Ja, alltså, avloppet kan givetvis användas för att detektera smitta på ett tidigt stadium, på ett ställe där man ännu inte hittat smitta genom testning. Så det har ett syfte.
Om du har tråkigt kan jag förklara varför statistiken inte håller för att avgöra nivån av smitta. Här ser du diagrammet:
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/avloppsvatten-visar-stor-okning-av-covid-19-i-stockholm-1.1016275
Om man tittar på diagrammet, så finns det några saker man kan vara uppmärksam inför:
1) De smala piggarna på varje stapel är felmarginalen i mätningen. Det är alltså stora osäkerheter i mätningarna, där de flesta veckor faller inom felmarginalen för de andra veckorna. Det betyder att alla de här veckorna egentligen kan ha
samma nivå av covid, och att skillnaderna bara är slumpen.
2) Den orange:a kurvan är antalet testat positiva. Det är den kurvan man nu menar att avloppsmätningarna följer, på slutet av mätserien.
Problemet är att vi
vet att den orangea kurvan är helt åt skogen. Den kurvan visar att Stockholm har lika många smittade nu som i maj, vilket skulle leda till motsvarande ökning i avloppet. Men vi
vet att antalet smittade i april/maj är grovt underskattat, att det egentligen var kanske femtio gånger fler smittade då än nu. Deras korrelation är alltså med en kurva som är fel.
3) Den röda kurvan är fall på IVA. Där ser det ut att kunna vara svag korrelation i början, men den korrelationen dör tvärt till sommaren. Avloppsmätningarna steg till samma nivåer som i våras, redan i augusti. Jag tror vi alla kan vara överens om att Stockholm hade mer covid i april/maj än i slutet av augusti? Under tiden som avloppsmätningarna har hoppat upp igen, har den röda kurvan/IVA istället fortsatt att sjunka i flera månader.
4) Det är egentligen bara två veckor i år (vecka 18 och vecka 20) där förekomsten av covid i avloppet är ovanligt hög. Tar man bort de här två mätvärdena (som inte ens är två på varandra följande veckor) så har man haft samma nivå av covid i avloppet varje vecka sedan april. Bortsett från sommarsemestern, då man plötsligt hade
noll covid i avloppet under tre veckors tid.
Det är därför jag menar att avloppsmätningarna visar om det
förekommer covid i upptagningsområdet för det avloppet (vilket kan vara användbart) men
nivån av virus i avloppet verkar vara i princip densamma oavsett hur många som är smittade. Vi måste antagligen upp på en mycket hög nivå av smitta, där det minst dör tiotals personer om dagen, för att avloppsmätningarna ska visa påtagligt högre nivåer. Men det är inte användbart, för den dagen vet vi redan att smittan är utbredd, eftersom folk dör i parti och minut.
Missförstå mig inte, jag förnekar inte att fallen är på uppgång, men de här avloppsmätningarna ska man inte läsa in för mycket i.