2020-10-06, 14:33
Medlem
Det var knappas så att det gick fort när hon tog i botten.Båten är 150m lång. Och ner till den dyiga botten är det ungefär hälften av båtens längd.Då hinner det inte bli några höga farter. Samt att den mjuka botten dämpar bra. Därför är sprickan inte av den arten att den har skapats av fallet. Inga stenar finns heller . De är inte en skada som tyder på sprängning.
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag vet inte om det där stämmer.
För jag har sett flera bilder av båtar på botten som står jättefint parkerade, som om de placerats där med flit nästan.

För när båten sjunker ner, genom bråddjupet, så hamnar båten vägrätt som du skriver.
Den rör sig som om den satt på vågorna, på ytan, helt enkelt.
Den tyngsta delen är nederst, och den lättaste delen överst.
Överbyggnaden är den lättaste delen, och skrovet med kölen - var ballasten ligger - är nederst.

Under färden ner rätar båten upp sig, om den legat på sidan på ytan - elelr kanske t.o.m. varit upp och ner.
Just eftersom det tyngsta är nere vid kölen.

Därför hittar man gamla sjunkna båtar, krigsfartyg liksom andra lättare fartyg, sittandes upprätt på havens botten och inte upp och ner.
Om den ligger på sidan på botten så har den vält när den väl satt sig.
Men den kom sannolikt ner i vågrät ställning - kanske vippar lite mellan för och akter bara beroende på hur lång resan ner är.

Vissa fartyg har tex rest flera tusentals meter.
Som Titanic tex.
Men hon sitter ju också upprätt på Atlantens botten.
Citera
2020-10-06, 14:40
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Så man säger aöötså att det finns tecken på att bogporten ligger framför vraket, men på den raka frågan "är bogporten öppen eller bortsliten" blev alltså svaret "det kan jag inte berätta"...

Detta är ett ytterst märkligt svar i sammanhanget... Det kan ingen med ett normalt sinne förneka.

De säger ju att de ska granska filmmaterialet först. De är ju intervjuade innan de har hunnit dra några slutsatser.
Citera
2020-10-06, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
1994-10-03

DN
https://postimg.cc/6T30kYvs

SD
https://postimg.cc/jLyJm7Z0

AB
https://postimg.cc/QVTBK7L9
Filmer av mycket god kvalitet från 1994-10-03. Var finns dom i dag?
Citera
2020-10-06, 14:44
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
De säger ju att de ska granska filmmaterialet först. De är ju intervjuade innan de har hunnit dra några slutsatser.

Då heter det "det kan jag i nuläget inte uttala mig om, vi har inte tottat på materialet ännu"... Det finns en uppsjö varianter att förklara en sådan sak, men "det kan jag imte berätta" tyder kort och gott på att man är belagd med yppandeförbud om något som redan är offentliggjort...
Citera
2020-10-06, 14:50
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Det var knappas så att det gick fort när hon tog i botten.Båten är 150m lång. Och ner till den dyiga botten är det ungefär hälften av båtens längd.Då hinner det inte bli några höga farter. Samt att den mjuka botten dämpar bra. Därför är sprickan inte av den arten att den har skapats av fallet. Inga stenar finns heller . De är inte en skada som tyder på sprängning.

Det här är något som cirkulerar om och om igen i tråden. Att hon sjönk sakta, att farten inte kan ha varit hög och att botten är mjuk. Bara massa känsloresonemang och ingen faktiskt presentation av vilken hastighet hon sjönk i och hur mjuk botten är.

Professorn i dokumentären säger att ett föremål på 1000 ton som färdas i 1,9 knop kan orsaka skadan. Estonia väger mer än 1000 ton och vi har diskuterat fram och tillbaka om hon sjunker i 1,9 knop och de flesta som sätter sig in i sjunkhastighet hos olika fartyg kommer fram till att hon lätt kommer upp i hastigheter över 1,9 knop när hon lägger sig på botten. Du promenerar alltså snabbare är 1,9 knop.

Sedan detta om att botten är så mjuk. Det kanske är ett gjyttjigt/dyigt lager på 2-3 decimeter, sedan blir leran mer fast. Och precis som att en vattenyta gör ont vid ett magplask så kommer lerbotten också att bjuda hårt motstånd mot fartygsskrovet.
Testa att slå ner en påle med slägga i en dyig botten så känner du hur tungt det går efter någon decimeter.

I rapporten står också att under leran finns en hårdare moränlera och att skrovet kan ha kontakt med moränleran midskepps. Är botten det minsta ojämn så knäcks ju hon pga sin vikt över eventuella upphöjningar.

Man måste också förstå proportionerna. Estonia är 157 meter lång och skadan är 4 meter. Jämför du det med en bil som är ca 5 meter som tippat på sidan, så är det en buckla på dörren som är drygt 1 decimeter.
Citera
2020-10-06, 14:51
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Med tanke på att man inte förhört alla vittnen än tycker jag inte att det är ett dugg märkligt. Dels rent utredningstekniskt men tänk om det legat ett brott bakom? Då blir det direkt jäkligt tråkigt för en åklagare. En ännu enklare förklaring skulle vara att personen som tillfrågas helt enkelt inte vet eftersom all data ännu inte är sammanställd och därmed inte vågar uttala sig.

Ser att jag hade rätt med min sista mening.
Citera
2020-10-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Fartyget ligger på styrbordssidan. 1994 än mer än idag. Du kan inte inspektera hela styrbordssidan utan att vända på fartyget och (även om vi bortser från de rent etiska aspekterna att det var fullt med omkomna människor ombord) är det knappast en trivial handling heller.

Alltså var det både fysiskt och tekniskt möjligt men man valde att inte göra det på grund andra orsaker, eller hur?

Citat:
Whut? Anledningen till att jag skrev "antar" är för att simuleringarna i så fall kommit fram till ett annat resultat. Alltså Chalmers/SSPA, inte haveriutredningen. De hade 6 scenarion och resultatet passade inte bäst in med hål i skrovet utan med ett resultat som var ganska likt haverikommissionens.

Jag frågar igen, passade in i vilket resultat?

Citat:
Nja knappast case closed eftersom man ju då svävat i ovisshet om varför bogvisiret lossnade vilket var själva orsaken till haveriet.

Återigen, du skriver precis som haverikommissionen verkar ha utfört sin utredning. När man på förhand antar att orsaken till haveriet var bogvisiret, kommer man utreda varför bogvisiret lossnade. Problemet med detta synsätt är du aldrig kommer finna det du inte letar efter.
Citera
2020-10-06, 15:04
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
DETTA ÄR FAN OTROLIGT.

Tusen tack till den som postade länken till TV3 Efterlysts specialprogram om Estona.

https://www.youtube.com/watch?v=XGrP3nLwwzk&feature=youtu.be ¨

Ni måste kolla. Det här spelades in innan myndigheterna lade locket och betongen på.

Och här finns det - alltihop. Resonemangen om att ett hål måste ha orsakat vatteninträngningen. T o m var hålet borde finnas, inritat på exakt rätt ställe med rödpenna.

Tror inte våra politiker och myndigheter klarar detta, inte ens genom att portförbjuda Estländarna som vid förra utredningen. Carl Bildt, Ingvar Carlsson, your numbers are up.

Det tyska varvet verkar veta sin sak. Iaf dess utredare... hoppas att de hoppar på tåget nu när denna cirkus har dragit igång igen
Citera
2020-10-06, 15:10
Medlem
De bärgade costa concordia genom att svetsa stora tankar på sidorna.
Fullt möjligt på estonia som är mer än hälften så stor. Ligger dock på 85m djup. Hur är vind o väder östersjön vs medelhavet?

Att det kostar miljard kr för o få bärgat båten. Vad mycket har det kostat o ignorera alla anhöriga? Kostnader för ev mörkning av om det fanns millitär utrustning. Om fordon har bärgats så borde det rimligtvis synas. Var estonia fullastad på bildäck?
Citera
2020-10-06, 15:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ja, det kan förstås uppkommit en spricka som växter till ett stort hål. Men precis samtidigt som bogvisiret föll av? Det hade också börjat ta in vatten i några större mängder först när fartyget fick större slagsida då det låg en bra bit ovanför vattenlinjen.

Mer troligt i så fall att det skedde vid bottenstötningen. Då utsattes fogar för stora krafter.

Nej det är inte det minsta troligt att det skulle hända med denna mjuka botten.

Dessutom visar den starka viljan att förbjuda dykningar samt att gjuta in hela fartyget i betong på att man medvetet vill dölja detta. Att gravfriden skulle kräva detta är löjeväckande då de anhöriga starkt var emot betongingjutning samt att de ville ha fartyget undersökt och en dyk-robot ger de anhöriga snarare frid än att den skulle störa detta.
Citera
2020-10-06, 15:45
Medlem
mjohan84s avatar
Minimikravet är att eventuella hål i skrovet utreds

Trots att det finns många öppna frågor är huvudfrågan enkel; var det en olycka eller sänkte någon Estonia?

Siiri Same säger att hon vaknade av en så stark smäll att hon kastades ur sängen i sin hytt.

- Det var storm, men inte en storm som slår sönder ett skepp med en sådan smäll att man flyger ur sängen. Jag hade varit med om skrämmande stormar och det här var inte en sådan.

Om det finns ett hål i skrovet vill hon veta det.

- Estonia ligger på 80 meters djup och tekniken har utvecklats. Vi som har fått lida på grund av olyckan ser inte en enda anledning till att inte utreda om det finns ett explosionshål i båten.
Citera
2020-10-06, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Alltså var det både fysiskt och tekniskt möjligt men man valde att inte göra det på grund andra orsaker, eller hur?
Fast nu svävar du iväg lite. Att undersöka vraket med ROV och dykare och att vända på det går inte ens att jämföra. När Rockwater dök på fartyget och gjorde sina inspektioner var det ju just i rekognosceringssyfte för att bedöma vad som var möjligt att göra.

Man kan ju inte gärna räta upp fartyget och sen rekognoscera vad som är möjligt? Då skulle beslut och handling ha kommit innan underlag och det finns risk att du förstör utredningen genom att förändra last eller förhållanden ombord innan dessa kunnat undersökas. Då och där visste man ju inte exakt vad som skulle krävas och vad som var möjligt att göra.

Visst kunde man efter Rockwells undersökning ha fattat ett beslut om att försöka räta upp fartyget för att också kunnat titta på styrbordssidan men då är vi inne på ett bärgningsförfarande. Som även om det var tekniskt möjligt hade en rad andra aspekter som man var tvungen att beakta. Jag var helt övertygad vid tidpunkten om att man skulle bärga henne och jag tycker att det var fel att inte göra det men sen sitter jag inte på allt beslutsunderlag och budgetkrav som regeringarna i respektive land gjorde heller. Och att politiker inte alltid fattar "rätt" beslut är nog varje väljare mer än väl medveten om.

Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Jag frågar igen, passade in i vilket resultat?
Hur fartyget sjönk. Det finns ingen som ifrågasätter att hon kapsejsade med kraftig styrbordsslagsida mot vågorna.. Både vittnesmål och tillgänglig teknisk information säger samma sak (SSPA rapporten plottar dessutom vittnesmål mot de modellerade kurvorna för jämförelse).
Chalmers och SSPAs simuleringar förutsäger detta utfall utan att det behövs några hål i skrovet. Man slängde inte bara in lite parametrar och tryckte på play utan varje enskild beräkningsmodell validerades.

Men inget av ovanstående betyder att man inte bör undersöka vraket ytterligare i ljus av den filmade skadan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in