2020-10-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Jag skrev att de kört på av misstag, ryssarna hade anledning att följa efter Estonia (läs artikeln i Kvartal). De kan då ha gått upp för att lokalisera sig eller liknande och blivit påkörda.

Om det är sannolikt, nej, men jag tror inte ryssarna sänker en färja med civilpersoner med flit, då hade de hellre sprängt förrådet där militärmaterialet förvarades.

Ska man dock vara konspiratorisk, den enda anledningen för svenska staten att hålla det hemligt att Estonia sänktes av ryssar är att ryssarna varnat Sverige för konsekvenserna av att smuggla ryska vapen, svenska staten chansade och smugglade i alla fall vilket fick ryssarna att sänka fartyget. Att hålla hemligt blir då nödvändigt för att inte utlösa en inrikespolitisk kris.

Någon skrev tidigare att första införsel av "militärt material" (anmält till tullen) gjordes i en personbil registrerad på Ericsson (bolaget). Någon som vet om det stämmer? Sen har det ju föreslgits ballistiska missiler eller en ubåtsreaktor också och då kommer man inte så långt i en volvo.

Om estniska militärlastbilar skulle till Sverige var de nog tomma och skulle hämta gods. Vi skänkte massa grejor ur mobförråd och malpåsar till baltikum vid den tiden
Citera
2020-10-06, 18:45
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Varför? Jag är ingen haverikommission. Den förra utredning är bevisligen undermåligt utförd eftersom man missade det hål som många förutspått skulle vara där. Bara en ny ordentlig utredning inklusive dykningar och ev bärgning kan ge alla svar. Du är inte emot det va?

Jag har inget emot det alls, det är också vad SSPA-rapporten 2008 rekommenderade, tillsammans med en noggrann undersökning av rampen och bärgning av den tillsammans med tre fönster som man sedan kunde trycktesta.

Det du måste förstå, är att detta hål inte var synligt 1994. Båten låg annorlunda på botten då.

Varför jag vill att du lägger in din teori i en tidslinje? Ja, som du säkert inte alls förstår så behövs det för att kunna värdera den. Utifrån lutningar vid olika tidpunkter går det att räkna fram hur mycket vatten som i så fall borde funnits på ett däck. Och hur väl det motsvarar vittnesuppgifter.
Citera
2020-10-06, 18:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
För att jag vill veta vad som har hänt, och jag amser attde gjorda utredningarna har för många vrister för att på ett korrekt sätt berätta det.

Det känns som att jag ältar samma sak om och om igen, fast i diverse olika formuleringar. Varför är du så infernaliskt jävla trångsynt att du inte fattat vad man säger till dig?
Så det är ”trångsynt” att säga att förkasta vittnesuppgifter som duninte kan styrka på något sätt, vittnen som du inte vet vad de heter eller ens kan redogöra för vad de har sagt...?

Du har sannerligen olika standard för vilken information som kan och bör åberopas. Om den står i JAICs rapport, kass, om är helt obekräftad men står på en random foliehatts hemsida, sanning.

Jag fattar mycket väl vad du säger. Det är dock inte övertygande på någon punkt. Vi kanske skall påminna andra läsare vad det hela handlade om från början:
du hävdade att det fanns vittnen som såg Estonia sjunka med visiret kvar. Hittills har du inte kunnat presentera ett enda.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-06 kl. 18:52.
Citera
2020-10-06, 18:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Vilken "expert"? Du har uppenbarligen inte läst någon av utredningarna. Vi pratar inte om nån jävla modell man sänkt i en bassäng utan beräkningsmodeller för datorsimuleringarna. Simulerade i verktyg som varken Palmegruppen, Lösnäsor, Mona Sahlin, Bildt eller någon annan tagit fram utan som används av branschen. Hitta gärna specifika brister i SSPA rapporten eller Chalmers simuleringar. Peka ut sidnumret och vad du inte begriper och skriv det här så kan jag kanske hjälpa dig. Annars är det bara att plantera trollflaggan på ditt användarnamn härefter.

Handlar det inte om både och?

Sidan 32, m.m

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf
Citera
2020-10-06, 18:48
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Någon skrev tidigare att första införsel av "militärt material" (anmält till tullen) gjordes i en personbil registrerad på Ericsson (bolaget). Någon som vet om det stämmer? Sen har det ju föreslgits ballistiska missiler eller en ubåtsreaktor också och då kommer man inte så långt i en volvo.

Om estniska militärlastbilar skulle till Sverige var de nog tomma och skulle hämta gods. Vi skänkte massa grejor ur mobförråd och malpåsar till baltikum vid den tiden

Ge mig en enda anledning att din teori om vad bilarna gjorde på fartyget skulle vara mer värd än någon annans teori...
Citera
2020-10-06, 18:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Linde säger ju sig ha sett visiret. Inte gösstaken.
Nej, den tolkningen gör inte jag. Linde kanske var ovanligt lång, men en enkel analys av fartygets yttre konstruktion visar att man inte kunde se visiret, bara gösstaken. Se Fig. 3.4 i JAICs slutrapport.

Nu spelar detta ingen egentligen roll, för om han såg gösstaken så var visiret kvar.
Citera
2020-10-06, 18:53
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej, den tolkningen gör inte jag. Linde kanske var ovanligt lång, men en enkel analys av fartygets yttre konstruktion visar att man inte kunde se visiret, bara gösstaken. Se Fig. 3.4 i JAICs slutrapport.

Nu spelar detta ingen egentligen roll, för om han såg gösstaken så var visiret kvar.
Utifrån bilder jag sett, så ser man nosen. Detta bekräftar Linde.

Att Linde skulle vara lång låter som en väldigt krystad förklaring.
Citera
2020-10-06, 18:55
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Så det är ”trångsynt” att säga att förkasta vittnesuppgifter som duninte kan styrka på något sätt, vittnen som du inte vet vad de heter eller ens kan redogöra för vad de har sagt...?

Du har sannerligen olika standard för vilken information som kan och bör åberopas. Om den står i JAICs rapport, kass, om är helt obekräftad men står på en random foliehatts hemsida, sanning.

Jag fattar mycket väl vad du säger. Det är dock inte övertygande på någon punkt.

Vart skriver jag att den officiella rapporten är "kass"?
Och vart skriver jag att allt annat jag läser är "sanning"?
Snälla... Citera mig i det du påstår att jag jar sagt, eller håll käften sålänge du inte kan hålla dig till vad som är sant.

Sluta lägg ord i mun på mig. Jag styr själv över mina åsikter, jag behöver inte dig för att förklara vad jag tycker.

Tror ärligt talat att jag är färdig med dig som motpart just för stunden. Jag vill inte upprepa mig fler ggr. och jag är som dagt fullt kapabel att formulera mina åsikter utan din hjälp.
Citera
2020-10-06, 18:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Inte alls - eftersom bogvisiret tog med sig en bit av den låda som rampen fälldes upp i. Dessutom var den inte tio meter lång - man fick modifiera skeppet en aning men du vill få det till att rampen på något magiskt sätt inte ryms på båten - hur tror du det fungerade när hon gick i trafik? Tror du man klämde fast rampen inför sista turen för att man ändå skulle sänka henne? Som sagt krafterna när hon träffade botten var enorma och är inget underlift i att saker knycklas ihop. Att hon lämnar ytan med aktern före behöver inte betyda att hon når botten i samma vinkel.
Jag tror du missförstår vad jag menar.
- rampen hade formen av en rektangel som var både bredare och längre än öppningen till bildäck.
- den var dessutom påtagligt kraftigt konstruerad (böjstyv) eftersom man skulle kunna köra långtradare över den.
Sålunda håller jag det för helt otroligt att den skulle pressats in i öppningen vilket reportern säger i SvT-reportaget frän 1994-10-02.
Citera
2020-10-06, 19:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det finns mängder av vittnesmål om upprepade smällar och oljud från fören så tidigt som 00:45. VM Linde hörde de senare runt 00:55 - 01:00 och skickades tillbaka dit några minuter senare för att undersöka det vidare. För att citera sammanfattningen på s.13 i SSPA/Chalmers rapport från 2006:

Within the material none of the survivors have been found testifying of a noise related to an explosion but rather more to a heavy hammering or metallic noise standing out from sea impacts

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/2_Review_of_evidence_and_forming_of_loss_hypothesi s.pdf

I korthet: Ditt påstående att det bara var två smällar är helt felaktigt.

De två smällarna skilde sig enligt vittnesmålen från de överlevande betydligt från de tidigare. De ger intrycket av att vara exceptionella och det är dem som får passagerarna på däck att ta sig ut nästan omedelbart.

Läser man vittnesmålen får man ett defintivt intrycket av att de nästan alla förknippar smällarna med skrovet och en kollision snarare än fören.

Jag är sen till festen här och har inte satt mig in i detta tidigare, har du gjort en djupare bedömning av vad som väl militärt kallas humint i förhållande till de vetenskapliga rapporterna?

Man förstår som ett minimum varför folk ifrågasatt en del slutsatser.
Citera
2020-10-06, 19:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Vart skriver jag att den officiella rapporten är "kass"?
Och vart skriver jag att allt annat jag läser är "sanning"?
Snälla... Citera mig i det du påstår att jag jar sagt, eller håll käften sålänge du inte kan hålla dig till vad som är sant.

Sluta lägg ord i mun på mig. Jag styr själv över mina åsikter, jag behöver inte dig för att förklara vad jag tycker.

Tror ärligt talat att jag är färdig med dig som motpart just för stunden. Jag vill inte upprepa mig fler ggr. och jag är som dagt fullt kapabel att formulera mina åsikter utan din hjälp.
Men vad fan, hur mycket kan du slingra dig? Du har ju sågat den officiella utredningen JAIC och dess rapport i mängder med inlägg. Står du för något du skriver?

- Ta och plocka framfe där vittnena du påstod finns som såg Estonia sjunka utan bogvisir? Eller ”lägger jag ord” i din mun nu? Eller medge att det var fel. Funkar också.

- När du ändå håller på kan du plocka fram uppgiften om att Meyer-varvet hittade skärmärken på visiret (med den helt uppenbara tolkningen att visiret kan ha skurit bort, men det menade du säkert inte heller?)
Citera
2020-10-06, 19:03
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Bedömningen att läckan sitter flera meter över vattenlinjen bygger vad jag förstår på den datoranimerade bilden av läckan. Den sträcker sig ned mot vattenlinjen, låt oss hypotetiskt säga från strax under vattenlinjen och uppåt.

Om det i första läget rinner ned vatten genom läckan i ytterskrovet kommer det att fylla fartyget underifrån men inte jämnt så att det får slagsida. I nästa läge ligger det djupare i vattnet och bildäck börjat då översvämmas också med djupare slagsida som följd, genom hålet och underifrån, det är ju en stor läcka. I något läge som effekt av slagsida försvinner bogvisiret och rampen öppnas och då går det ännu fortare. Både bildäck och däck 0 och 1 är vattenfyllda, utan att man behöver vänta på att vatten rinner ned från ventilation på däck 4 och 5. Sjunkförloppet går därmed snabbt.

Precis så föreställer jag mig att det kan ha gått till! Bildäck är ju ett enormt öppet utrymme, som skulle tagit in enorma mängder vatten mycket fort om bogvisiret och rampen öppnas av slagsidan pga hålet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in