2020-10-07, 07:43
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Esterna har bollar ! De har dock inte 1 miljard till bärgning...

Estlands inrikesminister Mart Helme vill hämta upp kvarlevorna av de som dog när Estonia sjönk.
– Detta är ett helt humanitärt uppdrag, säger han.
Inrikesministern ska också påtalat att Estonia seglade under estländsk flagg, och därmed ses som estländskt territorium, vilket ger Estland rätten att göra som de vill, rapporterar Postimees.
Jag minns inte exakt då..var bara barnet då, men var gjorde Estland då egentligen? Känns som att det bara handlade om Sverige. Estland var minst lika hårt drabbat sett till folkmängden, och det var lite av det nyligen självständiga landets stolthet hade förlist.
Citera
2020-10-07, 07:43
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Nej.
Ett företag har efteråt sagt att man hade kunnat bärga ca 150st kroppar.

Det är rimligt dom stött på så många direkt, men det finns ju också många fler som dom fullständigt ignorerade.

Tror du man simmar igenom en färja på en kvart? Det lär ju finnas hundratals kroppar man inte anser värda leta upp. Kan tex krävas flera dykare som ägnar timmar åt att söka igenom hytter, maskinrum, förvdridna utrymmen med stor risk för ras. Olyckor.

Jag ska inte tycka någonting.
Men kan man inte blicka ut i andra operationer ?

Tex hur enkelt/snabbt går det dyka på 30 meters djup - i Östersjön och med det vädret som rådde?

Är det rimligt en handfull dykare hinner skyffla ur kroppar som, sedan ska stiga till ytan självgående. 10 kroppar / timmen?

Tillåt mig tvivla.
I Indoniesien förliste en färja 2018.
Av 180 saknade så bärgades 3 lik inom några dagar
Var snäll och se dokumentären. Det var så dom sade.
Citera
2020-10-07, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hur gör man ett sabotage av bogvisiret och dess olika låsanordningar som ingen upptäcker trots att visiret undersökts på land, inklusive materialprov för att kontrollera hållfastheten?
Det finns mycket som går att sabotera på ett fartyg. Det är synd att den viktigaste delen av låsningen till bogvisiret, låsbulten till Atlantlåset, kastades tillbaka i havet så man inte kunde göra materialprov för att kontrollera hållfastheten. Det beror så klart helt och hållet på ett mänskligt misstag och den hade säkert inget med olyckan att göra....
Citera
2020-10-07, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Nej, förklara.

Att berätta om saker på ett civilt fartyg som ligger på internationellt vatten inte ingår i ngn jävla tystnadsplikt.
Citera
2020-10-07, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Nej.
Ett företag har efteråt sagt att man hade kunnat bärga ca 150st kroppar.

Det är rimligt dom stött på så många direkt, men det finns ju också många fler som dom fullständigt ignorerade.

Tror du man simmar igenom en färja på en kvart? Det lär ju finnas hundratals kroppar man inte anser värda leta upp. Kan tex krävas flera dykare som ägnar timmar åt att söka igenom hytter, maskinrum, förvdridna utrymmen med stor risk för ras. Olyckor.

Jag ska inte tycka någonting.
Men kan man inte blicka ut i andra operationer ?

Tex hur enkelt/snabbt går det dyka på 30 meters djup - i Östersjön och med det vädret som rådde?

Är det rimligt en handfull dykare hinner skyffla ur kroppar som, sedan ska stiga till ytan självgående. 10 kroppar / timmen?

Tillåt mig tvivla.
I Indoniesien förliste en färja 2018.
Av 180 saknade så bärgades 3 lik inom några dagar

Vad är det för skick på liken?
Har dom inte förmultat efter så lång tid?
Citera
2020-10-07, 07:59
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Att berätta om saker på ett civilt fartyg som ligger på internationellt vatten inte ingår i ngn jävla tystnadsplikt.

Ok, nu börjar det bli OT men:
Försvarssekretessen berör vad du och ditt förband/verksamhet sysslar med. Det upphör inte för att man är utomlands eller på civil mark.

Det är som att personal i förbandet som överskeppade med Gotlandsfärjan inför beredskapsinsatsen i augusti plötsligt skulle kunna prata om sina uppgifter när de kom ut på internationellt vatten.
Citera
2020-10-07, 08:03
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Ålföda.. Ålbeståndet exploderade åren efter
Citera
2020-10-07, 08:06
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Jag ställde frågan tidigare om det finns liv där nere. Torsken kan ju gå djupt men antagligen gör den leriga botten, syrebrist och brist på växtlighet att inget annat lever där. Syrebristen gör ju dock att kropparna bevaras längre.

Jag har totalt sett ingen aning vilket skick kropparna är i dock.
Citera
2020-10-07, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag minns inte exakt då..var bara barnet då, men var gjorde Estland då egentligen? Känns som att det bara handlade om Sverige. Estland var minst lika hårt drabbat sett till folkmängden, och det var lite av det nyligen självständiga landets stolthet hade förlist.

Estland hade nyss fått sin självständighet från Sovjet/Ryssland som du nämnde. Man var inte så stor i mun på den tiden skulle jag säga. Samt att i det läge, att det var England som sagt åt Sverige och Estland att smuggla dom militära materiellen så blev Sverige storebror åt lillasyster Estland i sammanhanget (medans pappa England gav dom uppgifter). Mer pengar osv. Estland var nog tacksamma i stunden för att Sverige ville "hjälpa" så mycket.
Citera
2020-10-07, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ok, nu börjar det bli OT men:
Försvarssekretessen berör vad du och ditt förband/verksamhet sysslar med. Det upphör inte för att man är utomlands eller på civil mark.

Det är som att personal i förbandet som överskeppade med Gotlandsfärjan inför beredskapsinsatsen i augusti plötsligt skulle kunna prata om sina uppgifter när de kom ut på internationellt vatten.

Ok. Så att Bergmark inte blivit åtalad för sekretessbrott gör honom till en lögnare?
Ska man utgå från detta?
En fråga till dig som verkar påläst.
Varför har den svenska regeringen haft sådant inflytande över vraket (gravfrid, dykförbud) när skeppet är Estnisk och det ligger på internationellt vatten?
Citera
2020-10-07, 08:18
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ok. Så att Bergmark inte blivit åtalad för sekretessbrott gör honom till en lögnare?
Ska man utgå från detta?
Varför har den svenska regeringen haft sådant inflytande över vraket (gravfrid, dykförbud) när skeppet är Estnisk och det ligger på internationellt vatten?
Svenskägt och antagligen för alla döda svenskar.
Estline var 50% svenskägt.
Sorry om jag var fel person att svara.
Senast redigerad av Onkel-Ben-ny 2020-10-07 kl. 08:21.
Citera
2020-10-07, 08:25
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ska man utgå från detta?

Ja, han kanske inte kände till något sekretessbelagt? Som jag sa kan man misstänka att han är mytoman.

Gravfriden och dykförbudet regleras i ett multilateralt avtal som Sverige, Finland, Ryssland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Danmark och Storbrittannien skrivit på. De har sedan stiftat egna lagar som gör det olagligt att dyka där. Se avsnitt 4 i dokumentären. Jutta Rabe är tysk och hade således inga problem att dyka 2001 och sen återvända hem utan risk för åtal - så länge hon inte åkte till något av de uppräknade länderna innan preskriptionstiden gått ut,
Senast redigerad av Frontlinjen 2020-10-07 kl. 08:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in