Citat:
Ursprungligen postat av
Mumsbulle
Hur kom det sig att husrannsakan avbröts? Det fanns väldigt märkliga omständigheter, men jouråklagaren gav order om att avbryta. Hur kommer det sig egentligen?
Jag hade hoppats att någon som var juridisk insatt skulle ha svarat på det någon gång sedan det kom fram i tråden.
Som jag har fattat det behöver man ju inte ha någon misstänkt i ett misstänkt människorov för att få göra husrannsakan hos någon, utan om det finna anledning att misstänka att man kan behöva göra det för brottets skull, då kan man göra det.
SD blev ju släppt, men jag kan inte se att det skulle finnas några hinder?
Däremot kanske man måste visa tydligt varför man gör en husrannsakan hos just den personen, och då räcker det inte med att det verkar vara konstigt i SDs hus (papper) eller att han har misstankarna på sig, men ändå inte tillräckligt för en häktning? Och Lena har bara varit borta i mindre än ett dygn?
Jag fattar det ändå inte riktigt, när dörren står öppen och barnet fyller år. Alla alarmklockor slår på stort för mig med tanke på att hon också har anmält denna man tidigare.
Från Lawline:
"
De regler som gäller för husrannsakan hittar man i huvudsak i 28 kap. rättegångsbalken (RB). En husrannsakan kan vidtas antingen för att leta efter bevis eller föremål som har betydelse för utredningen av ett brott som kan ge fängelsestraff (28 kap. 1 § RB), eller för att leta efter någon som ska frihetsberövas (28 kap. 2 § RB). En husrannsakan som vidtas för att leta efter bevis eller föremål kallas reell husrannsakan och en husrannsakan som vidtas för att leta efter en person kallas personell husrannsakan. En personell husrannsakan får bara vidtas om det finns synnerlig anledning att anta att den sökte personen uppehåller sig på platsen.
En husrannsakan ska vara behövlig och proportionerlig
När myndigheter gör ingrepp mot enskilda gäller i allmänhet två principer som kallas behovsprincipen och proportionalitetsprincipen. Behovsprincipen innebär att ett ingrepp endast får göras om det behövs för att uppnå ett vist ändamål. Proportionalitetsprincipen innebär att ingreppet dessutom måste stå i rimlig proportion till det intrång eller den kränkning som det innebär mot den enskilde.
Behovs- och proportionalitetsprinciperna framgår uttryckligen av lagtexten i 28 kap. RB. Där står nämligen att en husrannsakan endast får beslutas om skälen för åtgärden uppväger de men som åtgärden innebär för motstående intressen (28 kap. 3 a § RB). När en husrannsakan vidtas får inte heller myndigheten orsaka skada eller olägenheter utöver vad som är oundgängligen nödvändigt. Dessutom ska en husrannsakan alltid ske på dagtid, såvida inte det finns särskilda skäl att genomföra den nattetid (28 kap. 6 § RB)."
https://lawline.se/answers/vilka-regler-galler-for-husrannsakan