Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Fast det var ju många fel på dem under de första dygnen.
Fast om man tänker efter...
Det normala i en sån här händelse är väl att man man har en lista av bekräftat resande. Det man gör sedan är väl att checka av mot den listan när man kan bekräfta levande?
På ett sjukhus bekräftar man överlevande, inte förutsatt avlidna, med tanke på att de helt enkelt kan vara saknade. Eftersom man inte högst troligen vet att man inte kommer kunna redovisa alla så vore det ju vansinningt att föra en lista över avlidna.
Det hela är egentligen otroligt enkelt:
1 st levande kropp med identitet = bekräftat överlevande
1 st död kropp med identitet = bekräftat död
1 st död kropp utan identitet = avvaktande tills bekräftad
1 st levande kropp utan identitet = avvaktande tills bekräftad
Något annat vore ju helt jävla orimligt. Inte ens svensk sjukvård i sina mörkaste stunder skulle ju kunna fucka up så in i helvete att man bekräftar en person som levande, inte EN gång - utan TVÅ gånger, för att sedan komma på att personen nog är något annat än levande (bekräftat död? Saknad?)
Man FÖRUTSÄTTER ju inte att alla lever när man får in 100 personer av nästan 1000 personer efter en katastrof?
Tvärtom vore ju rimligare. Vi har en kropp, yngre kvinna, oidentifierad. Låt oss säga att man råkar anta att det är en av Viede-flickorna. Då kommer man ju anta det ända tills man kan bevisa motsatsen - t ex att bägge flickorna kommer promenerandes, eller att man kan jämföra tandkort eller motsvarande.
Man kan ju börja undra om de delade ut identiteter godtyckligt till överlevande på Huddinge?
Jag fattar verkligen inte vad det är som kan vara så jävla rörigt här? Om jag sitter här med en person som uppger sig för att heta Hans och hans finns på listan så checkar och rapporterar jag att jag har Hans som överlevande. Det är akut därför att då kan vi avbryta eventuellt sökande efter Hans.
Sökandet efter ALLA andra som inte finns bekräftade ska ju fortgå tills sökandet avbryts av högst ansvarige för räddningsoperationen.