2020-10-06, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Denne k*nstpr*jekt gömde sin enda egna cache (Bl*ck M*ss) den 6 oktober 2018, och var därför möjligtvis aktiv/inloggad på geocachingsajten även den 7 oktober. (SD loggade FTF på denna cache strax efter midnatt den 7/10). Av k*nstpr*jekts bildgalleri att döma är det en man i 30-årsåldern, med en stor hund som "bästa cachepartnern". Han äger en spårbar cache baserad på karaktären L*ura P*lmer (den försvunna/mördade kvinnan i serien Twin Peaks). Han skapade sitt geocaching-konto den 21 maj 2018. Han har därefter loggat flera av LWs cacher. Skulle vara intressant om utredarna kollade upp ifall han kände LW personligen.
Meddela Hiding!
Citera
2020-10-06, 15:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Förälskelse och kärlek är två olika tillstånd och faser. Många ggr övergår aldrig förälskelse i kärlek. Förälskelsefasen är en barnslig, snabbt övergående fas, ett moment som ofta gör dig mer eller mindre manisk, förblindad, extatisk och urskillningslös visavi objektet. Du inbillar dig att den andre är som du själv, att du är förstådd, att ni är själsfränder, menade för varandra. Att den andre är perfekt. Dyrkar och idealiserar personen, och har svårt att skilja på ett du och ett jag. Det är som en slags spegelfixering av det egna jaget. En egotripp.

När du till slut kommer ned med fötterna på jorden kan du börja urskilja vederbörande som ett subjekt, en sammansatt individ på både gott och ont. Med fördelar och nackdelar. Skild från dig själv och autonom. Du kan förstå personens värde, som ett komplement till dig själv. Någon du är beredd att samarbeta med och växa parallellt med för att bli ett starkt team. Då arbetar båda parter för förhållandets bästa och gör gemensam sak. Då börjar vi snacka kärlek. Kärlek kräver balans och mognad.

Om du däremot är personlighetsstörd är du oftare barnslig och önskar istället att personen ska vara lik dig själv, tänka och agera som du själv, och försöker utöva kontroll för att få igenom dina önskemål. Detta leder aldrig vidare till en osjälvisk kärlek, som utgår från förhållandets bästa i fokus. Utan istället ska saker vara på dina egna villkor och du är beredd på lögn, svek, bedrägeri och dominans för att få igenom dina krav, mål och begär. Du behandlar personen som ett objekt, ett medel för dina egna själviska behov.

Så snarare än kärlek och hat handlar det om kärlek eller själviskhet. Mognad eller barnslighet.

Verkligt känslomässigt mogna och intelligenta människor förstår att det som är bäst för förhållandet kommer gynna dem själva, för de är en del av förhållandet. En del de är beredd att axla och ansvara för. Det är en win win situation för båda parter. Att sparka på den andra parten, blir som att sparka på sig själv, och allt man investerat i det gemensamma förhållandet.

Därför är lösa kontrakt, utan investering, ett tydligt tecken på att allt är en chimär, ett luftslott där parterna istället kommer uppvisa självdestruktiva tendenser. Man har helt enkelt olika mål med relationen och man känner att det är inte avgjort, utan man kan dra sig ur när man behagar. Dubbelspelar man dessutom i flera relationer parallellt är det centrala att undgå upptäckt.

Fint skrivet.
Citera
2020-10-06, 16:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det var GS med flera som var där den 15:e maj och jouråklagaren sa till dom att de måste omedelbart avbryta.

Från direktrapporteringen NA:
(Läses nerifrån och upp)

"23 mar 2020 13:50
Vittnet var sedan tillbaka i huset den 24 maj för en ny undersökning.

Christina Eriksson: NA

23 mar 2020 13:49
Det här var samma dag som Lena anmäldes försvunnen.

23 mar 2020 13:48
– Uppskattningsvis behöver man minst en dag för att kunna göra en hyfsad noggrann undersökning i ett sådant stort hus. Men tyvärr fick jag till svar av åklagaren att vi var tvungna att avbryta.

Stefan Hazianastasiou,...

23 mar 2020 13:47
Vittnet hade velat göra en grundligare undersökning av huset, men fick inte vid det tillfället.

23 mar 2020 13:46

- Det var kaos i huset. Jag möts av fullt med papper i källaren, säger vittnet som tycker 45-åringens hem var märkligt.
"

https://www.na.se/artikel/kriminalteknikern-vi-har-tittat-i-brunnar-i-omradet-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarsta mordet

Det var väl så att SD släpptes från häktet (anhållandet) strax efter att husrannsakan avbröts?
Men om jag förstått lagen rätt har man rätt att göra husrannsakan om det är nödvändigt vid så här allvarliga brott (människorov) som ger flera år (minst två år?). Så varför måste det avbrytas även om SD inte kunde häktas pga för lite bevis?
Hur kom det sig att husrannsakan avbröts? Det fanns väldigt märkliga omständigheter, men jouråklagaren gav order om att avbryta. Hur kommer det sig egentligen?
Citera
2020-10-06, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Ja, det är skrämmande att de tvingades avbryta, trots att poliser/forensiska poliser själva bedömde att det fanns anledning till att fortsätta med husrannsakan. Den jouråklagaren borde tvingas svara på VARFÖR han bedömde att det inte var nödvändigt.

Det har skett så mycket klantigheter under den första tiden, så det är skamligt. Det i sig är ett tungt ok att bära för de poliser som velat göra ett bra jobb och de som HAR gjort ett bra jobb med FUP. Men allra tyngst är det för LW´s barn och familj. Och UW som ska både bära sorgen och samtidigt vara stark för barnens skull. Tur han slipper vara gift med bloggpsykopaten mitt allt i alla fall. Det känns nog bara bra att de aldrig flyttade ihop.

Nå, åklagaren och poliserna har gott om tid att fila på detta inför HR. Och efter det, så ser förhoppningsvis SD inte en geocache eller en snygg tjej mer i sitt liv. Han kommer givetvis att limma på de som är av kvinnligt kön bland personalen i fängelset, men jag tror inte fjanten har mycket lycka med dem.

Han får nog ägna sig åt bitterljuva minnen framöver. HD, SOA och JG med fler granskas förhoppningsvis med.

#TeamÅsaHiding
Så märkligt att det avbröts
Citera
2020-10-06, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hur kom det sig att husrannsakan avbröts? Det fanns väldigt märkliga omständigheter, men jouråklagaren gav order om att avbryta. Hur kommer det sig egentligen?
Men husrannsakan avbröts väl inte. Man gjorde en sådan. När man sen frågade om man skulle fortsätta med en större variant så sa man från högre ort att det inte behövdes. Däremot avbröts hundsöket ganska abrupt.

Skall se om jag hittar det - det är en stor fup.
Citera
2020-10-06, 16:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Kan det ha att göra med att han inte anhölls/häktades utan släpptes ut igen?
Då kanske inte misstankarna ansågs tillräckligt starka för att husrannsakan skulle tillåtas?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2020-10-06, 17:09
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Det konstiga i detta sammanhang är att HD väljer att umgås med honom, är hon hotad eller bara dum i huvudet ?
Att HD är hotad av SD-kortet har dragits många ggr nu.

Om man efter 2,5 år fortfarande har svårt att förstå att hon inte är hotad borde det kanske reflektera i att man har fel?
För det kan väl inte vara dom som illvilligt upprepat att HD måste vara hotad av monstret SD några hundra ggr som är dumma?
HD är tillsammans med sina barns far för att hon vill det. Punkt
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-10-06 kl. 17:56.
Citera
2020-10-06, 17:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ja visst är det så, Tänk dej själv att leva med hot ena veckan för att i nästa bli lovad guld och gröna skogar. Spelregler byts för varje dag, Till slut så vet du inte vilken fot du ska stå på, Efter 6-7 år med löften om bättre tider så inser hon till slut att SD ljuger när han säger hej. Hon bestämmer sej för att nog är nog och tackar ja till Norgeresan men hon begår sitt livs misstag när hon talar om för kvinnoboxaren att det spelar ingen roll om det tar slut nu, Du kan inte styra mej längre. SD reagerar som alla kvinnoboxare i världen han tappar kontrollen över det enda han kan kontrollera nämligen barn och kvinnor. Tyvärr så fick L betala ett alldeles för högt pris men kvinnoboxaren kommer också att få betala.

Första gången jag började sätta mig in i kontrollerande och destruktiva förhållanden var i samband med modet på Tova. Sedan har jag läst lite då och då, för att försöka fatta hur det kan bli så att en människa stannar kvar trots att det är så destruktivt.

Något som har slagit mig på senare tid, nu när jag har följt fallet med Lena, är att jag tycker mig se att människor kan hamna i liknande situationer som just de här farliga förhållandena.

Läste just ett reportage om Christina Herrström, som blivit sol- och vårad av en man. Det underliga är att relationen (som inte är en kärleksrelation) har många beröringspunkter. Nu är hon författare och kan uttrycka sig.

Jag ser likheterna, de är slående. Samma nedbrytande process, samma förvirring. Samma känsla av att tappa bort sig själv och flytta fram positionerna lite hela tiden. Samma skam.

Från DN:

"– Han var väldigt intensiv, och ville ha mycket kontakt. Och han drog igång min empati helt enkelt. Inte så till den grad att jag kände något ansvar för honom. Men han har ingen att prata med, och han har valt mig. Nu måste jag ta emot det här, säger Christina.

Så jag övertalade min intuition om att lyssna
Intuitionen säger att någonting är fel, men intellektuellt fascinerar mannen Christina Herrström.

– Jag tänkte att jag inte kan vara så simpel att jag bara dömer någon utifrån något jag helt godtyckligt känner. Så jag övertalade min intuition om att lyssna.

Så en dag står han plötsligt utanför dörren till Christina Herrströms lägenhet.
"
//
"I sin dator skapar Christina samtidigt en mapp med rubriken ”Min inneboendes konstigheter”. Vissa av mannens historier går inte ihop, och hon raljerar om de osammanhängande berättelserna.

Hon tänker att hon snart kommer att bli av med sin nye inneboende, och att hon då kommer att kunna skratta åt oklarheterna – ”bagateller” som hon beskriver dem.
"

//
" Mannen har nu bott hos henne i flera månader. Och Christina känner sig inte trygg i sitt hem längre. Hon sover dåligt, och har alltid koll på ytterdörren. Inte för att mannen är fysiskt våldsam, men hon är ändå på sin vakt.

– Om jag hade vågat erkänna för mig själv att jag faktiskt ganska tidigt var rädd, så hade det kanske inte blivit så här. För då hade jag kanske pratat med någon i stället för att tänka att jag skulle klara av det på egen hand, säger hon i dag.
"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/en-framling-odelade-christina-herrstroms-liv/

Från Femina:

"– Sedan fick han en nackskada, som jag tror han lurade mig med, och så åkte han in på sjukhus hela tiden, han förklarade att han hade ett hjärtfel. Samtidigt agerade han på alla nivåer för att jag skulle tappa orienteringen. Han pratade konstant, överöste mig med information, om projekt han hade på gång, om stora finansiella projekt i Tyskland. Han störde mig, gjorde så att jag inte kunde sova. Det är svårt att förklara, han bröt upp något i mig samtidigt som han bröt ner mig, gjorde mig svag. Han lyckades på något vis komma åt något hos mig."

"– Det var då jag föll i hans garn på allvar, då jag var som mest sårbar. Då hade han bott hemma hos mig i ett halvår. Han fick mig att låna ut pengar till honom, till en början mindre summor, men med tiden allt större.

//
"– Alla de varningssignaler jag hade sett från första början hade jag på något vis förträngt. Mina känslor sa mig ju saker, jag visste intuitivt att jag hade rätt om honom, men sedan blev jag på något vis förvirrad av mitt förnuft, han bombarderade mig med massor av ord hela tiden, som jag försökte hantera och orientera mig i.
//
"– Det är en jättefarlig fas för människor som är med om en sådan här sak, som lever i den här typen av förhållande, att man förtränger så mycket av det man egentligen vet. Man tvingas skapa en annan verklighet för att kunna hantera det, för att kunna stå ut. Det är bara nuet man kan förhålla sig till, man kan inte tänka i ett längre perspektiv.

Christina ljög för sina barn, ljög för sina vänner, kunde inte förmå sig att berätta hur dåligt hon mådde av situationen.
[...]"

https://www.femina.se/intervju/christina-herrstrom-levde-med-en-psykopat-i-tre-ar/2615450
Citera
2020-10-06, 17:23
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Det fetade: 100%. Gärningsmannen är en djupt störd person, han är inte bara känslomässigt funktionsnedsatt utan har därtill ett gränslöst kontrollbehov som han kräver att "objekten" ska anpassa sig till. "Objekten" har aldrig och kommer aldrig att ta form av något annat än just objekt i hans värld. Han har inte förmågan som krävs för att förstå att andra människor är individer med egna tankar, känslor och behov.

Kan du sluta sprida osanningar för helsike. Ljug från början till slut.

Lena mördades för att i hennes uppmärksamhetsknarkande värd var männen objekt och troféer man tävlat sig till. I nedanstående ex för att använda vid nästa utsedda objekt, PG. Lena jonglerande och skröt om objekten och samlade på männen som frimärkssamlare samlar frimärken. -OBJEKT.
------------------
Aktbilaga 371 (2). Pdf
2018-04-02 00:42 Lena Wesström: Själv uppvaktas jag hårt av Jörgen från Umeå, catchare, var här i dag.
2018-04-02 00:42 Lena Wesström: Och av Tommy härifrån, skidåkare/cyklist/löpare/triatlet..
2018-04-02 00:43 Lena Wesström: Och av Peter, catchare men honom är jag HELT ointresserad av.
2018-04-02 00:43 Lena Wesström: Alltjämt av Anders skidåkare i klubben, honom jag åkte slalom med i Sälen när jag bröt benen.
2018-04-02 00:43 Lena Wesström: Egentligen av Mattan som fortsätter hoppas.
2018-04-02 00:43 Lena Wesström: Flörtar själv med jimmy hårdrockaren i Rotebro som jag var med hela förra helgen.
2018-04-02 00:44 Lena Wesström: Svarar inte när Kenneth hör av sig.
2018-04-02 00:44 Lena Wesström: Svarar inte när en galen göteborgare hör av sig.
2018-04-02 00:44 Po*ntus Gu*nnarsson. Åh jag känner mig som en mycket lågmäld älskare.
2018-04-02 00:44 Lena Wesström: Slutat träffat Reza från förra jobbet som jag då och då umgåtts med.
2018-04-02 00:44 Lena Wesström: Slutat träffa Roland från förra jobbet jag då och då umgåtts med.
2018-04-02 00:45 Lena Wesström: Vem mer, vem har jag glömt.
2018-04-02 00:45 Lena Wesström: Jag är fullständigt galen.
2018-04-02 00:45 Lena Wesström: Just ja, Stefan såklart, otroligt dålig relation, träffar honom ändå då och då.

------------------
Ni må ljuga och hyckla hur mycket ni vill men till syvende och sist mördades Lena Wesström för att hon lekte med sina mäns känslor.

Senast redigerad av Snor-Johan 2020-10-06 kl. 17:42.
Citera
2020-10-06, 18:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Denne k*nstpr*jekt gömde sin enda egna cache (Bl*ck M*ss) den 6 oktober 2018, och var därför möjligtvis aktiv/inloggad på geocachingsajten även den 7 oktober. (SD loggade FTF på denna cache strax efter midnatt den 7/10). Av k*nstpr*jekts bildgalleri att döma är det en man i 30-årsåldern, med en stor hund som "bästa cachepartnern". Han äger en spårbar cache baserad på karaktären L*ura P*lmer (den försvunna/mördade kvinnan i serien Twin Peaks). Han skapade sitt geocaching-konto den 21 maj 2018. Han har därefter loggat flera av LWs cacher. Skulle vara intressant om utredarna kollade upp ifall han kände LW personligen.

Många underliga saker i den här mordhistorien.

Nu tror jag att detta är helt och hållet bara en underlig twist på det hela, men det jag fastnar mest för är att SD tog FTF på den cachen just den 7 oktober. Men jag förmodar att cachen inte hade med mordet på den där kvinnan att göra, utan det var något annat som CO hade? Vad står Bl*ck M*ss för?
Citera
2020-10-06, 18:19
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Här finns lite info i länken till tidigare inlägg.
Citera
2020-10-06, 18:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jag hade hoppats att någon som var juridisk insatt skulle ha svarat på det någon gång sedan det kom fram i tråden.

Som jag har fattat det behöver man ju inte ha någon misstänkt i ett misstänkt människorov för att få göra husrannsakan hos någon, utan om det finna anledning att misstänka att man kan behöva göra det för brottets skull, då kan man göra det.

SD blev ju släppt, men jag kan inte se att det skulle finnas några hinder?
Däremot kanske man måste visa tydligt varför man gör en husrannsakan hos just den personen, och då räcker det inte med att det verkar vara konstigt i SDs hus (papper) eller att han har misstankarna på sig, men ändå inte tillräckligt för en häktning? Och Lena har bara varit borta i mindre än ett dygn?

Jag fattar det ändå inte riktigt, när dörren står öppen och barnet fyller år. Alla alarmklockor slår på stort för mig med tanke på att hon också har anmält denna man tidigare.

Från Lawline:

"De regler som gäller för husrannsakan hittar man i huvudsak i 28 kap. rättegångsbalken (RB). En husrannsakan kan vidtas antingen för att leta efter bevis eller föremål som har betydelse för utredningen av ett brott som kan ge fängelsestraff (28 kap. 1 § RB), eller för att leta efter någon som ska frihetsberövas (28 kap. 2 § RB). En husrannsakan som vidtas för att leta efter bevis eller föremål kallas reell husrannsakan och en husrannsakan som vidtas för att leta efter en person kallas personell husrannsakan. En personell husrannsakan får bara vidtas om det finns synnerlig anledning att anta att den sökte personen uppehåller sig på platsen.

En husrannsakan ska vara behövlig och proportionerlig
När myndigheter gör ingrepp mot enskilda gäller i allmänhet två principer som kallas behovsprincipen och proportionalitetsprincipen. Behovsprincipen innebär att ett ingrepp endast får göras om det behövs för att uppnå ett vist ändamål. Proportionalitetsprincipen innebär att ingreppet dessutom måste stå i rimlig proportion till det intrång eller den kränkning som det innebär mot den enskilde.

Behovs- och proportionalitetsprinciperna framgår uttryckligen av lagtexten i 28 kap. RB. Där står nämligen att en husrannsakan endast får beslutas om skälen för åtgärden uppväger de men som åtgärden innebär för motstående intressen (28 kap. 3 a § RB). När en husrannsakan vidtas får inte heller myndigheten orsaka skada eller olägenheter utöver vad som är oundgängligen nödvändigt. Dessutom ska en husrannsakan alltid ske på dagtid, såvida inte det finns särskilda skäl att genomföra den nattetid (28 kap. 6 § RB).
"

https://lawline.se/answers/vilka-regler-galler-for-husrannsakan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in