2020-10-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Dessa namn finns inte med på listorna över överlevande i SvD 29/9 och Helsingin Sanomat 30/9. Finns det en lista i någon tidning där namnen finns?

Listorna: https://imgur.com/a/NZhYlHM

Har inte koll på alla tidningar. Listorna du länkar tar inte upp alla överlevande 147. De har färre listade.

Dessutom vore det dåliga konspiratörer om de inte fixat detta efter 25 år på nätet. En papperstidning från någon vind vore bättre än sökbart på nätet.

Mer info http://arkiv.dsm.nu/who_kidnapped_piht.html

"Aftonbladet, the Swedish daily, reported on the day of the sinking that rescue worker Kenneth Svensson, on a rescue trip with Swedish Navy helicopter Y-64, rescued 9 people at about 3 a.m. on Sept. 28. Half an hour later, according to Aftonbladet, the helicopter took the rescued to Huddinge Hospital in Stockholm, arriving at 4:30 a.m., with nine persons, one of whom was dead. There is, however, no information as to who these 9 people were.

The early rescue by Kenneth Svensson, however, was completely censored from the final report (JAIC), published three years later. According to the final report, Y-64 only rescued one person at 5:10 a.m. Svensson received a medal for heroic service from Sweden's supreme commander Owe Wictorin and was requested not to discuss the matter. "
Senast redigerad av Kosegutten 2020-10-05 kl. 23:37.
Citera
2020-10-05, 23:48
Medlem
Det är som det är.

Dessa människor är borta för att skydda rikets säkerhet. Sanningen kommer inte att komma fram. Saker och ting är hemliga av anledningar och förblir hemliga. Kreuger, Hammarskjöld, Palme, Estonia... det kommer aldrig att komma någon förklaring, och det är lika bra att släppa det. Det finns ingenting någon kan göra för att ändra på den saken.
Citera
2020-10-05, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ok, men är det bekräftat att det där verkligen är han? Eller är det en som ser ut som honom? Har tex någon i hans familj, kollega eller nära vän uttalat sig?

Isåfall är jag beredd att vika ned mig, men då ska det vara övertygande och inte massa konspirationsteoretiker som tycker att han är lik osv.

Jag är ganska säker på att kollegor har bekräftat att det är kaptenen Avo Piht i ambulansen.

Svenska Polisen skriver också att han överlevde katastrofen.

https://postimg.cc/jnjRxqrK
Citera
2020-10-06, 01:56
Medlem
BaraBiffens avatar
Här kan ni se vad svenska tidingar har skrivit om Avo Piht genom åren.

https://tidningar.kb.se/?q=Avopiht
Citera
2020-10-06, 02:39
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ok, men är det bekräftat att det där verkligen är han? Eller är det en som ser ut som honom? Har tex någon i hans familj, kollega eller nära vän uttalat sig?

Isåfall är jag beredd att vika ned mig, men då ska det vara övertygande och inte massa konspirationsteoretiker som tycker att han är lik osv.

Flashback är fullt av konton som alltid försöker vrida på uppenbar fakta.

Fy fan.
Citera
2020-10-06, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja, det var tvillingsystrarna Hannely och Hannika Weide.

De tjänstgjorde i danstruppen ombord den här natten. De kom till Huddinge sjukhus och det var bekräftat att systrarna överlevde. Därefter försvann de utan ett spår - åtminstone officiellt.
Dom är nog bortförda av spetnazfolk.
Citera
2020-10-06, 07:28
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedest
Hej , allá dessa klarade sig , Piht har jag kort ifran Hiiuma till Tallin i Tallin saga jag Piht i finsk Tv , enligt uppgift flogs dom tillSverige och sedán CIA plan tog dem till USA , Piht ringde aven sin mor som bekraftade detta , . Man undrar vad doljer Sverige ,

Varför skulle de göra så med ett var balettdansande tvillingar?
Citera
2020-10-06, 07:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag är ganska säker på att kollegor har bekräftat att det är kaptenen Avo Piht i ambulansen.

Svenska Polisen skriver också att han överlevde katastrofen.

https://postimg.cc/jnjRxqrK

Polisen skriver ju bara att det finns vittnen som sett honom.
Citera
2020-10-06, 07:40
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Finns säkert i dagspress från när det hände. Pressen har fått listorna från räddningsledning/sjukhus.
Fast det var ju många fel på dem under de första dygnen.
Citera
2020-10-06, 09:47
Medlem
Miniskelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det var ju många fel på dem under de första dygnen.

Fast om man tänker efter...
Det normala i en sån här händelse är väl att man man har en lista av bekräftat resande. Det man gör sedan är väl att checka av mot den listan när man kan bekräfta levande?
På ett sjukhus bekräftar man överlevande, inte förutsatt avlidna, med tanke på att de helt enkelt kan vara saknade. Eftersom man inte högst troligen vet att man inte kommer kunna redovisa alla så vore det ju vansinningt att föra en lista över avlidna.
Det hela är egentligen otroligt enkelt:
1 st levande kropp med identitet = bekräftat överlevande
1 st död kropp med identitet = bekräftat död
1 st död kropp utan identitet = avvaktande tills bekräftad
1 st levande kropp utan identitet = avvaktande tills bekräftad
Något annat vore ju helt jävla orimligt. Inte ens svensk sjukvård i sina mörkaste stunder skulle ju kunna fucka up så in i helvete att man bekräftar en person som levande, inte EN gång - utan TVÅ gånger, för att sedan komma på att personen nog är något annat än levande (bekräftat död? Saknad?)
Man FÖRUTSÄTTER ju inte att alla lever när man får in 100 personer av nästan 1000 personer efter en katastrof?

Tvärtom vore ju rimligare. Vi har en kropp, yngre kvinna, oidentifierad. Låt oss säga att man råkar anta att det är en av Viede-flickorna. Då kommer man ju anta det ända tills man kan bevisa motsatsen - t ex att bägge flickorna kommer promenerandes, eller att man kan jämföra tandkort eller motsvarande.
Man kan ju börja undra om de delade ut identiteter godtyckligt till överlevande på Huddinge?
Jag fattar verkligen inte vad det är som kan vara så jävla rörigt här? Om jag sitter här med en person som uppger sig för att heta Hans och hans finns på listan så checkar och rapporterar jag att jag har Hans som överlevande. Det är akut därför att då kan vi avbryta eventuellt sökande efter Hans.
Sökandet efter ALLA andra som inte finns bekräftade ska ju fortgå tills sökandet avbryts av högst ansvarige för räddningsoperationen.
Senast redigerad av Miniskeln 2020-10-06 kl. 10:00.
Citera
2020-10-06, 10:39
Medlem
Citat:
Polisen skriver ju bara att det finns vittnen som sett honom.

Den här olyckan var en ganska stor händelse på den tiden som övervakades av världens medier. Avo Piht har fastnat ett flertal gånger på bild efter olyckan. Jag har själv sett honom i nyheterna direkt efter insvept i en filt.
Citera
2020-10-06, 10:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miniskeln
Fast om man tänker efter...
Det normala i en sån här händelse är väl att man man har en lista av bekräftat resande. Det man gör sedan är väl att checka av mot den listan när man kan bekräfta levande?
På ett sjukhus bekräftar man överlevande, inte förutsatt avlidna, med tanke på att de helt enkelt kan vara saknade. Eftersom man inte högst troligen vet att man inte kommer kunna redovisa alla så vore det ju vansinningt att föra en lista över avlidna.
Det hela är egentligen otroligt enkelt:
1 st levande kropp med identitet = bekräftat överlevande
1 st död kropp med identitet = bekräftat död
1 st död kropp utan identitet = avvaktande tills bekräftad
1 st levande kropp utan identitet = avvaktande tills bekräftad
Något annat vore ju helt jävla orimligt. Inte ens svensk sjukvård i sina mörkaste stunder skulle ju kunna fucka up så in i helvete att man bekräftar en person som levande, inte EN gång - utan TVÅ gånger, för att sedan komma på att personen nog är något annat än levande (bekräftat död? Saknad?)
Man FÖRUTSÄTTER ju inte att alla lever när man får in 100 personer av nästan 1000 personer efter en katastrof?

Tvärtom vore ju rimligare. Vi har en kropp, yngre kvinna, oidentifierad. Låt oss säga att man råkar anta att det är en av Viede-flickorna. Då kommer man ju anta det ända tills man kan bevisa motsatsen - t ex att bägge flickorna kommer promenerandes, eller att man kan jämföra tandkort eller motsvarande.
Man kan ju börja undra om de delade ut identiteter godtyckligt till överlevande på Huddinge?
Jag fattar verkligen inte vad det är som kan vara så jävla rörigt här? Om jag sitter här med en person som uppger sig för att heta Hans och hans finns på listan så checkar och rapporterar jag att jag har Hans som överlevande. Det är akut därför att då kan vi avbryta eventuellt sökande efter Hans.
Sökandet efter ALLA andra som inte finns bekräftade ska ju fortgå tills sökandet avbryts av högst ansvarige för räddningsoperationen.
Det var kaos och passagerarlistorna var väl inte heller fullständiga om jag minns rätt.

Under de första dagarna så rapporterades en del överlevande som döda och döda som levande - vilket innebar att anhöriga fick falska bud.
Bland annat så snurrade en lista på TV som hela tiden fylldes på med namn, namn som sedan fick flyttas över till en annan lista -- många gånger hade då de anhöriga på terminalen redan fått ett felaktigt besked från kontakter utanför som höll koll på listorna.
Förvirringen var väldigt stor i synnerhet under första dygnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in