2020-10-08, 11:24
Medlem
Nya rekordsiffror i hela Europa nu för tiden. Inte bara Tegnell som är inkompetent.
Citera
2020-10-08, 11:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Hur ska Sverige undvika att fler dör i Covid19 när man nästan inte vidtar några som helst åtgärder för att förhindra smittspridningen?

Åtgärderna man beslutat om tycks ju inte räcka. 6000 döda och smittspridningen ökar på många platser runt om i Sverige.

Kommer nog bli en jobbig höst och vinter om man inte agerar nu för att bryta smittspridningen. Tycker det känns omdömeslöst att man inte gör mer.
Citera
2020-10-08, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nya rekordsiffror i hela Europa nu för tiden. Inte bara Tegnell som är inkompetent.

https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Sverige:
64.9 fall per 100k
0.1 dödsfall per 100k

Finland:
31.4 fall per 100k
0.1 dödsfall per 100k

Norge:
30.1 fall per 100k
0.2 dödsfall per 100k

Danmark:
113.3 fall per 100k
0.4 dödsfall per 100k

I övriga Europa ser det värre ut.

De länder som "tog i med hårdhandskarna" i våras/somras tror jag ligger illa till. De kan antingen se på nu när smittotalen/dödstalen stiger eller slå till med storsläggan igen vilket jag tror de drar sig för - det funkade ju inte förra gången - varför skulle det funka nu? Dessutom kostar det enorma pengar och när man hör hur mycket pengar som nu ska skjutas till för att täcka det som förlorades förra gången så tror jag många länder helt enkelt inte har råd - varken pengamässigt eller politiskt.
Citera
2020-10-08, 11:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

Inte bara i Sverige som man inte vidtar tillräckliga åtgärder nej. Men det gör det ju inte bättre på något vis. Nya Zeeland har visat hur man sköter det här bäst.

Sverige är tyvärr i samma klass som USA om man räknar döda per capita. Det här är ingen rolig smitta och att bara låta den ha sin gång känns totalt ansvarslöst.
Citera
2020-10-08, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur ska Sverige undvika att fler dör i Covid19 när man nästan inte vidtar några som helst åtgärder för att förhindra smittspridningen?

Åtgärderna man beslutat om tycks ju inte räcka. 6000 döda och smittspridningen ökar på många platser runt om i Sverige.

Kommer nog bli en jobbig höst och vinter om man inte agerar nu för att bryta smittspridningen. Tycker det känns omdömeslöst att man inte gör mer.

Att inga fler skulle dö i Covid-19 är en utopi. Det går inte att uppnå utan extrema åtgärder.

Jag tror Sverige kommer fortsätta med sin taktik - det verkar ju funka bra hittills?

Låga dödstal (1-2 om dagen) och relativt stabil smittspridning. Den lilla ökning i smittspridning vi ser nu är ju ingenting jämfört med resten av Europa trots att många här inne försöker få det att se ut som världens undergång.
Senast redigerad av Kalmar2004 2020-10-08 kl. 11:43.
Citera
2020-10-08, 11:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Att inga fler skulle dö i Covid-19 är en utopi. Det går inte att uppnå utan extreme åtgärder.

Jag tror Sverige kommer fortsätta med sin taktik - det verkar ju funka bra hittills?

Låga dödstal (1-2 om dagen) och relativt stabil smittspridning. Den lilla ökning i smittspridning vi ser nu är ju ingenting jämfört med resten av Europa trots att många här inne försöker få det att se ut som världens undergång.

Lilla? Antalet positiva tester har väl ökat med flera hundra procent senaste veckorna och då har testandet legat relativt konstant, så man kan inte skylla det på det.
Citera
2020-10-08, 11:48
Medlem
Jag tycker de ska sluta med detta nu. Alltså vi lever en gång för fan. Låt oss leva livet istället. Om 3 månader kan det va för sent. Vem vet tredje världskrig kan utbryta då!
Citera
2020-10-08, 11:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Vaccin i julklapp?

https://www.expressen.se/nyheter/vaccin-klart-om-en-manad-redo-till-jul/

Frågan är vilken teknologi som är bäst. Tänker ni vaccinera er när tillfälle ges?
Kanske beror det på vilket vaccin det blir?
Citera
2020-10-08, 11:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Sverige:
64.9 fall per 100k
0.1 dödsfall per 100k

Finland:
31.4 fall per 100k
0.1 dödsfall per 100k

Norge:
30.1 fall per 100k
0.2 dödsfall per 100k

Danmark:
113.3 fall per 100k
0.4 dödsfall per 100k

I övriga Europa ser det värre ut.

De länder som "tog i med hårdhandskarna" i våras/somras tror jag ligger illa till. De kan antingen se på nu när smittotalen/dödstalen stiger eller slå till med storsläggan igen vilket jag tror de drar sig för - det funkade ju inte förra gången - varför skulle det funka nu? Dessutom kostar det enorma pengar och när man hör hur mycket pengar som nu ska skjutas till för att täcka det som förlorades förra gången så tror jag många länder helt enkelt inte har råd - varken pengamässigt eller politiskt.

Verkar ju tvärtom vara de länder som drabbades hårt i första vändan, som även drabbas nu. Storbritannien, Frankrike, Spanien. Länder som Nya Zeeland tycks fortfarande ha läget under kontroll. Inga nya fall på 50 dagar läste jag för en tid sedan.
Citera
2020-10-08, 11:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, hade man inte tappat tron på människan innan krisen, så har man tappat tron nu...

Coronakrisen blottlägger obarmhärtigt människans barnsliga natur.

Vi fixar inte långdragna kriser och makrotänk.

Hopplöst.
Det handlar väl mer om att man inte förstod hur säsongsbetonat viruset skulle visa sig vara.
Citera
2020-10-08, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Sverige har accepterat att det finns en ny dödlig sjukdom och att folk kommer dö av den. Det är helt rimligt men inget man går ut och säger för då får man pöbeln efter sig.

Alla andra länder har ju också accepterat det nu sent om sider
Citera
2020-10-08, 12:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Att inga fler skulle dö i Covid-19 är en utopi. Det går inte att uppnå utan extrema åtgärder.

Klart de får problem i de delar av världen där de kräver munskydd! De täcker ju större delen av ansiktet, och nu när det blir svalare och alla går i långärmat och långbyxor, så får solen just ingen chans att bilda D-vitamin i huden. Särskilt för de som också bär glasögon. Tack gode gud att vi slipper sådana D-vitaminbarriärer i Sverige.

Säsongsvariationen gör ju att man måste beakta just D-vitaminnivåerna. Betänk att vissa människor har problem absorbera D-vitamin från mag-tarmkanalen och behöver därför i större utsträckning än andra solgenererat D-vitamin.

Munskydd + nedstängning bäddar för katastrof, vilket verkligheten bekräftar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in