2020-09-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Finland fattar beslut före Schweiz väl??
Finland sender ut siste forespørsel til alle deltagere sent nå i år, og så skal de ta avgjørelsen engang i 2021.

Og det var knapt for ja-siden - bare 8670 stemmer avgjorde at det ble ja til nye fly.
Senast redigerad av pronh 2020-09-27 kl. 19:15.
Citera
2020-09-28, 10:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampen
Om du er så nært at det er et problem at man må sikte med med high off bore, så er ikke drivstoff i missilet et problem.

20 år gammel video av USA som tester dette.

https://youtu.be/6YMSfg26YSQ

Ikke minst at det er aerodynamisk helt tullete å "kaste" et missil sidelengs/baklengs ut av flyet, siden missilet vil begynne å spinne i vinden pga styreflatene, det må ha kraft bak og styreflatene må fungere, ellers vil det ikke fungere.

Løsningen, som var der for 20 år siden, er å lage et missil som tåler ekstremt mye G, så det kan svinge krapt nok.

Nå kan uansett F-35 Dojo drifte, 135 graders retningsforandring på 3 sekunder, så er nok løsninger her.

https://youtu.be/dKMl52jkjQ0?t=28

og

https://youtu.be/4CR5aXA-aBA

Att tvärbromsa är ingen bra strategi i det läget. Missilkastare behövs om också om man vill kunna lasta tätt med vapen under vingen och att luftströmmarna från övrig last inte skall påverka roboten vid avfyrning. Sen att kasta en robot som inte är fullt låst på målet är inte helt lätt eftersom det kan finnas egna plan i omgivningen och man måste säkerställa att det är rätt mål som roboten låser på.
Citera
2020-09-28, 18:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Stämmer det här så lär väl Finland knappast köpa F-35? Vem vill ha en nedslöad B-variant?

https://mobile.twitter.com/a7_FIN_SWE/status/1309381740750950401

Finland, såväl som Sverige, räknas väl som allierade med USA? Pålitliga länder och där det ligger i USAs intresse att de kan försvara sig samtidigt som man kan utesluta militära konflikter med USA.

Så det finns nog inga egentliga begränsningar i vilka vapensystem som Finland och Sverige får köpa från USA.
Citera
2020-09-28, 19:19
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Finland, såväl som Sverige, räknas väl som allierade med USA? Pålitliga länder och där det ligger i USAs intresse att de kan försvara sig samtidigt som man kan utesluta militära konflikter med USA.

Så det finns nog inga egentliga begränsningar i vilka vapensystem som Finland och Sverige får köpa från USA.
Nej, vi är alliansfria. Sverige vill inte ha någon hjälp ifall det blir angripet. Sverige är alltså självmordsbenäget.
Citera
2020-09-29, 21:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Möjligen, Sverige låg väldigt bra till under kalla kriget gällande toppmoderna amerikansk materiel. Vet dock inte om vi är lika intressanta längre för USA. Möjligen är Finland mer prioriterat.
Citera
2020-09-30, 10:29
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Möjligen, Sverige låg väldigt bra till under kalla kriget gällande toppmoderna amerikansk materiel. Vet dock inte om vi är lika intressanta längre för USA. Möjligen är Finland mer prioriterat.

Det finns ingen anledning för USA att prioritera olika.
Citera
2020-10-02, 19:18
Medlem
Det finns väl ingen aktuell tråd om J-35 så jag klämmer in denna videon här. Finland hade ju J-35?? Det är logiken.

Fasen vilka läckra bilder och hur effektivt draken kunde hantera någon som låg i överläge... "on your tail Jimmie!"

https://www.youtube.com/watch?v=jqiDEcfSnXs
Citera
2020-10-05, 22:54
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:

Sverige har en rätt hyfsad vapenindustri och -utveckling som USA gärna ser visst kompetens- och kunskapsutbyte med så Sverige ligger, förutom de geopolitiska faktorerna, rätt hyfsat till med USA och kan i vissa avseenden få tillgång till materiel/system som Natomedlemar inte får tillgång till. Exempelvis, dock mer geopolistiskt än något annat, så skulle nog Sverige vid kontaktaffär få köpa F35 före Turkiet.
Citera
2020-10-06, 12:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Då blir det nya stridsflygplan till det schweiziska flygvapnet, efter (en mycket knapp) ja-majoritet i helgens folkomröstning.

https://www.swissinfo.ch/eng/swiss-set-to-vote-on-multi-billion-fighter-jet-purchase/46057020

Förbundsrådets (den schweiziska regeringen) beslut om vilka av de fyra alternativen som kommer att anskaffas tas antingen sent i år eller i början av nästa år. Men i alla fall innan finländarnas beslut. Om schweizarna väljer F-35 tror jag inte att det har så mycket att säga för finländarnas beslut. Om Schweiz väljer Rafale, Typhoon eller Super Hornet tror jag att det kan ge en liten fördel för just det alternativet när det gäller Finlands upphandling. Störst relevans för finländarnas beslut har det nog om det blir Super Hornet i Schweiz.

Det verkar som USA kommer att dra tillbaks budet för F-18 pga att anbudet låg för långt över den gräns som man folkomröstade om och det är nu bara F-35 som erbjuds.

Det är oklart om det kan påverka erbjudandet till finland (kostnaden kan gå upp något om färre plan tillverkas).

I Schweiz käbblas det mest om vilka vapen som skall få köpas till de plan man beställer. Det är stort motstånd mot fritt fallande bomber så det lär enbart bli styrda bomber och missiler.
Citera
2020-10-06, 18:35
Medlem
Ken Drydens avatar
Jag trodde aldrig att jag skulle se mig själv skriva det här, men jag anser att Finland bör köpa F 35.

Om man tittar på ryssarnas S 400 så är det ett alldeles excellent luftvärnssystem, men det är ju fortfarande ett luftvärnssystem och har inga magiska krafter.

Systemet har av någon anledning haft stora problem med sina 40N6E-robotar som skulle ge det en aktionsradie på 400 km. Nu verkar det dock vara på väg att rullas ut och trots de ruskiga filmklipp som släpptes från manövern KAVKAZ 20 för en tid sedan där 40N6E-robotorna plötsligt tycktes få eget liv och trillade ned från himlen och landade mitt bland egen trupp, så kommer det ändå snart att vara på plats och fungera (ungefär) som specificerat.

Vad systemet då är kapabelt till är att upptäcka och engagera större objekt på 400 km håll, såsom lufttankningsplan, transportflyg och AWACs, men inte så mycket annat när det gäller flygplan. På närmare håll tycks det inte vara någon större skillnad på S 400 och äldre system som S 300, annat än att systemet kan hålla reda på många fler potentiella mål. Systemet kan upptäcka ett stridsflygplan ur 4:e generationen på 300 km och engagera det på 250 km avstånd. Ett Stealth-plan ur 5:e generationen med ett RCS på 0,4 meter kan förvisso upptäckas på 150 km, men inte engageras på avstånd över 40 km, vilket är ganska lite.

I ett stridsrum där ryssen har baserat ett antal S 400-bataljoner i Leningrads MILO skulle alltså plan av typen Gripen, Super Hornet eller Rafale ha klara problem att operera över södra och östra Finland, jämfört med F 35, just på grund av detta. För Sveriges vidkommande så duger det gott med Griparna eftersom det för oss handlar om att hävda lokalt luftherravälde och förhindra landstigningsoperationer utanför S 400:s räckvidd. Detta gäller inte Finland som ju ligger där det ligger.

Om jag nu följer Napoleons råd och "först tittar på kartan", så skulle mitt råd till Finland vara: köp F 35!
Citera
2020-10-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det verkar som USA kommer att dra tillbaks budet för F-18 pga att anbudet låg för långt över den gräns som man folkomröstade om och det är nu bara F-35 som erbjuds.

Det är oklart om det kan påverka erbjudandet till finland (kostnaden kan gå upp något om färre plan tillverkas).

I Schweiz käbblas det mest om vilka vapen som skall få köpas till de plan man beställer. Det är stort motstånd mot fritt fallande bomber så det lär enbart bli styrda bomber och missiler.
Menar du att F18 skulle ha ett högre pris än F35?
Citera
2020-10-06, 21:28
Medlem
Helt klart bra poäng med avstånd till s400!
Dock tror jag inte man kan likställa gripen e och tex eurofighter. Gripen e är ett mycket mindre plan med ew suit som är väldigt bra.
Rcs siffrorna helt annorlunda mot dina i denna länk men alla siffror förutom basic får man ta med en nypa salt antar jag
https://www.quora.com/Is-Gripen-E-stealth?share=1

Värme sökande missiler har väl ca 40 km som avstånd? Appropå radar vs stealth

En annan fråga är hur bra en dyr coating kan underhållas i Finland under krig. Kan bli för mycket service tid och för lite krig för planen om man ska behålla dom största fördelarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag trodde aldrig att jag skulle se mig själv skriva det här, men jag anser att Finland bör köpa F 35.

Om man tittar på ryssarnas S 400 så är det ett alldeles excellent luftvärnssystem, men det är ju fortfarande ett luftvärnssystem och har inga magiska krafter.

Systemet har av någon anledning haft stora problem med sina 40N6E-robotar som skulle ge det en aktionsradie på 400 km. Nu verkar det dock vara på väg att rullas ut och trots de ruskiga filmklipp som släpptes från manövern KAVKAZ 20 för en tid sedan där 40N6E-robotorna plötsligt tycktes få eget liv och trillade ned från himlen och landade mitt bland egen trupp, så kommer det ändå snart att vara på plats och fungera (ungefär) som specificerat.

Vad systemet då är kapabelt till är att upptäcka och engagera större objekt på 400 km håll, såsom lufttankningsplan, transportflyg och AWACs, men inte så mycket annat när det gäller flygplan. På närmare håll tycks det inte vara någon större skillnad på S 400 och äldre system som S 300, annat än att systemet kan hålla reda på många fler potentiella mål. Systemet kan upptäcka ett stridsflygplan ur 4:e generationen på 300 km och engagera det på 250 km avstånd. Ett Stealth-plan ur 5:e generationen med ett RCS på 0,4 meter kan förvisso upptäckas på 150 km, men inte engageras på avstånd över 40 km, vilket är ganska lite.

I ett stridsrum där ryssen har baserat ett antal S 400-bataljoner i Leningrads MILO skulle alltså plan av typen Gripen, Super Hornet eller Rafale ha klara problem att operera över södra och östra Finland, jämfört med F 35, just på grund av detta. För Sveriges vidkommande så duger det gott med Griparna eftersom det för oss handlar om att hävda lokalt luftherravälde och förhindra landstigningsoperationer utanför S 400:s räckvidd. Detta gäller inte Finland som ju ligger där det ligger.

Om jag nu följer Napoleons råd och "först tittar på kartan", så skulle mitt råd till Finland vara: köp F 35!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in