2020-10-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Om du tror att vågorna kan slita loss ett stängt visir så borde su rimligtvis fumdera över krafterna som uppstår när en våg sliter tar i ett öppet visir.

Det har ju varit nära innan att visir lossnat. Tror de var nån ggm på 70 eller 80 talet
Citera
2020-10-07, 18:51
Medlem
Joels-bitars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Ja det var mig veterligen inget rederi som stannande i hamn för höststormen. Sverige var blixtsnabbt att förklara att färjan sjönk för att bogvisiret lossnat för att färjan kördes för fort.Snack om någon enstaka monstervåg var också i svung. Själv tror jag detta var ett sätt att ge katastrofen en naturlig förklaring i förhållande till de omstöndigheter som mörkades och som pekar på att det var sabotage som orsakade förlisningen.

Exakt
Och bucklan i bogvisiret är väldigt intressant, den är väldigt lik det nya hålet
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page4.html
Citera
2020-10-07, 18:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Om du tror att vågorna kan slita loss ett stängt visir så borde su rimligtvis fumdera över krafterna som uppstår när en våg sliter tar i ett öppet visir.
Det var inte min poäng, utan det var att vågorna inte gärna kan slita sönder lås som redan är öppna. Alla visirets lås är sönderslitna.
Citera
2020-10-07, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Dess nedersta spets ligger, utifrån visualiseringen Discovery tagit fram och en ritning i SSPA-rapporten med skala, cirka 12 m under nederdelen på hyttfönstren däck 6. Återigen enligt angivelser på ritningen i den rapporten är det ganska exakt vid vattenlinjen.

Så den absoluta merparten av hålet är ovanför, utifrån dessa källor. Hur har du räknat?

Sen var det kraftig sjö, så hela hålet låg tidvis under vatten om det uppkommit innan Estonia sjönk. Men också ovanför vattnet lika länge, i lä från vinden vilket skulle verkat dränerande på vattnet på bildäck.

Varsågod, Sveriges radio, tredje meningen efter ingressen: https://sverigesradio.se/artikel/7563107
Senast redigerad av Martlet 2020-10-07 kl. 19:02.
Citera
2020-10-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joels-bitar
Exakt
Och bucklan i bogvisiret är väldigt intressant, den är väldigt lik det nya hålet

Intressant länk det där. Den tredje filmen märkt mästerverk ger en bild av varför kollision med ubåt kan vara sannolik olycksorsak.

Citera
2020-10-07, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Du skulle behöva söka dig utanför Aftonbladet och svt för att bilda dig en uppfattning. Skulle alla tänka som dig så hade Estonias haverirapport varit vad som gällt och ingen hade försökt hitta något fel i den.
Hur många inlägg hittar du där jag försvarar Estonias haverirapport? Varenda inlägg jag har skrivit i den här tråden går emot dess slutsatser. Att du inte ens har förmågan att läsa människors inlägg innan du dömer tyder på att du är en illiterat dumskalle. Du får be någon assistent Googla det åt dig.

Man behöver inte läsa Aftonbladet för att veta att Ryssland är en skithålsdiktatur som alltid har letts av marionettpresidenter styrda av generalerna. Det räcker att läsa historia och se hur landet uppför sig idag mot sina grannar så ser man stormaktsambitionerna. Det finns inte ett uns av tvivel att de var inblandade i sänkningen av Estonia och att orsaken var smugglingen som Estland utförde med ledning av Aleksander Einseln på uppdrag av NATO-länderna.

Du förstår, om man läser något annat än Fria Tider, framförallt något som kallas böcker, så ser man att varken Rysslands eller USA är världens frälsare och riddare i gyllene rustning.
Citera
2020-10-07, 19:07
Medlem
Joels-bitars avatar
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page1.html

Den här sidan tar upp ubåtsteorin och den teorin stämmer väldigt bra överens med den nya faktan som har kommit fram
Citera
2020-10-07, 19:07
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det var inte min poäng, utan det var att vågorna inte gärna kan slita sönder lås som redan är öppna. Alla visirets lås är sönderslitna.

Har för mig att låsen antingen slängdes i sjön eller skars bort och skickades till karlskrona.
Var finns bild på låsen?
Citera
2020-10-07, 19:09
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Du menar en mer detaljerad? För den jag skickade visar precis det

Kan inte få dessa bilder attt bli skarpa vid förstorning.

Lite längre ner under 3.2.9. finns ju skissen på vad man ser från bryggan av bogvisiret. Drar man en egen linje från mitten eller längre upp på fönstrena ser man ju visiret helt klart. Men layouten på bryggpulpeten var ju placerad dikt mot främre bryggskottet vilket kanske omöjliggör att titta från högre position. Märkligt att bygga så.
Citera
2020-10-07, 19:11
Medlem
Joels-bitars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Intressant länk det där. Den tredje filmen märkt mästerverk ger en bild av varför kollision med ubåt kan vara sannolik olycksorsak.

Det är den verkligen läser igenom den nu
Detta var oxå något nytt iaf för mig http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page8.html
Citera
2020-10-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joels-bitar
4 meters vågor är väl ingenting mer än det ska väl färjorna tåla.
Kolla in Deadliest Catch det är småbåtar om man jämför och dom klarar sjö på minst 10 meters vågor
Estonia i princip krossades av jättevågorna i samma väder där Silja Europa, ms Mariella, ms Finnjet och ms Silja Symphony sedan låg och drev medan helikoptrarna landade på deras plattor för att släppa av människor som ytbärgarna plockade upp från havet.

Det enda problemet de andra fartygen hade med vädret var att de inte kunde sjösätta sina livbåtar för att rädda människor. Men Estonia var väl lika sjöoduglig som dessa småbåtar....
Citera
2020-10-07, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Natten då Estonia sjönk hade inte den PFP-övning med Nato påbörjats som du påstår. Sverige skickade en korvett som kastade loss Karlskrona tidig morgon den 28.e sept och förtöjde Kristiansand i Norge dygnet senare.

Torped 613 väger nästan 2 ton och har en maxhastighet av 45 knop. Du kan själv räkna ut den massa som träffar sitt "mål".

Som sagt, jag har sett verkligheten, blir en bula. Tror du vi sköt mot målfartyg annars? Massan har du angett och den är konstant, stilla eller i rörelse, i vattnet eller värdsrymden.
Senast redigerad av Osakazuki 2020-10-07 kl. 19:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in