2020-10-07, 20:43
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Då kan väl han ge sig till känna?
Hur då? Om inte personen talar finska och ofta googlar på estniska sjökaptener har han garanterat inte sett klippet.
Inte ens säkert att det är en passagerare från Estonia och inte överhuvudtaget relevant när han inte är särskilt lik Avo Piht heller.
Citera
2020-10-07, 21:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vilka av personerna på fotona var med på resan?

Citat:
Ursprungligen postat av MajorKong
En intressant inblick i en bekymmersfri tillvaro, helt ovetande om katastrofen. Vilka överlevde? Vilka hade turen att vara lediga och på torra land just den turen? Vilka dog?

Bild 107... en ung kvinna fyller år... "hon leve". Gjorde hon?

Många frågor. Många unga vackra kvinnor som i ett rättvist samhälle skulle vara 45-55 år gamla mödrar idag.

Tänk om de vetat att de gick omkring i det som några månader senare skulle bli deras grav.

Ja en del av dessa personer hade tur att vara lediga av olika orsaker just den här avgången.

En del hade kanske slutat att arbeta där? Vi får hoppas att så många som möjligt av dessa personer som syns på fotona inte var med på Estonias sista resa.
Citera
2020-10-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorKong
En intressant inblick i en bekymmersfri tillvaro, helt ovetande om katastrofen. Vilka överlevde? Vilka hade turen att vara lediga och på torra land just den turen? Vilka dog?

Bild 107... en ung kvinna fyller år... "hon leve". Gjorde hon?

Många frågor. Många unga vackra kvinnor som i ett rättvist samhälle skulle vara 45-55 år gamla mödrar idag.

Tänk om de vetat att de gick omkring i det som några månader senare skulle bli deras grav.
Jobbade på färjor i ungdomen. Var precis som dessa bilder..skrämmande.
Om det är nån som tror att färjan sjönk så snabbt pga av bogvisir så borde denne kontakta psykolog..
Har varit med om grundstötning en o två gr, inget dramatiskt, färjorna fick hjälp hem
Citera
2020-10-07, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Har du någon källa till intervju med denna "Eva Lorenz". Lyckas inte hitta något vettigt. Enda som finns är en rad av Henning Witte där han påstår sig ha intervjuat denna person.

Givetvis är det folk som busringer för att djävlas.

Nej tyvärr har jag ingen annan källa mer än att hon (E*a Lor*nz) fortfarande verkar vara bokförd med adress i Sverige.
Journalistiken måhända gör ett besök i nutid på adressen.
Senast redigerad av Fiddleback 2020-10-07 kl. 22:47.
Citera
2020-10-07, 22:47
Medlem
Thuriazs avatar
Nu hittar jag ju inte klippet, kanske har det postats här, har inte läst hela tråden.

Men iaf, när jag började kolla på det här med Estonia som alla andra så hittade jag ett klipp där ur ett nyhetsinslag, SVT (trorjag) filmar en person som åker med Ambulans (han sitter i den och tittar ut). De nämner han även vid namn och säger att han överlevt. Det här ska tydligen vara kaptenen eller någon annan ur besättningen, han har även identifierats av sin familj. Men efter det här klippet skall han alltså vara spårlöst försvunnen.

Vet någon vilket klipp jag menar?
Citera
2020-10-07, 23:10
Medlem
royalqualitys avatar
På tal om mamnlistor gällande de som överlevt så finns det en bild där man skrivit upp namnen. Här ser man tydligt att båda systrarna Veideke finns med på listan och ska finnas i Stockholm. Även Aavo Piht finns med på listan men orten kan jag inte se.

Scrolla ned och klicka på första bilden från vänster så finns namnlistan där.

http://estline.ee/sv/28-09-1994
Citera
2020-10-07, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thuriaz
Nu hittar jag ju inte klippet, kanske har det postats här, har inte läst hela tråden.

Men iaf, när jag började kolla på det här med Estonia som alla andra så hittade jag ett klipp där ur ett nyhetsinslag, SVT (trorjag) filmar en person som åker med Ambulans (han sitter i den och tittar ut). De nämner han även vid namn och säger att han överlevt. Det här ska tydligen vara kaptenen eller någon annan ur besättningen, han har även identifierats av sin familj. Men efter det här klippet skall han alltså vara spårlöst försvunnen.

Vet någon vilket klipp jag menar?

Jag tror du tänker på detta klipp...
https://m.youtube.com/watch?v=atjKbaohJds
Citera
2020-10-07, 23:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tjänstgörande personal under katastrofnatten.

Citat:
Ursprungligen postat av royalquality
På tal om mamnlistor gällande de som överlevt så finns det en bild där man skrivit upp namnen. Här ser man tydligt att båda systrarna Veideke finns med på listan och ska finnas i Stockholm. Även Aavo Piht finns med på listan men orten kan jag inte se.

Scrolla ned och klicka på första bilden från vänster så finns namnlistan där.

http://estline.ee/sv/28-09-1994

Mycket intressant att få se dessa namnlistor över alla som tjänstgjorde den här natten.

Kunde inte se några svenskar bland dessa. När jag åkte med Estonia fanns det svensk personal i tax-free butiker. Pratade själv med flera kvinnor som tjänstgjorde där fast detta var 1993.
Citera
2020-10-08, 00:50
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Den tulltjänsteman som fick ett samtal om att släppa ombord en person på bildäck med militär last sa att personen påstod sig heta "Frank Larsson". Sannolikt ett påhittat namn. Detta var ju en eller två veckor innan katastrofen. Kan ha varit samma person båda gångerna.

Annars vet jag inte om militärerna kan ha haft någon biljett med fingerade namn eller hur det kan ha fungerat.

Trodde att det var flera, en verkar vara lite lite för en hemlig last. Skulle väl finnas vakter med ombord för att skydda lasten mot nyfikna.

Mycket hemlighetsmakeri som ska tystas ner när folk frågar efter försvunna på Östersjön.

https://popularhistoria.se/samhalle/svenska-sjoman-sparlost-forsvunna-pa-ostersjon

Hittade ett register men ingen Frank Larsson. http://forsvunnapersoner.blogspot.com/
Roligt att de har tagit vissa uppgifter från Flashback.

Det här registret(?) Fattar jag inte alls. https://sok.riksarkivet.se/?postid=Arkis+4b5d7c61-9b89-11d5-a701-0002440207bb&s=Balder

Vill ha ett riktigt läsbart register men personer försvunna i Sverige det året hittar inget
Citera
2020-10-08, 02:25
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Hur då? Om inte personen talar finska och ofta googlar på estniska sjökaptener har han garanterat inte sett klippet.
Inte ens säkert att det är en passagerare från Estonia och inte överhuvudtaget relevant när han inte är särskilt lik Avo Piht heller.

Inte lik? https://i.ylilauta.org/6rc3x.jpg

Det är han.
Citera
2020-10-08, 03:12
Medlem
Det finns två saker som skrämmer mig jävligt mycket här i världen.

1. Att det här är saker som händer, och att det här skulle kunna vara sant.
2. Att det finns människor som tror att såna här saker aldrig skulle kunna hända.
Citera
2020-10-08, 07:07
Medlem
royalqualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket intressant att få se dessa namnlistor över alla som tjänstgjorde den här natten.

Kunde inte se några svenskar bland dessa. När jag åkte med Estonia fanns det svensk personal i tax-free butiker. Pratade själv med flera kvinnor som tjänstgjorde där fast detta var 1993.

Det stämmer att det jobbade svenskar denna natt och såna listor finns också att hitta. Men jag antar att denna namnlista är uppsatt inne i terminalen i Tallinn för att anhöriga kan kolla vilka som är räddade som det står på Estniska längst uppe "Päästetud". Därmed har de endast skrivit upp Estniska namn, man hänvisar också att ringa till svenskapolisen för mer info under rubriken "Stockholmis".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in