Citat:
Ursprungligen postat av
HasseUa
Det pratas ju här om att hålet är ovanför vattenlinjen, eller iaf. merparten av hålet.
Jag undrar om vattenlinjen är mer eller mindre konstant? Eller kunde hon sänkas och höjas i vattnet? Tex sänkas för att gå stadigare vid hög sjö?
Titta på klippet
https://youtu.be/GL3p7ek-IWU (Storm på Gotlandsbåten) så ser man klart och tydligt att det aktuella hålet midskepps sannolikt och stundtals i aktuellt väder kan ha varit i eller under den
normala vattenlinjen, det öppnar för att vatten kan ha trängt in i fartyget den vägen, men också för att till exempel en ubåt har rammat Estonia med förstäven.
Svaret på din fråga tycks vara, nej, vattenlinjen är knappast konstant i hårt väder med höga vågor.
Med tanke på scenerna i filmklippet ställer jag mig frågande till hur ett bogvisir på runt 60 ton skulle kunna åstadkomma hålet midskepps. Varför skulle bogvisiret flyta längs med fartyget till midskepps, vilka förklaringar finns för ett sådant förlopp.
60 ton öppet metallskall utan utrymmen med luft, hur håller det sig flytande?
Har bogvisiret orsakat hålet vill jag se en matematisk förklaring som visar att det ens är möjligt, någon?