2020-10-07, 11:14
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
https://royallib.com/book/kalandarov_marat/viza_v_puchinu.html

Boken Visa to the Depths, baserad på den estniska tulltjänstemannens vittnesmål, som verkar ha försvunnit från nätet. Ta .doc och kör i google translate för en halvt läsbar version.

Kan du citera någon kärndel som tillför tråden info?
Citera
2020-10-07, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Du får nog läsa mitt inlägg lite noggrannare
Ja kommentaren var inte riktad mot dig.

Att en plötslig svängning av ett sjunkande skeppp skulle leda till en kollission med ett större skepp tycker jag verkar osannolikt. Sannolikheten för en krock borde vara låg.

Det är i mina ögon mycket sannolikare att orsakssambandet är omvänt, en krock leder till att bogporten öppnas.

Inget av alternativen kan uteslutas, hur som helst.
Citera
2020-10-07, 11:22
Medlem
Citat:
Precis.... En fråga som skulle besvarats utan hemligstämplat utredningsmaterial

Jag kanske inte var tydlig. Alltså de har såklart smugglat saker och åtminstonde av detta skäl är allt hemligstämplat. Så även om det är så att det var en ren olyckshändelse så är det väl inte helt ologiskt att saker var hemligstämplat.

Jag har dock tidigare i tråden ifrågasatt om en hemligstämpling nu, mer än 25 år efter olyckan, fortfarande är rimlig. Detta är ändå en väldigt allvarlig fartygsolycka, och jag har lite svårt att förstå vilka men som rikets säkerhet eller liknande skulle lida av att man lättade på sekretessen. Om jag förstår det rätt så är Estoniakatastrofen, bortsett från Titanic, den värsta fartygsolyckan i fredstid.

Om det istället är så att förlisningen orsakades av något relaterat till smugglingen så kan man ju förstå varför de vill hålla så hårt de bara kan på hemligstämplarna.
Citera
2020-10-07, 11:24
Medlem
Citat:
Kan du citera någon kärndel som tillför tråden info?
Boken har redan citerats indirekt flera gånger genom referenser till smugglingen och intervjuer med Igor.

Personerna i boken säger att amerikanerna troligtvis dumpar lasten efter att något hänt med fartyget.

Den lyfter indirekt också fram ett alternativt motiv: en tredje grupp stjäl den mest värdefulla lasten och ger sig iväg i båt. Hur en sådan grupp skulle kunna orsaka ett hål är däremot osäkert.

Jag har sett andra omnämnanden om en nedsläckt båt nära Estonia som gav sig av efter olyckan, men har inte hittat ursprungskällan.
Citera
2020-10-07, 11:34
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Jag kanske inte var tydlig. Alltså de har såklart smugglat saker och åtminstonde av detta skäl är allt hemligstämplat. Så även om det är så att det var en ren olyckshändelse så är det väl inte helt ologiskt att saker var hemligstämplat.

Jag har dock tidigare i tråden ifrågasatt om en hemligstämpling nu, mer än 25 år efter olyckan, fortfarande är rimlig. Detta är ändå en väldigt allvarlig fartygsolycka, och jag har lite svårt att förstå vilka men som rikets säkerhet eller liknande skulle lida av att man lättade på sekretessen. Om jag förstår det rätt så är Estoniakatastrofen, bortsett från Titanic, den värsta fartygsolyckan i fredstid.

Om det istället är så att förlisningen orsakades av något relaterat till smugglingen så kan man ju förstå varför de vill hålla så hårt de bara kan på hemligstämplarna.

Detta är såklart den enda anledningen till min fråga. De som förespråkat JAIC hävdar bestämt att smuggling ej skedde på olycksnatten, och att de tidigare tillfällena inte var suspekta eller illegala.
Därför undrar jag om någon av dessa förespråkare kan hänvisa till den officiella versionen till hemligstämplandet.
Om ingen sådan existerar bör ju även den mest inbitne JAIC-fanatikern höja lite på ögonbrynen och fundera på vad som ska döljas...
Citera
2020-10-07, 11:34
Medlem
Om nu någon underrättelsetjänst ville sänka fartyget känns väl den smidigaste lösningen att plantera lite förinställda laddningar innan avfärd. Skicka ner några dykare som svetsar på laddningen under vattenlinjen samt sätter en på vardera lås på bogvisiret. Att skicka ut en ubåt eller för den delen en man på plats på båten känns onödigt riskabelt givet att det inte ska bli för uppenbart.

Iom att Sverige smugglat krigsmaterial på ett civilt fartyg så är det väl en win-win för en stat som vill sätta Sverige i klistret. Hade man dragit av en torped eller rammat fartyget skulle man riskerat nationens existens då Nato skulle vara tvunget att agera. Med tanke på efterspelet så tycker jag mycket talar för ovan likt scenario.
Citera
2020-10-07, 11:36
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
En orsak som Etiska rådet nämnde när de motsatte sig bärgning var att Sjöfartsverket menade att varket måste rätas upp först innan det kan lyftas från botten. Det ligger ju på sidan, nästan uppochner. Man sa att kropparna kunde ta skada vid upprätningen av vraket.
Nu om det ligger 10-12 personer i ett trapphus och det är bara ben kvar, så kan man tänka sig att det rasslar rejält när de rätar upp båten och det kan bli svårt att särskilja vad som är vem.

Egentligen handlar väl allt bara om resurser och sedan kan ju Sverige ta hjälp från EU när det gäller identifieringen av skelettrester.

Allt är möjligt men jag är övertygad om att i längden kommer Estonia få ligga kvar där det nu ligger.
Citera
2020-10-07, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Sverige har haft ett långtgående militärt samarbete med NATO och framförallt USA. Det kanske var dit grejerna var på väg- Transporten förutsätter att det finns grönt ljus från svenska regeringen . Ryssarna hade kärnstridsspetsar och även ett avancerat luftradarsystem som det kan ha funnits delar av på flaken. Obs att Meyervarvets rapport berättar om denna militära transport som det officiella Sverige uppenbarligen velat mörklägga. Och det är ju inte konstigt då transporten i sig innebar att man utsatte civila för en stor risk. Varför kan man ju undra då det finns militära flyg och fartyg att använda sig av till dyliga transporter. Transporten för tanken till civila sköldar .
Möjligen för att dölja/gömma smugglingen och transporterna genom Estonia.
Citera
2020-10-07, 11:41
Medlem
Citat:
Detta är såklart den enda anledningen till min fråga. De som förespråkat JAIC hävdar bestämt att smuggling ej skedde på olycksnatten, och att de tidigare tillfällena inte var suspekta eller illegala.
Därför undrar jag om någon av dessa förespråkare kan hänvisa till den officiella versionen till hemligstämplandet.
Om ingen sådan existerar bör ju även den mest inbitne JAIC-fanatikern höja lite på ögonbrynen och fundera på vad som ska döljas...

Nu vet jag inte om de här banden som Meyervarvets utredning (syftar på https://www.estoniaferrydisaster.net/) är baserad på så man kan se efter själv. Men enligt deras beskrivning av bandens innehåll så verkar det ju fullkomligt uppenbart att smuggling har skett även denna natt.

Nu har jag inte läst Johan Hirschfeldts utredning, men det som tex sägs i dokumentären är ju att han arbete har inte gett honom någon "grund att anta" att smuggling skett den här natten. Vilket är något väldigt annorlunda än att han uträtt frågan och funnit det styrkt att ingen smuggling har skett den här natten.

Edit: Jag antar att det jag försöker fråga är, finns det någon som egentligen faktiskt förnekar att smuggling har skett den här natten? Eller är det bara locket på och "vi har inte hittat bevis för det", typ.
Senast redigerad av dualtofilter 2020-10-07 kl. 11:44.
Citera
2020-10-07, 11:43
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Boken har redan citerats indirekt flera gånger genom referenser till smugglingen och intervjuer med Igor.

Personerna i boken säger att amerikanerna troligtvis dumpar lasten efter att något hänt med fartyget.

Den lyfter indirekt också fram ett alternativt motiv: en tredje grupp stjäl den mest värdefulla lasten och ger sig iväg i båt. Hur en sådan grupp skulle kunna orsaka ett hål är däremot osäkert.

Jag har sett andra omnämnanden om en nedsläckt båt nära Estonia som gav sig av efter olyckan, men har inte hittat ursprungskällan.

Den som påstod att en journalist dokumenterat sista timmen, säkrar sin utrustning i en livbåt och sen avlidit nämnde också att MOB-båten skulle ha setts segla iväg med tända lanternor.

Filmen och kaneran omnämns i diverse fax mellan myndigheterna men ,hör och häpna, "försvann" plötsligt....
Citera
2020-10-07, 11:45
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Nu vet jag inte om de här banden som Meyervarvets utredning (syftar på https://www.estoniaferrydisaster.net/) är baserad på så man kan se efter själv. Men enligt deras beskrivning av bandens innehåll så verkar det ju fullkomligt uppenbart att smuggling har skett även denna natt.

Nu har jag inte läst Johan Hirschfeldts utredning, men det som tex sägs i dokumentären är ju att han arbete har inte gett honom någon "grund att anta" att smuggling skett den här natten. Vilket är något väldigt annorlunda än att han uträtt frågan och funnit det styrkt att ingen smuggling har skett den här natten.

Edit: Jag antar att det jag försöker fråga är, finns det någon som egentligen faktiskt förnekar att smuggling har skett den här natten? Eller är det bara locket på och "vi har inte hittat bevis för det", typ.

Blir hyggligt svårt att läsa den nu eftersom han förstörde den strax efter... Inget konstigt i det va? *Host* *host*
Citera
2020-10-07, 11:48
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Egentligen handlar väl allt bara om resurser och sedan kan ju Sverige ta hjälp från EU när det gäller identifieringen av skelettrester.

Allt är möjligt men jag är övertygad om att i längden kommer Estonia få ligga kvar där det nu ligger.

Ja jag tror det blir så också. Tidigare skrev jag att en klar majoritet av de anhöriga var för en bärgning av fler kroppar. Men 1998 var det bara 6 av 10 anhöriga som ville att fler kroppar skulle tas upp och bara 3 av 10 som ville att hela båten skulle bärgas.
Nu har det gått 26 år och det kanske är ännu färre som kräver bärgning. Det är möjligt att det blir nya dykningar. Kanske bara med en ROV och att det konstaterar att hålet uppkommit när hon slog i botten. Sen händer inget mer på typ tio år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in