2020-10-06, 17:56
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Gulligt, men folk går fortfarande till sina arbetsplatser när de är sjuka och tar inte ut semestrar som de ska just för att de kan få sparken om de är borta från sin arbetsplats så länge uppsägningen inte bryter mot någon aktiv lag.

https://www.forbes.com/sites/lizryan/2017/05/19/can-i-get-fired-when-im-on-vacation/#5dc600132256

Att bli av med jobbet för att du inte kommer in (arbetsgivaren kan avbryta din semestertid och kalla in dig) är ursäktat, USA har inte först in sist ut som vi har här i Sverige och de har absolut inte samma koppling till fackföreningar som vi har.

Jag har jobbat med amerikanare som berättar om 2 veckors semester som standard, noll dagars uppsägningstid och sparken samma dag, specifikt antal sjukdagar per år, tar man mer får man inte betalt och/eller sparken, etc. Det är röva att vara anställd i USA, som förväntat när man tar kapitalismen all the way.

Så ja, klart folk går till jobbet när de är småsjuka.
Citera
2020-10-06, 18:00
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag har jobbat med amerikanare som berättar om 2 veckors semester som standard, noll dagars uppsägningstid och sparken samma dag, specifikt antal sjukdagar per år, tar man mer får man inte betalt och/eller sparken, etc. Det är röva att vara anställd i USA, som förväntat när man tar kapitalismen all the way.

Så ja, klart folk går till jobbet när de är småsjuka.

Finns de som har gått till jobbet när de är mer än bara småsjuka, men det hänger delvis ihop med att folk är rädda för att söka läkarhjälp just för att det är så jävla dyrt.

Men att folk skulle kunna få sparken för att de har covid-19 är inte en omöjlighet.
Citera
2020-10-06, 18:00
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Nej, fubbick. Trump tog en för laget för gruppimmunitetens skulle. Tegnell style.
Exakt när skall Tegnell, den egocentriska PK snobben, ta en för laget? Aldrig, han lät pensionärerna på ålderdomshemmen ta den.

Trump för president, biden hade inte fixat corona.
Citera
2020-10-06, 18:08
Medlem
exoticspices avatar
Vilken ögontjänare han är.

Använder munskydd när läkarna är närvarande men så fort han har har lämnat sjukhuset, sliter han av munskyddet och grimaserar samtidigt när han lägger ner det i fickan.

Allt detta jobb, engagemang och intresse dom har lagt ner på honom och sedan bli totalt nonchalerade.
Citera
2020-10-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Här är en bättre sida. Som tar med alla polls. Samt betygsätter dem och tittar även på historik mm

https://projects.fivethirtyeight.com/2020-election-forecast/

17 procent chans för Trump just nu.

Vi vet inte ännu riktigt hur hans sjukdom påverkar polls. Det finns tecken på att det är negativt för Trump.
Klart det är negativt. Även dom korkaste trump supporters borde förstå det. Jag menar mer än 210k döda. Vilket Trump har underminerat sedan start och det finns även recordings på det. Sedan så blir han själv smittad av det och sedan underminerar det ännu mer efter att ha fått det.
Citera
2020-10-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Exakt när skall Tegnell, den egocentriska PK snobben, ta en för laget? Aldrig, han lät pensionärerna på ålderdomshemmen ta den.

Menar du att Tegnell borde låta sig smittas medvetet?
Citera
2020-10-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Klart det är negativt. Även dom korkaste trump supporters borde förstå det. Jag menar mer än 210k döda. Vilket Trump har underminerat sedan start och det finns även recordings på det. Sedan så blir han själv smittad av det och sedan underminerar det ännu mer efter att ha fått det.

Det har dött fler i corona i år än de som dött i influensa de senaste fem åren sammanlagt i USA.

Så hans tondöva prat om att inte vara rädda skadar honom själv. Han förstår inte. Det är så trögt att det nästan blir roligt i alla sin tragiskhet.
Citera
2020-10-06, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot

Du är alltså stolt över att Trump och de andra i Vita Huset har skaffat sig corona?
Citera
2020-10-06, 18:18
Medlem
Merwinnas avatar
Usch, jag tycker att han lämnade sjukhuset för tidigt - det är oroande. Oavsett vilken dag han testade positivt, så har det i alla fall inte gått 10 dagar ännu. Och det är runt där, som sjukdomsförloppet plötsligt kan vända och bli mycket farligt...

Men han har det ju inte heller så lätt just nu, eftersom minsta svaghetstecken kan göra, att amerikanarna röstar på någon annan... Jag tycker fortfarande, att det enda rätta hade varit att skjuta upp valet ett år, och låta alla inblandade koncentrera sig på att bli friska. 2021 är ju, som sagt, inget vanligt år. Man kan tumma på reglerna sådana här år.
Citera
2020-10-06, 18:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Usch, jag tycker att han lämnade sjukhuset för tidigt - det är oroande. Oavsett vilken dag han testade positivt, så har det i alla fall inte gått 10 dagar ännu. Och det är runt där, som sjukdomsförloppet plötsligt kan vända och bli mycket farligt...

Men han har det ju inte heller så lätt just nu, eftersom minsta svaghetstecken kan göra, att amerikanarna röstar på någon annan... Jag tycker fortfarande, att det enda rätta hade varit att skjuta upp valet ett år, och låta alla inblandade koncentrera sig på att bli friska. 2021 är ju, som sagt, inget vanligt år. Man kan tumma på reglerna sådana här år.
Den ökade stressen som detta medför är sällan positivt för något sjukdomsförlopp.
Citera
2020-10-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Det har dött fler i corona i år än de som dött i influensa de senaste fem åren sammanlagt i USA.

Fast hur extremt överrapporterat är inte Covid-19 jämfört med vanlig influensa. Det är inte ens jämförbart på långa vägar.
Citera
2020-10-06, 18:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Den ökade stressen som detta medför är sällan positivt för något sjukdomsförlopp.

Exakt. Jag tycker så synd om honom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in