckor och då ser vi ju på en ganska kraftig ökning.
Kanske kan vara värt att betänka att även om det är unga som smittas nu och dödstalen är låga så når ju smittan till sköra och äldre snart och då börjar IVA och dödstalen att stiga.
Du tycker alltså att smittökningen saktar in och att Sverige är i ett bra läge. Trevligt med optimism men man får ju inte vara naiv heller.

Jag tittar på en graf där fallen placeras på rätt dag.

https://covidstatistik.se/

Idag när fallen rapporteras så är det fall från Tisdag och Onsdag och när fallen rapporteras imorgon så är det fall från Onsdag och Torsdag. Sen kommer vi inte veta så mycket innan fallen rapporteras på Tisdag nästa vecka (då får vi Fredag, Lördag, Söndag och Måndagens fall).

Att smittökningen saktar in betyder ju inte att färre blir smittade - bara att ökningen i antalet fall varje dag inte blir större och större.
Citera
2020-10-08, 13:20
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Syns ingen som helst ökning vad gäller döda, inte ännu. Men det kommer att öka lite, precis som det alltid gör under höst/vinter.

Med nuvarande dödstakt passerar vi 6000 strax före jul.

Med nuvarande siffror har vi 6000 döda inom 2 veckor. Till jul har vi nog 7000 döda....
Citera
2020-10-08, 13:21
Medlem
Äntligen ett vettigt beslut..
Citera
2020-10-08, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Ja stäng ner hela landet så vi kan sitta o skriva på Flashback allihop.
Citera
2020-10-08, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Med nuvarande siffror har vi 6000 döda inom 2 veckor. Till jul har vi nog 7000 döda....

Hur många tror du avlider av Covid-19 per dag?
Citera
2020-10-08, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Ja stäng ner hela landet så vi kan sitta o skriva på Flashback allihop.

Det var väl inte vad som beslutats.

För mig var valet att skjuta upp ändringen av gränsen för folksamlingar självklart.
Vore ju fullständigt idiotiskt att när siffrorna ökar släppa på mer folk.
Citera
2020-10-08, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Snarare, återigen ett vettigt beslut. Helt fel läge att släppa på restriktionerna. Så hemska är dom inte. Det viktiga är dock att staten fortsätter ge bidrag till klubbar och övriga verksamheter som blöder.
Citera
2020-10-08, 13:31
Medlem
Jag har nu kommit över information om att Amerikanska gymnasiet i Göteborg haft en hel del smittspridning på skolan också, både lärare och elever har blivit smittade i skolans lokaler enligt smittspårningen. Antalet konstaterade smittade är nu över tio personer enligt mina källor (en bekant med barn på skolan). Det skall handla om flera olika klasser och alltså även lärare. Utöver dessa så finns fortfarande ytterligare misstänkt smittade.
Citera
2020-10-08, 13:32
Medlem
Men nu får de sluta stänga ner allt fatta det blir tråkigt. Man lever bara en gång och den gången är nu så låt folk leva som om det vore sista dagen och roa sig inte va i ett jäkla prison world
Citera
2020-10-08, 13:36
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Tycker du?

Jag tycker det är samma - runt 1-2 om dagen i snitt sedan slutet av Juli.

https://covidstatistik.se/

Nu verkar dock en 5-10 avlida per dygn.
Citera
2020-10-08, 13:37
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har nu kommit över information om att Amerikanska gymnasiet i Göteborg haft en hel del smittspridning på skolan också, både lärare och elever har blivit smittade i skolans lokaler enligt smittspårningen. Antalet konstaterade smittade är nu över tio personer enligt mina källor (en bekant med barn på skolan). Det skall handla om flera olika klasser och alltså även lärare. Utöver dessa så finns fortfarande ytterligare misstänkt smittade.
Intressant!

Det finns en användare på Twitter som försöker sammanställa en bild över smittspridningen på bl.a. skolor:

https://twitter.com/marteneriksson

Senaste uppdateringen är om en gymnasieskola i Sundsvall där minst en elev bekräftats smittad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in