2020-10-07, 22:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Två saker: åtgärder som görs för att minska smitta är exempelvis vaccin eller att fysiskt distansera sig. Finns inget vaccin och det är ett nytt virus gäller distansering för att dämpa smittspridningen. Samma sak skulle gälla om det var ett pandemiskt influensavirus som är hyfsat aggressivt. Dvs att distansera sig innan det finns ett vaccin.

Du svarade inte på frågan.
Citera
2020-10-07, 22:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, gissa...

I USA har dom en personalkategori "sjukvårdare" på sjukhusen, som mestadels är starka unga män, som man kan tillkalla när man vill ha hjälp med lyft, i just sådana situationer. Det är synd att inte vi också har det, för det är - precis som du säger - verkligen inte lätt för kvinnor 50+... Eller för den delen yngre kvinnor, som är gravida eller har kvarstående foglossningsbesvär, bäckenbottenbesvär eller annat liknande.

Det har man i Danmark också, (portierer - eller hur fan de nu stavas) det är väl bara Sverige som saknar det.
Citera
2020-10-07, 22:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tittar på Aktuellt nu på TV. De förfasas över att smittan ökar i Uppsala och på äldreboenden runt om i landet. Politiker upprepar likt papegojor att det är "viktigt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer". MEN om då dessa rekommendationer är otillräckliga, inget ifrågasättande av det...?

Det finns alltså många svenskar som fortfarande tror att smittan kan stoppas genom att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Sverige har ju drabbats otroligt hårt av Covid-19. Det finns fortfarande svenskar som drar slutsatsen att folk har varit för dåliga på att följa rekommendationerna.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är inte direkt konstigt att smittan ökar med sådana rekommendationer. Även om varenda svensk skulle följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer till punkt och pricka skulle smittan ändå öka idag.

Precis. Den här smittan är inte möjlig att stoppa, såvida man inte isolerar smittbärarna innan dom får symtom på sjukdom. Det har varit känt länge; men inte i Sverige. Christian Drosten förklarade detta redan i april.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag riktar givetvis min kritik mot barnens föräldrar och FHM, barnen är oskyldiga.

Tack för förtydligandet.

Citat:
Edit:
Men när man börjar bli 19-20 år, då ska man "i normalfallet" börja tänka själv, annars är något fel.

Ja. I den åldern ska ungdomarna sedan länge ha lärt sig att tänka själva.

Jag vill även betona att jag anser att man har all rätt att begära att barnen, även i låg ålder, ska delta i ansträngningarna att bekämpa smittan. Ifall föräldrarna förklarar vad det handlar om, så tror jag att barnen har full förmåga att förstå vikten av att stoppa smittspridningen, av omtanke gentemot farmor och farfar.

Utöver föräldrarnas medverkan, så är det även nödvändigt att övriga samhället visar att alla tillsammans ska bekämpa epidemin. Ingen ska behöva känna sig ensam i ansträngningarna att bekämpa epidemin.

Citat:
Exakt! Det är det som kallas feministisk pandemibekämpning!
...
Notera, jag är för jämlikhet mellan könen, på lika villkor. Man kan säga att jag är en feminist av den gamla skolan, jag som man kallar mig inte feminist, men jag är absolut ingen feminazi.

Feminism är motsatsen till jämlikhet mellan könen.
Citera
2020-10-07, 22:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Tack så mycket för svaret!

Det betyder inte att du kan festa loss hejvilt. Bara så du vet. Håll ihop, håll ut - var en del av lösningen (MSB).
Citera
2020-10-07, 22:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag är med på hur du tänker, men det fungerar ju inte om sars-cov2 pajar ditt immunförsvar, likt en del andra virus, då är du illa på det. Usch, jag avskyr att famla i limbo. Minnesceller?

Fast det finns inget som tyder på att coronaviruset ska paja vårt immunförsvar.

"Minnesceller" var det, ja. Tack! Det här låter ju rätt betryggande (det var mer komplicerat än jag mindes det):

https://sv.wikipedia.org/wiki/Minnes-B-cell

B-celler kan vid en infektion differentiera till att bli minnesceller som är antigenspecifika. Nästa gång en infektion drabbar kroppen kommer dessa minnesceller att ta sig ut i blodbanan för att aktiveras igen. T-cellernas minnesceller får B-minnescellerna att producera fler antikroppar genom att producera interleukiner och det är det som gör att B-minnescellerna aktiveras så pass snabbt den andra gången. B-minnesceller förvaras i lymforganen och en del kommer att stanna i cirkulationen.

Från engelska lite mer i detalj om andrainfektionen och minnesfunktionen:

Secondary response and memory
The memory B cells produced during the primary immune response are specific to the antigen involved during the first exposure. In a secondary response, the memory B cells specific to the antigen or similar antigens will respond.[2] When memory B cells reencounter their specific antigen, they proliferate and differentiate into plasma cells, which then respond to and clear the antigen.[2] The memory B cells that do not differentiate into plasma cells at this point can reenter the germinal centers to undergo further class switching or somatic hypermutation for further affinity maturation.[2] Differentiation of memory B cells into plasma cells is far faster than differentiation by naïve B cells, which allows memory B cells to produce a more efficient secondary immune response.[7] The efficiency and accumulation of the memory B cell response is the foundation for vaccines and booster shots.
Senast redigerad av Merwinna 2020-10-07 kl. 22:41.
Citera
2020-10-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ursprungligen postat av Urbizzo
Du har inte grepp om hela denna situationen.
Du har inte grepp om den mikrobiologiska bakgrunden.
Du har inte klart för dig de medicinska riskerna.
Du har inte koll på det ekonomiska läget.
Du har inte förstånd på de internationella riskerna.

Med andra ord du gör det allt för lätt.
Det här är större än din svenska horisont.

Om du har koll på alla dessa aspekter - då förstår jag inte varför du uppträder så begränsad.
Du såg i vintras när vi hade snudd på ekonomisk kollaps?
Du vet om de medicinska riskerna - alltså kan du verkligen ta ansvar för dina ställningstaganden - när det finns så många allvarliga sidoeffekter. Ska jag vända mig till dig när mina lungor får bestående skador. När testiklarna skadas permanent. När nervsystemet pajar. När hjärtat stoppar..
Det är ett stort ansvar du tar på dig när du förringar det här viruset.
Jag skulle förlåta dig ifall du hade någon form av botemedel. Har du det?
Annars ska du akta dig för att komma med schabloner.
Har du koll på det internationella läget? Det påstår du - och ändå fast du vet - försöker du förringa.
Du fattar väl att du sällar dig till förnekarna!
Är du lika enfaldig som Tegnell - som sa att detta virus inte kan komma hit?

Och om du har internationell koll - vilka samhällen är det du refererar till?

Det mest av det du skriver ovan kring komplikationer är skapat "här inne". Det finns komplikationer av många sjukdomar som influensa, körtelfeber/EBV, TWAR, lunginflammation och ffa om du ligger lång tid i respirator. Kan ta månader eller år att bli helt återställd. Om fler drabbas av ett virus (nytt/befolkning naiv) kommer fler få komplikationer.

Det är dock fortfarande inte poängen med det jag skriver och det behöver jag inte repetera.
Citera
2020-10-07, 22:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det finns alltså många svenskar som fortfarande tror att smittan kan stoppas genom att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Sverige har ju drabbats otroligt hårt av Covid-19. Det finns fortfarande svenskar som drar slutsatsen att folk har varit för dåliga på att följa rekommendationerna.

Ja vi måste göra mer, som att ha munskydd t.ex. FHM är vår fiende, inte vår vän. Lite som banken.

Citat:
Jag vill även betona att jag anser att man har all rätt att begära att barnen, även i låg ålder, ska delta i ansträngningarna att bekämpa smittan. Ifall föräldrarna förklarar vad det handlar om, så tror jag att barnen har full förmåga att förstå vikten av att stoppa smittspridningen, av omtanke gentemot farmor och farfar.

Jag tror att även små barn hade känt en stolthet över att kunna läxa upp förnekare med frågan om: "Varför har inte du munskydd? Min mormor och morfar kan dö om du inte har det" Jag skulle vilja se svaret på det. "För att jag är så manlig att jag inte använder munblöja" Ridå"

Citat:
Utöver föräldrarnas medverkan, så är det även nödvändigt att övriga samhället visar att alla tillsammans ska bekämpa epidemin. Ingen ska behöva känna sig ensam i ansträngningarna att bekämpa epidemin.
Jag känner mig ensam med min "munblöja".

Citat:
Feminism är motsatsen till jämlikhet mellan könen.
Precis!
Citera
2020-10-07, 22:38
Medlem
Citat:
Du svarade inte på frågan.

Jodå. Utan vaccin och med nytt virus görs andra åtgärder. Även med pandemisk influensa.
Citera
2020-10-07, 22:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det har man i Danmark också, (portierer - eller hur fan de nu stavas) det är väl bara Sverige som saknar det.

Japp. I feminismens förlovade land, vill man att kvinnor ska lyfta ihjäl sig...
Citera
2020-10-07, 22:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det finns inget som tyder på att coronaviruset ska paja vårt immunförsvar.

"Minnesceller" var det, ja. Tack! Det här låter ju rätt betryggande (det var mer komplicerat än jag mindes det):

https://sv.wikipedia.org/wiki/Minnes-B-cell

B-celler kan vid en infektion differentiera till att bli minnesceller som är antigenspecifika. Nästa gång en infektion drabbar kroppen kommer dessa minnesceller att ta sig ut i blodbanan för att aktiveras igen. T-cellernas minnesceller får B-minnescellerna att producera fler antikroppar genom att producera interleukiner och det är det som gör att B-minnescellerna aktiveras så pass snabbt den andra gången. B-minnesceller förvaras i lymforganen och en del kommer att stanna i cirkulationen.

Om corona utnyttjar ACE2 recptorn så gör det kaos med vårt immunförsvar.

https://www.livescience.com/coronavirus-immune-interferon-response.html

Citat:
The new coronavirus, known as SARS-CoV-2, may be using part of the human body's own immune response against us, a new study suggests.

The novel coronavirus is known to use a keyhole called the ACE2 receptor to "unlock" a cell and get inside, where it replicates and wreaks havoc. Now, researchers have found that the gene that encodes the ACE2 receptor may be stimulated by interferons, one of the body's main defenses against viruses. When a foreign pathogen invades, interferons act like "first responders"; the immune system releases these proteins to alert other cells that there's a pathogen in the body.

But when interferons rush to alert the body to the coronavirus, they're actually stimulating the gene that ramps up expression of ACE2 receptors, which may lead to more ACE2 production and allow SARS-CoV-2 to infect even more cells.

Jag vet inte, jag bara citerar.
Citera
2020-10-07, 22:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jodå. Utan vaccin och med nytt virus görs andra åtgärder. Även med pandemisk influensa.

Ja vi behöver ett vaccin, helst igår.
Citera
2020-10-07, 22:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Om corona utnyttjar ACE2 recptorn så gör det kaos med vårt immunförsvar.

https://www.livescience.com/coronavirus-immune-interferon-response.html

Jag vet inte, jag bara citerar.

Fast den teorin var väl vederlagd nu? Det har aldrig hänt. Så många miljoner människor har haft corona nu, så det skulle man veta i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in