2020-10-06, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Av någon anledning anser Anders Tegnell att dom lämpligaste länderna att jämföra med är Belgien, Nederländerna och Storbritannien.

Sveriges Television frågar Anders Tegnell:
Finns något samband mellan våra vägval och våra dödstal om man jämför Sverige med Norge?

– Det är det som vi möjligen kommer att lära oss mer om någon gång i framtiden. Jag tror att det här är en helt felaktig jämförelse. Det finns så mycket som skiljer oss från Norge när det gäller den här pandemin. Vi har nu börjat titta allt mer på Belgien, Nederländerna och Storbritannien, som har en mer liknande start på epidemin som vi hade, alltså att vi hade en mycket mer drastisk start jämfört med Norge, säger Tegnell och fortsätter:

– Livet är sällan så enkelt, bakom kurvan finns många olika saker. Det finns en rad länder som har genomfört lika hårda nedstängningar som Norge, som inte alls har haft den typen av effekt. Då måste man fundera på om det är nedstängningarna som är annorlunda eller om det är förutsättningarna som är annorlunda.
Ja du, Anders Tegnell. Det är mycket som skiljer mellan Sverige och Norge i den här epidemin. Det är därför man bör jämföra med just Norge, och fundera hur man kan lära sig av Norges framgångar.

Sverige hade en mer dramatisk start på epidemin. Kan man lära sig något av det? Det var kanske en dålig idé att låta smittbärare flöda in i landet helt ohejdat?

Tomtar är kloka varelser.

Nej, man ska jämföra med Taiwan som har utrotat pandemin.

Frågor på det?

Citera
2020-10-06, 18:29
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
FHM bör såklart granskas och byggas om. Vissa anställda ska också få foten, utan ersättning.

Skulle Frode Forland vara en lämplig person för uppdraget att bygga upp en ny smittskyddsmyndighet i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Visar det sig att immuniteten försvinner i höst, kanske allt börjar om igen.

Tanken svindlar.

Då har alla uppoffringar varit bortkastade. Vi får ingen belöning för att villigt har offrat 5883 av Sveriges invånare. Vi bara står där med ett berg av döda kroppar, men utan immunitet.
Citera
2020-10-06, 18:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Ur artikeln:

”Strategin hade även förankrats i ECDS:s expertorgan, Advisory forum, där Anders Tegnell sitter med tillsammans med representanter för de övriga medlemsländerna. Den svenska statsepidemiologen deltog dock inte vid de fyra extramöten som hölls i mars och april.”

Suck.

Om detta stämmer,

varför frågade ingen journalist om det på pressträffen?

De kanske måste gräva lite först för att se om det stämmer.

Ja, det kan man verkligen fråga sig? Varför ingen frågar om detta är skandal anser jag. Vi får hoppas att det kommer snart!
Citera
2020-10-06, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Skulle Frode Forland vara en lämplig person för uppdraget att bygga upp en ny smittskyddsmyndighet i Sverige?

Då har alla uppoffringar varit bortkastade. Vi får ingen belöning för att villigt har offrat 5883 av Sveriges invånare. Vi bara står där med ett berg av döda kroppar, men utan immunitet.

Någon utlänning utan några som helst kopplingar till Banditmonarkin är förstås ett nödvändigt absolut minimum. Därtill ett carte blanche för att utrota viruset och bygga upp en beredskap.

Eller varför inte bara sätta hela skiten under administration. Det här med statligt hantverk är inte riktigt Storswänsken skickad för.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Trump sätter stopp för FDAs vaccinförhalning.

At issue was the FDA’s planned instruction that vaccine developers follow patients enrolled in their trials for at least two months to rule out safety issues before seeking emergency approval from the agency. A senior administration confirmed the move Monday evening, saying the White House believed there was “no clinical or medical reason” for the additional requirement.

https://www.marketwatch.com/story/white-house-nixes-updated-fda-guidelines-on-vaccine-approval-01601981669?mod=home-page

Förhalning? FDA?

De har väl de tuffaste säkerhets- och kvalitetskraven i världen?

Jag har förstått det som att FDA är

noggranna för att det inte ska bli fel?

från artikeln:

" vaccine developers follow patients enrolled in their trials for at least two months to rule out safety issues before seeking emergency approval"

Trump rycker säkringen
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ökningen saktar in, dvs det ökade fortfarande men ökningen är inte lika kraftig som innan.

Jo, men har väl redan saktat in lite grann de senaste veckorna, vilket är glädjande. Ingen blir gladare än jag om vi slipper uppleva mitt värstascenario.
Citera
2020-10-06, 18:35
Medlem
Nån som har en gissning på hur vaccinering skulle kunna gå till? Det bör väl göras vid rätt tidpunkt som allt annat? Dvs om det kommer ett vaccin i maj så tråkar man väl på i samma stil som idag och väntar tills man ser en ökning i smittspridning?

Eller vaccinerar man varenda jävel som vill direkt och hoppas att immuniteten håller i sig?

I framtiden finns det väl förhoppningsvis ett vaccin som håller i en "säsong" som man kan spruta i de stackars gamlingarna.
Citera
2020-10-06, 18:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Förhalning? FDA?

De har väl de tuffaste säkerhets- och kvalitetskraven i världen?

Jag har förstått det som att FDA är

noggranna för att det inte ska bli fel?

från artikeln:

" vaccine developers follow patients enrolled in their trials for at least two months to rule out safety issues before seeking emergency approval"

Trump rycker säkringen

FDA lever gott på all byråkrati och ogenomträngliga regelverk.
Citera
2020-10-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det kan man verkligen fråga sig? Varför ingen frågar om detta är skandal anser jag. Vi får hoppas att det kommer snart!

Varför skulle de fråga om det, det är väl helt ointressant?

FHM representerades av Birgitta Lesko. Nu tappar väl du hakan över denna skandal men bara en tredjedel var där med sina ordinarie representanter.
Citera
2020-10-06, 18:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Skulle vara helt otroligt om han inte lackade ur någon gång när nåt cp frågar om munskydd.

Anders Tegnell kanske har fel, kanske har rätt, men att fortsätta ställa samma frågor som man fått svar på tre miljoner gånger borde leda till att man portas från journalistbranschen.
Frågan handlade inte om munskydd utan om aerosolsmitta. Det var en ytterst aktuell, och synnerligen viktig, fråga om huruvida FHM med Tegnell i spetsen omvärderar vissa saker efter att ”ny” information framkommer.

Svaret vet ju vi redan, de struntar i studier och forskning som efterhand visar att tillvägagångssättet behöver ändras för att skydda så många som möjligt från att smittas.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-06 kl. 18:41.
Citera
2020-10-06, 18:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jag menar att ökningen går mot noll, efter det blir det en minskning.
Jag tror med andra ord att vi kommer ha en topp med antal smittade/dag denna eller nästa vecka, sen kommer det sjunka resten av året.

Edit: Med det antagandet tittar jag bara på hur kurvan ser ut, inga värderingar i övrigt vad som händer.

Jag trodde att det var just en sådan som du beskrev. Men jag antar, nu, att det bara var tisdagsiffrorna, (vilka också inkluderar lördag t.o.m måndag), som du syftade på, och inte hela veckosiffror.

Ja, i så fall så förstår jag vad du menade med topp. Jag hoppas också att siffrorna för hela veckor skall börja sjunka snart.
Citera
2020-10-06, 18:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Kollade på c19.se o tisdagssiffrorna för Stockholm.

Ser ju onekligen ut som en stabil ökningstakt på kanske 35-40% per vecka.

Tror inte folk orkar distansera sig mer än ett halvår max. De flesta jag pratar med ger mer eller mindre upp nu o struntar i att hålla distans.

195
378
452
638
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här