2020-10-06, 22:24
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Källa på att den var det tack.

Hur går det med källan till ditt påstående? Eller hittade du på att färddatorn låg lös på kommandobryggan?
Citera
2020-10-06, 22:25
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Undrar hur efterlevanden ställer sig till det? Om en stor andel, eller kanske till och med en majoritet, accepterat Estonia som viloplats och grav kan det bli traumatiskt för många. Speciell för de som får reda på att den de saknar inte hittades, för sådant kommer att ske om en bärgning genomförs.

Det har hela tiden funnits en majoritet av de anhöriga som har varit drivande att de ska bärgas.
Citera
2020-10-06, 22:27
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Havsbottnar tar ju regelbundet emot via floder och stormar emot materia som sjunker till botten. Djur och växter hjälper till och människors skit. Har så gjort sen........ja du vet.
Med tiden blir det en del.
Har du vart med och drivit ner stolpar till båtbryggor nån gång, vissa bottnar aldrig andra stannar på en sten.
Tror nog att det kan skifta ganska kraftig under Esonia oxå.

Botten är beskriven i rapporten. Lera och under den moränlera. Det är mitt ute i Östersjön, så det är inte så mycket sediment från floder och jordbruk. Men visst finns det några decimeter dyig/gjyttjig botten överst. Men Estonia är ju stor som ett höghus.
Citera
2020-10-06, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Mitt vittne? Det får du gärna belägga.
Jag har inte påstått att det han säger är absolut sanning, att han blivit förhörd 8ggr med olika tider i sina svar och till och med skrivit att alla vittnesmål i viss mån är efterhandskonstruktioner.

Skall vi ha den ingångsvinkeln kan vi ju såga precis alla vittnesmål men jag tycker personligen det är lite osmakligt och jag har ingen lust att dra namngivna Estoniaöverlevare i smutsen oavsett hur deras liv utvecklat sig.

En sjöman som åker dit för något som kan mätas i hekto och du vill döda trovärdigheten i vittnesmålen för något som han gjort senare?
Finns det något i hans vittnesmål från Estonia som motsägs av övriga besättningen som överlevde?
13,5 kilo amfetamin är inte hekton och jag drar gärna såna som honom i smutsen. Överlevande eller ej
Citera
2020-10-06, 22:30
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Estonia hade nödbojar installerat. Finns (hör och häpna) även en hel del frågetecken kring upphittamdet av dessa också. Samt doverse rapporter som är "borttappade" och rapportförfattare som helt plötslogt hänvisar till obefintliga sekretessavtal.

Läste själv nånstans om detta, att en drev iland på baltsidan, och att en "försvann"....?
Citera
2020-10-06, 22:30
Medlem
Citat:
Förmodar att du inte heller tror på den officiella rapporten?

Är det en fråga?
Är det din tes?

Jag svarar dig trots allt. Trots att du citerade mig diskutera en enskild sakfråga med användaren Toblo. Där vi behandlar hans påstående om militär smuggling "bekräftades 2004" , bara för att han sett Uppdrag Granskning....

Och då kommer du med formuleringen

Jag tror inte på JAIC heller va?

Vad är det för konstigt påstående?

Om jag avfärdar Svts uppdrag granskning 2004 innebär det automatiskt (i ditt huvud) att jag förnekar Newton lag?

Att jag förnekar att jorden är rund?

Jag anser dessutom din fråga alldeles för enkelspårig. Om jag tror på Jaic rapporten eller ej
(Är det en Ja/Nej fråga?)

Kan man inte ha flera skilda åsikter om rapporten? Tex den är bra på detta vis, men landar i en konstig slutsats här.
Citera
2020-10-06, 22:31
Medlem
Citat:
Hur går det med källan till ditt påstående? Eller hittade du på att färddatorn låg lös på kommandobryggan?
Du kan väl undersöka det hela? Jag välkomnar en dokumenterad källa för datorns montering. Då skall jag gladeligen erkänna (med ett fetstilt inlägg i tråden att "Turphiee hade rätt") att det var riktigt mystiskt att datorn inte kunde återfinnas av dyklaget.
Citera
2020-10-06, 22:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
.
...
Jag har inte misstolkat vad Meyervarvet har hittat. De har hittat skärmärken, och det var det jag sa att de hade hittat. Om den officiella versionen är att de ditkommit p.g.a. undermåliga reparationer så är det såklart något du håller högt aktat... Jag är som du säkert vet inte lika säker på att allt som står i den officiella rapporten är sant, så slutsatsen från varvet behöver inte vara detsamma som de faktiska orsakerna. Därmed inte heller sagt att de inte är det. De som utredde kanske resonerade precis som du. "Ingen är väl så dum så dom kapar bort visiret för att dölja något", och vips så har vi en hypotes som styrks av vad man hittat, men likt förbannat fortfarande en hypotes.

Kan du snälla någon gång läsa det som anförs? Jag gav en länk, varför kollade du inte innan du skrev...?

De är inte ”den officiella versionen” att skärmärkena beror på undermåliga reparationer, det är Meyer-varvets version framförd genom German Group of Experts (GGE). Som är väldigt långt från den officiella (= JAIC) vilket är helt naturligt eftersom Meyer inte vill (bör, om du frågar dem) ta något ansvar för att det underdimensionerade bogvisiret ramlade av.

Jag har verkligen inga problem med att du inte delar mina åsikter eller slutsatser. Vad jag har problem med är när jag vänligt påpekar att du (förhoppningsvis) missuppfattat och du sedan inte bara förnekar detta, utan fortsätter att skriva felaktigheter i exakt samma fråga.
Citera
2020-10-06, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
13,5 kilo amfetamin är inte hekton och jag drar gärna såna som honom i smutsen. Överlevande eller ej
För att vara någon som tror att myndigheterna mörkar och ljuger och att polisförhör är förvanskade verkar du ändå lägga en del tillit till deras anklagelser när det gäller ett vittne som du ogillar. Tänk om han är ett offer för samma konspiration som är ute efter att deskreditera?
Citera
2020-10-06, 22:39
Medlem
Odagans avatar
Tänk att det fortfarande finns vuxna människor som tror att Estonia ligger där hon ligger p g a att bogvisiret trillade av i hårt väder....
Citera
2020-10-06, 22:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Tycker inte man ska förminska önskan att ta upp kropparna och ge dom en riktig begravning. Hela anhörighetsgruppen vill ju inget annat. Det är faktiskt deras nära och kära det handlar om, vilket du säkert redan förstår. Östersjön är bräckt och syrefattigt, så hur det faktiska skicket är på kropparna är inget man kan säga på förhand. Men att säga hela idén är "stolligt och osmakligt" tycker jag är respektlöst mot dom anhöriga
En fråga är om man borde bärga kropparna idag. Jag tror det vore en dålig idé med nästan bara nersida.

Frågan här var dock varför ”jag-vet-att-det-var-en-svensk-ubåt”-Kurm börjar älta det här igen? Såvitt känt har Estland lyst gravfrid över Estonia redan på 90-talet. Kom Kurm och co på nu att det var en dålig idé? Eller har en tv-dokumentär med dykbilder ändrat hans etiska bedömning? Det luktar billig inrikespolitik lång väg.
Citera
2020-10-06, 22:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseUa
Det pratas ju här om att hålet är ovanför vattenlinjen, eller iaf. merparten av hålet.
Jag undrar om vattenlinjen är mer eller mindre konstant? Eller kunde hon sänkas och höjas i vattnet? Tex sänkas för att gå stadigare vid hög sjö?

Titta på klippet https://youtu.be/GL3p7ek-IWU (Storm på Gotlandsbåten) så ser man klart och tydligt att det aktuella hålet midskepps sannolikt och stundtals i aktuellt väder kan ha varit i eller under den normala vattenlinjen, det öppnar för att vatten kan ha trängt in i fartyget den vägen, men också för att till exempel en ubåt har rammat Estonia med förstäven.

Svaret på din fråga tycks vara, nej, vattenlinjen är knappast konstant i hårt väder med höga vågor.

Med tanke på scenerna i filmklippet ställer jag mig frågande till hur ett bogvisir på runt 60 ton skulle kunna åstadkomma hålet midskepps. Varför skulle bogvisiret flyta längs med fartyget till midskepps, vilka förklaringar finns för ett sådant förlopp.

60 ton öppet metallskall utan utrymmen med luft, hur håller det sig flytande?

Har bogvisiret orsakat hålet vill jag se en matematisk förklaring som visar att det ens är möjligt, någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in